Jacek Kaczmarski


Jacek Marcin Kaczmarski, urodzony 22 marca 1957 roku w Warszawie, a zmarły 10 kwietnia 2004 roku w Gdańsku, to niezwykle utalentowany polski artysta, który pozostawił niezatarte ślady w historii muzyki i literatury. Był bardem, bokserem, poetą, prozaikiem, kompozytorem oraz śpiewakiem, a także autorem wielu pamiętnych tekstów piosenek.

Kaczmarski zyskał sławę przede wszystkim dzięki swoim utworom, które poruszają wielkie tematy historyczne. Do jego najpopularniejszych piosenek należą:

  • „Rejtan, czyli raport ambasadora”,
  • „Sen Katarzyny II”,
  • „Lekcja historii klasycznej”,
  • „Jałta”,
  • „Ballada wrześniowa”.

Nie brakowało mu także utworów o tematyce społeczno-politycznej, takich jak:

  • „Mury”,
  • „Nasza klasa”,
  • „Obława”.

Postać Kaczmarskiego jest ściśle związana z etosem pierwszej „Solidarności” oraz z okresem stanu wojennego, kiedy jego twórczość, dystrybuowana w nieoficjalnych wydawnictwach, stała się symbolem opozycji antykomunistycznej. Jego liryka zyskała nie tylko popularność, ale także stała się ważnym elementem walki o wolność i prawdę w Polsce tamtych czasów.

Życiorys

Jacek Kaczmarski był synem Janusza Kaczmarskiego, który odgrywał ważną rolę jako prezes Zarządu Głównego Związku Polskich Artystów Plastyków. Jego matka, Anna Trojanowska-Kaczmarska, była utalentowaną malarką i Żydówką, członkinią Stowarzyszenia Dzieci Holocaustu, co miało znaczący wpływ na jego artystyczne późniejsze życie. Edukację rozpoczął w XV Liceum Ogólnokształcącym im. Narcyzy Żmichowskiej w Warszawie, gdzie w jednej klasie uczył się także z Jarosławem Lindenbergiem. W 1980 roku uzyskał dyplom na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.

Jego przygoda artystyczna rozpoczęła się w połowie lat 70. XX wieku, a pomysły na teksty pojawiały się znacznie wcześniej. Zadebiutował na Warszawskim Jarmarku Piosenki w 1976 roku, zdobywając uznanie już rok później, zdobywając nagrodę w Krakowie za utwór „Obława”. Był aktywnym członkiem kabaretu „Pod Egidą” Jana Pietrzaka, grupy Piosenkariat oraz Teatru na Rozdrożu.

W 1979 roku współpracował z Przemysławem Gintrowskim i Zbigniewem Łapińskim, tworząc program poetycki „Mury”, który stał się symbolem opozycji antykomunistycznej. Kolejnym ich wspólnym dziełem był program zatytułowany „Raj”. W 1981 roku Kaczmarski zdobył nagrodę dziennikarzy na Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu za „Epitafium dla Włodzimierza Wysockiego”, a następnie zajął drugie miejsce na Festiwalu Piosenki Prawdziwej w Gdańsku. Jego programy, takie jak „Muzeum” i „Krzyk”, miały głębokie odniesienia do polskiej historii oraz sztuki, przyciągając coraz większą uwagę publiczności.

W późniejszych latach, gdy Kaczmarski koncertował za granicą, w Polsce wprowadzono stan wojenny. Mimo trudności, jego występy na emigracji w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Australii, RPA oraz Europie Zachodniej broniły idei „Solidarności”. Udział w licznych akcjach charytatywnych, w których brał udział, podkreślał jego zaangażowanie w sprawy społeczne.

W 1984 roku dołączył do Redakcji Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa w Monachium, prezentując audycję „Kwadrans Jacka Kaczmarskiego”. Jego twórczość, szczególnie nagrywane nielegalnie kasety, stała się istotnym głosem w polskiej kulturze, mimo represji. Na emigracji powstały ważne zbiory poezji oraz albumy, takie jak „Zbroja” i „Dzieci Hioba”.

Po powrocie do kraju w 1990 roku Kaczmarski zrealizował trasę koncertową z Zbigniewem Łapińskim. Dzięki płytowej wersji koncertu „Live” zdobył platynowy medal w 2002 roku. W 1993 ukazała się nowa płyta „Wojna postu z karnawałem”, a wokół jego dalszej twórczości krążyły nowe pomysły i programy, takie jak zbiór kolęd „Szukamy stajenki”. W tym okresie zadebiutował również jako powieściopisarz z „Autoportretem z kanalią” na czołowej pozycji w księgarniach.

