Stanisław Komorowski, znany polski artysta urodzony 15 czerwca 1915 roku w Warszawie, to postać, którą zapamiętamy jako malarza oraz konserwatora, a także restauratora malarstwa sztalugowego i rzeźby polichromowanej. Jego talent obejmował wiele dziedzin, w tym także sztuki graficzne i miniaturystyczne.
Komorowski był nie tylko utalentowanym artystą, ale również kreatywnym grafikiem użytkowym oraz fotografikiem. Jego różnorodne umiejętności przyczyniły się do wzbogacenia polskiej kultury artystycznej, którą pozostawił po sobie. Zmarł 23 września 2004 roku w Warszawie, gdzie spędził całe swoje życie.
Życiorys
Stanisław Komorowski był osobą o niezwykłym dorobku artystycznym, będąc synem Alberta Stanisława Korczak-Komorowskiego, herbu Korczak oraz Marii Korczak-Komorowskiej z Maluszyckich, herbu Assańczuk. W roku 1943 poślubił Zofię Korczak-Komorowską, z domu Miączyńską, herbu Suchekomnaty, z którą wychował cztery dzieci: Andrzeja, Stanisława, Krzysztofa oraz Annę, która kontynuowała działalność w jego pracowni konserwacji dzieł sztuki.
W latach 1941–1944 zdobywał wiedzę w dziedzinie malarstwa pod okiem takich mistrzów jak Józef Toma i Tadeusz Pruszkowski oraz w tajnej szkole malarskiej Adama Rychtarskiego i Lucjana Jagodzińskiego. Następnie, w latach 1945–1950, studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie kształcił się w pracowni Zbigniewa Pronaszki, a jego nauczycielami byli znakomici profesorowie, w tym Zygmunt Radnicki oraz Ludwik Gardecki. Po ukończeniu studiów zdecydował się na działalność konserwatorską, na chwilę rezygnując z malarstwa.
Pracował w Państwowej Pracowni Konserwacji Zabytków, co zaowocowało założeniem własnej pracowni, czynnej aż do momentu jego choroby w 1993 roku. Komorowski pozostawił po sobie obszerną dokumentację, udokumentowując odrestaurowane 3500 obiektów, z głównym naciskiem na malarstwo sztalugowe. Wśród dzieł, które poddano konserwacji, znajdowały się prace takich mistrzów jak Carracci, Rubens czy Veronese. Z jego rąk wyszło wiele obrazów Jacka Malczewskiego oraz liczne dzieła Wojciecha Kossaka i Józefa Brandta, a także dokonał renowacji dzieł Aleksandra Gierymskiego i Jana Matejki, w tym także prace Władysława Czachórskiego.
Swoje osiągnięcia w dziedzinie konserwacji sztuki Komorowski zrealizował w wielu warszawskich obiektach. Dla niego szczególnie ważne były dwie konserwacje krucyfiksu Baryczkowskiego z warszawskiej katedry oraz obrazu olejnego przedstawiającego św. Antoniego, malowanego w 1664 roku, który znajduje się w kościele Franciszkanów.
Był także rzeczoznawcą ministerialnym, angażującym się w liczne projekty społeczne oraz prace związane z odbudową Warszawy, m.in. jako członek Rady Prymasowskiej Budowy Kościołów oraz Społecznej Rady Odbudowy Kościołów. Sprawował nadzór nad renowacjami w wielu kościołach w Polsce i współpracował z Muzeum Historii Miasta Stołecznego Warszawy, w ramach czego wykonywał kopie znanych portretów.
Osiągnięcia Komorowskiego można podziwiać w muzeach narodowych w Warszawie, Krakowie, czy Wrocławiu, a także w licznych kościołach w Polsce. Do jego spektakularnych prac należy konserwacja polichromii w pałacu w Jabłonnie. Stanisław Komorowski zyskał także członkostwo w Związku Polskich Artystów Fotografików oraz Związku Polskich Artystów Plastyków, gdzie aktywnie wspierał artystów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej poprzez organizację charytatywnych aukcji.
