Nowy Świat-Uniwersytet


Stacja Nowy Świat-Uniwersytet, położona w centrum Warszawy, jest kluczowym punktem linii M2 metra. Ta strategiczna lokalizacja znajduje się w sercu dzielnicy Śródmieście, wzdłuż ruchliwej ul. Świętokrzyskiej. Umiejscowiona między ul. Czackiego a ul. Nowy Świat, stacja służy jako istotny węzeł komunikacyjny.

Proces budowlany tej niezwykle ważnej infrastruktury publicznej rozpoczął się od wydania pozwolenia 29 marca 2011 roku. Jesienią tego samego roku, w październiku, ruszyły prace przy budowie ścian szczelinowych. Następnie, w sierpniu i wrześniu 2012 roku dotarły do stacji nowoczesne tarcze TBM, które drążyły tunele metra.

Na początku 2014 roku strop stacji został zasypany, co było kluczowym etapem budowy. Do końca września 2014 roku wszystkie prace budowlane, wykończeniowe i instalacyjne były zakończone, a wykonawca zgłosił stację jako gotową do odbiorów technicznych, które miały miejsce do połowy stycznia 2015 roku. Następnie, 20 lutego 2015 roku, wydano pozwolenie na użytkowanie stacji, która została oficjalnie otwarta dla pasażerów 8 marca 2015 roku.

Historia

Projekt

W wrześniu 2008 roku rozpoczęto prace nad koncepcyjnym projektem centralnego odcinka II linii metra w Warszawie, który obejmował również stację, noszącą oznaczenie S10. Do kluczowych postaci zaangażowanych w ten projekt należy Andrzej Chołdzyński, pełniący rolę głównego projektanta, w towarzystwie innych architektów. Dodatkowo autorem graficznego opracowania został Wojciech Fangor, a za projekt techniczny odpowiedzialne było biuro Metroprojekt.

Od momentu rozpoczęcia prac, 28 października 2009 roku, wykonawcą stacji, będącej częścią centralnego odcinka, zostało konsorcjum AGP Metro Polska. Wybór metody budowlanej padł na technikę odkrywkową, znaną jako podstropowa, a planowany termin zakończenia inwestycji wyznaczono na październik 2013 roku. Już 24 listopada 2009 roku wykonawca zlecił biuru projektowemu ILF Consulting Engineers Polska realizację schematu budowlanego oraz wykonawczego stacji.

W dniu 1 lutego 2010 roku, stacja zyskała robocze oznaczenie C12, oraz nazwano ją Nowy Świat. W kwietniu tego samego roku, Ministerstwo Finansów nie zgodziło się na budowę wejścia do stacji zlokalizowanego na swoim dziedzińcu, co zmusiło wykonawcę do przedstawienia kwestii inwestorowi i prośby o przyjęcie zmian w projekcie. Temat ten był kontynuowany w rozmowach z Metrem Warszawskim w maju, a 26 sierpnia 2010 roku wykonawca złożył projekt stacji do przeglądu przez inwestora.

Ostatecznie zdecydowano o przeniesieniu wejścia oraz czerpnio-wyrzutni stacyjnej poza teren ministerstwa w okolice ul. Świętokrzyskiej, pomiędzy budynkiem ministerstwa a uniwersytetem.

Budowa

Proces budowy stacji oficjalnie zainaugurowano 22 grudnia 2010 roku, wraz z złożeniem wniosku o pozwolenie na budowę. Ostateczne zezwolenie otrzymano 29 marca 2011 roku, po uzupełnieniu brakujących dokumentów pod koniec lutego. 4 kwietnia 2011 roku inwestor wygospodarował teren pod budowę stacji oraz jej zaplecze, które znajdowało się w rejonie ulic Świętokrzyskiej, Tamka, a także Kopernika.

23 maja 2011 roku przedstawiono projekt czasowej organizacji ruchu w okolicy stacji, który wprowadzono do połowy lipca 2011, kiedy ul. Świętokrzyska została zamknięta na odcinku między ul. Czackiego a Nowym Światem, a ul. Kubusia Puchatka zyskała ruch dwukierunkowy.