Pomimo zawodowych sukcesów, Kaczmarski zmagał się z wyzwaniami osobistymi, w tym z alkoholizmem. W 1995 roku osiedlił się z rodziną w Australii, gdzie twórczość zeszła na dalszy plan, a sam artysta doświadczył kryzysów. W Perth pojawiały się informacje o przemocy w jego rodzinie, co doprowadziło do dramatycznych decyzji jego żony i córki. Jednak ten okres w życiu przyniósł także nowe utwory, które znalazły się na albumie „Między nami” oraz „Dwie skały”.

W 2001 roku Kaczmarski obchodził ćwierć wieku działalności artystycznej, a wkrótce po tym pojawiły się nowe płyty, takie jak „Dwadzieścia (5) lat później” oraz „Mimochodem”. Po jego śmierci ukazały się tomiki poezji oraz zbiór jego całej twórczości. Ostatni z jego utworów, „O Münchhausenie”, odnosił się do wyzwań związanych z wejściem Polski do Unii Europejskiej.

Na początku 2002 roku jego stan zdrowia uległ pogorszeniu. 12 stycznia odbył ostatni koncert w Arcueil pod Paryżem, a kilka dni później zdiagnozowano u niego raka przełyku. Szerokie zainteresowanie mediów jego sytuacją przyczyniło się do organizacji charytatywnych koncertów z udziałem wielu znanych artystów. Mimo trudności, Kaczmarski starał się leczyć poprzez alternatywne metody aż do momentu, gdy w 2004 roku całkowicie stracił głos. Po otrzymaniu nagrody Fryderyka w tym samym roku, zmarł 10 kwietnia w szpitalu w Gdańsku, a jego prochy spoczęły w Cmentarzu Wojskowym na Powązkach w Warszawie.

Jego nagrobek, symbolizujący struny gitary, dotknęła dewastacja. Przeprojektowanie pomnika zgodnie z tym, co pozostało, wykonał Janusz Kaczmarski, jego ojciec. Kaczmarski był również członkiem Stowarzyszenia Pisarzy Polskich oraz zasiadał w Radzie Nadzorczej związku artystów związanych z Radiem Wolna Europa.

Twórczość

Jacek Kaczmarski był niekwestionowanym twórcą, który pozostawił po sobie bogaty dorobek literacki i artystyczny. Pozostawił po sobie ponad 600 wierszy, 5 powieści oraz dwa libretta. Jako kompozytor, samodzielnie tworzył muzykę do swoich tekstów, wykorzystując ponad 25-letnie doświadczenie w występowaniu jako pieśniarz. Reprezentował on specyficzny styl zwany piosenką autorską, gdzie każda warstwa twórczości, zarówno liryczna, muzyczna, jak i wykonawcza, była dziełem jednej osoby.

Poezja

Poezja Kaczmarskiego wykazuje zastosowanie klasycznych systemów wersyfikacyjnych, z rymem, który nadaje szczególne znaczenie utworom. W jego twórczości można spotkać wiersze sylabotoniczne, w których liczba sylab odgrywa kluczową rolę (jak w utworze „Włóczędzy”). Jednakże Kaczmarski nie bał się również łamać konwencji, stosując nieregularność dla uzyskania dodatkowego efektu semantycznego (przykładem jest „Kołysanka dla Kleopatry”). W części swoich utworów zastosował wiersz wolny, a jego wielowarstwowa metaforyka w poezji często zaskakiwała czytelników.

Wielu jego wierszy charakteryzują skomplikowane metafory poetyckie oraz różnorodne środki stylistyczne, w tym instrumentacje głoskowe, personifikacje oraz neologizmy, jak „Sodomora” czy „lalkolep”. Kaczmarski potrafił za pomocą języka zbudować fascynujące obrazy i zawirowania, nawiązując czasem do innych autorów, co nadawało jego poezji szczególnego rysu.

Muzyka

Kompozycje

W twórczości muzycznej Kaczmarskiego przeważają klasyczne ballady, które trzymają się uznanych rozwiązań harmonicznych i rytmicznych. Jego kompozycje miały mocno zakorzenione tradycyjne wzory, omijając nowoczesne kierunki muzyczne, o ile te nie służyły celom poetyckim. Kaczmarski wyjaśnił, że pomimo fascynacji Włodzimierzem Wysockim, komponował z radością między wzorcami klasycznymi a nie popkulturowymi standardami.

Muzyka Kaczmarskiego spotykała się z różnymi stylami, w zależności od potrzeb utworów. Przekładało się to na niezwykłą różnorodność słuchowej oprawy, a charakterystyczne tempo w utworach takich jak „Somosierra” czy „Obława” oddawało dynamikę akcji, którą wspierały zachwycająco dopasowane melodie.

W jego współpracy z innymi artystami, jak Przemysław Gintrowski, Kaczmarski zyskiwał nowe brzmienia i nowe aranżacje, które wzbogacały jego muzyczną spuściznę. Różnorodność jego wpływów muzycznych można zauważyć w motywach narodowych, które przejawiały się w jego pieśniach, czerpiąc zarówno z kultury rosyjskiej, jak i ukraińskiej czy polskiej.

