Bartek Biedrzycki, znany również pod pseudonimem godai, to postać niezwykle interesująca w polskim świecie literatury fantastycznej. Urodził się 3 czerwca 1978 roku w stolicy Polski, Warszawie. Od lat angażuje się w różnorodne aspekty twórczości artystycznej, a jego dorobek obejmuje wiele ról, w tym pisarza, redaktora oraz wydawcy.
Biedrzycki jest także uznawanym scenarzystą i publicystą komiksowym, co czyni go istotnym graczem na polskim rynku wydawniczym. Co więcej, przyczynił się do popularyzacji medium podcastowego w Polsce, będąc jednym z pionierów w tej dziedzinie.
Z wykształcenia jest nauczycielem języka angielskiego, lecz w swojej karierze zawodowej postanowił działania przenieść do branży IT, co wpisuje się w coraz bardziej zróżnicowane ścieżki kariery współczesnych twórców. W latach 2014–2017 wydał trylogię postapokaliptyczną, która rozgrywa się w zniszczonej przez wojnę Warszawie, ukazując jego talent i oryginalność jako narratora.
Życiorys
Bartek Biedrzycki jest osobą, która urodziła się w Warszawie i całe swoje życie spędziła w malowniczym Konstancinie-Jeziornie, gdzie mieszka wspólnie z żoną oraz dwójką dzieci. Posiada bogate wykształcenie i doświadczenie zawodowe.
W 1997 roku ukończył XXVIII Liceum Ogólnokształcące im. Jana Kochanowskiego w Warszawie, co stanowi ważny element jego edukacji. Dwa lata później, w 2001, podjął naukę w Szkole Podoficerów Służby Zasadniczej, znajdującej się w Centrum Szkolenia Łączności i Informatyki. Jego służba wojskowa została zakończona w 2002 roku, kiedy to uzyskał stopień starszego kaprala.
Po upewnieniu się w swoich umiejętnościach, Bartek Biedrzycki zdobył dyplom w kolegium nauczycielskim na Uniwersytecie Warszawskim. Jego kariera zawodowa obejmowała różnorodne role; pracował jako anglista w warszawskich liceach oraz w klubach studenckich. Następnie przez ponad dziesięć lat rozwijał swoją karierę w działach IT, szczególnie w produkcji telewizyjnej.
Ważnym aspektem życia Bartka Biedrzyckiego jest jego działalność jako honorowy dawca krwi. W latach 2006-2022 był również aktywnym wikipedystą, co podkreśla jego zaangażowanie w życie społeczne oraz chęć dzielenia się wiedzą.
Działalność
Jeszcze jako uczeń liceum Bartek Biedrzycki nawiązał cenne kontakty z warszawską sceną zinową, co zaowocowało publikacją w 1995 roku zina „Proletaryat”, będącego spadkobiercą zina „Łomiarz”. Swoją karierę jako publicysta rozpoczął w 1996 roku, kiedy to w magazynie „Guliwer” opublikował artykuł dotyczący postaci Batmana oraz przemocy w komiksach. W latach 1997-1998 pełnił rolę redaktora zina „Manga Rider”, który został reaktywowany w 2019 roku.
Biedrzycki współpracuje z wieloma portali, takimi jak Kolorowe Zeszyty, Komiksomania, Motyw Drogi, Sztukater, ComixGrrrlz, Komiks Polter czy magazyn Smash!. Od pierwszych dni działania tygodnika „Kultura Liberalna” jest jednym z jego autorów. Jego artykuły były także przedrukowywane na łamach wpływowych periodyków, takich jak „Rzeczpospolita”, „Polska The Times”, „Zwierciadło” oraz Wiadomości24.pl. W kontekście mediów radiowych, Biedrzycki stara się również promować tematykę komiksową, udzielając się w programach radiowych.
W latach 2015-2021 gościł na antenie Polsat News 2 w programie Widzimisię, prowadzonego przez Michała Figurskiego i Mariusza Rokosa. Jednym z tematów jego zainteresowań jest podbój kosmosu, zwłaszcza w odniesieniu do radzieckich programów kosmicznych, o których wygłasza prelekcje na festiwalach fantastycznych.
