Leonia Janecka


Leonia Janecka, znana wcześniej jako Nadelman, to niezwykle utalentowana postać w polskiej sztuce. Urodziła się 20 lipca 1909 roku w Warszawie i pozostawiła po sobie niezatarte ślady w świecie grafiki oraz ilustracji książkowej.

Całe jej życie związane było z tym samym miastem, w którym zmarła 2 stycznia 2003 roku, gdzie przez lata rozwijała swoje artystyczne umiejętności.

Jako graficzka, ilustratorka książkowa oraz malarz, Leonia Janecka zyskała uznanie za swoje oryginalne prace, które przyniosły jej miejsce w historii polskiej kultury.

Życiorys

Leonia Janecka, z domu Nadelman, przyszła na świat w Warszawie w rodzinie o żydowskich korzeniach. Warto zaznaczyć, że miała młodszą siostrę Hanię oraz brata, którego imię nie jest znane. Była bratanicą znanego rzeźbiarza Eliego Nadelmana, co zapewne wpłynęło na jej artystyczne zainteresowania.

W 1935 roku ukończyła naukę w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie pod okiem Tadeusza Pruszkowskiego doskonaliła swoje umiejętności plastyczne.

W obliczu II wojny światowej, w 1939 roku, artystka wraz z rodzicami i siostrą musiała opuścić Warszawę, przenosząc się do Lwowa. Po nasileniu działań wojennych i niemieckiej okupacji, rodzina zdecydowała się wrócić do stolicy. Początkowo osiedli w warszawskim getcie, ale z czasem ukrywali się u przyjaciół. W tym trudnym okresie, wykorzystując metrykę zmarłej osoby, Leonia wyrobiła kenkartę na nazwisko „Leonia Janecka”, które przyjęła i używała także po zakończeniu wojny.

Po wojnie, gdy Warszawa została wyzwolona, Leonia wróciła do swojego rodzinnego miasta i zamieszkała na Saskiej Kępie. W 1945 roku związała się z malarzem Arturem Nacht-Samborskim, co na pewno wpłynęło na jej dalszą twórczość.

Leonia Janecka zmarła w Warszawie, a jej życie zakończyło się w miejscu, które było jej bliskie. Została pochowana na cmentarzu Bródnowskim, w sektorze 56I-6-11, gdzie spoczywa pamięć o jej artystycznym dorobku i tragicznych losach.

Działalność artystyczna

Leonia Janecka była utalentowaną artystką, której twórczość rozciągała się na różnorodne dziedziny, w tym malarstwo, rysunek, grafikę oraz grafikę użytkową. Po wojnie najintensywniej zajmowała się ilustracją książkową, stając się znaczącą postacią w tej dziedzinie.

Karierę artystyczną rozpoczęła przed II wojną światową, kiedy występowała pod nazwiskiem Nadelmanówna. W tym czasie była członkinią Loży Wolnomalarskiej, grupy artystycznej, która powstała w 1932 roku z inicjatywy uczniów Tadeusza Pruszkowskiego. Już wtedy jej zainteresowania obejmowały grafikę – na przykład w 1933 roku zdobyła III nagrodę w konkursie na plakat reklamowy kosmetyków Elida, zorganizowanym przez Instytut Propagandy Sztuki.

Tuż po wojnie, artystka natychmiast powróciła na scenę artystyczną. W wrześniu 1945 roku wzięła udział w ekspozycji czasowej zatytułowanej „Ruiny Warszawy, rysunki – akwarele – gwasze”, która odbyła się w Muzeum Narodowym w Warszawie. Uczestnictwo w tej wystawie zaowocowało nagrodą przyznaną przez Biuro Odbudowy Stolicy.

