Ulica Targowa w Warszawie


Ulica Targowa to interesująca arteria miejska, która przebiega przez warszawskie dzielnice Praga-Północ oraz Praga-Południe. Stanowi ona ważny element lokalnej infrastruktury oraz kultury miejskiej.

Praga-Północ i Praga-Południe to obszary bogate w historię, które przekształcają się w nowoczesne przestrzenie życiowe, łącząc przemysł z sztuką oraz wydarzeniami kulturalnymi.

Dzięki swojej lokalizacji, ulica Targowa jest popularnym miejscem zarówno dla mieszkańców, jak i turystów, oferując różnorodne atrakcje, które przyciągają uwagę i zachęcają do eksploracji otoczenia.

Pochodzenie nazwy

Historia ulicy sięga czasów średniowiecza, a jej korzenie sięgają przełomu XII i XIII wieku. Wtedy to miejsce to stanowiło wschodnią granicę rozległego targowiska, które miało miejsce we wsi Targowe Wielkie. To właśnie stąd pochodzi jej obecna nazwa, która została nadana w 1791 roku.

Pierwotnie północny odcinek tej ulicy był znany jako ulica Rynkowa. Natomiast południowa część, która prowadziła aż do ulicy Ząbkowskiej, aż do 1916 roku nosiła nazwę Wołowa, co było związane z handlem bydłem, który miał tu miejsce.

Historia

Na przełomie XVIII wieku, ulica Targowa w Warszawie była jedną z najbardziej zaludnionych, z 71 domami drewnianymi oraz jednym murowanym. W czasach insurekcji kościuszkowskiej, przybycie wojsk rosyjskich do Pragi doprowadziło do zniszczenia części zabudowań. W roku 1808 rozpoczęto kolejne wyburzenia, szczególnie po zachodniej stronie ulicy. W okresie panowania Napoleona, długoterminowe budowanie murowanych obiektów zostało zakazane, co znacznie ograniczyło rozwój tego obszaru. Zrównano z ziemią nie tylko ratusz praski, ale i ratusz skaryszewski.

W czasach Królestwa Polskiego odbudowa ulicy została w dużej mierze zrealizowana, bo powstało jedynie kilka nowoczesnych murowanych budynków, a resztę stanowiły domy drewniane.

XIX wiek to okres, gdy Targowa stała się centralnym punktem Pragi. Lata sześćdziesiąte były czasem intensywnej rozbudowy. W 1866 roku ulica zyskała tory tramwaju konnego, co znacząco wpłynęło na jej rozwój. Kiedy ukończono linię Kolei Petersburskiej oraz Terespolskiej i zbudowano most Kierbedzia w 1864 roku, zmieniła się również sytuacja tej ulicy. Jeszcze w 1880 roku miało tu miejsce targowisko, które koncentrowało handel hurtowy z towarami takimi jak bydło, trzoda chlewna, konie, bryczki, drewno opałowe oraz zboże.

Po likwidacji targowiska, teren został przekształcony w skwery z nowoczesnymi chodnikami. W 1882 roku na placu pomiędzy ulicami Targową, Ząbkowską i Brzeską otwarto bazar Różyckiego, który zyskał spore zainteresowanie mieszkańców.

W 1908 roku, ulica zaczęła obsługiwać tramwaje elektryczne. W 1916 roku przyłączono ją do ulicy Wołowej. W latach 1926–1928 powstał budynek Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych. Dwa lata później, zrealizowano wiadukt dla kolei średnicowej.

15 września 1944 roku Praga została wyzwolona, jednak w październiku, z powodu intensywnego ostrzału niemieckiego, ewakuowano mieszkańców okolicznych budynków. Ulica Targowa była wówczas znana z powodu niebezpiecznych sytuacji i była nazywana „aleją śmierci”. Po wojnie swoje siedziby miały tam ważne instytucje, w tym Rząd Tymczasowy oraz Polskie Radio.

K april 1945 roku, uruchomiono linię komunikacyjną, która obsługiwała trasę pomiędzy śródmieściem a Pragą, z częstotliwością czterech kursów dziennie przez ulicę Targową do pl. Narutowicza.

Od czerwca 1945 roku, południowym odcinkiem ulicy Targowej kursowała pierwsza linia tramwajowa po wojnie. W latach 1949−1952 zrealizowano budowę osiedla Praga I, według projektu Szymona i Heleny Syrkusów. W 1950 roku, torowiska tramwajowe przeniesiono na ul. Targową oraz 11 Listopada, z ulic Wileńskiej i Konopackiej.

