Ulica Modlińska w Warszawie


Ulica Modlińska to ważny element infrastruktury w Warszawie, łącząca dzielnice Praga-Północ oraz Białołęka. Pełni ona rolę trasy wylotowej, prowadzącej w kierunku Olsztyna, Jabłonny i Legionowa.

Tę arterię drogową można zaliczyć do szerszego ciągu komunikacyjnego, który obejmuje również ulice: Zamoyskiego, Jagiellońska oraz rondo Starzyńskiego. Ulica Modlińska ma charakter dwujezdniowy na całej swojej długości, co sprzyja płynności ruchu drogowego.

Warto dodać, że wzdłuż ul. Modlińskiej zlokalizowane są także ścieżki rowerowe, które przebiegają na różnych odcinkach, takich jak: Trasa Toruńska – Płochocińska, Ekspresowa – Mehoffera oraz Poetów – Aluzyjna.

Opis

Ulica Modlińska ma bogatą historię, która sięga około 1820 roku. Wówczas była znana jako Szosa Kowieńska lub Petersburska. W 1919 roku zyskała nową nazwę – Drogę do Modlina, co odnosiło się do kierunku, w którym prowadziła, a wskazywała na miejscowość Modlin, stanowiącą obecnie część Nowego Dworu Mazowieckiego.

Trasa ta w Warszawie łączyła się z ulicą Zamoyskiego. Z biegiem lat, obok drogi, od 1900 roku, powstały tory kolejki wąskotorowej prowadzącej do Jabłonny, co znacząco wpłynęło na jej funkcjonowanie oraz rozwój komunikacji w regionie.

W 1916 roku do granic Warszawy włączono część obecnej ulicy Jagiellońskiej, co przyczyniło się do dalszego rozwoju miejscowości. W 1951 roku, po włączeniu terenów Białołęki do administracji Warszawy, Modlińska stała się nieodłączną częścią struktury miejskiej. W latach 1952-1991 południowa część ówczesnej Szosy Modlińskiej oraz północny odcinek Jagiellońskiej, od alei „Solidarności” do nowej Trasy Toruńskiej, nosiły nazwę alei Stalingradzkiej.

W latach 1973-1976, w trakcie poszerzania ulicy, rozebrano budynki stacji Pelcowizna, Żerań, Piekiełko, Wiśniewo oraz Henryków, które znajdowały się na zlikwidowanej w 1956 roku linii kolei jabłonowskiej. W 1979 roku oddano do użytku dziewięciokilometrowy poszerzony odcinek ulicy od Trasy Toruńskiej do granicy miasta, co z pewnością poprawiło komunikację na tym terenie.

W czasach PRL-u, ulica Modlińska była częścią ważnych dróg państwowych nr 11, łączącej Warszawę z Łomżą i Augustowem, oraz nr 20, prowadzącej w stronę Nowego Dworu Mazowieckiego. Obecnie dawny trakt podzielony jest na ulicę Modlińską, która rozciąga się od ul. Dębowej w Buchniku do Trasy Toruńskiej, oraz na jej przedłużenie – ulicę Jagiellońską, która prowadzi do ul. Zamoyskiego.

Ważniejsze obiekty

Na warszawskiej ulicy Modlińskiej znajdują się liczne ważne obiekty, które warto poznać. Oto niektóre z nich:

Przypisy

  1. Bogdan Pokropiński: Kolej jabłonowska. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2004, s. 15–16. ISBN 83-206-1513-5.
  2. Kwiryna Handke: Słownik nazewnictwa Warszawy. Warszawa: Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy, 1998, s. 139. ISBN 83-86619-97X.
  3. Encyklopedia Warszawy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1994, s. 502. ISBN 83-01-08836-2.
  4. Encyklopedia Warszawy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1994, s. 284. ISBN 83-01-08836-2.
  5. Krzysztof Jabłoński i in.: Warszawa: portret miasta. Warszawa: Arkady, 1984, s. strony nienumerowane (Kronika odbudowy, budowy i rozbudowy 1945−1982). ISBN 83-213-2993-4.
  6. Samochodowy atlas Polski 1:500 000. Wyd. V. Warszawa: Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1979, s. 81. ISBN 83-7000-017-7.
  7. Atlas samochodowy Polski 1:500 000. Wyd. IV. Warszawa: Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1965, s. 80.
  8. Plan Warszawy, Warszawa: Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1970. Brak numerów stron w książce.

Oceń: Ulica Modlińska w Warszawie

Średnia ocena:4.77 Liczba ocen:14