Aleja Tysiąclecia w Warszawie


Aleja Tysiąclecia to interesująca ulica zlokalizowana w warszawskiej dzielnicy Praga-Północ.

Co niezwykłe, ulica ta nie posiada tradycyjnej jezdni, gdyż jej miejsce zajmuje torowisko tramwajowe, które stanowi ważny element komunikacyjny w tym rejonie.

Torowisko to łączy ulicę Kawęczyńską i ulicę Kijowską, co czyni tę trasę istotnym punktem na mapie tramwajowej Warszawy.

Przebieg

Na istniejącym odcinku alei Tysiąclecia, który znajduje się na mapach oraz planach urbanistycznych, można zauważyć krótką część łączącą ul. Kijowską z ul. Kawęczyńską. Przebiegają tam jedynie tory tramwajowe, ponieważ nie ma drogi dla pojazdów.

Wzdłuż tej krótkiej drogi osiedlowej umieszczone są tabliczki MSI z nazwą alei. Znajdują się one przy wejściach do bloku przy al. Tysiąclecia 151, gdzie łączą ul. Kawęczyńską z pozostałością ul. Podlaskiej. Ponadto, na internetowej mapie wydziału miasta Warszawy, aleja jest zaznaczona na deptaku po wschodniej stronie wspomnianego bloku.

Warto zaznaczyć, że podział alei Tysiąclecia na różne fragmenty, według niektórych źródeł, jest działaniem nieuzasadnionym. Cały ciąg, bez względu na to, które jego części są planowane do realizacji w przyszłości, nosi jednolitą nazwę aleja Tysiąclecia, która nigdy nie została zmieniona.

Opis

Początkowo, nowo wytyczaną ulicę roboczo nazywano Praską N-S. Dopiero 31 stycznia 1969 roku Rada Narodowa m.st. Warszawy nadała jej oficjalną nazwę aleja Tysiąclecia. W myśl uchwały, aleja miała prowadzić od ulicy Starzyńskiego, przez granice dzielnic Praga-Południe oraz Praga-Północ, aż do Wału Miedzeszyńskiego.

Zgodnie z początkowymi koncepcjami, aleja Tysiąclecia, razem z ulicą Międzynarodową, miała stanowić część planowanej obwodnicy Pragi, zwanej niekiedy (w sposób roboczy i nieformalny) Trasą Tysiąclecia. Jej celem było połączenie Pragi-Południe z Pragą-Północ. Trasa ta miała rozpoczynać się przy Wałe Miedzeszyńskim, przecinając kluczowe ciągi uliczne, takie jak Trasę Łazienkowską, al. Waszyngtona, ulicę Grochowską, ulicę Radzymińską, oraz al. „Solidarności”, aż do skrzyżowania ulicy 11 Listopada z ulicą Starzyńskiego w rejonie obecnego ronda Żaba.

Na etapie budowy, pod peronami 6. i 7. stacji Dworca Wschodniego, powstał tunel oraz zejścia z peronów przylegających do części torów. W planach było również, że aleja Tysiąclecia, podobnie jak planowana ulica Nowo-Jagiellońska, przejmie część ruchu kołowego z ulicy Targowej.

Nazwę alei nadano w związku z jubileuszem tysiąclecia Państwa Polskiego. Choć wzdłuż alei planowano wiele nowoczesnych budynków, zrealizowano tylko jeden – dziesięciopiętrowy blok mieszkalny mieszczący się pod adresem al. Tysiąclecia 151.

W pierwszych latach XXI wieku zdecydowano się na rezygnację z budowy obwodnicy śródmiejskiej w proponowanym kształcie (Trasy Tysiąclecia), aczkolwiek na tym odcinku wciąż planowany jest projekt budowy ulicy zbiorczej. Obwodnica śródmiejska ma przebiegać w okolicy ronda Wiatraczna, wzdłuż ulicy Zabranieckiej oraz linii kolejowej wzdłuż Wisły, w stronę Targówka. Fragment ulicy Międzynarodowej w sąsiedztwie Parku Paderewskiego pozostanie pieszy, natomiast planowane wydłużenie alei Tysiąclecia od ulicy Grochowskiej do ronda Żaba uzyska status drogi zbiorczej (a nie głównej, jak obwodnica śródmieścia). Nowy odcinek będzie mieć po dwa pasy ruchu w każdą stronę z torowiskiem tramwajowym umieszczonym pośrodku (na fragmencie od ulicy Kawęczyńskiej do Grochowskiej, i być może dalej na południe).

Przypisy

  1. Warszawa dzisiaj [online], Miasto Stołeczne Warszawa, Serwisy Mapowe [dostęp 05.08.2021 r.]
  2. Podstrona ulicy Tysiąclecia na stronie Stowarzyszenia Integracji Społecznej Komunikacji
  3. Uchwała nr XCIII/2737/2010 Rady m.st. Warszawy z dnia 21.10.2010 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu Dworca Wschodniego. www.bip.um.warszawa.pl. [dostęp 16.10.2013 r.]
  4. Uchwały Rady Narodowej: poz. 32. - Nr 119 Rady Narodowej m. st. Warszawy z dnia 31.01.1969 r. w sprawie nadania nazw ulicom, ust. 25-26, „Dziennik Urzędowy Rady Narodowej Miasta Stołecznego Warszawy” (6), Mazowiecka Biblioteka Cyfrowa, 20.06.1969 r. [dostęp 03.10.2021 r.]
  5. Współcześnie trasa alei przebiegała by w okolicach (od ulicy Starzyńskiego): Szwedzka, obecna al. Tysiąclecia, Międzynarodowa, Wał Miedzeszyński. Na podstawie opublikowanej mapy: L.L. Sobolewska L.L., Trasa Mostowa-Łazienkowska. Wielka budowa warszawska, „Rodzina” (43), www.polskokatolicki.pl, 22.10.1972 r., s. 8 [dostęp 03.10.2021 r.]
  6. a b Podstrona Trasy Tysiąclecia na stronie Stowarzyszenia Integracji Społecznej Komunikacji

Oceń: Aleja Tysiąclecia w Warszawie

Średnia ocena:4.75 Liczba ocen:8