Kładka pieszo-rowerowa na Wiśle w Warszawie to niezwykły element miejskiej architektury, który łączy fascynujące dzielnice stolicy. Ta nowoczesna kładka stanowi istotny punkt komunikacyjny, nie tylko w kontekście turystycznym, ale również dla codziennych użytkowników.
Usytuowana nad malowniczą rzeką, kładka łączy Powiśle ze Starą Pragą, oferując mieszkańcom i turystom przyjemny sposób na przemieszczenie się pomiędzy tymi popularnymi miejscami. Jest to idealne miejsce do spacerowania, jazdy na rowerze, a także podziwiania pięknych widoków na Wisłę i otaczający ją krajobraz.
W swojej formie architektonicznej kładka harmonijnie wpisuje się w otaczający ją pejzaż, stając się nie tylko funkcjonalnym elementem, ale także atrakcją wizualną, która przyciąga wielu odwiedzających do Warszawy.
Lokalizacja
Podczas wyboru odpowiedniej lokalizacji kładki nad Wisłą, kluczowe były dwie koncepcje: jedna z nich przewidywała umiejscowienie przeprawy na wysokości ulicy Karowej, natomiast druga na wysokości ulicy Ratuszowej. Ostatecznie zdecydowano się na pierwszą z opcji, co stanowiło kontynuację wcześniejszych zamysłów dotyczących budowy przeprawy w tej okolicy. Już w latach 20. XX wieku podjęto kroki w kierunku realizacji 1,5-kilometrowego mostu w osi ul. Karowej.
Wiosną 1937 roku rozstrzygnięto konkurs na projekt tego mostu, a zwycięską koncepcję zaprezentowała spółka Zieleniewski i Fitzner-Gamper z Krakowa. Sześcioprzęsłowy most miał opierać się na pięciu filarach, przeznaczony był dla ruchu tramwajowego, kołowego oraz pieszego. Planowana szerokość jezdni wynosiła 17 metrów, z kolei chodników – 5 metrów. Oczekiwano, że patronem mostu zostanie marszałek Józef Piłsudski.
W miejscu, gdzie obecnie znajduje się kładka, w lutym 1945 roku, pod koniec II wojny światowej, saperzy Armii Czerwonej zbudowali tymczasowy most saperski o konstrukcji drewnianej. Ta prowizoryczna budowla składała się z 23 przęseł o szerokości 6,5 metra i była wyposażona w chodniki o szerokości 1,5 metra, co umożliwiało przejście pieszym.
Przygotowania do budowy
Planowana przeprawa miała na celu połączenie ulicy Karowej z ulicą Okrzei, pełniąc jednocześnie funkcję komunikacyjną oraz turystyczną. W ramach przygotowań do budowy miasto uzyskało zarezerwowane środki w wysokości 30 mln zł. Planowano, aby kładka powstała w latach 2018–2019.
W sierpniu 2017 roku, podczas trwania konkursu na projekt kładki, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich poinformował, że termin wykonania ma wynieść 2–3 lata. Na konkurs wpłynęło 40 prac, a decyzję o wyborze projektu ogłoszono we wrześniu 2017. Wybór padł na wspólne autorstwo spółek Schüßler-Plan Inżynierzy z Warszawy oraz DKFS Architects z Londynu. Podpisano umowę na projekt kładki 2 marca 2018, a w listopadzie tego samego roku wydano decyzję lokalizacyjną, zapowiadając ogłoszenie przetargu na wykonawcę, z nadzieją na ukończenie prac do wiosny 2021.
Jednakże w marcu 2019 roku ogłoszono opóźnienia w przygotowaniu projektu, pomimo zapewnień o utrzymaniu terminu zakończenia budowy na 2021 rok. Problem został związany ze zmianami w przepisach ustawy Prawo wodne. Kolejne informacje o opóźnieniach pojawiły się w lipcu oraz grudniu, a w lipcu 2020 roku zasygnalizowano braki w harmonogramie realizacji inwestycji oraz brak zabezpieczonych funduszy na budowę.