Prace budowlane na północnej stronie przyszłej stacji zaczęły się w sierpniu 2011 roku, kiedy to wykryto kolizje sieci podziemnych. 18 sierpnia, podczas tych prac, odkryto resztki dawnych piwnic. Ruiny te, noszące ślady pożaru, były pozostałością ceglanych murów. Znalezienie tych artefaktów zostało zgłoszone Metru Warszawskiemu i nadzorowi archeologicznemu, który po przeglądzie pozwolił kontynuować prace budowlane.

Z kolei w październiku 2011 roku zaczęły się przygotowania do budowy ścian szczelinowych. W listopadzie zakończono wstępny wykop, a do końca roku prowadzone były prace związane z sieciami podziemnymi. W 2012 roku kontynuowano prace przy sieciach oraz murkach prowadzących. 6 marca zamknięto ruch na ul. Świętokrzyskiej od ul. Czackiego do ul. Nowy Świat.

W drugiej połowie 2012 roku prace postępowały zgodnie z planem; gotowe było 90% ścian szczelinowych. Latem tego samego roku rozpoczęto przygotowania do przyjęcia tarcz TBM drążących tunele oraz kontynuowano prace przy montażu zbrojenia i betonowaniu. 16 sierpnia 2013 roku tarcza Anna przebiła się do wnętrza stacji, a 5 września dołączyła do niej tarcza Maria.

Odbiory techniczne i oddanie do użytku

Ostatecznie 30 września 2014 roku wykonawca centralnego odcinka II linii metra zgłosił inwestycję do odbioru technicznego. W dniu 9 listopada 2014 roku odbył się Dzień Otwarty, podczas którego zwiedzający mieli możliwość zobaczenia wszystkich stacji centralnego odcinka II linii metra, w tym Nowy Świat-Uniwersytet.

W połowie stycznia 2015 roku zakończono zewnętrzne odbiory obiektu, a 20 lutego Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego wydal pozwolenie na użytkowanie stacji. 8 marca 2015 roku o godzinie 9:30 stacja została uruchomiona razem z całym centralnym odcinkiem linii metra M2.

Lokalizacja

Położenie

Stacja C12 Nowy Świat-Uniwersytet usytuowana jest w centralnej dzielnicy Śródmieście. Zlokalizowana wzdłuż ul. Świętokrzyskiej, znajduje się pomiędzy ulicami Czackiego oraz aspirującą przestrzenią Nowego Światu. Ciekawostką jest to, że jest to najgłębsza stacja metra w Warszawie, której peron położony jest 23 m poniżej poziomu gruntu. Taki poziom usytuowania jest rezultatem bliskości korony skarpy wiślanej oraz potrzeby odpowiedniego zagłębienia tuneli, aby utrzymać zalecane spadki.

Na zachodnim końcu stacji znajdują się dwa wejścia ulokowane przy ul. Kubusia Puchatka, jedno z nich to wejście z północnej strony ul. Świętokrzyskiej, kierujące w stronę ul. Czackiego, a także winda. Z kolei na wschodnim końcu stacji wyjścia prowadzą z obu stron ul. Świętokrzyskiej w kierunku Traktu Królewskiego, a także dodatkowo znajduje się jedna winda.

Stacją poprzedzającą Nowy Świat-Uniwersytet jest C11 Świętokrzyska, z którą połączenia tworzą tunel północny o długości 417 m oraz południowy, mierzący 416 m, będący najkrótszym tunelem w centralnym odcinku II linii warszawskiego metra. Kolejną stacją, do której prowadzi linia, jest C13 Centrum Nauki Kopernik, znana z najdłuższych oraz najbardziej stromy tuneli na tym odcinku. Tunel południowy wyróżnia się długością 951 m i maksymalnym nachyleniem wynoszącym 3,814%, podczas gdy tunel północny ma 947 m i największe nachylenie równe 2,99%.

Odległość dzieląca oś stacji od osi stacji Świętokrzyska wynosi 557 m, natomiast do osi stacji Centrum Nauki Kopernik jest to 1091 m.