Od 2007 roku zajmuje się działalnością podkastową. Jako redaktor portalu lokalnego Konstancin.com prowadzi również archiwum zdjęciowe swojego rodzinnego miasta, publikując je na licencji Creative Commons. Jest jednym z założycieli oraz redaktorów naczelnych wydawnictwa Dolna Półka, które działało w latach 2008-2015 i specjalizowało się w komiksach polskich twórców. W tym samym okresie był również redaktorem magazynu komiksowego Kolektyw.
Biedrzycki ma na swoim koncie kilka internetowych komiksów oraz scenariuszy. Przez cały czas aktywnie uczestniczył w działalności grupy netKolektyw, a także związał się z Polskim Centrum WebKomiksu, które założył wraz z Konradem Hildebrandem. W 2013 roku użyczył swojego głosu jednej z postaci w animowanym serialu „Kwadrat”, produkowanym przez Endemol Shine Polska.
W 2014 roku miał premierę jego debiutancka powieść w serii Fabryczna Zona, która osadzona jest w postapokaliptycznych realiach. Umożliwiło to powstanie polskiego uniwersum postapokaliptycznego, które kontynuuje tę tematykę. Jego pierwsza antologia wydana przez innego autora w tym uniwersum nosi tytuł „Upadła świątynia” i autorstwa Dominiki Węcławek, a jej premierę zaplanowano na styczeń 2016 roku. Opowiadania Biedrzyckiego są publikowane w „Nowej Fantastyce” oraz różnych antologiach.
W 2015 roku, jego postać stała się jedną z głównych w powieści „Szczury Wrocławia” autorstwa Roberta Szmidta. W 2019 roku powstał również serial audio na podstawie tej powieści, w którym postać Biedrzyckiego zagrał Jacek Braciak. W 2016 roku pełnił rolę jurora w konkursie Kryształowe Smoki, który odbywał się w ramach wrocławskich Dni Fantastyki.
W styczniu 2018 roku wspólnie z Krzysztofem Sokołowskim reaktywowali znany magazyn „Fenix”, nadając mu nową nazwę „Fenix Antologia”. W 2019 roku z jego inicjatywy oraz pod jego redakcją powstał zin „Żar-ptak”, a po rozwiązaniu „Fenixa Antologii”, w jesieni 2020 roku rozpoczął wydawanie „Rocznika Fantastycznego”.
W 2021 roku wydał antologię komiksową „Gniazdo Światów”, wcześniej dostępną w formie elektronicznej. Część dochodów z jej sprzedaży została przeznaczona na cele charytatywne. W rok później, 2022, zysk ze sprzedaży ebooka „Zrobiłem, co musiałem” również trafił na pomoc Ukrainie.
W styczniu 2022 roku wprowadził na rynek darmową grę przygodową na konsole Game Boy/Game Boy Color oraz do przeglądarek internetowych pod tytułem „Labirinth”, której celem jest pomoc przypadkowym osobom. W kolejnych projektach Biedrzycki zaprezentował grę point-and-click „Europa rescue!”, osadzoną na uszkodzonej stacji kosmicznej, oraz kinetic novel „Hamsters in space”, która jest adaptacją jego komiksu „Chomiki w kosmosie”.
Twórczość
Od momentu, gdy XXI wiek rozwinął się na dobre, Bartek Biedrzycki wszedł w świat publicystyki komiksowej. Jego działalność zaczęła się jako bloger, a szybko przekształciła w wykorzystanie podcastów. Podejmował również współpracę z różnymi pismami oraz portalami branżowymi i magazynami kulturalnymi, dostarczając interesujących treści dla pasjonatów komiksów. Szczególnie wyróżnia się jako autor scenariuszy komiksowych, w ramach których szczególnie upodobał sobie gatunki humorystyczne i obyczajowe.
Rok 2014 zaznacza się na kartach jego kariery jako moment wydania pierwszej powieści, która otwiera trylogię postapokaliptyczną. Akcja tej opowieści rozgrywa się w Warszawie po apokalipsie nuklearnej, obejmując okres przekraczający dwie dekady. Głównym bohaterem jest Borys Dobrowolski, który jako czteroletni chłopiec staje w obliczu tragedii, jaką jest wybuch wojny, i rozpoczyna swoją nieustanną wędrówkę w poszukiwaniu ojca – żołnierza najemnika. W tej trylogii przewija się wiele postaci, co tworzy bogaty krajobraz ludzkiej natury i różnorodnych charakterów.