W marcu 2021 roku władze Warszawy zadecydowały o wznowieniu projektu budowy kładki, powierzając nadzór Zarządowi Dróg Miejskich. Zapowiedziano, że uruchomienie przeprawy planowane jest na przełom 2023 i 2024. 14 października 2021 roku ogłoszono wybór wykonawcy, którym został Budimex, a jego oferta wyniosła 120,988 mln zł. Umowa z wykonawcą została podpisana 23 listopada.
W sierpniu 2022 roku odbył się konkurs na nazwę kładki, w którym zwycięski pomysł to „Agrafka”. Mimo tego, nie ma pewności, że ta nazwa zostanie zatwierdzona przez Radę m.st. Warszawy. W kontekście budowy kładki zaplanowano również stworzenie przejścia dla pieszych oraz przejazdu rowerowego przez Wisłostradę, jak również przebudowę ulicy Okrzei.
Budowa
Rozpoczęcie prac budowlanych nad kładką miało miejsce w marcu 2022 roku, kiedy to rozpoczęto palowanie. Kolejnym ważnym etapem, jaki miał miejsce w budowie, było zakończenie konstrukcji żelbetowych filarów, które miało miejsce w grudniu 2022.
W kwietniu 2023 roku dokonano instalacji pierwszego przęsła, które zbudowano od strony praskiej. Ten moment znacząco przybliżył projekt do jego finalizacji. Natomiast w październiku 2023 roku zainstalowano ostatnie przęsło, co oznaczało, że kładka ostatecznie połączyła obie strony Wisły.
Kładka miała swoje oficjalne otwarcie, które odbyło się 28 marca 2024 roku.
Opis
Kładka, która jest obiektem o unikalnym designie, przyciąga wzrok swoim kształtem przypominającym błyskawicę. Projekt ten charakteryzuje się **dwiema** wyraźnymi zakrętami, które dodają mu dynamiki. W centralnej części konstrukcji znajdują się tarasy widokowe wyposażone w wygodne siedziska, które umożliwiają podziwianie otaczającego krajobrazu. Spadek kładki wynosi około 6 procent, co sprawia, że jest ona funkcjonalna i dostosowana do ruchu pieszych.
Materiał, z którego została wykonana, to stal kortenowska, nadająca konstrukcji charakterystyczny rdzaawy odcień, co doskonale komponuje się z otoczeniem.
Kontrowersje
Już na etapie planowania, pomysł budowy kładki wzbudził kontrowersje, które były związane z ogromnymi środkami finansowymi, jakie były potrzebne na jego realizację. Przewidywana kwota wynosiła około 120 milionów złotych. Krytyka ze strony radnych z dzielnicy Ursynów była znacząca, co dodatkowo podgrzało atmosferę wokół tej inwestycji.
W czerwcu 2022 roku z kolei pojawiły się w mediach doniesienia o braku studium wykonalności, jak również o nieprzygotowaniu analizy kosztów oraz korzyści związanych z realizacją projektu.
Przypisy
- Jarosław Osowski: Nowy most połączył brzegi Wisły. Warszawa się chwali i mostem, i wynikami wyborów: "To piękny dzień". warszawa.wyborcza.pl, 17.10.2023 r. [dostęp 18.10.2023 r.]
- Jarosław Osowski. Z mikrofonem na środku Wisły. „Gazeta Stołeczna”, s. 7, 20.10.2023 r.
- Pierwsi spacerowicze i rowerzyści na nowym moście. tvnwarszawa.tvn24.pl, 28.03.2024 r. [dostęp 29.03.2024 r.]
- Kładka pieszo-rowerowa przez Wisłę w Warszawie. schuessler-plan.de. [dostęp 09.10.2023 r.]
- Witold Urbanowicz: Warszawa wybrała projekt kładki przez Wisłę. "Jakby była tu zawsze". transport-publiczny.pl, 14.09.2017 r. [dostęp 16.09.2017 r.]
