Ulica Karowa to ważny szlak komunikacyjny w Śródmieściu Warszawy, który stanowi istotny element sieci drogowej stolicy. Jej przebieg liście od ulicy Wybrzeże Kościuszkowskie aż do Krakowskiego Przedmieścia, co czyni ją niezwykle kluczową dla mieszkańców i turystów.
Na jej całej długości ulica Karowa posiada kategorię drogi powiatowej, co podkreśla jej znaczenie w lokalnej infrastrukturze. Przez ulice te przechodzą nie tylko drogi, ale również historia i kultura warszawskiego Śródmieścia.
Nazwa
Nazwa tej ulicy ma swoje korzenie w historycznych usługach związanych z oczyszczaniem miasta. Ulica Karowa bierze swoją nazwę od znajdujących się w jej pobliżu prowizorycznych zajezdni, które służyły jako stajnia dla wozów oraz magazyn dla taboru.
Te obiekty były częścią Magazynu Karowego, instytucji powołanej w XVIII wieku przez marszałka wielkiego koronnego Franciszka Bielińskiego. Główna misja tego przedsiębiorstwa skupiała się na wywożeniu odpadków z wyznaczonych ulic, w tym śmieci, błota oraz gnoju.
Nazwa Magazynu Karowego również nie była przypadkowa, ponieważ wywodzi się od terminu „kara”, odnoszącego się do wozów wykorzystywanych do transportu odpadów.
Historia
Ulica Karowa, zauważalna od schyłku XIX wieku, była jednym z kluczowych szlaków komunikacyjnych łączących wyższe partie Warszawy z Powiślem. W latach 1851–1855 nastąpiła istotna transformacja tego miejsca z budową wodociągu Marconiego. Wówczas w bramie, która znajdowała się u wylotu ul. Karowej do ul. Krakowskiego Przedmieścia, powstały dwa zdroje uliczne, a nad bramą umieszczono rzeźbę Syreny, symbolizującą Warszawę.
W grudniu 1885 roku na łamach „Tygodnika Ilustrowanego” ukazał się projekt zagospodarowania tej ulicy, który zakładał ambitne prace. Rozpoczęto je od wyburzenia bramy Marconiego oraz poszerzenia i skanalizowania Karowej. Warto zaznaczyć, że teren wokół ulicy został wykupiony od klasztoru Wizytek. W 1900 roku zrealizowano budowę spiralnego zjazdu, a po czterech latach zakończono budowę żelbetowego wiaduktu, który połączył skarpę warszawską z utworzonym specjalnym nasypem.
W 1935 roku uruchomiono prace nad projektem nowego mostu drogowego imienia marszałka Józefa Piłsudskiego, który miał się znajdować na osi ulicy. W budowie dwupoziomowej przeprawy na solidnych kamiennych filarach planowano rozpoczęcie prac w 1941 roku. W lutym 1945 roku, gdy kończyła się II wojna światowa, saperzy Armii Czerwonej uruchomili most wysokowodny na Wiśle, znajdujący się u wylotu ulicy.
Od lat 2022 do 2024 na osi ulicy oraz ulicy Stefana Okrzei (przechodząc przez Pragę-Północ) powstaje nowa kładka na Wiśle, która z pewnością wniesie nowe życie w infrastrukturę tego rejonu.
Ważniejsze obiekty
Na warszawskiej ulicy Karowej znajduje się wiele interesujących obiektów, które warto poznać. Wśród nich wyróżniają się:
- Szpital Kliniczny im. ks. Anny Mazowieckiej (nr 2),
- Budynek Biura Bezpieczeństwa Narodowego, w którym znajduje się Lądowisko Sokół (nr 10),
- Wiadukt im. Stanisława Markiewicza,
- Kamienica pod nr 14/16, której mieszkańcami byli znani artyści, tacy jak Jan Cybis, Jan Marcin Szancer oraz Wojciech Żukrowski,
- Wydział Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego (nr 18),
- Gmach Banku Cukrownictwa, również znany jako siedziba Domu Spotkań z Historią (nr 20),
- Gmach Warszawskiego Towarzystwa Higienicznego (nr 31),
- Hotel Bristol.
Pozostałe obiekty w kategorii "Ulice i place":
Ulica Katowicka w Warszawie | Ulica Kawęczyńska w Warszawie | Ulica Kazimierza Grodeckiego w Warszawie | Ulica Kępna w Warszawie | Ulica Kijowska w Warszawie | Ulica Kłopot w Warszawie | Ulica Kolejowa w Warszawie | Ulica Kolska w Warszawie | Ulica Kołowa w Warszawie | Ulica Konopacka w Warszawie | Ulica Karmelicka w Warszawie | Ulica Żwirki i Wigury w Warszawie | Ulica Karczunkowska w Warszawie | Ulica Kapitulna w Warszawie | Ulica Kanonia w Warszawie | Ulica Kamionkowska w Warszawie | Ulica Juliusza Słowackiego w Warszawie | Ulica Juliana Konstantego Ordona w Warszawie | Ulica Józefa Sierakowskiego w Warszawie | Ulica Józefa Hoene-Wrońskiego w WarszawieOceń: Ulica Karowa w Warszawie