Stare Bielany, znane również jako Bielany, to stacja metra znajdująca się na linii M1 w Warszawie. Zlokalizowana jest na Starych Bielanach, w granicach dzielnicy Bielany, w miejscu, gdzie krzyżują się ulica Jana Kasprowicza oraz aleja Zjednoczenia.
Stacja została zbudowana w okresie od 2006 do 2008 roku, co czyni ją stosunkowo nowym punktem w miejskiej infrastrukturze transportowej.
Opis stacji
Pierwotna nazwa tej stacji to Bielany. Jest to stacja jednokondygnacyjna, a jej perony, o szerokości 4,5 metra każdy, są rozmieszczone po obu stronach stacji. Tory metra znajdują się pośrodku. Stacja ma długość 182 metrów i jest zlokalizowana wzdłuż ulicy Kasprowicza. Głowica północna stacji znajduje się blisko ulicy Płatniczej, natomiast w głowicy południowej, przy alei Zjednoczenia, znajdują się windy, po jednej na każdy peron.
Na końcach stacji umieszczono zarówno schody ruchome, jak i stacjonarne. Perony wyróżniają się oryginalnym drewnianym wykończeniem, co sprawia, że mają bardzo ciekawy charakter. Szare posadzki i ściany harmonijnie współgrają z panelami z jasnego drewna, tworząc wyjątkowy styl stacji.
Odcinek metra Bielańskiego, łączący stacje Słodowiec oraz Młociny, został zbudowany przy użyciu metody odkrywkowej. Projekt tej stacji powstał w Biurze Projektowym AiB pod kierownictwem Zdzisława Kostrzewy. Wnętrza zaprojektowali prof. Mirosław Duchowski oraz architekt Agnieszka Sadkowska-Penczonek.
Terminy
W odniesieniu do ważnych terminów związanych z budową stacji metra Stare Bielany, czasy i daty są kluczowymi informacjami. Oto szczegóły dotyczące tego projektu:
- Data przetargu, który przesądził o budowie tuneli oraz dwóch stacji, czyli Stare Bielany i Wawrzyszew, została ustalona na 29 listopada 2005 r., a przetarg ten wygrał Mostostal Warszawa,
- Umowa została podpisana 31 maja 2006 r.,
- Budowa rozpoczęła się w czerwcu lub lipcu 2006 r.,
- Końcowy etap budowy zakończono w czerwcu 2008 r.,
- Oficjalne oddanie stacji do ruchu pasażerskiego miało miejsce 25 października 2008 r.,
- Czas trwania realizacji zamówienia wyniósł około 16 i pół miesiąca,
- Koszt związany z budową obu stacji oraz tuneli oszacowano na łączną kwotę 217 697 410 zł.
Przypisy
- Kalendarz warszawski październik-grudzień 2005. „Kronika Warszawy”. 2(129), s. 100, 2006 r.
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Stokłosy (stacja metra) | Słodowiec (stacja metra) | Dworzec Centralny im. Stanisława Moniuszki | Racławicka (stacja metra) | Trocka (stacja metra) | Świętokrzyska (stacja metra) | Nowy Świat-Uniwersytet | Plac Wilsona (stacja metra) | Stacja Techniczno-Postojowa Karolin | Woronicza (zajezdnia autobusowa) | Bemowo (stacja metra) | Mokotów (zajezdnia tramwajowa) | Stacja Techniczno-Postojowa Kabaty | Wierzbno (stacja metra) | Marymont (stacja metra) | Płocka (stacja metra) | Warszawa Żerań | Warszawa Wschodnia Towarowa | Warszawa Wesoła (przystanek kolejowy) | Warszawa ToruńskaOceń: Stare Bielany (stacja metra)