W swoich dziełach autor porusza głęboko zakorzeniony motyw walki dobra ze złem, który odzwierciedla się w zmaganiach jednostki z trudnościami otaczającego ją świata. Dodatkowo, w serii opowiadań dotyczących polskich kosmonautów, temat ten zyskuje nowe wymiary, gdzie bohaterowie muszą stawić czoła nie tylko wyzwaniom związanym z potęgą kosmosu, ale również znikomościom technologii i opresyjnym normom społecznym. Biedrzycki bada także, jak jednostki oraz społeczności reagują w obliczu katastroficznych wydarzeń prowadzących do upadku cywilizacji oraz znikania tradycyjnych wartości moralnych.
Inny ważny temat, który przewija się w jego twórczości, dotyczy procesu dorastania; zarówno w kontekście przyjmowania ról społecznych, jak i rozwijającej się ścieżki bohatera. Często używa w tym celu niewinne spojrzenie na świat, ukazując perspektywę dziecka, co tworzy postacie takie jak Tracy z „Jak smakuje benzyna?”, czy też Vir z „Comfirmatio Vir Llamki”. Szczególnie zapadają w pamięć bohaterki, takie jak Janka z opowiadania „Ostatnia posługa”, które również wpasowują się w archetyp tajemniczej postaci, budzącej lęk i niepokój.
Biedrzycki nie unika wątku międzyludzkich więzi i relacji rodzinnych, prezentując skomplikowane relacje między rodzeństwem Zary i Hanoiem, a także poszukiwanie ojca przez Borkę, który musi odnaleźć w sobie siłę, aby stać się kochającym ojcem i mężem. Zmagania Glorii Dobrowolskiej ukazują rozdarcie pomiędzy miłością a wiernością, podczas gdy Jolki i Tania z „Klastra” reprezentują tematy eskapizmu i zastępowania emocjonalnego. Rolę matki i żony podkreślają postacie Glorii i Liu Yuxi, które pojawiają się w zbiorze krótszych tekstów, utrzymanych w stylu hard science fiction oraz space opery, rozpoczynającym się od „Lotu pułkownika”, który został ciepło przyjęty przez krytyków w 2020 roku, w zbiorze „Zimne światło gwiazd”.
Aktor fabuły daje do zrozumienia, że również osobiste doświadczenie ojcostwa dotyka jego pisarstwa. Jego syn, Bruno, stał się wzorem dla postaci małego Borki z trylogii „Kompleks”, a także głównym bohaterem opowiadania „Kamienne kręgi”. Bartek Biedrzycki współpracuje również z czasopismem „Manga Rider”. Jego córka, Zuza, miała swój wkład w powstanie „Chomików w kosmosie” oraz pełniła rolę ilustratorki przy produkcjach takich jak „Fenix Antologia” i „Żar-ptak”.
W twórczości Biedrzyckiego możemy zaobserwować różnorodność stylów i gatunków literackich. Od postapokaliptycznych przygód, przez fantastykę naukową, dystopię, dark future, po cyberpunk, autor łączy olschoolową stylistykę z nowoczesnymi tematami i motywami.
Publikacje
Bibliografia
Powieści
Poniżej znajduje się lista powieści autorstwa Bartka Biedrzyckiego, która obejmuje tytuły o zróżnicowanej tematyce, w tym pozycje z gatunku fantastyki postapokaliptycznej. Kompleks 7215, Opowieści z postapokaliptycznej aglomeracji t. I – powieść postapo, została opublikowana w 2014 roku przez Fabrykę Słów i posiada numer ISBN 978-83-7574-987-8.
Następnie w 2015 roku, kontynuując tę tematykę, vydano Stacja: Nowy Świat, Opowieści z postapokaliptycznej aglomeracji t. II, z numerem ISBN 978-83-7964-067-6. Rok później, w 2017 roku, ukazała się Dworzec Śródmieście, Opowieści z postapokaliptycznej aglomeracji t. III, z numerem ISBN 978-83-7964-182-6. Kolejne dzieło to Bracia sungari, powieść dla dzieci, napisana wspólnie z Alą Biedzycką, wydana w 2020 roku przez Gniazdo Światów, ISBN 978-83-955720-6-7.