Instrumentarium

Kaczmarski posługiwał się ograniczonym, lecz bardzo charakterystycznym instrumentarium, głównie gitarą oraz fortepianem. W swoich projektach artystycznych zastosował różnorodne skład muzyczne, ale jego ulubionym środkiem wyrazu była gitara klasyczna.

Technika gry na gitarze

Charakterystyczną cechą stylu gry Kaczmarskiego było trzymanie gitary w sposób niecodzienny, co nadawało jego występom oryginalności. Twierdził, że leworęczność jego gry była efektem zwykłej ignorancji na temat instrumentu. Sposób, w jaki grał, stawał się jego znakiem rozpoznawczym, a nietypowe przestawienie rąk na gryfie gitary pozwalało mu na odnalezienie nowych brzmień i akordów.

Proza

Literacka twórczość Kaczmarskiego to także powieści, w których wątki autobiograficzne splatają się z elementami political fiction. Jego debiutancka powieść „Autoportret z kanalią” to wnikliwe studium nie tylko samego twórcy, ale i wielu postaci związanych z polskim emigracyjnym życiem. W kolejnej powieści, „Plaża dla psów”, autor dostrzega trudności, z jakimi borykają się emigranci w nowym miejscu, przywołując ich osobiste historie i lęki.

Inne dzieło, „Napój Ananków”, przedstawia fikcję o narodzie Ananków, kształtując interesujące avant-garde. „O aniołach innym razem” to natomiast powieść osadzona w rzeczywistości, która daje możliwość zrozumienia psychologii bohaterów, ich spotkań, dramatów i aspiracji.

Programy

Dla Kaczmarskiego program był wizją spójną, w której piosenki były zaplanowane jako całość, wykraczająca poza pojedyncze utwory. Wiele z nich nabrało dodatkowego sensu tylko w kontekście programu, co czyniło je nie tylko zbiorami pieśni, ale także przemyślanymi przedstawieniami. Programy takie jak „Mury”, „Mój zodiak” czy „Sarmatia” były w pełni konceptualne i spajały różnorodne utwory w jeden dyskurs artystyczny.

Najbardziej znane utwory

  • Obława,
  • Nasza klasa,
  • Źródło,
  • Zbroja,
  • Kantyczka z lotu ptaka,
  • Epitafium dla Włodzimierza Wysockiego.

Wśród jego utworów znajdują się również „Mury”, które na stałe wpisały się w polską historię muzyczną jako hymn walki z totalitaryzmem. Inspiracja piosenką Lluísa Llacha sprawiła, że „Mury” stały się symbolem „Solidarności”, a ich dramatyczne przesłanie doskonale oddaje emocje tamtej epoki.

Droga twórcza

Mistrzowie

Włodzimierz Wysocki

Fascynacja twórczością Włodzimierza Wysockiego znalazła swoje odzwierciedlenie w wielu aspektach działalności artystycznej Jacka Kaczmarskiego. To wzruszenie przejawiało się nie tylko w tłumaczeniach piosenek, ale także w parafrazach oraz nawiązaniach do jego twórczości. Kaczmarski zyskał również nową ekspresję wokalną i w sposób istotny ukształtował swój światopogląd artystyczny pod wpływem Wysockiego.

„Po spotkaniu z Wysockim w 1974 roku zrozumiałem, że piosenka nie jest jedynie umiejętnością napisania tekstu i skomponowania muzyki. Może być sposobem wyrażania najgłębszych, najbardziej podstawowych treści. […] Myślę, że wszystko, co pisałem w latach 1974–1978, było pod wpływem Wysockiego, zarówno w materii poetyckiej, jak i w sposobie wykonania”.

Wiele z jego piosenek zostało napisanych na wzór Wysockiego, w tym:

  • Ze sceny (1977, według Песня певца у микрофона),
  • Nie lubię (1976, według Я не люблю),
  • Obława, Obława II (1974 i 1983, według Охота на волков, Охота с вертолетов),
  • Czołg (1987, zainspirowany pomysłem Wysockiego odnotowanym w jego dzienniku),
  • Linoskoczek (1982, inspirowany pieśnią Канатоходец, dedykowany Wysockiemu),
  • Koń wyścigowy (1987, według Бег иноходца),
  • Epitafium dla Włodzimierza Wysockiego. Dwa wolniejsze fragmenty są wariacją na temat piosenki tegoż – Баньку по-белому, przy zachowaniu oryginalnej melodii.

Również Kaczmarski dokonał tłumaczenia wielu utworów Wysockiego, w tym:

  • Cios w cios (1974),
  • Pada ciemność (1974),
  • Wydarzenie w knajpie (1976),
  • Siedzimy tu przez nieporozumienie (1973),
  • Cud (1977),
  • Piosenka o radości życia (1977),
  • Góry (1974),
  • Statki (1974).