W dniu 19 stycznia 1955 roku, na wniosek Ministra Kultury i Sztuki, otrzymała Medal 10-lecia Polski Ludowej. W latach 50. zdobyła liczne nagrody, w tym wyróżnienie na I Ogólnopolskiej Wystawie Książki i Ilustracji w 1951 oraz I nagrodę na II Ogólnopolskiej Wystawie Ilustracji w 1955 roku. W 1956 roku uhonorowano ją nagrodą Prezesa Rady Ministrów za jej twórczość skierowaną do dzieci i młodzieży.

We wczesnych latach 70. artystka zdobyła również honorowe wyróżnienie na I Biennale Sztuki dla Dziecka, co potwierdziło jej renomę w dziedzinie ilustracji.

Jako ilustratorka współpracowała z wieloma wydawnictwami, w tym z „Czytelnik”, „Nasza Księgarnia” oraz „Książka i Wiedza”. Jej najbardziej rozpoznawalnym dziełem jest oprawa ilustracyjna książki „Chłopcy z Placu Broni” autorstwa Ferenca Molnára.

Wybrane ilustracje książkowe

Wśród najbardziej znaczących dzieł, które ilustrowała Leonia Janecka, znajdują się książki, które pozostawiły trwały ślad w polskiej literaturze dziecięcej oraz młodzieżowej. Oto kilka wybranych tytułów:

  • Edmondo De Amicis, Serce, „Nasza Księgarnia”, Warszawa 1956,
  • Maria Dąbrowska, Czyste serca, „Nasza Księgarnia”, Warszawa 1957,
  • Janusz Korczak, Sława, „Nasza Księgarnia”, Warszawa 1958,
  • Ferenc Molnár, Chłopcy z Placu Broni, „Nasza Księgarnia”, Warszawa 1964,
  • Anna Kamieńska, Świat ciągle się zmienia, „Czytelnik”, Warszawa 1974.

Przypisy

  1. Cmentarze Bródzieńskie [online], brodnowski.grobonet.com [dostęp 19.12.2023 r.]
  2. Aleksandra Przeździecka-Kujałowicz, „Warszawa oskarża” – pierwsza powojenna wystawa Muzeum Narodowego w Warszawie, „Spotkania z Zabytkami” nr 11/12, 2018, s. 28.
  3. Katarzyna Kulpińska, Studentki szkół artystycznych i artystki w Polsce okresu międzywojnie – wybrane aspekty profesji, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica” nr 66, 2018, s. 39.
  4. Anita Wincencjusz-Patyna, Korczak ilustrowany, „Quart. Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego” nr 1, 2013, s. 54-55.
  5. Artur Tanikowski, Dług wyobraźni wobec historii? O tożsamości Nachta-Samborskiego w zwierciadle późnych obrazów, „Aspiracje. Pismo Warszawskich Uczelni Artystycznych”, jesień 2009, s. 12.
  6. Anita Wincencjusz-Patyna, Stacja Ilustracja. Polska ilustracja książkowa 1950–1980. Artystyczne kreacje i realizacje, Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2008, s. 494.
  7. Anita Wincencjusz-Patyna, Stacja Ilustracja. Polska ilustracja książkowa 1950–1980. Artystyczne kreacje i realizacje, Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2008, s. 84.
  8. M.P. z 1955 r. nr 101, poz. 1400 - Uchwała Rady Państwa z dnia 19.01.1955 r. nr 0/196 - na wniosek Ministra Kultury i Sztuki.
  9. Wiktor Podoski, Loża wolnomalarska, „ABC” nr 121 (04.05.1934 r.), s. 6.
  10. Konkurs na plakat Elida, „ABC” nr 247, 27.08.1933 r., s. 2.
  11. Jan Kleczyński, Sztuka młodych, „Kurier Warszawski” nr 99, 10.04.1932 r., s. 16.
  12. Janecka Leonia (Nadelman), hasło w internetowej bazie danych getta warszawskiego, Centrum Badań nad Zagładą Żydów.

Oceń: Leonia Janecka

Średnia ocena:4.63 Liczba ocen:19