- Michał Wojtczuk: Kładka pieszo-rowerowa nad Wisłą. "Liczymy na porywający, ale niedrogi projekt". warszawa.wyborcza.pl, 19.08.2017 r. [dostęp 11.09.2017 r.]
- Jakub Dybalski: Rowery na mosty. Co po Łazienkowskim? transport-publiczny.pl, 11.08.2017 r. [dostęp 13.08.2017 r.]
- Jest umowa na projekt kładki. Połączy Pragę nawet z... Wolą. tvnwarszawa.tvn24.pl, 02.03.2018 r. [dostęp 03.03.2018 r.]
- Kładka nad Wisłą powstanie za dwa lata. Jest kluczowa decyzja. warszawa.wyborcza.pl, 29.11.2018 r. [dostęp 29.11.2018 r.]
- Witold Urbanowicz: Warszawa: Będzie kładka przez Wisłę. Miałaby powstać w ciągu 2-3 lat. transport-publiczny.pl, 11.03.2021 r. [dostęp 12.03.2021 r.]
- Witold Urbanowicz: Warszawa: Wybrany wykonawca kładki przez Wisłę. Za 120 mln zł. transport-publiczny.pl, 14.10.2021 r. [dostęp 14.10.2021 r.]
- Most dla pieszych i rowerzystów. Umowa podpisana, wątpliwości pozostały. tvn24.pl/tvnwarszawa, 23.11.2021 r. [dostęp 24.11.2021 r.]
- Kosztowna inwestycja podzieliła internautów. Warszawa wyda 120 mln zł na kładkę przez Wisłę. polskieradio24.pl [dostęp 24.11.2022 r.]
- "Miś prezydenta Trzaskowskiego". Kładka pieszo-rowerowa za 120 mln wzbudza emocje na Ursynowie [dostęp 24.11.2022 r.]
- Kamil K. Jabłczyński, Miasto i ZDM nie zrobiły studium wykonalności i analizy korzyści dla budowanej za 120 mln zł kładki pieszo-rowerowej przez Wisłę. Warszawa Nasze Miasto, 11.06.2022 r. [dostęp 24.11.2022 r.]
- Rośnie most pieszo-rowerowy na Wiśle. um.warszawa.pl, 12.12.2022 r. [dostęp 14.12.2022 r.]
- Wbijają pale pod nowy most pieszo-rowerowy przez Wisłę. tvn24.pl/tvnwarszawa, 22.03.2022 r. [dostęp 24.03.2022 r.]
- Kładka nad Wisłą "zawieszona" w projekcie. tvnwarszawa.tvn24.pl, 25.07.2019 r. [dostęp 25.07.2019 r.]
- Nie ma finansowania, projekt coraz bardziej opóźniony. Kładka nad Wisłą utknęła w dokumentach. tvnwarszawa.tvn24.pl, 15.12.2019 r. [dostęp 16.12.2019 r.]
- Wojciech Karpieszuk: Nie ma pieniędzy na kładkę dla pieszych i rowerzystów przez Wisłę. Czy Warszawa zmieni jej koncepcję?. warszawa.wyborcza.pl, 27.07.2020 r. [dostęp 27.07.2020 r.]
- Redakcja, Projekt kładki nad Wisłą później niż zakładano? Wszystko przez zmianę Prawa Wodnego [online], Warszawa Nasze Miasto, 26.03.2019 r. [dostęp 20.11.2019 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Mosty i wiadukty":
Most Siekierkowski | Most Łazienkowski | Most Poniatowskiego | Most Śląsko-Dąbrowski | Most Świętokrzyski | Most Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie | Most przy Cytadeli | Most Anny Jagiellonki w Warszawie | Most Gdański | Most gen. Stefana Grota-Roweckiego | Wiadukt im. Stanisława Markiewicza w WarszawieOceń: Kładka na Wiśle w Warszawie