Bob Dylan

Również inspiracje muzyczne Boba Dylana z wczesnych lat jego kariery wpływały na Kaczmarskiego, który tłumaczył wiele jego utworów. Wiele z tych tłumaczeń znalazło swoje miejsce na płytach. Szczególnie wstrząsający występ Dylana, który zamknął koncert pomocy ludziom w Etiopii, a podczas którego artysta miał wyraźnie odczuwalne działanie środków psychoaktywnych, zainspirował Kaczmarskiego do stworzenia znanego utworu, który nosi tytuł Bob Dylan bądź Epitafium dla Boba Dylana.

Wśród jego tłumaczeń z Dylana znajdują się:

  • Ja nim nie będę (1974),
  • Ciężki deszcz (1972).

Poza Wysockim i Dylanem, Kaczmarski czerpał wpływy od innych artystów, takich jak:

  • Bułat Okudżawa,
  • Georges Brassens,
  • Andrés Segovia.

Inspiracje

Literackie

Jacek Kaczmarski wykorzystywał bogactwo polskiej oraz światowej literatury, przyjmując ją jako źródło inspiracji. Używał jej jako bazę do interakcji z odbiorcą, niejednokrotnie aranżując twórczość innych poetów na nowo poprzez tłumaczenia oraz parafrazy. Nawiązywał do form literackich, stylistyk oraz motywów obecnych w dziełach literackich. Jego teksty często inkrustowane były cytatami pochodzącymi z literackich arcydzieł, dokumentów historycznych czy fragmentów tekstów kulturowych, takich jak kolędy.

Malarskie

TematRokOpisArtystaRok powstaniaMediumMiejsce
Alegoria malarstwa2003Alegoria malarstwa (a. W pracowni artysty, Sztuka Malarska)Johannes Vermeer van Delft1662–1665olej na płótnieAustria, Wiedeń, KHM
Ambasadorowie1987AmbasadorowieHans Holbein1533olej na płótnieWielka Brytania, Londyn, National Gallery
Arka Noego2003Arrasy Wawelskie: Rozmowa Noego z Bogiem, Budowa arki Noego, Wejście zwierząt do arki, Zesłanie potopuwarsztaty Willema i Jana de Kempeneera, Jana van Tieghema i Nicolasa Leyniersa1550–1560arrasPolska, Kraków, Wawel
Astrolog2003Doktor FaustRembrandt Harmenszoon van Rijn1651akwatinta, sucha igłaHolandia, Amsterdam, Rijksmuseum
Autoportret Witkacego1980AutoportretStanisław Ignacy Witkiewicz1939pastelePolska, Katowice, Muzeum Sląskie
Bar w Folies-Bergére1978Bar w Folies-BergèreÉdouard Manet1882olej na płótnieWielka Brytania, Londyn, Courtauld Gallery
Birkenau1981BirkenauJerzy Krawczyk1961olej na płótniePolska, Warszawa, MN
Czerwony autobus1981Autobus (Czerwony autobus)Bronisław Wojciech Linke1959–1961olej na płótniePolska, Warszawa, MN
Czytająca list1992Kobieta w błękitnej sukniJohannes Vermeer van Delft1662–1665olej na płótnieHolandia, Amsterdam, Rijksmuseum
Dali1978Uporczywość pamięci, Miękka konstrukcja z gotowaną fasolką – przeczucie wojny domowej, Widmo seksapilu, Geopolityczne dziecko obserwujące narodziny Nowego CzłowiekaSalvador Dalí1931–1943olej na płótnie_
Dawid1979DawidMichał Anioł1504rzeźba w marmurzeWłochy, Florencja, Galleria dell’Accademia
Encore, jeszcze raz1977Encore, jeszcze, encore!Paweł Fiedotow1851–1852olej na płótnieRosja, Moskwa, Galeria Tretiakowska
Kanapka z człowiekiem1977Kanibalizm (Kanapka z człowiekiem)Bronisław Wojciech Linke1951olej na płótniePolska, Warszawa, MN
Karzeł1982Portret błazna Diego de Acedo, zw. El. PrimoDiego Velázquez_olej na płótnieHiszpania, Madryt, Muzeum Prado
Kobieta trzymająca wagę (ok. 1664)2003Ważąca perły (Kobieta z wagą)Johannes Vermeer van Delft1664olej na płótnieUSA, Waszyngton, National Gallery of Art
Kredka Kramsztyka1993Rodzina w getcieRoman Kramsztyk1942rysunek_
Krzyk1978KrzykEdvard Munch1893Olej, tempera i pastel na kartonieNorwegia, Oslo, Galeria Narodowa
Książę1979KsiążęPaul Klee___
Lekcja anatomii doktora Tulpa1992Lekcja anatomii doktora TulpaRembrandt Harmenszoon van Rijn1632olej na płótnieHolandia, Haga, Mauritshuis
List miłosny2003List miłosnyJohannes Vermeer van Delft1665–1670olej na płótnieHolandia, Amsterdam, Rijksmuseum
Mistrz Hieronimus van Aeken zwany Boschem1977Ogród ziemskich rozkoszyHieronim Bosch1480–1490olej na desce, tryptykHiszpania, Madryt, Prado
Młody Bachus1978BachusMichelangelo Merisi da Caravaggio1596olej na płótnieWłochy, Florencja, Uffizi
Nokturn z niespodzianką2003Satyr i śpiąca kobietaPablo Picasso__Wielka Brytania, Londyn, Tate
Okładający się kijami2000Walka na kijeFrancisco Goya1821–1823freskHiszpania, Madryt, Muzeum Prado
Osły i ludzie1980Kaprysy: 42. Ty, który nie możesz; 38. BravissimoFrancisco Goya1797–1798Akwatinta_
Pejzaż z szubienicą1978Pejzaż z szubienicąPieter Bruegel1568Olej na drewnieNiemcy, Darmstadt, Hessisches Landesmuseum Darmstadt
Przepowiednia Jana Chrzciciela2001Kazanie św. Jana ChrzcicielaPieter Bruegel1566Olej na drewnieMuzeum Sztuk Pięknych w Budapeszcie
Siedem grzechów głównych1991Rycerz, śmierć i diabełAlbrecht Dürer1513GrafikaHolandia, Rotterdam, Museum Boijmans Van Beuningen
Siedem grzechów głównych1991Bitwa Aleksandra Wielkiego z Dariuszem III pod Issos (inne języki)Albrecht Altdorfer1528–1529Olej na drewnieNiemcy, Monachium, Stara Pinakoteka
Pikieta powstańcza1980Patrol powstańczyMaksymilian Gierymski1873Olej na PłótniePolska,