Otoczenie

Połączenia komunikacyjne

W sąsiedztwie stacji umiejscowiony jest zespół przystankowy Nowy Świat, w skład którego wchodzi cztery przystanki autobusowe. Dwa z nich znajdują się w bliskiej odległości od stacji, znajdując się po obu stronach ul. Świętokrzyskiej, natomiast dwa kolejne usytuowane są po wschodniej stronie skrzyżowania tejże ulicy z Nowym Światem. Dodatkowo, na południe od tego skrzyżowania, po obu rogach ul. Nowy Świat umiejscowione są dwa przystanki autobusowe o nazwie Ordynacka. Plany zakładały zmianę ich nazwy na Metro Nowy Świat-Uniwersytet w momencie otwarcia stacji metra, lecz ostatecznie projekt ten został porzucony.

Na wschód od stacji, w pobliżu skrzyżowania ul. Świętokrzyskiej z Nowym Światem, znajdujemy stację Veturilo.

Wygląd

Stacja ma długość 140 m oraz maksymalną szerokość 25 m. Jej kubatura wynosi 65 414 m³, a całkowita powierzchnia to 16 823 m².

Obiekt zaprojektowano jako trójkondygnacyjny. Na poziomie -1 znajdują się przejścia podziemne, hale odpraw i pomieszczenia technologiczne. Dodatkowo, mieści się tam także posterunek policji. Poziom -2 pełni rolę kondygnacji pośredniej, z której rozwijają się schody ruchome. Natomiast na poziomie -3 usytuowany jest peron dla pasażerów, co pozwala na komfortowy dostęp do pociągów.

Podstawowym kolorem stacji jest fiolet, który wprowadza w nowoczesny klimat. W obrębie sufitu, który rozciąga się nad peronem o długości 120 m i szerokości 10,5 m, zainstalowano 9 okrągłych lampionów. Ponadto, w jego strukturze zamontowano również dwa rzędy podświetlonych słupów, które nadają przestrzeni wyjątkowego charakteru. Na ścianach zatorowych umieszczono grafiki autorstwa Wojciecha Fangora, co podkreśla artystyczny wymiar tego miejsca.

Na stacji można korzystać z 17 ciągów schodów ruchomych, które ułatwiają poruszanie się pomiędzy poziomami. Schody prowadzące z antresoli na peron pasażerski mają swoją trasę podzieloną na poziomie pośrednim, co zapewnia większą funkcjonalność.

Zarząd Transportu Miejskiego planował uruchomienie Punktu Obsługi Pasażerów od momentu otwarcia stacji w 2015 roku. Ostatecznie, punkt ten rozpoczął swoją działalność 4 stycznia 2016.

Liczba pasażerów

8 marca 2015 roku, kiedy uruchomiono linię M2, pasażerowie mogli korzystać z przejazdów bezpłatnie. W ciągu tego jednego, niepełnego dnia, liczba ludzi, którzy odwiedzili wszystkie stacje, została oszacowana na około 233 tysiące. Od następnych dni monitorowano dokładnie ruch na każdej stacji z osobna, a dane z liczników bramek biletowych pokazywały, że stacja cieszyła się stosunkowo dużym zainteresowaniem.

Pod koniec maja 2015 roku, po niespełna trzech miesiącach funkcjonowania linii M2, ruch pasażerski zaczął się stabilizować. Ostatni tydzień maja przyniósł znaczący wzrost liczby przewozów, związany z finałem Ligi Europy, który odbył się 27 maja na Stadionie Narodowym. Na początku czerwca 2015 roku, stacja M2 znalazła się na czwartym miejscu pod względem popularności w całej sieci.

Inne informacje

Stacja na linii M2 zyskała dużą popularność, będąc najbardziej ulubioną stacją wśród respondentów w badaniach przeprowadzonych na temat satysfakcji pasażerów, które miały miejsce pod koniec czerwca 2015 roku.

Co więcej, ta właśnie stacja stała się inspiracją dla fabuły postapokaliptycznej powieści zatytułowanej Stacja: Nowy ŚwiatBartka Biedrzyckiego. W tej książce, osadzonej niemal dziesięć lat po globalnym konflikcie atomowym, ludzkość, która przetrwała, zamieszkuje podziemia Warszawy i prowadzi zacięte walki o kontrolę nad poszczególnymi odcinkami metra.