W 2021 roku ukazała się powieść Po sezonie (ISBN 978-83-962684-9-5), a najnowsza powieść Godar pod niebem obojętnego bawołu ma być wydana w 2024 roku przez Stalker Books z numerem ISBN 978-83-672238-9-8.
Zbiory opowiadań
Autor jest także twórcą zbiorów opowiadań, zaczynając od Kołysanka stop opublikowanej w 2018 roku przez Gniazdo Światów, ISBN 978-83-951671-1-9. Kolejnym tytułem jest Zimne światło gwiazd, wydany w 2020 roku przez Wydawnictwo IX, ISBN 978-83-958615-5-0. W 2023 roku zapowiedziano kolejny zbiór o tytule W cieniu drzew.
Opowiadania
- 30 litrów / 24 godziny (1997, Życie do rzyci),
- The Master and the Padawan (online 2012, FanFiction.Net),
- I tak warto żyć (2014, dołączone do książki Kompleks 7215),
- Ostatnia posługa (2014, dołączone do książki Kompleks 7215),
- Spotkanie w tunelach (2015, Nowa Fantastyka #394),
- Pani Światłowłosa (2015, dołączone do książki Stacja: Nowy Świat),
- Panama Joe i zemsta Montezumy (online 2016, FantastykaPolska.pl),
- Jak smakuje benzyna? (online 2016, FantastykaPolska.pl; drukiem 2018, w zbiorze Kołysanka stop),
- Śnieżyca (2017, dołączone do książki Dworzec Śródmieście),
- Lot pułkownika (2017, Nowa Fantastyka #423; 2020, w zbiorze Zimne światło gwiazd),
- Noc na dużej ziemi (2018, w antologii Idiota skończony) ISBN 978-83-7964-288-5,
- Połowa nieba – mikropowieść (2018, Fantastyka – wydanie specjalne #60; 2020, w zbiorze Zimne światło gwiazd),
- Czarne światło, błękitny lód (2018, w zbiorze Kołysanka stop),
- Confirmatio Vir Llamki albo o wizycie Nieziemca Macka Simma na Starej Ziemi (2018, w zbiorze Kołysanka stop),
- Kołysanka stop (2018, w zbiorze Kołysanka stop),
- Najlepsza (2018, w zbiorze Kołysanka stop),
- Bezimienny (2019, Gniazdo Światów) ISBN 978-83-951671-6-4,
- Kamienne kręgi (2020, w antologii Kto szepcze w ciemności) ISBN 978-83-948611-4-8,
- Raum Kuriosität (2020, w zbiorze Zimne światło gwiazd),
- Misja na Czerwoną Planetę (2020, w zbiorze Zimne światło gwiazd),
- Czarny i biało-czerwony (2020, w zbiorze Zimne światło gwiazd),
- Jeszcze chwilę pożyć (2020, w zbiorze Zimne światło gwiazd),
- Lód (2020, w zbiorze Zimne światło gwiazd),
- Białe demony (2020, Rocznik fantastyczny 2020) ISBN 978-83-955720-7-4,
- Stulti et circenses (2020, w antologii Gladiatorzy) ISBN 978-83-796456-1-9,
- Mój bohater. Opowieść o Batmanie (2021, Gniazdo Światów),
- Kimże, do kroćset, jest Kietzman? współautor: Szymon W. Krawczyk, (2021, w antologii Krzysztofzin) ISBN 978-83-959027-1-0,
- Ciemna strona pamięci (2021, w antologii Ku gwiazdom) ISBN 978-83-962463-4-9,
- Niepokonane (2021, w antologii Niezwyciężone) ISBN 978-83-272-9885-0,
- Zrobiłem, co musiałem (2022, Gniazdo Światów) ISBN 978-83-959027-4-1,
- 40AA (2022, w: informator konwentowy, Bachanalia Fantastyczne).
