Ulica Marcina Kasprzaka to interesujący odcinek w Warszawie, który znajduje się w obrębie dzielnicy Wola. Jest to miejsce o znaczącej historii i zróżnicowanej architekturze, które przyciąga zarówno mieszkańców, jak i turystów.
Wola, znana z dynamicznego rozwoju i licznych atrakcji, stanowi doskonałe tło dla tej ulicy, która łączy w sobie tradycję oraz nowoczesność.
Przebieg
Ulica Marcina Kasprzaka startuje na skrzyżowaniu z ulicą Karolkową, będąc jednocześnie zachodnim przedłużeniem ul. Prostej. W swoim biegu kieruje się na zachód, gdzie napotyka od południa ulice Janusza Korczaka i Emila Zegadłowicza. Kontynuując trasę, od północy styka się z ulicą Skierniewicką, zaś od południa z Brylowską, oraz od jednej strony z Płocką, podczas gdy z drugiej z ulicą Seweryna Krzyżanowskiego.
W dalszej części swego przebiegu, Krzyżującą trasę ulicy, napotyka ul. gen. Józefa Bema. Tuż za nadziemnym wiaduktem kolejowym linii nr 20, Kasprzaka przechodzi przez rondo Tybetu, łącząc się z aleją Prymasa Tysiąclecia. Warto zauważyć, że główny ciąg tej alei biegnie bezkolizyjnie poprzez wiadukt nad ulicą Kasprzaka.
Następnie ulica krzyżuje się od północy z ul. Grabowską. Później występuje w jej sąsiedztwie również ul. Juliana Konstantego Ordona, a na koniec ulica wpada w ciąg ulicy Wolskiej.
Cała długość tej ulicy jest częściowo udostępniona jako fragment drogi wojewódzkiej 719. W latach 1986–2000, odcinek od ulicy Wolskiej do ulicy Prostej, pokrywał się z trasą drogi krajowej nr 2. Następnie, do końca 2013 roku, był również wyznaczony na trasie między ulicą Wolską a aleją Prymasa Tysiąclecia. Jeszcze do połowy lat 80. XX wieku, ulica ta była częścią międzynarodowej drogi E8 oraz nieoznakowanej drogi państwowej nr 17.
Historia
Ulica Marcina Kasprzaka ma bogatą historię, sięgającą początków XIX wieku. Dawniej stanowiła ona trasę prowadzącą od granic warszawskich pól oraz wsi Wielka Wola w stronę zachodnią. Znana była jako Droga Dworska, z uwagi na pobliską rezydencję bankiera Karola Szchultza, usytuowaną na Czystem. Regulacja początkowego odcinka miała miejsce przed rokiem 1787, a w 1875 ulica została przecięta przez kolej obwodową.
W 1888 roku wybudowano Gazownię Warszawską, a cztery lata później zbudowano Szpital Starozakonnych na Czystem. To wydarzenie doprowadziło do połączenia dwóch odcinków ulicy, które następnie zostały wybrukowane kamieniami polnymi.
W 1913 roku oddano do użytku kraniec tramwajowy w formie trójkąta torowego na skrzyżowaniu Dworskiej i Skierniewickiej, co umożliwiło dostęp do Szpitala Starozakonnych. W 1916 roku zarówno ulica Dworska, jak i Wola, zostały włączone do Warszawy. W dniu 20 października 1919 roku uruchomiono tramwaje na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Skierniewicką i Bema, co połączyło wcześniej wybudowany kraniec na skrzyżowaniu z ulicą Skierniewicką z nowym krańcem znajdującym się w pobliżu kościoła św. Stanisława Biskupa i Męczennika.
Warto podkreślić, że 25 listopada 1920 roku zlikwidowano linię tramwajową biegnącą wzdłuż ulicy Dworskiej, a obsługę ruchu tramwajowego przejęła nowa linia na ulicy Bema. W latach 30. XX wieku tramwaje miały regularne kursy na tej ulicy, obsługiwane z pobliskiej zajezdni „Wola”.
18 listopada 1938 roku otwarto nowy odcinek tramwajowy o długości 100 metrów, biegnący między ulicami Skierniewicką i Brylowską. Kursy tramwajowe zostały jednak wstrzymane 8 września 1939 roku w związku z wojennym zagrożeniem, ale wznowiono je 9 maja 1940 roku na trasach Skierniewickiej, Dworskiej oraz Brylowskiej prowadzących do pętli Czyste.
Po wybuchu Powstania Warszawskiego na stałe zaprzestano eksploatacji torowiska tramwajowego wzdłuż ulicy Dworskiej. Dopiero 20 stycznia 1948 roku wznowiono kursowanie tramwajów na odbudowanej linii wzdłuż ulicy Skierniewickiej do trójkąta torowego na krzyżowaniu z ulicą Dworską.