Dorobek
Realizacje konserwatorskie
W Warszawie znajduje się wiele istotnych realizacji konserwatorskich, które mają związek z tematyką sakralną. Oto niektóre z nich:
- Zespół obiektów w bazylice archikatedralnej:
- cudowny Chrystus, znany jako Baryczkowski – rzeźba z XV wieku,
- poliptyk wrocławski z XV wieku,
- obraz polowy Jana Kazimierza, Michała Korybuta Wiśniowieckiego oraz Jana III-go, „Najświętsza Maria Panna” z XVII wieku,
- obraz pt. „Koronacja Najświętszej Marii Panny”, późnogotycki, dar rodziny Czetwertyńskich z XVI wieku,
- obraz olejny pt. „Święty Paweł Pustelnik” z XII wieku,
- obraz olejny na desce pt. „Ukrzyżowanie” z XVII wieku,
- obraz olejny na blasze pt. „Portret Baryczki” z XVII wieku,
- obraz olejny Michała Willmana „Wizja Św. Jana” z XVII wieku,
- obraz olejny Michała Willmana „Chrzest w Jordanie” z XVII wieku,
- polichromia figur w stallach oraz herbów na balkonach.
- Kościół oo. Jezuitów pw. Najświętszej Matki Boskiej Łaskawej:
- obraz Najświętszej Matki Boskiej Łaskawej z XVII wieku,
- krucyfiks z Lubeki z XVI/XVII wieku.
- Kościół św. Marcina (poaugustiański):
- figura polichromowana z XVI wieku.
- Kościół akademicki pod wezwaniem św. Anny:
- obraz olejny w ołtarzu głównym, „Św. Anna Samotrzeć” z XVII wieku,
- obraz olejny pt. „Zmartwychwstanie” z końca XVIII wieku.
- Kościół oo. Paulinów, św. Ducha:
- figura Chrystusa z przełomu XIX/XX wieku.
- Kościół św. Jacka:
- trzy figury gotyckie w łuku tęczowym, „Grupa Ukrzyżowania” z XV/XVI wieku,
- obraz olejny „św. Jacka” z XVIII wieku.
- Kościół św. Kazimierza sióstr Karmelitanek:
- figura św. Józefa z XVII wieku.
- Kościół św. Franciszka Serafickiego, oo. Franciszkanów:
- obraz olejny św. Antoniego Padewskiego z połowy XVII wieku,
- obraz olejny Matki Boskiej w ołtarzu głównym z XVII wieku,
- obraz św. Józefa z XVIII wieku,
- obraz św. Józefa autorstwa Franciszka Smuglewicza z XVIII wieku,
- obrazy w ołtarzach bocznych.
- Kościół Przemienienia Pańskiego, oo. Kapucynów:
- obraz Najświętszej Marii Panny z połowy XIX wieku.
- Kaplica Res Sacra Miser:
- obraz Matki Boskiej Częstochowskiej z XVIII wieku.
- Kościół Wszystkich Świętych:
- trzy obrazy olejne Michała Willmanna z XVII wieku,
- obraz Matki Boskiej Częstochowskiej z połowy XIX wieku.
- Kościół św. Piotra i Pawła (św. Barbara):
- feretron z XIX wieku.
- Kościół św. Karola Boromeusza w Warszawie (Powązki) (św. Andrzej):
- obraz Michała Willmanna z XVII wieku.
- Kościół Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Marii Panny:
- krucyfiks z XVIII wieku.
- Kościół św. Trójcy Przenajświętszej:
- figura Jezusa Nazareńskiego, szkoła hiszpańska, z XVII wieku,
- krucyfiks z XVIII wieku.
- Kościół św. Kazimierza, sióstr Szarytek:
- obraz ludowy z XVIII wieku.
- Kościół św. Benona:
- figura św. Benona z XVIII wieku.
- Kościół Matki Bożej Loretańskiej:
- panneau na ambonie z XVII wieku,
- obraz Najświętszej Marii Panny z XVIII wieku.
- Kościół św. Katarzyny na Służewie:
- krucyfiks ludowy z XVI wieku.
- Kaplica św. Jacka na Służewie:
- obraz Matki Boskiej z Żółkwi z XVI wieku.
