Maria Magdalena Kurpik


Maria Magdalena Kurpik to postać, która zasługuje na szczególne zainteresowanie. Urodziła się 9 października 1956 roku w Warszawie, gdzie rozpoczęła swoją niezwykłą karierę.

Pełni rolę muzealnika oraz specjalisty w dziedzinie historii plakatu, co czyni ją cennym ogniwem w polskim świecie kultury i sztuki.

Dodatkowo jest wykładowcą akademickim, dzieląc się swoją wiedzą i pasją z młodszymi pokoleniami studentów.

Życiorys

Maria Magdalena Kurpik jest córką Wojciecha Kurpika i Danuty z Rowickich. W swoim dzieciństwie miała okazję mieszkać w takich miejscach jak Warszawa, Warta, Toruń oraz Sanok. Po zakończeniu nauki w szkole średniej, wróciła do Warszawy, gdzie w 1985 roku ukończyła Wydział Technologii Drewna SGGW. Jej dyplomowa praca dotyczyła zastosowania naturalnych olejków eterycznych z modrzewia w celu ochrony drewna zabytkowego przed zagrożeniami mikologicznymi.

W 1998 roku, Maria ukończyła dwuletnie Podyplomowe Studium Muzealnicze w Instytucie Historii Sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. W trakcie swoich badań doktoranckich zajmowała się plakatem fotograficznym oraz twórczością Wojciecha Zamecznika, pod okiem prof. Ireny Huml.

Karierę zawodową Maria rozpoczęła w 1985 roku w Pracowni Konserwacji Książki, gdzie zajmowała stanowisko zastępcy kierownika w Dziale Zbiorów Specjalnych Biblioteki Narodowej w Warszawie. W tym czasie opracowała projekt dotyczący urządzeń oraz sprzętu konserwatorskiego, które miały być wykorzystywane w nowo tworzonym gmachu Biblioteki Narodowej w Al. Niepodległości w Warszawie.

W latach 1986–1996 kierowała Pracownią Konserwacji Plakatu, a następnie w latach 1997-2013 pełniła funkcję kuratora Muzeum Plakatu w Wilanowie, które jest oddziałem Muzeum Narodowego w Warszawie. Muzeum to jest pierwszym na świecie miejscem, które w całości poświęcone jest plakatowi.

W swojej pracy kontynuowała działania swoich poprzedników, rozwijając muzeum i jego kolekcję, która obejmowała prace takich artystów jak Henri de Toulouse-Lautrec, Jules Chéret czy Théophile Alexandre Steinlen. Zrealizowała liczne wystawy sztuki plakatu w muzeum, a także w galeriach w Polsce i za granicą. Także, zorganizowała kilka edycji Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie i zbudowała współpracę Muzeum Plakatu z wieloma krajowymi i zagranicznymi instytucjami kultury w takich krajach jak Australia, Japonia, Francja, Niemcy, Izrael, USA, Meksyk oraz Tajwan.

W okresie 2014–2022 Maria pełniła funkcję Kierownika Pracowni Dokumentacji Konserwatorskiej w Dziale Konserwacji Muzeum Narodowego w Warszawie. W tym czasie była odpowiedzialna za opracowanie oraz wdrożenie projektu Systemu Planowania i Karty Konserwatorskiej, który działał w współpracy z cyfrową bazą danych muzeum, wspierając digitalizację i archiwizację zarówno bieżącej jak i archiwalnej dokumentacji oraz fotografii konserwatorskich.

Należy również do interdyscyplinarnego zespołu badawczego, który zajmuje się obrazowaniem dzieł sztuki z wykorzystaniem aparatury RTG oraz TK, a także technologią Microsoft HoloLens.

Praca dydaktyczna

W latach 2003–2007 Maria Magdalena Kurpik pełniła rolę wykładowcy w Wyższej Szkole Fotografii w Warszawie, obecnie znanej jako Akademia Fotografii. Jej specjalizacja obejmowała historię plakatu oraz wystawiennictwo.

W kolejnych latach, od 2006 do 2010 roku, uczyła historii plakatu w Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie, powołanej przez prof. Antoniego Fałata. W 2011 roku dołączyła do grona wykładowców na Kierunku Grafiki w Wyższej Szkole Informatyki Stosowanej i Zarządzania, gdzie kontynuuje swoją pracę edukacyjną do dzisiaj.

