Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. (w skrócie TW) to firma odpowiedzialna za organizację transportu tramwajowego w stolicy Polski, Warszawie. Jej zadania obejmują nie tylko codzienne zarządzanie komunikacją tramwajową, ale także naprawę i modernizację infrastruktury torowej, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i wygody pasażerów.
Przedsiębiorstwo działa w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, co oznacza, że jest podmiotem prawnym, którego działalność jest ściśle związana z własnością miasta. Właownership of Tramwaje Warszawskie jest zatem częścią administracji publicznej, co podkreśla jego rolę w zapewnieniu efektywnego systemu komunikacji miejskiej w Warszawie.
Historia
Tramwaje Warszawskie to przedsiębiorstwo, które zostało założone 1 marca 1994 roku. Powstało ono w wyniku podziału majątku Miejskich Zakładów Komunikacyjnych, przyjmując formę zakładu budżetowego m.st. Warszawy. W 2003 roku przekształciło się w jednoosobową spółkę prawa handlowego, obecnie funkcjonującą pod nazwą Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. Właścicielem tego przedsiębiorstwa jest miasto stołeczne Warszawa.
Początkowo siedziba spółki mieściła się w wynajmowanych pomieszczeniach w pałacu Błękitnym, zlokalizowanym przy ul. Senatorskiej 37. W kwietniu 2005 roku Tramwaje Warszawskie przeniosły się do swoich własnych obiektów usytuowanych przy ul. Siedmiogrodzkiej 20, na terenie zajezdni tramwajowej Wola.
W sierpniu 2008 roku spółka zawarła wieloletnią umowę z prezydentem Warszawy Hanną Gronkiewicz-Waltz oraz dyrektorem Zarządu Transportu Miejskiego, Leszkiem Rutą. Umowa ta miała na celu zapewnienie świadczenia usług przewozowych w latach 2008–2027 i umożliwienie realizacji kosztownych inwestycji, takich jak zakup nowego taboru oraz budowa nowych tras tramwajowych.
W 2009 roku doszło do podpisania tzw. „kontraktu stulecia”, który objął wymianę około 40% starego taboru, co skutkowało wprowadzeniem 186 nowych tramwajów typu Pesa Swing 120Na. W następstwie tego, w styczniu 2013 roku, tramwaje typu Konstal 13N zostały wycofane z codziennej eksploatacji. Całkowity koszt tego projektu dla budżetu miasta wyniósł około 1,5 miliarda złotych, a przewidywane dofinansowanie z Unii Europejskiej oszacowano na około 620 milionów złotych. Przesunięcie tej informacji na gorące sytuacje finansowe miasta nabrało znaczenia, ponieważ suma wydatków w stosunku do planowanych dochodów miasta w 2013 roku wynosiła około 11,56%.
Ostatni przejazd tramwajem typu 13N miał miejsce 31 grudnia 2012 roku; pojazdy te, znane potocznie jako Parówki, funkcjonowały w Warszawie przez 53 lata (1959–2012). Oficjalne pożegnanie tych tramwajów miało miejsce 5 stycznia 2013 roku.
W czerwcu 2019 roku przedsiębiorstwo podpisało umowę z firmą Hyundai Rotem na dostawę 123 nowych tramwajów, z możliwością zwiększenia zamówienia o dodatkowych 90 pojazdów. Wartość kontraktu wyniosła 1,825 miliarda złotych netto. Pierwsze nowe tramwaje miały pojawić się w stolicy w czerwcu 2021 roku, a wszystkie zamówione pojazdy miały trafić do Warszawy do końca kwietnia 2023 roku.
Osobny artykuł poświęcony tematyce tramwajów w Warszawie można znaleźć w odpowiednich materiałach. Autorem logo Tramwajów Warszawskich, które nawiązuje do tradycji, jest Leszek Rudnicki.
Zakres działalności
Spółka odpowiada za organizację i realizację przewozów tramwajowych w obrębie stolicy Polski, a jej działania obejmują szereg kluczowych obszarów.
W szczególności na uwagę zasługują następujące aspekty:
- efektywna eksploatacja taboru tramwajowego,
- zakup, wymiana i fachowa naprawa tramwajów,
- inwestycje w infrastrukturę tramwajową, w tym budowa nowych tras oraz bieżące remonty.
Przychody spółki pochodzą z świadczenia usług transportowych na podstawie umowy z Zarządem Transportu Miejskiego w Warszawie, jak również z działalności pozaprzewozowej.
Tabor
W chwili obecnej, tabor tramwajowy w Warszawie obejmuje szeroką gamę pojazdów, w tym różne modele tramwajów, które mają swoje unikalne cechy i funkcje. Do najważniejszych należy zaliczyć tramwaje typu 105Na, których producentem jest Konstal Chorzów. W skład tej rodziny wchodzą także pochodne, takie jak 105Nb oraz 105Nf. Ponadto, w ofercie znajdują się także modele takie jak 112N (wyprodukowane przez Konstal Chorzów), 116N (produkcja Alstom Konstal), 105N2k/2000 (nawet Alstom z Chorzowa), a także 120N Tramicus od Pesa Bydgoszcz.