Audiobooki
- Mistrz i padawan (2011, K-pok Podcast #33), czyta Bartek Biedrzycki,
- Kompleks 7215 (2015, Audioteka), czyta Andrzej Hausner, ISBN 978-83-757-4987-8,
- Stacja: Nowy Świat (2015, Audioteka), czyta Andrzej Hausner, ISBN 978-83-796-4067-6,
- Jak smakuje benzyna? (2017, serializowane na antenie Radia Afera), czyta Piotr Jaśkowiak,
- Bracia sungari (2019, serializowane na portalu YouTube), czytają Ala Biedrzycka i Bartek Biedrzycki,
- Zimne światło gwiazd (2020, Biblioteka Akustyczna), czyta Maciej Więckowski, ISBN 978-83-272-6849-5,
- Kimże, do kroćset, jest Kietzman? (2021, Krzysztofzin), czyta Bartek Biedrzycki,
- Ciemna strona pamięci (2021, w: Ku Gwiazdom: Antologia Polskiej Fantastyki Naukowej), czyta Maciej Kowalik,
- Niepokonane (2021, w: Niezwyciężone), czyta Maciej Więckowski.
Komiksy
Serie
Bartek Biedrzycki, jako twórca komiksów, stworzył wiele intrygujących serii. Jedną z nich jest Co mówiłem, durniu?, której scenariusz i rysunki są autorstwa Biedrzyckiego i która ukazywała się w internecie od 2005 do 2011 roku, a zbiorcze wydanie opublikowano pod marką Dolna Półka w 2012 roku.
Inna seria to Statek Namiętności, gdzie Biedrzycki jako scenarzysta współpracował z autorem rysunków, wydaną w częściach: część 1 w 2013 roku (ISBN 978-83-63963-15-6) oraz część 2 w 2015 roku (ISBN 978-83-63963-81-1).
Albumy
W katalogu prac Biedrzyckiego znajdują się również albumy takie jak Klaster. Dorastanie i tak jest do dupy – scenariusz i rysunki (wydanie internetowe 2006-2007, wydanie drukiem 2007).
W 2012 roku premierę miała Antologia Gniazdo Światów, w której rysunki wykonali różni autorzy (ISBN 978-83-959027-2-7). W 2014 roku, Herma św. Zygmunta – scenariusz i rysunki autorstwa Macieja Pałki, a następnie w 2019 roku, został opublikowany Chomiki w kosmosie (ISBN 978-83-955720-1-2).
Ostatnio, w 2022 roku, swoje wydanie miała pozycja Taybom Combocy, której grafika została wygenerowana z użyciem algorytmów SI.
Formy krótkie
W magazynie Kolektyw (ISSN 2080-5918) autorzy publikowali swoje opowiadania i komiksy. Biedrzycki współpracował tu od 2007 do 2012 roku. Eksperymentował również w tworzeniu krótszych form literackich.
- Lydon Carter (rysunki: Łukasz Okólski),
- Czekające (rysunki: Łukasz Okólski),
- Supermoc (rysunki: Łukasz Okólski),
- Dzień chuligana (rysunki: Ewa Jędrzejczak),
- Zaciął się! (rysunki: Ewa Jędrzejczak),
- Stepowanie kota w mroku (rysunki rat),
- Otchłań (rysunki Sara Sapkowska),
- Kiełbasy Harmanna (rysunki Sara Sapkowska),
- Ekspedycja ratunkowa (rysunki Robert Adler),
- Historia herometyczna (rysunki Robert Adler),
- Gniew Kehtanita (rysunki Lucjan Pakulski),
- Na wieki wieków, Enter (rysunki Bartłomiej Kuczyński).
Publicystyka
- Komiks polski w wywiadach z twórcami – (2011, wyd. Dolna Półka),
- Batmany, które czytałem – zbiór transkrypcji z audycji podcastowej B180 – podcast o Batmanie,
- Komiksy, które czytałem – e-book z recenzjami i felietonami (2020, wyd. Gniazdo Światów) ISBN 978-83-955720-4-3.
