Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie


Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, w skrócie ZTM, stanowi kluczowy element struktury organizacyjnej samorządu stolicy. Jego głównym celem jest organizowanie, zarządzanie oraz nadzorowanie lokalnego transportu zbiorowego, który obejmuje obszar aglomeracji warszawskiej.

W ramach swoich kompetencji, ZTM podejmuje istotne decyzje dotyczące przebiegu tras autobusów, tramwajów oraz metra. Obok tego, zajmuje się także lokalizacją przystanków, co ma bezpośredni wpływ na dostępność komunikacyjną dla mieszkańców oraz odwiedzających miasto.

Zakres działań Zarządu Transportu Miejskiego obejmuje nie tylko samo planowanie, ale także organizację i koordynację układu komunikacyjnego. Dotyczy to również rozpisywania rozkładów jazdy dla linii funkcjonujących w Warszawie, a w niektórych przypadkach także dla innych gmin aglomeracji, o ile przewidują to odpowiednie porozumienia lub członkostwo w związku międzygminnym.

Dodatkowo, ZTM pełni rolę operatora marki Warszawski Transport Publiczny, co wskazuje na jego znaczenie w kontekście ułatwiania poruszania się po stolicy. Rola ta nie tylko wpływa na wygodę pasażerów, ale także na rozwój zrównoważonego transportu w regionie.

Operatorzy

Obsługa linii komunikacyjnych ZTM w Warszawie jest realizowana przez różnorodne spółki, które można podzielić na samorządowe oraz prywatne.

W zakresie samorządowych operatorów, do szczególnie znaczących należą:

  • Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie, które są jednym z głównych operatorów linii autobusowych,
  • Metro Warszawskie, odpowiedzialne za obsługę systemu kolei podziemnej,
  • Szybka Kolej Miejska, która obsługuje zintegrowany system kolei naziemnej, łącząc śródmieście z przedmieściami,
  • Tramwaje Warszawskie, eksploatujące wszystkie linie tramwajowe w mieście,
  • KM Łomianki, spółka miejska z Łomianek, obsługująca linie kursujące częściowo na tym obszarze (pojazdy noszą numery taborowe 733-775).

Wśród prywatnych operatorów znajdują się:

  • Mobilis (pojazdy z numerami taborowymi 9201-9254, 9501-9561, 9801-9854),
  • PKS Grodzisk Mazowiecki (pojazdy z numerami taborowymi 9301-9359),
  • Arriva Bus Transport Polska (pojazdy z numerami taborowymi 9061-9094, 9401-9459, 9901-9954),
  • inne lokalne linie transportowe.

W dniu 17 lipca 2024 roku, przewoźnicy zostali zintegrowani z ZTM, co umożliwia pasażerom korzystanie z dodatkowych możliwości transportowych. W ramach tej integracji pasażerowie mają dostęp do:

ZTM dysponuje uprawnieniami do karnych pomniejszeń kwoty, jaką przekazuje przewoźnikom za każdy przejechany kilometr, a także do naliczania kar za niewykonane kursy. Dodatkowo ma prawo renegocjacji i wypowiedzenia umowy z ajentami w przypadku naruszenia przepisów prawa lub postanowień umowy.

Podróżowanie w komunikacji miejskiej odbywa się na podstawie biletów okresowych ZTM; oferta ta nie obejmuje biletów czasowych (20-minutowych). Pasażerowie mogą korzystać z szerokiego asortymentu biletów, w tym biletów jednorazowych, krótkoterminowych, dobowych, oraz długoterminowych 30-dniowych i 90-dniowych zakodowanych na Warszawskiej Karcie Miejskiej. Od 1 stycznia 2014 roku wprowadzono nową funkcjonalność biletów jednorazowych, które działają teraz jako bilety przesiadkowe. To oznacza, że można nimi podróżować całą trasę jednym środkiem transportu lub wykorzystywać przesiadki – ważność biletu wynosi 75 minut w I strefie oraz 90 minut w II strefie.

Linie lokalne na zlecenie ZTM

Od 1 kwietnia 2009 roku w Warszawie, zgodnie z porozumieniem pomiędzy ZTM a odpowiednimi gminami, wprowadzono linie lokalne, które są często nazywane liniami uzupełniającymi lub podmiejskimi. Linje te cieszą się częściowym finansowaniem ze strony gmin, przez teren których kursują, co znacząco wspiera lokalny transport.

Firmy odpowiedzialne za obsługę tych linii są wybierane na podstawie przetargów, co gwarantuje konkurencyjność oraz wysoką jakość usług. W lipcu 2019 roku, przewoźnikami byli: Stalko, PKS „Polonus” w Warszawie, PKS Grodzisk Mazowiecki, jak również Transport and Infrastructure Management.

Aktualnie na terenie miasta kursuje 48 linii lokalnych, które zapewniają wygodny transport dla mieszkańców i przyjezdnych, łącząc główne punkty oraz obszary podmiejskie Warszawy.

Dyrektorzy

W niniejszym opracowaniu przedstawione zostały dane dotyczące dyrektorów Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie, wraz z informacjami o okresach ich kadencji.

Data początkowaData końcowaOsoba odpowiedzialnaNotatki
1 listopada 1992grudzień 1999Kazimierz Kuligbrak
13 grudnia 199912 czerwca 2000Bogdan Bator (p.o.)brak
13 czerwca 200031 marca 2003Przemysław Prądzyńskibrak
9 kwietnia 2003grudzień 2006Robert Czaplabrak
grudzień 2006lipiec 2013Leszek Rutabrak
lipiec 2013grudzień 2013Andrzej Franków (p.o.)brak
grudzień 201322 października 2020Wiesław Witekbrak
22 października 2020aktualnieKatarzyna Strzegowskabrak

Przypisy

  1. Pierwsza kobieta na czele ZTM Warszawa: Katarzyna Strzegowska! [online], TransInfo [dostęp 23.11.2020 r.]
  2. Zmiana warty w warszawskim ZTM. Wiesław Witek odchodzi [online], www.transport-publiczny.pl [dostęp 23.11.2020 r.]
  3. Wyborcza.pl [online], warszawa.wyborcza.pl [dostęp 09.07.2020 r.]
  4. Wiesław Witek: Jestem bezwzględnie zdeterminowany, by uprzywilejować warszawską komunikację – Transport Publiczny [online], www.transport-publiczny.pl [dostęp 27.11.2017 r.]
  5. a b c d Zarząd Transportu Miejskiego: Dyrektorzy komunikacji miejskiej. ztm.waw.pl. [dostęp 25.04.2015 r.]
  6. Wypadek autobusu ajenta ZTM PKS Grodzisk Mazowiecki. warszawa.gazeta.pl. [dostęp 20.05.2012 r.]
  7. Statut ZTM (tekst jednolity). ztm.bip.um.warszawa.pl. [dostęp 27.01.2017 r.]

Oceń: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie

Średnia ocena:4.72 Liczba ocen:5