W sercu stolicy, Warszawy, mieści się zajezdnia tramwajowa „Wola“, która stanowi kluczowy element lokalnej infrastruktury transportowej. Zaszyfrowana w codziennym ruchu miejskim, zajezdnia ta jest częścią Zakładu Realizacji Przewozów Wola, znanego pod symbolem R-1. Jej dokładny adres toulica Młynarska 2, co czyni ją łatwo dostępną dla mieszkańców i turystów.
Zajezdnia „Wola“ nie tylko pełni rolę w codziennym przewozie pasażerów, ale również jest miejscem, które ma ogromne znaczenie dla lokalnej historii transportu tramwajowego. Działa od dłuższego czasu, przyczyniając się do zapewnienia sprawności komunikacyjnej w obrębie Warszawy.
Historia
Historia zajezdni tramwajowej Wola zaczyna się w roku 1903, kiedy to została utworzona, z myślą o rozwijającej się sieci tramwajów konnych. Dwa lata później, rozpoczęła się budowa obiektów, które miały służyć tramwajom elektrycznym. 7 lutego 1908 roku z zajezdni wyruszył pierwszy tramwaj elektryczny, a regularna komunikacja tramwajowa została uruchomiona 26 marca 1908 roku.
W 1939 roku, podczas obrony Warszawy, przedsiębiorstwo doznało poważnych strat. W roku 1942, w wyniku sowieckich nalotów na stolicę, warsztaty tramwajowe uległy zniszczeniu, co uniemożliwiło naprawy wozów. W trakcie powstania warszawskiego, zajezdnia stała się punktem oporu, zajętą przez powstańców, a 5 sierpnia 1944 roku została zdobyta przez Niemców, którzy ją podpalili. W wyniku tego zniszczeniu uległy budynki oraz niemal cały tabor.
Po wojnie, w 1945 roku, rozpoczęto proces odbudowy zajezdni, a w latach 1972-1974 przeprowadzono jej modernizację. Na terenie zajezdni, pod tym samym adresem, obecnie działa Zakład Naprawy Tramwajów − T3 oraz znajduje się siedziba zarządu Tramwajów Warszawskich, która mieści się przy ul. Siedmiogrodzkiej 20.
W 2018 roku na płocie kompleksu zajezdni, patrząc od strony ulic Siedmiogrodzkiej i Karolkowej, namalowano mural. Przedstawia on wizerunki historycznych oraz współczesnych warszawskich tramwajów, stanowiąc piękne połączenie tradycji z nowoczesnością.
Przypisy
- Redakcja, Przy zajezdni na Siedmiogrodzkiej powstaje stumetrowy mural. Przedstawia historię tramwajów [online], Nasze Miasto, 17.05.2018 r. [dostęp 29.03.2023 r.]
- Dane adresowe. [w:] Tramwaje Warszawskie [on-line]. tw.waw.pl. [dostęp 07.12.2018 r.]
- Tomasz Szarota: Okupowanej Warszawy dzień powszedni. Studium historyczne. Warszawa: Czytelnik, 2010 r., s. 250. ISBN 978-83-07-03239-9.
- a b Warszawskie tramwaje elektryczne 1908−1998. Tom IV. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2008 r., s. 70. ISBN 978-83-923702-0-8.
- a b Warszawskie tramwaje elektryczne 1908−1998. Tom IV. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2008 r., s. 68. ISBN 978-83-923702-0-8.
- Zakłady spółki Tramwaje Warszawskie. [w:] Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. [on-line]. tw.waw.pl. [dostęp 03.10.2021 r.]
- Marian Marek Drozdowski: Alarm dla Warszawy. Ludność cywilna w obronie stolicy we wrześniu 1939 r., Warszawa: Wiedza Powszechna, 1969 r., s. 147.
- Mieczysław Cieplewicz. Bombardowanie i ostrzeliwanie Warszawy we wrześniu 1939 r., „Kronika Warszawy”, 4/48, s. 57, 1981 r.
Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":
Metro Warszawskie | Ostrobramska (zajezdnia autobusowa) | Transformator kioskowy (kiosk elektryczny)Oceń: Wola (zajezdnia tramwajowa)