Warszawa, Muzeum Narodowe w Warszawie

Filmowe

W bogatej twórczości Kaczmarskiego odnajdujemy również liczne odniesienia do kina. Słowa piosenek obejmują:

  • Rublow, Stalker oraz Ofiara, które w sposób oczywisty odwołują się do filmów Andrieja Tarkowskiego,
  • Kuglarze, utwór inspirowany filmem Wieczór kuglarzy w reżyserii Ingmara Bergmana,
  • piosenka Reportaż, czerpiąca z opowiadania filmowca, Jacka Petryckiego, odnoszącego się do wojny w Bośni,
  • utwór Casanova-Fellini (scena niemiecka), który nawiązuje do filmu Federico Felliniego pod tytułem Casanova z 1976 roku.

Dyskografia

Oto kompleksowa lista wydawnictw związanych z działalnością artystyczną Jacka Kaczmarskiego, znanego polskiego poety i barda. Jego dyskografia jest bogata i zróżnicowana, obejmująca wiele albumów oraz programów koncertowych wydawanych zarówno w kraju, jak i za granicą.

  • 1980 – Mury,
  • 1980 – Raj,
  • 1981 – Muzeum,
  • 1981 – Krzyk,
  • 1982 – Carmagnole – płyta wydana na emigracji (Niemcy),
  • 1982 – Strącanie aniołów – płyta wydana na emigracji (Szwecja),
  • 1983 – Chicago Live ’83 – płyta wydana na emigracji (USA),
  • 1986 – Litania – płyta wydana na emigracji (Australia),
  • 1987 – Kosmopolak – program stworzony w Monachium,
  • 1989 – Dzieci Hioba – program stworzony w Monachium,
  • 1990 – Głupi Jasio – program stworzony w Monachium,
  • 1991 – Live – pierwsza trasa koncertowa Jacka Kaczmarskiego po powrocie do Polski; platynowa płyta,
  • 1991 – Mury w Muzeum Raju – program zawierający utwory z programów Mury, Raj i Muzeum,
  • 1992 – Bankiet – nietypowy repertuarowo program Jacka Kaczmarskiego,
  • 1993 – Wojna postu z karnawałem,
  • 1994 – Sarmatia,
  • 1995 – Szukamy stajenki – program złożony z kolęd i pastorałek,
  • 1997 – Pochwała łotrostwa,
  • 1998 – Między nami,
  • 1998 – Koncert ’97 – dwie płyty koncertowe; w 2008 roku wznowienie płyt jako Trasa Koncertowa ’97 cz. I i II (z uporządkowaną kolejnością utworów),
  • 2000 – Dwie skały,
  • 2001 – Dwadzieścia (5) lat później – płyta powstała na 20-lecie „Solidarności” i 25-lecie działalności publicznej Jacka Kaczmarskiego,
  • 2002 – Mimochodem,
  • 2006 – Świadectwo,
  • 2012 – Encore, jeszcze raz (Paryż 2001) – album koncertowy wydany z okazji 55. urodzin poety. Koncert nagrano 24 lipca 2001 w Arcueil pod Paryżem.