Inne rodzaje tramwajów wykorzystywanych w Warszawie to 120Na Swing oraz 120NaDuo Swing Duo, które również są produkcji Pesa Bydgoszcz. Wśród bardziej nowoczesnych tramwajów wyróżniają się również modele 123N, produkowane przez HCP, oraz 128N Jazz Duo, 134N Jazz i różne wersje 140N, 141N oraz 142N, które są wytwarzane przez HRC.
Ciekawym momentem w historii warszawskich tramwajów był dzień 13 czerwca 2010 roku, kiedy to na trasę wyjechał pierwszy tramwaj typu 120Na Swing. Łącznie do 21 listopada 2013 roku dostarczono 186 egzemplarzy tego modelu, które zastąpiły starsze maszyny typu 13N oraz wiele wagonów z rodziny 105N.
Kolejne innowacje miały miejsce 14 grudnia 2021 roku, gdy na trasę wyjechał pierwszy tramwaj typu 140N, a 9 lipca 2022 zadebiutował skład 141N. Z kolei 21 maja 2023 roku na warszawskich torach pojawił się pierwszy egzemplarz tramwaju 142N.
Tramwaje wysokopodłogowe
W tej kategorii znajdują się modele, które charakteryzują się wyższym poziomem podłogi, co może w niektórych przypadkach wpływać na komfort pasażerów oraz dostępność dla osób z ograniczoną mobilnością.
Tramwaje niskopodłogowe
Modele niskopodłogowe w Warszawie mają na celu zapewnienie lepszej dostępności dla wszystkich grup pasażerów. Dzięki temu, osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich, matki z wózkami dziecięcymi oraz seniorzy mogą wygodniej korzystać z komunikacji publicznej.
Przypisy
- Warszawa: Krótki Hyundai wreszcie debiutuje na linii [online], transport-publiczny.pl [dostęp 22.05.2023 r.]
- Jednokierunkowy Hyundai zadebiutował liniowo [online], transinfo.pl [dostęp 09.07.2022 r.]
- Redakcja, Tramwaj Warsolino zadebiutował w stolicy. Pojazd firmy Hyundai obsługuje linię nr 17. Wkrótce dołączy do niego kolejny [online], Warszawa Nasze Miasto, 14.12.2021 r. [dostęp 20.12.2021 r.]
- Umowa podpisana! Pierwsze z 213 tramwajów Hyundaia w Warszawie wiosną 2021 r. [online], www.transport-publiczny.pl [dostęp 26.05.2021 r.]
- Święto warszawskich tramwajarzy. [w:] Urząd m.st. Warszawy [on-line]. um.warszawa.pl, 25.11.2022 r. [dostęp 05.01.2023 r.]
- Portal Kolejowy NaKolei.pl - Wiadomości: Transport, Rynek kolejowy, Pociągi [online], kurier-kolejowy.pl [dostęp 25.12.2019 r.]
- Uchwalili budżet na 2013. Zabiorą nocne kursy metra [online], tvnwarszawa.tvn24.pl [dostęp 27.11.2017 r.]
- O Spółce Tramwaje Warszawskie. [w:] Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. [on-line]. tw.waw.pl. [dostęp 26.09.2020 r.]
- a b Władze Tramwajów Warszawskich. [w:] Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. [on-line]. tw.waw.pl. [dostęp 14.05.2021 r.]
- MW: Warszawa: wszystkie Swingi już w komplecie. kurier-kolejowy.pl, 21.11.2013 r. [dostęp 21.11.2013 r.]
- Krzysztof Śmietana. Swing wyjeżdża na tory - pierwszy kurs już w sobotę. „Gazeta Stołeczna”, 11.06.2010 r.
- Historia - kalendarium tramwajów w Warszawie. Tramwaje Warszawskie. [dostęp 24.08.2011 r.]
- Zdjęcia taboru. Tramwaje Warszawskie. [dostęp 24.08.2011 r.]
- a b Informacje ogólne - zakres działalności. Tramwaje Warszawskie. [dostęp 24.08.2011 r.]
- Inwestycje TW - umowa wieloletnia na lata 2008-2027. [dostęp 04.06.2010 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
Polskie Radio 24 | Bonus Systems Polska | Agencja Wydawniczo-Reklamowa Skarpa Warszawska | Provident Polska | Artchitecture | Fabrity Holding | Niezależny Operator Międzystrefowy | Polskie Linie Lotnicze LOT | Prosper (przedsiębiorstwo) | ERIF Biuro Informacji Gospodarczej | Infor PL | Sii Polska | System Ochrony Banków Komercyjnych | Radio 357 | Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych PZU | LS Airport Services | Elektrim | Freightliner PL | Wiener Towarzystwo Ubezpieczeń | GATX Rail PolandOceń: Tramwaje Warszawskie