Słodowiec (stacja metra)


Stacja Słodowiec, znana wcześniej jako Park Kaskada, to istotny węzeł komunikacyjny w Warszawie. Zlokalizowana jest przy ulicy Jana Kasprowicza, w pobliżu ulic Stefana Żeromskiego oraz Marymonckiej.

Stacja ta jest częścią linii M1 warszawskiego metra, która łączy różne istotne punkty w mieście. Otwarcie stacji miało miejsce 23 kwietnia 2008 roku o godzinie 10:25, co znacząco poprawiło dostępność komunikacyjną tej okolicy.

Opis stacji

Pierwotna nazwa tej stacji to Park Kaskada. Obiekt ten posiada jedną kondygnację podziemną, do której dostęp możliwy jest za pośrednictwem schodów prowadzących z dwóch pawilonów usytuowanych na powierzchni. Jest to najpłytsza stacja na pierwszej linii metra.

Wszystkie perony mają szerokość 4,5 metra i są ulokowane po bokach stacji, w centralnej części zaś znajdują się tory metra. Podobne rozwiązanie można również zaobserwować na stacji metra Centrum oraz na dalszych stacjach bielańskiego odcinka metra.

Lokalizacja stacji znajduje się częściowo pod ulicą Kasprowicza, w bliskim sąsiedztwie ulic Żeromskiego oraz Marymonckiej. Północne wejście prowadzi z kolei na ulicy Sacharowa. Wejście do stacji zrealizowane jest w formie murowanego budynku zaopatrzonego w rozsuwane drzwi, co różni tę stację od wcześniejszych, gdzie dominowały zadaszone wiaty.

Wzdłuż peronu znajdują się zarówno schody stałe, jak i ruchome, co zapewnia wygodny dostęp do wszystkich poziomów. Co więcej, bielański odcinek metra, biegnący od stacji Słodowiec do Młociny, został zrealizowany z zastosowaniem metody odkrywkowej.

Dane techniczne

Stacja Słodowiec charakteryzuje się kilkoma istotnymi parametrami technicznymi, które warto znać. Pierwszym aspektem jest jej długość, która wynosi 155 m.

Stacja została zlokalizowana 7,3 m poniżej poziomu terenu, co jest standardowym rozwiązaniem dla pomieszczeń tego typu, zapewniającym odpowiednią przestrzeń dla pasażerów oraz dla infrastruktury.

Za stacją zainstalowano zwrotnicę, która umożliwia pociągom zawracanie. To było kluczowe rozwiązanie, szczególnie w okresie, gdy nie ukończono całej linii. Specjalnie wydzielony tor manewrowy ma długość 207 m, co pozwala na bezpieczne i efektywne operowanie składami.

Jednakże, ze względu na konieczność zmiany kierunku jazdy przez pojedynczy skład w danym momencie, ogranicza to częstotliwość ruchu pociągów. W godzinach szczytu pojawia się dodatkowe wsparcie w postaci drugiego maszynisty, który wspomaga manewry, co wpływa na poprawienie sprawności operacyjnej w tym czasie.

Terminy

W ramach budowy stacji metra, kilka kluczowych dat zyskało szczególne znaczenie, które wskazują na przebieg projektu oraz jego realizację. Oto one:

  • Data rozstrzygnięcia przetargu – 13 września 2005, kiedy to konsorcjum PRG Metro/PeBeKa wygrało proces przetargowy dotyczący budowy tuneli oraz samej stacji,
  • Data zawarcia umowy – 5 kwietnia 2006, co stanowiło formalne rozpoczęcie współpracy,
  • Data rozpoczęcia budowy – maj 2006, kiedy to prace budowlane faktycznie się rozpoczęły,
  • Data zakończenia budowy – luty 2008, oznaczająca moment zakończenia wszystkich prac budowlanych,
  • Data otwarcia – 23 kwietnia 2008, kiedy to stacja została oddana do użytku przez pasażerów,
  • Czas realizacji zamówienia – 17 i pół miesiąca, co wskazuje na efektywność wykonania projektu,
  • Możliwość wcześniejszego rozpoczęcia prac – firma mogłaby zacząć działalność już pół roku przed planowanym terminem, jednak działania te zostały opóźnione z powodu protestów firmy Hydrobudowa 6,
  • Orzeczenie sądu – w dniu 28 marca 2006, sąd okręgowy odrzucił protest związany z zaskarżeniem decyzji Urzędu Zamówień Publicznych,
  • Koszt budowy – 241 901 534 zł, co podkreśla znaczne nakłady finansowe przeznaczone na budowę tej stacji i tuneli.

Przypisy

  1. Kalendarz warszawski październik-grudzień 2005. „Kronika Warszawy”. 2(129), s. 100, 2006 r.
  2. a b Budowa tunelu B20 oraz stacji A20 Słodowiec. [w:] Metro Warszawskie [on-line]. metro.waw.pl. [dostęp 21.05.2014 r.]

Oceń: Słodowiec (stacja metra)

Średnia ocena:4.53 Liczba ocen:24