W latach 50. XX wieku, uchwałą Rady Narodowej m.st. Warszawy z dnia 28 września 1950 roku, nadano ulicy Dworskiej obecną nazwę, oddając tym samym hołd Marcinowi Kasprzakowi. W latach 1949-1951 zbudowano kompleks Zakładów Radiowych, który również nosił imię tego patrona, usytuowany między ulicą Kasprzaka, Karolkową oraz Skierniewicką.
W 1955 roku tramwaj linii 5 bis po raz pierwszy przejechał tę trasę, a w 1956 roku linie 11 i 16 stały się stałym elementem komunikacji w tej okolicy. W 1963 roku przeprowadzono przebudowę ulicy, poszerzając ją oraz likwidując zbieżną trasę tramwajową na ulicy Bema. Po tej modernizacji Kasprzaka stała się kluczową arterią w kierunku wschód-zachód, a oficjalne otwarcie czterokilometrowej trasy miało miejsce 4 grudnia 1963 roku.
W latach następnych zrealizowano wiele inwestycji, takich jak budowa nowej trasy tramwajowej wzdłuż ulic Prostej oraz Kasprzaka, uruchomienie pierwszego połączenia autobusowego do Górce oraz rozbudowa infrastruktury tramwajowej.
W 1968 roku na pasie zieleni ustawiono rzeźby z I Biennale Rzeźby w Metalu. Były one częścią szerszego ruchu artystycznego, a z czasem tylko niektóre z nich przetrwały do dzisiaj. W 1975 roku otwarto wielopoziomowy węzeł komunikacyjny na skrzyżowaniu ulic Kasprzaka, Wolskiej i Redutowej.
20 listopada 1986 roku uruchomiono przystanek kolejowy Warszawa Kasprzaka. Po 1990 roku obiekty związane z Zakładami Radiowymi zostały zlikwidowane, a ich funkcje przekształcone w biurowe. Dziś w dawnym budynku biurowym na rogu ul. Skierniewickiej widać Teatr na Woli.
W 2015 roku Tramwaje Warszawskie wystąpiły o decyzję na odbudowę trasy między ul. Skierniewicką a al. Prymasa Tysiąclecia, a rozpoczęcie prac budowlanych miało miejsce w marcu 2022. W lutym 2024 roku oddano do użytku część drogową nowego wolskiego węzła, a następnie uruchomiono linię tramwajową, która przyczyniła się do dalszej integracji transportu miejskiego w tym rejonie.
Ważniejsze obiekty
Na ulicy Marcina Kasprzaka w Warszawie znajduje się wiele istotnych obiektów, które przyciągają uwagę mieszkańców i turystów. Oto lista kluczowych miejsc w tej okolicy:
- BNP Paribas Bank Polska (nr 2),
- Szpital Wolski (nr 17),
- Instytut Matki i Dziecka (nr 17a),
- Pomnik Marcina Kasprzaka (nr 18/20),
- Zespół Szkół nr 36 im. Marcina Kasprzaka (nr 19/21),
- Scena Na Woli im. Tadeusza Łomnickiego Teatru Dramatycznego m.st. Warszawy (nr 22),
- Dawna Gazownia Warszawska i Muzeum Gazownictwa (nr 25),
- Kościół św. Stanisława Biskupa i Męczennika (ul. Bema 73/75),
- Instytut Chemii Organicznej PAN oraz Instytut Chemii Fizycznej PAN (nr 44/52),
- Przystanek kolejowy Warszawa Wola.
Te wažne lokalizacje nie tylko pełnią funkcje użyteczne, ale również są częścią bogatej historii i kultury Warszawy. Ich obecność wzbogaca życie społeczności lokalnej, oferując mieszkańcom oraz odwiedzającym różnorodne usługi i atrakcje.
Obiekty nieistniejące
Na ulicy Marcina Kasprzaka w Warszawie można znaleźć historię związana z różnymi obiektami, które już nie istnieją. Wśród nich wyróżniają się dwa ważne punkty.
- Pomnik Karola Świerczewskiego,
- Zakłady Radiowe im. Marcina Kasprzaka.
Pozostałe obiekty w kategorii "Ulice i place":
Ulica Mariana Langiewicza w Warszawie | Ulica Markowska w Warszawie | Ulica Marymoncka w Warszawie | Ulica Międzynarodowa w Warszawie | Ulica Mikołaja Kopernika w Warszawie | Ulica Miła w Warszawie | Ulica Młynarska w Warszawie | Ulica Modlińska w Warszawie | Ulica Mokotowska w Warszawie | Ulica Mordechaja Anielewicza w Warszawie | Ulica Marcella Bacciarellego w Warszawie | Ulica Mazowiecka w Warszawie | Ulica Łukowska w Warszawie | Ulica Łochowska w Warszawie | Ulica Ludwiki w Warszawie | Ulica Ludwika Waryńskiego w Warszawie | Ulica Ludwika Narbutta w Warszawie | Ulica Leszno w Warszawie | Ulica Kubusia Puchatka w Warszawie | Ulica Książęca w WarszawieOceń: Ulica Marcina Kasprzaka w Warszawie