W 1967 roku, pod ulicą w pobliżu al. „Solidarności” powstało pierwsze w Warszawie przejście podziemne, które było wyposażone w niezbędne udogodnienia, takie jak telefon czy toaleta. W 1973 roku oddano do użytku drugie przejście, na osiach ulic Ząbkowskiej i Okrzei, którego długość wynosiła 64 metry.

W 2009 roku, odcinek od placu Wileńskiego do wiaduktu kolejowego, został wpisany do rejestru zabytków z uwagi na swoje znaczenie urbanistyczne. W 2011 roku zainicjowano budowę II linii metra, która przebiega pod ulicą Targową. Natomiast w 2015 roku, na skrzyżowaniu ulicy Targowej i al. „Solidarności”, otwarto stację metra Dworzec Wileński.

Ulica Targowa jest dwujezdniowa i obecnie posiada również drogę rowerową po wschodniej stronie.

Ważniejsze obiekty

Ulica Targowa w Warszawie jest miejscem, gdzie historyczne i nowoczesne budowle współistnieją ze sobą, tworząc niepowtarzalny klimat tego obszaru. Warto zwrócić uwagę na niektóre obiekty, które wyróżniają się swoją architekturą oraz znaczeniem dla kultury i historii miasta.

To właśnie te obiekty czynią ulicę Targową jednym z najbardziej interesujących miejsc w Warszawie, pełnym atrakcji historycznych i współczesnych.

Obiekty nieistniejące

Na przestrzeni lat ulica Targowa w Warszawie witness była liczne zmiany, które doprowadziły do zniknięcia wielu istotnych obiektów. Warto zwrócić uwagę na kilka z nich, które pozostają w pamięci mieszkańców oraz historyków.

  • Stacja Warszawa Targowa,
  • Synagoga w Warszawie (ul. Targowa 64),
  • Synagoga Szmula Eksztajna w Warszawie.

Przypisy

  1. Marek Miller: Co dzień świeży pieniądz, czyli dzieje bazaru Różyckiego.Tom I. Za cara, za sanacji i za Niemca. Warszawa: Fundacja Laboratorium Reportażu i Narodowe Centrum Kultury, 2018, s. 70.
  2. Zestawienie zabytków nieruchomych. Wykaz zabytków nieruchomych wpisanych do rejestru zabytków – stan na 30.09.2021 r. Woj. mazowieckie (Warszawa). [w:] Narodowy Instytut Dziedzictwa [on-line]. nid.pl. s. 17. [dostęp 10.11.2021 r.]
  3. „Polskie Radio znów na Pradze” - niezwykła akcja. polskieradio.pl, 11.09.2015 r. [dostęp 18.10.2017 r.]
  4. Marta Leśniakowska: Architektura w Warszawie 1945–1965. Warszawa: Arkada Pracownia Historii Sztuki, 2003, s. 197.
  5. Kronika wydarzeń w Warszawie 1 I–31 III 1973. „Kronika Warszawy”. 3 (15), s. 143, 1973.
  6. Dziennik budowy II linia odcinek centralny. Metro Warszawskie. [dostęp 17.10.2011 r.]
  7. Warszawskie tramwaje elektryczne 1908−1998. Tom I. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 1998, s. 6.
  8. Warszawskie tramwaje elektryczne. Tom II. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 1998, s. 33.
  9. Warszawskie tramwaje elektryczne. Tom II. Warszawa: Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, 1998, s. 41.
  10. Kwiryna Handke: Dzieje Warszawy nazwami pisane. Warszawa: Muzeum Historyczne m.st. Warszawy, 2011, s. 184.
  11. Jan Górski: Drugie narodziny miasta. Warszawa 1945. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1976, s. 16, 25.
  12. Zygmunt Ogrodzki. Z życia miasta i działalności władz miejskich Warszawy w pierwszym okresie po wyzwoleniu (1944/45). „Rocznik Warszawski”. I, s. 234, 1960.
  13. Dorota Wilkiewicz: Ulice i uliczki naszej Pragi. Warszawa: Towarzystwo Przyjaciół Pragi, 1999, s. 110.
  14. Dorota Wilkiewicz: Ulice i uliczki naszej Pragi. Warszawa: Towarzystwo Przyjaciół Pragi, 1999, s. 111.

Oceń: Ulica Targowa w Warszawie

Średnia ocena:4.48 Liczba ocen:16