Oprócz działalności dydaktycznej, jest również aktywnym członkiem Mazowieckiego Oddziału Stowarzyszenia Muzealników Polskich oraz Międzynarodowej Rady Muzeów ICOM (International Council of Museums).

Maria Magdalena Kurpik jest autorką licznych książek i katalogów, a także wielu artykułów dotyczących projektowania graficznego, sztuki plakatu oraz jego historii, jak również konserwacji papieru. Jej prace ukazują się w specjalistycznych wydawnictwach, wnosząc istotny wkład w rozwój wiedzy w tych dziedzinach.

Odznaczenia

W ciągu swojej kariery, Maria Magdalena Kurpik zdobyła szereg wyróżnień, które podkreślają jej wkład w rozwój kultury i sztuki. W 2001 roku, jako kurator Muzeum Plakatu w Wilanowie, otrzymała „Nagrodę Południa” przyznawaną przez dzielnicę Warszawa Wilanów, co stanowi docenienie jej wysiłków w popularyzacji sztuki plakatu.

Kolejnym ważnym odznaczeniem było przypisanie jej w 2003 roku Medalu „Zasłużony Działacz Kultury”, co wskazuje na jej znaczący wkład w życie kulturalne. Nie mniej znacząca była nagroda w postaci Srebrnego Krzyża Zasługi, przyznana w 2013 roku za jej działania na rzecz kultury, które miały duże znaczenie dla lokalnej społeczności oraz szerszej scenerii artystycznej.

W 2022 roku, po latach zaangażowania w promowanie sztuki, otrzymała Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, co jest kolejnym wyróżnieniem jej pracy na rzecz kultury i sztuki w Polsce.

Wybrane publikacje

Maria Magdalena Kurpik jest autorką licznych publikacji, które w znaczący sposób przyczyniły się do rozwoju oraz dokumentacji sztuki plakatu. Poniżej znajduje się lista wybranych tytułów jej prac:

  • oprac.red. – katalogi kolejnych edycji Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie, Warszawa, Muzeum Plakatu w Wilanowie, 1998-2012,
  • Żądło propagandy PRL-u 1945-1956, Warszawa, Muzeum Plakatu w Wilanowie, 2001,
  • katalogi kolejnych edycji Konkursu Prezydenta RP na najlepszy dyplom ukończenia studiów w zakresie sztuk pięknych i sztuk projektowych (współautor Dorota Folga-Januszewska), Warszawa, Muzeum Plakatu w Wilanowie/Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, 2002-2005,
  • Poligrafia Sztuce. Sztuka Poligrafii (współpr. meryt.), Warszawa, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, 2005,
  • L’affiche polonaise de 1945 à 2004 : des slogans et des signes (współautor Jean-Claude Famulicki), Paryż, La Découverte, 2005,
  • Polonia 1900-1939. Polski plakat przedwojenny, MUVIM Walencja, 2007,
  • W potajemnym warsztacie. Wojciech Zamecznik (1923–1967) w: 2+3 D, 3/2008, ISSN 1642-7602,
  • Plakaty w zbiorach Muzeum Plakatu w Wilanowie = Posters from the Poster Museum at Wilanów collection (współautor Agata Szydłowska), Warszawa, Muzeum Narodowe w Warszawie, 2008,
  • Chopin. Polski plakat, Lesko, Wydawnictwo BOSZ, 2010,
  • Fryderyk Chopin w plakacie artystycznym, Warszawa, Fundacja „Teraz Mazowsze”, 2010,
  • Polski plakat filmowy, w: Ethos. R. 23, nr 89(1/2010), Lublin, Instytut Jana Pawła II i Fundacja Jana Pawła II, 2010, s.165-174 ISSN 0860-8024,
  • History in 192 images – The Polish Poster – 1917-2007, Bukareszt, Instytut Polski w Bukareszcie, 2011,
  • Cyrk (idea, konsult. meryt.), Warszawa, Dwie Siostry, 2012,
  • Ach! Plakat filmowy w Polsce (konsult. meryt.), Lesko, Wydawnictwo BOSZ, 2013,
  • Filmy Andrzeja Wajdy w światowym plakacie filmowym, Łódź, Muzeum Kinematografii w Łodzi, 2014,
  • Polish poster. Face or Mask (współautor Zdzisław Schubert), Tokio, Musashino Art University, 2014,
  • Wojciech Zamecznik, w: Piękni XX-wieczni. Polscy projektanci graficy, Kraków, 2+3 D, 2017, s.210-217,
  • Galeria Rzeźb Adama Myjaka, Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, Lusławice, 2015,
  • OTO, Sztuka polskiego plakatu (współpr. meryt.), Lesko, Wydawnictwo BOSZ, 2015,
  • Katalog wystawy polskiego plakatu współczesnego To Hear. To See., Pekin, Chiny, Kręgi Sztuki, 2015,
  • Katalog wystawy polskiego plakatu współczesnego Indifference is Forbidden!, Pekin, Chiny, Kręgi Sztuki, 2017,
  • Krótko na dłuższy temat, w: Mieczysław Wasilewski. Plakat &… (red. Maria Magdalena Kurpik), Warszawa, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie i Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej i Zarządzania WIT, 2018, s.338-357,
  • The “pregnant mummy” from Warsaw reassessed: NOT pregnant. Radiological case study, literature review of ancient feti in Egypt and the pitfalls of archaeological and non‑archaeological methods in mummy studies (K. Braulińska, Ł. Kownacki, D. Ignatowicz-Woźniakowska, M. Kurpik), w: Archaeological and Anthropological Sciences, Springer, 2022, Volume 14, article number 158.