- Pałac jego Eminencji Księdza Kardynała:
- obraz na desce pt. „Św. Rodzina” z XVI wieku,
- portret arcybiskupa Popiela autorstwa Stanisława Lenza z XIX/XX wieku,
- portret arcybiskupa Fijałkowskiego.
Lista tych dzieł mogłaby być uzupełniona o inne realizacje konserwatorskie w licznych podwarszawskich kościołach w miejscowościach takich jak Babsko, Błonie, Głuchów, Kobyłka, Maków Skierniewicki, Mszczonów, Piaseczno, Podkowa Leśna, Rembertów Grójecki, Rokitno, Tarczyn i wielu innych. Ponadto Stanisław Komorowski stworzył kopie obrazów oraz własne prace w obszarze malarstwa religijnego do wielu warszawskich świątyń.
Wystawy
W dorobku artystycznym Stanisława Komorowskiego znajdziemy wybrane zbiorowe oraz indywidualne wystawy autorskie związane zarówno z malarstwem, jak i fotografią. Oto przykłady:
- „Oświecenie” w Muzeum Narodowym w Warszawie,
- fotografika Polskie Towarzystwo Fotograficzne w Częstochowie z 1949 roku,
- fotografika PTF w Krakowie w 1950 roku,
- III Ogólnopolska Wystawa Fotografiki w Krakowie z 1951 roku,
- VII Festiwal Sztuk Pięknych w Warszawie w 1978 roku,
- Warszawski Dom Artysty Plastyka w 1980 roku.
W zakresie indywidualnych wystaw malarstwa możemy wymienić:
- wystawę w Częstochowie w 1945 roku,
- „Studencki Festiwal Akademicki Malarstwa” w 1949 roku,
- Klub Artysty Plastyka WSM na Żoliborzu w 1980 roku,
- Ośrodek Kultury w Puławach w 1985 roku.
Dodatkowo pełnił rolę kuratora monograficznej wystawy prac prof. Adama Rychtarskiego, która miała miejsce w warszawskiej Zachęcie w 1981 roku.
Przypisy
- Zofia Korczak-Komorowska była pielęgniarką, żołnierzem AK, uczestniczką powstania warszawskiego: Zmarła Zofia Korczak-Komorowska. [dostęp 05.12.2020 r.]
- Katalog Wystawy Polskiego Towarzystwa Fotograficznego, Częstochowa 1949, z udziałem Stanisława Komorowskiego. [dostęp 03.12.2020 r.]
- Legitymacja Studencka Stanisława Komorowskiego ASP Kraków, wydział Malarstwa i Rzeźby 1945. [dostęp 03.12.2020 r.]
- "Herbarz rodzin tatarskich w Polsce" Stanisław Dziadulewicz, Wilno 1929 r., s. 26-32, 206-209, Herbarz rodzin tatarskich w Polsce. [dostęp 03.12.2020 r.]
- A.Grabowski,"Odbudowa wnętrza bazyliki świętego Jana,w: Regnet Deus. Pięćdziesięciolecie kapłaństwa księdza biskupa Jerzego Modzelewskiego, Warszawa 1978, s.142
- A.Grabowski "Trzydziestolecie działalności Rady Prymasowskiej", Regnet Deus. Pięćdziesięciolecie kapłaństwa księdza biskupa Jerzego Modzelewskiego, Warszawa 1978, s.132
- L.Dunin, Odbudowa wnętrza bazyliki Św. Jana Chrzciciela, w: Regnet Deus. Pięćdziesięciolecie kapłaństwa księdza biskupa Jerzego Modzelewskiego, Warszawa 1978, s.148
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Bogdan Izdebski | Katarzyna Domanska | Stanisława Stępniówna | Izydor Zaczykiewicz | Leonia Janecka | Aleksander Iwaniec | Mieczysław Jurgielewicz | Andrzej Zaborowski (artysta) | Michał Rogalski (filmowiec) | Aleksander Gierymski | DJ Hazel | Wacław Pawliszak | Andrzej Balcerzak | Andrzej Fidyk | Jadwiga Czerwińska (piosenkarka) | Krzysztof Szmagier | Zbigniew Chwedczuk | Grzegorz Kuczeriszka | Alexander Gruszynski | Stefan PopowskiOceń: Stanisław Komorowski (konserwator)