Warto zauważyć, że Jacek Kaczmarski nie tylko tworzył nowe utwory, ale także przygotowywał różnorodne kompilacje oraz box sety, które ukazywały jego dorobek artystyczny:

  • 2003 – Złota kolekcja: Źródło – kompilacja,
  • 2003 – Złota kolekcja: Pokolenie – kompilacja,
  • 2004 – Syn marnotrawny – zestaw 22 płyt w wersji cyfrowej; dwukrotnie platynowa płyta,
  • 2006 – Suplement – zestaw siedmiu płyt z piosenkami Jacka Kaczmarskiego nie wydanymi dotychczas oraz wierszami (recytowanymi przez Andrzeja Seweryna),
  • 2007 – Mała Arka Noego – zestaw ośmiu płyt zawierających dwa nie wydane wcześniej programy oraz „Kwadranse Jacka Kaczmarskiego” z Radia Wolna Europa,
  • 2007, 22 marca – Arka Noego – zestaw 37 płyt (Syn marnotrawny, Suplement i Mała Arka Noego),
  • 2008 – Scena to dziwna… 1980–2001 – zestaw pięciu płyt DVD z materiałami wideo (głównie koncertami) z lat 1980–2001; złota płyta DVD,
  • 2012 – Ze sceny,
  • 2014 – In Memoriam,
  • 2018 – Niepodlegli.

Dyskografia Jacka Kaczmarskiego jest nie tylko testamentem jego niezwykłego talentu, ale również ważnym elementem polskiej kultury muzycznej.

Dzieła

Poezja

Twórczość Jacka Kaczmarskiego zawiera w sobie szereg istotnych dzieł literackich, które ukazują jego artystyczną drogę oraz zaangażowanie społeczne. Oto kluczowe pozycje:

  • Wiersze i Piosenki, Paryż 1983,
  • Mój zodiak, 1985,
  • 30 wierszy i piosenek, 1987,
  • Rozbite oddziały, 1988,
  • A śpiewak także był sam – z przedmową Stanisława Stabro, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa 1998,
  • Biblioteka bardów – Jacek Kaczmarski, Twój Styl, Warszawa 2000,
  • Ale źródło wciąż bije… – z przedmową Krzysztofa Gajdy, Wydawnictwo Marabut, Warszawa 2002,
  • Tunel, Tower Press, Gdańsk 2004,
  • Antologia poezji, Wydawnictwo Demart 2012,
  • Między nami. Wiersze zebrane, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, 2017.

Proza

Kaczmarski nie ograniczał się jedynie do poezji, lecz również w prozie pozostawił po sobie znakomite ślady. Oto niektóre z jego publikacji prozatorskich:

  • Autoportret z kanalią, 1994,
  • Plaża dla psów, 1998,
  • O aniołach innym razem, 1999,
  • Życie do góry nogami, 1996,
  • Napój Ananków, 2001.

Śpiewniki

W dorobku Jacka Kaczmarskiego znajdują się także liczne śpiewniki, które przyczyniły się do popularyzacji jego muzyki. Wśród nich można wymienić:

  • Utwory Jacka Kaczmarskiego, wyd. „Alba”, Opole 1990,
  • Mury, 1990,
  • Raj, 1990,
  • Muzeum, 1990,
  • Kosmopolak, 1990,
  • Dzieci Hioba, 1990,
  • Głupi Jasio, 1990,
  • Bankiet, 1990,
  • Wojna postu z karnawałem, 1997,
  • Sarmatia, 1995,
  • Szukamy Stajenki, 1995,
  • Pochwała łotrostwa, 1996,
  • Encore, jeszcze raz encore – piosenki z lat 74–95, część I, 1998,
  • Pejzaż z szubienicą – piosenki z lat 74–95, część II, 1998,
  • Wiosna – piosenki z lat 74–95, część III, 1998,
  • Dwie skały, 2000.