Prace Kurpik prezentują nie tylko historię plakatu, ale także ukazują jego rolę w kreowaniu przekazu artystycznego oraz społecznego. Z tego powodu są niezwykle cenne w badaniach nad polską sztuką wizualną.

Wybrane działania zawodowe

Maria Magdalena Kurpik jest uznaną postacią w świecie sztuki plakatu, a jej wyjątkowa kariera obejmuje wiele znaczących działań na krajowej i międzynarodowej scenie artystycznej. Poniżej przedstawiono zestawienie jej kluczowych osiągnięć zawodowych.

  • Organizator ponad 40 wystaw plakatu zarówno w Polsce, jak i za granicą w latach 1996-2018,
  • Członek Rady Programowej oraz Komitetu Organizacyjnego Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie oraz 1998-2013,
  • Udział w jury Galerii Plakatu AMS, organizując otwarte konkursy dla młodych grafików na temat plakatów społecznych i kulturalnych w latach 2005-2012,
  • Jury Międzynarodowego Konkursu Plakatu w Tajpej, Tajwan, prowadzenie wykładów na temat historii plakatu w 2006 roku,
  • W 2007 roku wzięła udział w jury Międzynarodowego Konkursu Plakatu w Tajpej, prowadząc wykłady o historii polskiego plakatu oraz projektowania graficznego na Asia University,
  • Organizacja wystaw plakatu polskiego w ramach Dni Kultury Polskiej w Pekinie i Szanghaju, Chiny, 2008,
  • Udział w jury X Międzynarodowego Biennale Plakatu w Meksyku, Xalapa, oraz prowadzenie wykładów o polskiej sztuce plakatu XXI wieku w 2008 roku,
  • Praca w jury międzynarodowego konkursu na plakat poświęcony Unii Europejskiej, Bruksela, Belgia, 2009,
  • Udział w jury międzynarodowego konkursu na plakat, Death is not Justice, podczas Poster For Tomorrow w Paryżu, Francja, w 2010 oraz 2011 roku,
  • Jury międzynarodowego konkursu na plakat, Gender Equality Now!, Poster For Tomorrow, Paryż, Francja, 2012,
  • Członek międzynarodowego komitetu konkursu na plakat, projekt Glob-All Mix / Rio+20, Rio de Janeiro, Brazylia, 2012,
  • Opracowanie oraz realizacja koncepcji Galerii Plakatu Muzycznego drugiej połowy XX wieku w ramach projektu Współbrzmienie Sztuk w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, 2014,
  • Wystawa współczesnego polskiego plakatu Indifference is Forbidden! w Pekinie, Chiny, 2017.

Oceń: Maria Magdalena Kurpik

Średnia ocena:4.68 Liczba ocen:14