Podcasting
Bartek Biedrzycki prowadził różne audycje podcastowe, z których najbardziej znane to B180, podcast o Batmanie, emitowany w latach 2007-2010, a także K-pok, który przybierał różne formy od 2010 roku, w tym cotygodniowe oraz nieregularne audycje. W ramach Dziady z Lasu z lat 2011-2015, prowadzono luźne rozmowy ukierunkowane na branżowe tematy.
Tłumaczenia
- Drzwiczki (Beyond the door) – Philip K. Dick, (2014, GniazdoSwiatow.net),
- Sour Apple (Kwaśne jabłko) – Jerzy Szyłak, Joanna Karpowicz, wraz z Pawłem Timofiejukiem (2018, Europe Comics),
- Wyniosłe maszyny (Sugar engines) – Dave Hutchinson, Fenix Antologia #3/2018 wersja elektroniczna ISBN 978-83-65527-97-4 (2018, Gniazdo Światów).
Grafika
- okładki wszystkich numerów zina Manga Rider oraz wybrane ilustracje w środku,
- ilustracje i okładki wybranych numerów magazynu Fenix Antologia, ISSN 2545-1472,
- ilustracje i okładki wybranych numerów zina Żar ptak,
- okładki do wybranych książek Bohdana Peteckiego.
Redakcja
- Proletaryat (1995) – redaktor naczelny,
- Manga Rider (od 1997) – redaktor naczelny,
- Cleavage (1998-1999) – redaktor naczelny,
- Magazyn Kolektyw (2007-2012, ISSN 2080-5918),
- Fenix Antologia (2018-2020, ISSN 2545-1472) – redaktor naczelny,
- Żar-ptak (2019-2023) – redaktor naczelny,
- Rocznik fantastyczny (od 2020, ISSN 2719-7743) – redaktor naczelny,
- Taki Dziki Zachód – (2022, Wydawnictwo IX, ISBN 978-83-67482-23-3) – redaktor, wybór tekstów.
Gry video
Wśród dzieł Bartka Biedrzyckiego znajdują się innowacyjne przygodowe gry. Labirinth to gra z elementami RPG, która ukazała się na platformy Game Boy/Game Boy Color oraz w formie przeglądarkowej, w 2022 roku.
W tym samym roku premierę miała gra Europa rescue! – przygodowa gra symulacyjna z elementami point-and-click, dostępna na platformie Game Boy Color, Windows i przeglądarki. Kolejną pozycją była łamigłówka 5 mazes, a także jej kontynuacja 5 more mazes, która miała miejsce w 2023 roku.
Wystawy
Bartek Biedrzycki, jako artysta, w swojej karierze wystawiał swoje prace w różnych miejscach i na licznych wydarzeniach. Oto przegląd jego najważniejszych wystaw:
- wystawa pokonkursowa MFK, Łódź, październik 2007,
- wystawa zbiorcza prac polskich twórców w ramach festiwalu No Women No Art, Meskal, Poznań, listopad 2009,
- wystawa zbiorcza prac polskich twórców w ramach festiwalu Comix Queerz, Warszawa, lipiec 2010,
- wystawa zbiorcza prac polskich twórców w Galerii Melina, Gliwice, październik 2010,
- plenerowa prezentacja zbiorcza z wykorzystaniem archiwaliów „Konstancin sprzed 100 i więcej lat”, Konstancin-Jeziorna, czerwiec 2012 (zdjęcia architektury),
- „Tak było tak jest” – prezentacja prac z Serwisu zdjęciowego w ramach Festiwalu Otwarte Ogrody 2013, pokazująca zmiany zachodzące w tkance miejskiej Konstancina-Jeziorny, wrzesień 2013 (zdjęcia architektury i obiektów),
- „Listy z Providence” – wystawa zbiorcza twórców antologii „Kto szepcze w ciemności”, Dzielnicowy Ośrodek Kultury Ursynów, Warszawa, luty-kwiecień 2022,
- PROMPTnations – International Exhibition of Artificial Intelligence – zbiorcza międzynarodowa wystawa sztuki AI, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Zlín, Republika Czeska, lipiec-sierpień 2023.
Wystawy te ukazują różnorodność talentów artystycznych Biedrzyckiego oraz jego zaangażowanie w różnorodne projekty artystyczne.
