Tadeusz Schuch


Tadeusz Florian Schuch, znany również jako Żaba, to postać, która zapisała się na kartach polskiej historii. Urodził się 4 czerwca 1912 roku w Warszawie, której losy były mu szczególnie bliskie.

Był to człowiek wielu talentów. Jako inżynier budownictwa lądowego, przyczynił się do rozwoju tej dziedziny w Polsce, łącząc praktykę z wiedzą teoretyczną. Jego pasja do żeglarstwa sprawiła, że stał się znanym żeglarzem, a jego umiejętności żeglarza bojerowego były na wyjątkowo wysokim poziomie.

Schuch aktywnie działał w sferze organizacji żeglarskich, zdobywając renomę jako dyrektor Yacht Klubu Polski w Warszawie. Jego zaangażowanie w rozwój sportów wodnych w kraju przyniosło mu uznanie i szacunek środowiska żeglarskiego.

Niestety, jego życie zakończyło się w tragicznych okolicznościach. Zmarł 9 maja 1975 roku na Hali Gąsienicowej, pozostawiając po sobie nie tylko osiągnięcia zawodowe, ale również wspomnienia jako powstaniec warszawski, który walczył o wolność swojego kraju.

Życiorys

Tadeusz Schuch był osobą o nieprzeciętnych osiągnięciach. Pochodził z rodziny o bogatych tradycjach, gdyż jego ojcem był Jan Schuch, zastępca komendanta Policji Państwowej w Warszawie, a matka, Janina z Iwickich, również miała istotny wpływ na jego życie. Pasję do żeglowania odkrył w wieku dwunastu lat, gdy to rozpoczął swoją przygodę na Wiśle, korzystając z łodzi, którą samodzielnie zbudował. Jego zamiłowanie do sportów wodnych trwało przez całe życie. Pływał na innej łodzi, również skonstruowanej przez siebie, w towarzystwie najbliższych – żony, syna oraz wnuków.

W zakresie wykształcenia, Schuch ukończył warszawskie Gimnazjum im. Tadeusza Reytana w 1930 roku, a następnie kontynuował naukę na Politechnice Warszawskiej, gdzie zdobył dyplom inżyniera budownictwa lądowego w 1938 roku. Służbę wojskową odbył w Szkole Podchorążych Artylerii Przeciwlotniczej w Trauguttowie, a podczas obrony Warszawy w 1939 r. był dowódcą 104. plutonu artylerii przeciwlotniczej. Walcząc z okupantem, wykazał się ogromnym bohaterstwem.

W okresie niemieckiej okupacji zorganizował Dywizjon Motorowy Obszaru Warszawskiego Armii Krajowej, który stacjonował przy ul. Widok. W trudnych czasach powstania w getcie warszawskim aktywnie przemycał broń oraz leki dla Żydowskiej Organizacji Bojowej, co odsłania jego odwagę i determinację w walce o wolność. Uczestniczył też w powstaniu warszawskim na Starym Mieście, gdzie walczył w ramach Grupy „Północ”. W trakcie tych zmagań został ranny, a po zakończeniu działań wojennych opuścił Warszawę wraz z cywilami.

Po wojnie hiszpańskiej Tadeusz Schuch koncentrował się na pracy inżynierskiej. Jako projektant w Biurze Odbudowy Stolicy zajmował się między innymi projektowaniem tras i węzłów drogowych. W drugiej połowie lat czterdziestych XX wieku piastował funkcję dyrektora Warszawskiej Dyrekcji Odbudowy, a później przeszedł do Biura Projektów Metra, gdzie kierował pracami nad metrem głębokim. W 1955 roku pełnił rolę zastępcy pełnomocnika rządu, biorąc czynny udział w budowie warszawskiego Stadionu Dziesięciolecia.

Swoje umiejętności inżynierskie wykorzystał w wielu projektach, m.in.:

  • szybką Kolej Miejską Młociny-Natolin,
  • skrzyżowanie ul. Marszałkowskiej i Alei Jerozolimskich (konkurs architektoniczny),
  • lewy brzeg Wisły pomiędzy Wilanowem a Warką,
  • budowę mostów na Wiśle,
  • układy komunikacyjne w Poznaniu, Wrocławiu i Pruszkowie,
  • inicjatywy dotyczące ośrodków żeglarstwa w Warszawie oraz na Jeziorze Zegrzyńskim.

W 1937 roku był w jednym z członków Yacht Klubu Polski, gdzie przeszedł przez wszystkie szczeble organizacji. W 1958 roku, rok po reaktywacji klubu, objął stanowisko komandora. Ponadto przez siedemnaście lat zasiadał na czołowej pozycji w komisji rewizyjnej Polskiego Związku Żeglarskiego. Niestety, zmarł nagle w Tatrach, na Hali Gąsienicowej, a jego miejsce spoczynku znajduje się na cmentarzu Wojskowym na Powązkach (kw. A 36, rząd 5, grób 29).

Odznaczenia

W swoim dorobku Tadeusz Schuch zdobył szereg prestiżowych odznaczeń, które potwierdzają jego zasługi i odwagę. Otrzymał Krzyż Virtuti Militari V klasy, co jest jednym z najwyższych wyróżnień wojskowych w Polsce, przyznawanym za męstwo w czasie walki.

Poza tym, w jego kolekcji znajdują się następujące odznaczenia: Złoty Krzyż Zasługi, Krzyż Armii Krajowej, a także dwukrotnie Krzyż Walecznych, który jest przyznawany za szczególne osiągnięcia w działaniach zbrojnych. Ponadto, schuch miał zaszczyt otrzymać Krzyż Kawalerski oraz Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski, co również świadczy o jego znaczącej roli w historii. Na deser, uhonorowano go Złotą Odznaką Honorową „Za Zasługi dla Warszawy”, co podkreśla jego wkład w rozwój stolicy.

Życie prywatne

Jego żona nosiła imię Romana, pochodziła z rodziny Dzięgielewskich. Para doczekała się syna Andrzeja, który zrealizował swoją karierę jako inżynier architekt, a obecnie jest profesorem na Wyższej Szkole Architektury w Paryżu.

Przypisy

  1. Wojciech Rylski: Absolwenci Reytana 1930. wne.uw.edu.pl. [dostęp 14.02.2021 r.]
  2. Tadeusz Florian «Żaba» Schuch h. Pracydar [online], Sejm-Wielki.pl [dostęp 04.11.2020 r.]
  3. a b c d e Powstańcze Biogramy – Tadeusz Schuch [online], www.1944.pl [dostęp 11.10.2020 r.]
  4. a b c d e f Tadeusz Florian Schuch [online], Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej – Polacy z wyboru [dostęp 11.10.2020 r.]
  5. Tadeusz Schuch, w: Żagle, nr 6/1975, s. 2

Oceń: Tadeusz Schuch

Średnia ocena:4.48 Liczba ocen:19