Stacja Techniczno-Postojowa Kabaty


Stacja Techniczno-Postojowa Kabaty, znana również jako STP Kabaty, to kluczowy obiekt funkcjonujący w ramach warszawskiego metra. Usytuowana przy ulicy Wilczy Dół 5, pełni szereg istotnych funkcji związanych z konserwacją i serwisowaniem pojazdów.

Głównym zadaniem STP Kabaty jest wsparcie dla linii M1 oraz linii M2, co czyni ją niezbędnym elementem infrastruktury transportowej stolicy.

W obiektach tej stacji znajduje się również siedziba operatora metra, czyli spółki Metro Warszawskie, odpowiedzialnej za sprawne zarządzanie oraz utrzymanie sieci metra w Warszawie.

Historia

Stacja Techniczno-Postojowa Kabaty powstała w okresie lat 70. minionego wieku. W trakcie realizacji projektu podjęto decyzję o odstąpieniu od budowy trzech budynków, których łączna kubatura wynosiła około 100 000 m³. Decyzję tę podyktowała analiza funkcjonalności stacji w kontekście systemu metra, co w efekcie przyczyniło się do obniżenia kosztów związanych z realizacją inwestycji.

Opis

Stacja Techniczno-Postojowa Kabaty jest kluczowym obiektem dla funkcjonowania Metra Warszawskiego, pełniącym szerego istotnych funkcji. Miejscem tym zajmuje się zaplecze techniczne, w którym realizowane są wszystkie niezbędne naprawy wagonów. Dodatkowo na terenie stacji znajduje się nowoczesna automatyczna myjnia składów, wyposażona w oczyszczalnię ścieków, dzięki czemu obieg wody został zamknięty, co jest niezwykle istotne dla ochrony środowiska.

Niemniej ważnym elementem są perony, które umożliwiają pracownikom konserwację wagonów oraz ich utrzymanie w czystości. Ważnym atutem STP jest tor próbny o długości 1200 metrów, który służy do testowania pociągów metra. Dzięki tej konstrukcji możliwe jest osiągnięcie maksymalnej prędkości, co jest kluczowe dla sprawności eksploatacji.

Od stacji biegnie 7-kilometrowy tor kolejowy, który łączy się z bocznicą na terenie stacji PKP Warszawa Okęcie. To właśnie tędy dostarczane są nowe wagony dla warszawskiego metra, zapewniając stały rozwój i unowocześnienie taboru. Stacja zlokalizowana jest na południowym końcu linii, granicząc z Lasem Kabackim, co tworzy przyjemne otoczenie dla pracowników i użytkowników. Powierzchnia stacji wynosi 33 hektary, co stanowi znaczną przestrzeń dla wszystkich operacji związanych z pojazdami.

W 2006 roku podjęto decyzję o budowie głowicy zachodniej na STP Kabaty, co podkreśla znaczenie i dalszy rozwój tej ważnej instalacji w kontekście transportu miejskiego.

Funkcje STP

Stacja Techniczno-Postojowa (STP) pełni szereg kluczowych funkcji dla sprawnego działania metra w stolicy. W jej zakresie znajdują się zadania takie jak:

  • konserwacja taboru metra oraz innych środków transportu, zarówno szynowego, jak i drogowego,
  • utrzymanie techniczne urządzeń znajdujących się na I linii metra oraz w obrębie samej stacji,
  • zapewnienie odpowiednich warunków magazynowych dla służb metra,
  • wydzielone miejsca postojowe dla taboru metra,
  • integracja STP z siecią kolejową.

Centralna Dyspozytornia

Na obszarze STP od 13 grudnia 2007 roku funkcjonuje Centrala Dyspozytorska, która obecnie obsługuje obie linie metra. W przeszłości dyspozytornia mieściła się pod ziemią na stacji Politechnika, jednakże na skutek ograniczonej przestrzeni oraz rosnącego zakresu zadań, podjęto decyzję o jej przeniesieniu do stacji Kabaty.

Nowa lokalizacja dyspozytorni na powierzchni zwiększa komfort pracy. W budynku znajdują się sale wyposażone w niezależną klimatyzację, nowoczesne systemy łączności oraz kontrolowania ruchu. Znajduje się tam również sala dla 12 osób, z odpowiednim wyposażeniem komputerowym oraz z zespołem monitorów i dużym ekranem. W przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej w dyspozytorni zostaje powołany sztab kryzysowy.

Realizacja przetargu na budowę nowej dyspozytorni została powierzona firmie KONTRON EAST EUROPE Sp. z o.o., która podpisała umowę 6 listopada 2006 roku. Cały projekt został sfinansowany z budżetu miasta stołecznego Warszawy, a jego całkowity koszt wyniósł około 15 milionów złotych brutto.

Nocne prace konserwacyjne

W godzinach nocnych, gdy pociągi metra są zlokalizowane na STP, wykonywane są przeglądy i konserwacja urządzeń w tunelach. W tym czasie przeprowadzane są ogólne inspekcje oraz naprawy, takie jak usuwanie usterek, które mogą obejmować uszkodzenia szyn, przecieki czy zanieczyszczenia. Dodatkowo, w nocy czyszczone są rozjazdy za pomocą specjalnych maszyn, które odkurzają podtorza.

Prace konserwacyjne obejmują także mycie i smarowanie poduszek w rozjazdach. Przeglądy wszystkich systemów, które są odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie metra, są kluczowe dla bezpieczeństwa. Po zakończonej pracy nocnej, po trasie przejeżdża pusty pociąg, aby zweryfikować, czy trasa jest gotowa do użytku, oraz upewnić się, że wszystkie usterki zostały usunięte i nie pozostawiono narzędzi na torach. Na noc stają cztery pociągi w tunelach, w tym jeden na stacji Wilanowska, a także na Placu Wilsona.

Obiekty znajdujące się na obszarze STP

Na terenie STP zlokalizowane są różnorodne obiekty, w tym:

  • Elektrowozownia,
  • Nastawnia zabezpieczenia ruchu pociągów,
  • Pawilon taboru specjalnego,
  • Budynek socjalno-administracyjny,
  • Podstacja trakcyjno-energetyczna,
  • Portiernia,
  • Wjazd do tunelu metra,
  • Kierunek do stacji Kabaty,
  • Łącznica PKP – kierunek Okęcie,
  • Oczyszczalnia ścieków przemysłowych,
  • Stacja paliw,
  • Podstacja trakcyjna,
  • Plac składowy,
  • Magazyn gazów technicznych,
  • Magazyn gazów łatwopalnych,
  • Wartownia,
  • Przejście nadziemne nad torami,
  • Tor doświadczalny.

Kubatura wszystkich obiektów na terenie STP wynosi około 580 000 m³.

Inne informacje

W 2019 roku na obszarze Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty wprowadzono znaczące zmiany. Zorganizowano łąki kwietne, które nie tylko wzbogacają bioróżnorodność tego terenu, ale także przyczyniają się do poprawy estetyki okolicy.

Dodatkowo, na tym samym terenie zainstalowano pasiekę z pszczołami podgatunku krainka, co jest krokiem w stronę ochrony tych pożytecznych owadów i wspierania lokalnego ekosystemu.

Przypisy

  1. Jarosław Osowski. Metro wozi i zapyla. „Gazeta Stołeczna”, s. 4, 03.08.2020 r.

Oceń: Stacja Techniczno-Postojowa Kabaty

Średnia ocena:4.71 Liczba ocen:13