Rondo Wiatraczna w Warszawie


Rondo Wiatraczna to istotny punkt komunikacyjny, który znajduje się w warszawskiej dzielnicyPraga-Południe. Obszar ten tętni życiem, a rondo stanowi ważny węzeł dla mieszkańców oraz podróżnych odwiedzających stolicę.

Warto zwrócić uwagę na dynamiczny rozwój tej części miasta oraz możliwość korzystania z różnorodnych usług i atrakcji, które są dostępne w bliskim sąsiedztwie.

Historia

Na miejscu współczesnego ronda Wiatraczna do 1952 roku funkcjonowała stacja Grochów II, która była głównym zapleczem technicznym dla kolejki jabłonowskiej. Oprócz samej stacji, w jej skład wchodziły takie obiekty jak parowozownia, warsztaty, wieża ciśnień oraz magazyny. Niestety, większość drewnianych budynków została zniszczona podczas obrony Warszawy we wrześniu 1939 roku, co skutkowało przeniesieniem całego zaplecza technicznego do Karczewa.

Po zamknięciu ruchu na odcinku między stacją Most a Otwockiem w 1952 roku, związanego z poszerzaniem ulicy Grochowskiej, w 1957 roku rozebrano murowany budynek dworca Grochów II, który został wzniesiony przez Niemców w latach 1942-1943. Z kolei w 1959 roku usunięto szyny kolejki z tej ulicy.

W 1973 roku Prezydium Stołecznej Rady Narodowej zatwierdziło projekt budowy dzielnicowego centrum handlowo-usługowego w tym rejonie. W roku 1977, przy rondzie Wiatraczna, otwarto centrum handlowe Uniwersam Grochów. Niestety, budynek ten został zburzony w 2016 roku, a w jego miejsce powstała nowa konstrukcja, która obecnie mieści dwukondygnacyjną galerię handlową pod nazwą Galeria Rondo Wiatraczna oraz mieszkania.

Początkowo, plac był traktowany jako skrzyżowanie ul. Grochowskiej i al. Waszyngtona, jednak przez dłuższy okres nie posiadał formalnej nazwy. Po zbudowaniu dużego skrzyżowania z centralną wyspą (po 1960 roku) przyjęło się nazywać to miejsce rondem Wiatraczna, kojarząc je z ul. Wiatracznej. Mieszkańcy w nieformalny sposób określają to rondo jako Wiatrak.

Opis

Rondo Wiatraczna w Warszawie to istotny punkt komunikacyjny, zlokalizowany na styku kilku ważnych ulic. Plac ten, rozmieszczony w sposób przemyślany, określony jest zgodnie z ruchem wskazówek zegara:

Skrzyżowanie ma kształt litery „D” i jest podobne do rozplanowania spotykanego na placu Narutowicza. W centralnej części ronda znajduje się wyspa, która jest „przyklejona” do ulicy Grochowskiej. Warto podkreślić, że rondo częściowo wyposażone jest w sygnalizację świetlną. Stanowi ono kluczowy węzeł tramwajowy łączący ulice Grochowską i aleję Waszyngtona, gdyż w jego centrum zlokalizowana jest pętla tramwajowa wraz z czterema przystankami.

Rondo Wiatraczna odgrywa istotną rolę w komunikacji miejskiej. W najbliższej przyszłości planowana jest budowa ostatniego odcinka obwodnicy śródmiejskiej, która połączy do ronda Żaba, co dodatkowo zwiększy jego znaczenie w sieci warszawskich dróg.

Ważniejsze obiekty

W rejonie Ronda Wiatraczna w Warszawie znajduje się kilka obiektów, które przyciągają uwagę mieszkańców oraz turystów. Wśród nich warto wymienić:

  • piekarnia Teodora Reicherta,
  • Rurki z Wiatraka – cukiernia funkcjonująca od 1958 roku, słynąca z pysznych rurek z kremem.

Przypisy

  1. Iwona Żurek: Historyczna maszyna z cukierni na rondzie Wiatraczna wróciła do właściciela. dzieje.pl, 15.05.2024 r. [dostęp 15.05.2024 r.]
  2. Kultowa cukiernia w Warszawie uratowana. rp.pl, 09.11.2020 r. [dostęp 18.05.2024 r.]
  3. Paweł Dunin-Wąsowicz: Praski przewodnik literacki. Warszawa: Fundacja Hereditas, 2018, s. 155. ISBN 978-83-951050-2-9.
  4. Budzi się Grochów. „Gazeta Stołeczna”, s. 2, 09-10.04.2016 r.
  5. Załącznik nr 1 do zarządzenia nr 3800/2013 Prezydenta m.st. Warszawy z dnia 25.01.2013 r. w sprawie wprowadzenia „Katalogu ulic i placów m.st. Warszawy” oraz zasad zapisu nazw obiektów miejskich. Katalog ulic i placów m.st. Warszawy.. [w:] Urząd m.st. Warszawy [on-line]. um.warszawa.pl. s. 40. [dostęp 26.09.2023 r.]
  6. Uniwersam Grochów, "Stolica", Nr 33 (1548), 14.08.1977 r.
  7. Kronika wydarzeń w Warszawie 1 I–31 III 1973. „Kronika Warszawy”. 3 (15), s. 140, 1973.
  8. Bogdan Pokropiński: Kolej jabłonowska. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2004, s. 70. ISBN 83-206-1513-5.
  9. Bogdan Pokropiński: Kolej jabłonowska. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2004, s. 19. ISBN 83-206-1513-5.
  10. Bogdan Pokropiński: Kolej jabłonowska. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2004, s. 10, 69. ISBN 83-206-1513-5.

Oceń: Rondo Wiatraczna w Warszawie

Średnia ocena:4.68 Liczba ocen:8