Wydawnictwa podziemne

Po 1981 roku, kiedy to cenzura uniemożliwiła oficjalną publikację jego twórczości, Kaczmarski zyskał ogromne uznanie dzięki wydawnictwom podziemnym. Jego popularność rosła, co potwierdziło tłumne uczestnictwo w koncertach po 1990 roku. Oto niektóre z dzieł publikowanych w tym okresie:

  • Muzeum, Warszawa 1981,
  • Raj, Warszawa 1981,
  • Zbroja, Kraków 1982,
  • Zbroja, Poznań 1982,
  • Zbroja, „Wytrwałość”, Warszawa 1982,
  • Zbroja, Wyd. Ruchu Oporu NZS, Kraków 1982,
  • Zbroja [teksty piosenek], Przedr. z: Warszawa: „Wytrwałość”, 1982,
  • Kaczmarski Jacek, „Bez Debitu”, Warszawa 1983,
  • Zbroja utwory napisane na emigracji, „Słowo Podziemne”, Warszawa 1983,
  • Śpiewnik polski, „Aspekt”, Wrocław 1984,
  • Wiersze i piosenki, „Cel”, 1984,
  • Utwory zebrane, „Pokolenie”, Warszawa 1984, 1985,
  • Horoskop, Wrocław 1985,
  • Wiersze i piosenki, 1985,
  • Wiersze i piosenki, „Bez Cięć”, Kraków 1986,
  • Wiersze i piosenki, „Kierunki”, 1986,
  • Mój zodiak, Warszawa 1987,
  • Przejście Polaków przez Morze Czerwone, Niezależna Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1987,
  • Bajka o Polsce wiersze i piosenki, „to”, Toruń, 1988,
  • Kosmopolak [wywiad z piosenkarzem, akordy na gitarę], „Nowa fala”, Gdańsk 1988,
  • Perestoika, Warszawa 1988,
  • Rozbite oddziały wiersze i piosenki 1985–1988, Kraków 1988,
  • Krzyk piosenki Jacka Kaczmarskiego, Oficyna „Solidarność”, Szczecin 1989,
  • Pięć sonetów o umieraniu komunizmu [piosenki z lat 1988–1989], Oficyna Wydawnicza 63, Warszawa 1989,
  • Śpiewnik, Kraków 1989.

Powyższa lista została opracowana na podstawie materiałów z Biblioteki Narodowej. Należy zauważyć, że niektóre z pozycji mogą nie zawierać wskazania miejsca wydania lub nazwy wydawnictwa, co jest normalne w kontekście publikacji ukazujących się poza oficjalnym obiegiem.

Udział w filmach

Artysta wziął również udział w filmie Krzysztofa Kieślowskiego pn. Przypadek, gdzie zinterpretował parafrazę utworu Wysockiego zatytułowanego Nie lubię.

Odznaczenia

Jacek Kaczmarski pozostawił po sobie nie tylko niezatarte ślady w polskiej kulturze, ale także ogromne uznanie, które zostało uhonorowane różnymi odznaczeniami.

  • Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski – przyznany pośmiertnie w 2006 roku, za wybitne zasługi w działalności na rzecz przemian demokratycznych w Polsce, a także za osiągnięcia w pracy zawodowej i społecznej,
  • Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski – przyznany w 2000 roku, w uznaniu dla jego wybitnych zasług w działalności w ruchu studenckim, a także za osiągnięcia w pracy zawodowej i społecznej.

Upamiętnienie

Choć Jacek Kaczmarski odszedł, jego dziedzictwo wciąż żyje w świadomości i pamięci Polaków. Jego twórczość nieprzerwanie inspiruje nowe pokolenia artystów oraz miłośników kultury. Utwory tego wybitnego poety są reinterpretowane w różnych formach, co potwierdza ogromne zainteresowanie nimi, zarówno w artystycznych, jak i komercyjnych kręgach. Festiwale związane z jego twórczością przyciągają uwagę szerokiej publiczności, a książkowe wydania dokumentujące życiorys Kaczmarskiego zyskują na znaczeniu.

W dniu 22 marca 2007 roku, z okazji 50. rocznicy jego urodzin, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej oddał hołd Jackowi Kaczmarskiemu, podkreślając jego niezaprzeczalne zasługi dla kultury polskiej.

Wydawnictwa książkowe

  • Krzysztof Gajda: To moja droga Biografia Jacka Kaczmarskiego. Wydawnictwo Dolnośląskie, 2009. ISBN 978-83-245-8761-2,
  • Zostały jeszcze pieśni… Jacek Kaczmarski wobec tradycji pod red. Krzysztofa Gajdy i Michała Traczyka. MG Wydawnictwo, 2010. ISBN 978-83-61297-92-5,
  • Piotr Wiroński: Wbrew, pomimo i dlatego: analiza twórczości Jacka Kaczmarskiego. Akademicka Kraków, 2011. ISBN 978-83-7638-131-2,
  • Diana Wasilewska, Iwona Grabska: Lekcja historii Jacka Kaczmarskiego. Demart Wydawnictwo, 2012. ISBN 978-83-7427-636-8,
  • Krzysztof Gajda: Jacek Kaczmarski w świecie tekstów. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2013. ISBN 978-83-7177-952-7.