Nagrody i wyróżnienia
Bartek Biedrzycki zdobył wiele prestiżowych nagród oraz wyróżnień, co świadczy o jego dużym dorobku twórczym i uznaniu w środowisku literackim.
- Pierwsze miejsce w kategorii „Personality” dla Polski w konkursie European Podcast Award za podcast K-pok,
- Drugie miejsce w kategorii „Opowiadanie polskie” plebiscytu Nowa Fantastyka za rok 2017 za opowiadanie Lot pułkownika,
- Puchar Bachusa 2020 klubu fantastyki Ad Astra (jako członek redakcji Fenixa Antologii) za wkład w polski rynek fantastyczny,
- Rekomendacja Polskiej Fundacji Fantastyki Naukowej dla zbioru opowiadań Zimne światło gwiazd, 2021,
- Nominacja do Nagród Nowej Fantastyki 2021 w kategorii „Książka polska“ dla zbioru opowiadań Zimne światło gwiazd,
- Nagroda Kapituły KONgresu im Marty Witkowskiej za rok 2022.
Przypisy
- Informacja na stronie internetowej KONgresu. [dostęp 18.07.2024 r.]
- Najlepsze książki fantastyczne. Covid nie zaszkodził. Marcin Zwierzchowski: [dostęp 21.02.2021 r.]
- Rekomendacje książek. Mirosław Usidus: [dostęp 24.03.2021 r.]
- Kompleks nr 7215 – polskie Metro 2033! Pierwszy wywiad z autorem!. Dominika Tarczoń: [dostęp 05.11.2019 r.]
- Chomiki w kosmosie. [dostęp 02.11.2019 r.]
- Żar-ptak II. [dostęp 22.01.2020 r.]
- Europa rescue! by godai78. [dostęp 02.03.2022 r.]. (ang.)
- 5 mazes by godai. [dostęp 28.02.2023 r.]. (ang.)
- 5 more mazes by godai. [dostęp 05.03.2023 r.]. (ang.)
- Gniazdo Światów (antologia komiksowa), [dostęp 17.02.2021 r.]
- Klaster. Dorastanie i tak jest do dupy. [dostęp 22.09.2017 r.]
- Fenix Antologia, [dostęp 20.10.2020 r.]
- Plebiscyt czytelników Nowej Fantastyki – wybraliście najlepszych!. [dostęp 26.03.2018 r.]
- Nowa Fantastyka 12/2017, czyli w sam raz dla młodzieży. [dostęp 26.07.2018 r.]
- Umarł Łomiarz, niech żyje syn Łomiarza. „Proletaryat”. [dostęp 26.10.1995 r.]
- Biogram na stronie Fabryki Słów. [dostęp 20.04.2018 r.]
- Fenix powrócił. Redakcja Esensji: [dostęp 14.01.2018 r.]
- Smash! nr 1. [dostęp 18.11.2018 r.]
- Teraz i tak zostanie w mojej pamięci. [dostęp 29.12.2018 r.]
- Komiks o powstaniu Konstancina „Spełniony sen”. [dostęp 12.11.2013 r.]
- Literacka droga w głąb najciemniejszych zakamarków umysłu. [dostęp 01.04.2018 r.]
- „Upadła świątynia” na oficjalnej stronie serii Fabryczna Zona. [dostęp 18.11.2018 r.]
- Komiksy w Gliwicach. [dostęp 08.11.2013 r.]
- Książki z okładką autorstwa: Bartek Biedrzycki. [dostęp 26.08.2022 r.]
- Historia okolic Konstancina-Jeziorny. [dostęp 06.04.2013 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Media i komunikacja":
Nina Terentiew | Andrzej Feliks Żmuda | Roman Dobrzyński | Piotr Gembarowski | Jerzy Ambroziewicz | Marek Grot | Marta Rebzda | Dominika Wielowieyska | Kazimierz Pollack | Leopold Marschak | Krzysztof Głuchowski (publicysta) | Piotr Adamczewski | Tomasz Tomaszewski (aktor) | Zbigniew Gluza | Joanna Dukaczewska | Piotr Szarłacki | Dorota Wellman | Tomasz Zubilewicz | Wiesław Górnicki | Jerzy KośnikOceń: Bartek Biedrzycki