Przypisy

  1. Metro Warszawskie: II linia metra „Nowy Świat-Uniwersytet”. metro.waw.pl, 01.03.2016 r. [dostęp 13.03.2015 r.]
  2. Zarząd Transportu Miejskiego: Zapraszamy do nowego POP-u na stacji metra Nowy Świat-Uniwersytet. ztm.waw.pl, 04.01.2016 r.
  3. Zarząd Transportu Miejskiego: Nowy Świat-Uniwersytet – rozmieszczenie przystanków komunikacji miejskiej. ztm.waw.pl, 08.03.2015 r. [dostęp 22.03.2015 r.]
  4. Witold Urbanowicz: Pasażerowie uczą się metra. Dw. Wileński najpopularniejszy. transport-publiczny.pl, 20.03.2015 r. [dostęp 21.03.2015 r.]
  5. Witold Urbanowicz: Po otwarciu II linii więcej pasażerów na I linii. transport-publiczny.pl, 10.03.2015 r. [dostęp 21.03.2015 r.]
  6. Witold Urbanowicz: II linia metra przewiozła ponad 7,6 mln pasażerów. transport-publiczny.pl, 02.06.2015 r. [dostęp 08.08.2015 r.]
  7. Metro Warszawskie: Badanie zadowolenia pasażerów Metra Warszawskiego 2015 (XI edycja). metro.waw.pl, 07.2015 r. [dostęp 01.03.2016 r.]
  8. a b AGP Metro Polska: II linia metra. budowametra.pl. [dostęp 23.02.2015 r.]
  9. ran/b: Metro zmieni nazwy przystanków? „Powinny być powiązane”. tvnwarszawa.tvn24.pl, 15.01.2015 r. [dostęp 11.03.2015 r.]
  10. Witold Urbanowicz: Metro: Rondo ONZ w trakcie odbiorów. Testują pociągi z pełnym obciążeniem. transport-publiczny.pl, 15.10.2014 r. [dostęp 23.02.2015 r.]
  11. AGP Metro Polska: Wnętrza stacji Nowy Świat – Uniwersytet. budowametra.pl, 16.05.2014 r. [dostęp 23.02.2015 r.]
  12. AGP Metro Polska: Drodzy Uczestnicy dnia otwartego na stacji Nowy Świat – Uniwersytet. budowametra.pl, 28.08.2014 r. [dostęp 23.02.2015 r.]
  13. AGP Metro Polska: Zmiany organizacji ruchu na Rondzie Daszyńskiego i ul. Nowy Świat. budowametra.pl, 22.08.2014 r. [dostęp 23.02.2015 r.]
  14. AGP Metro Polska: Montujemy szyny w tunelach szlakowych. budowametra.pl, 23.01.2014 r. [dostęp 23.02.2015 r.]
  15. AGP Metro Polska: Na czterech kondygnacjach stacji Nowy Świat – Uniwersytet. budowametra.pl, 20.01.2014 r. [dostęp 23.02.2015 r.]
  16. AGP Metro Polska: Zasypujemy stropy stacji. budowametra.pl, 10.01.2014 r. [dostęp 23.02.2015 r.]
  17. AGP Metro Polska: TBM Maria przebił się do stacji C12. budowametra.pl, 05.09.2013 r. [dostęp 23.02.2015 r.]
  18. AGP Metro Polska: Zmiana terminu realizacji kontraktu. budowametra.pl, 10.05.2013 r. [dostęp 23.02.2015 r.]
  19. AGP Metro Polska: „False tunnel” w najgłębszej stacji. budowametra.pl, 29.03.2013 r. [dostęp 23.02.2015 r.]
  20. Uchwała nr LI/1516/2013 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 07.03.2013 r. w sprawie nadania nazw stacjom metra w Dzielnicach Wola, Śródmieście i Praga-Północ m.st. Warszawy. edziennik.mazowieckie.pl, 19.03.2013 r. [dostęp 23.02.2015 r.]
  21. AGP Metro Polska: Postęp prac budowlanych w październiku 2011 roku. budowametra.pl, 20.10.2011 r. [dostęp 23.02.2015 r.]

Oceń: Nowy Świat-Uniwersytet

Średnia ocena:4.62 Liczba ocen:8