Wydawnictwa muzyczne

Płyty innych wykonawców poświęcone w całości twórczości Kaczmarskiego

  • Krzyk według Jacka Kaczmarskiego (2005). Wydana przez Agencję Artystyczną MTJ płyta z piosenkami ze spektaklu o tym samym tytule zrealizowanego w 2004 r. w Teatrze Rozrywki w Chorzowie w reżyserii Roberta Talarczyka. Utwory Kaczmarskiego w aranżacji Hadriana Filipa Tabęckiego,
  • Tunel według Jacka Kaczmarskiego (2006). Wydana przez ART ZONE płyta ze piosenkami ze spektaklu o tym samym tytule,
  • Habakuk: A ty siej (2007),
  • Strachy na Lachy: Autor (2007),
  • Jacek Bończyk, Mirosław Czyżykiewicz, Hadrian Filip Tabęcki: Raj (2008),
  • Jacek Bończyk, Sylwia Najah, Klementyna Umer, Kameleon Qartet: Dzieci Hioba (2010),
  • Maria Sadowska, Anna Serafińska, Janusz Szrom: Kaczmarski & Jazz (2010),
  • Trio Łódzko-Chojnowskie: Pożytek z odmieńców (2011),
  • Mateusz Nagórski, Andrzej Dębowski: Skruchy i erotyki dla Ewy (2015),
  • Mateusz Nagórski: Jacek Kaczmarski w świecie baśni (2015).

Płyty innych wykonawców wykorzystujących pojedyncze wiersze i piosenki Kaczmarskiego

  • Jacek Wójcicki – Live Character (1992). Wykorzystano piosenkę A my nie chcemy uciekać stąd,
  • Elżbieta Wojnowska – Sztuczny miód (2002). Wykorzystano piosenkę Źródło,
  • Natasza Czarmińska – Natasza Czarmińska (2004). Wykorzystano piosenkę Kołysanka dla Kleopatry,
  • Czerwony Tulipan – Taniec życia (2004). Wykorzystano piosenkę Krzyk,
  • Patrycja Markowska – Nie zatrzyma nikt (2005). Wykorzystano piosenkę Źródło,
  • Mirosław Czyżykiewicz – Allez! (2005). Wykorzystano wiersz Tunel,
  • WhiteHouse feat. Peja – Poeci (2009). Utwór Pijak powstał na podstawie wiersza Jacka Kaczmarskiego,
  • Joanna Lewandowska – Moje podwórko (2009). Wykorzystano utwory Czerwony autobus oraz Nokturn z niespodzianką.

Zloty, festiwale i wydarzenia cykliczne

  • Metamorfozy Sentymentalne: Lubelski Festiwal Piosenki Autorskiej i Poetyckiej im. Jacka Kaczmarskiego, Lublin (drugi weekend marca; festiwal odbywał się do 2019 roku),
  • Źródło wciąż bije: Festiwal Piosenek Jacka Kaczmarskiego, Bydgoszcz (drugi weekend czerwca),
  • Nadzieja: Festiwal Piosenki Poetyckiej im. Jacka Kaczmarskiego, Kołobrzeg (w latach 2004–2018),
  • Kaczmarski Encore Festival, Gdynia. Organizator: Fundacja im. Jacka Kaczmarskiego,
  • Czaty Zamkowe, Zamek Bolków,
  • kaczmarski underground, Kraków, Marszowice k. Gdowa (przełom sierpnia i września),
  • Wrocławski Salon Jacka Kaczmarskiego, Wrocław (wydarzenie cykliczne),
  • Koncerty Pamięci Jacka Kaczmarskiego, Toruń (przełom marca-kwietnia) – organizator Studencki Krąg Instruktorski Uniwersytetu Mikołaja Kopernika im. Tony’ego Halika.

Oprócz wymienionych wydarzeń, sporadycznie w różnych miastach organizowane są koncerty dedykowane twórczości Jacka Kaczmarskiego, a do najczęstszych lokalizacji takich nastrojowych występów należy Śródmiejski Ośrodek Kultury w Krakowie.

Widowiska słowno-muzyczne oparte na wierszach Jacka Kaczmarskiego

  • Zatruta studnia – spektakl słowno-muzyczny oparty na twórczości Jacka Kaczmarskiego, będący dziełem Teatru Dramatycznego w Warszawie pod dyrekcją Zbigniewa Zapasiewicza. Scenariusz i reżyseria: A. Blumenfeld i A. Ferenc. Jesień-zima 1989,
  • Kuglarze i wisielcy – blues-opera na podstawie powieści Wiktora Hugo „Człowiek śmiechu”,
  • Galeria – spektakl wrocławskiego Teatru Muzycznego „Capitol” w reżyserii Wojciecha Kościelniaka, zrealizowany w marcu 2004 r. na zakończenie XXV. Przeglądu Piosenki Aktorskiej,
  • Krzyk według Jacka Kaczmarskiego – spektakl chorzowskiego Teatru Rozrywki w opracowaniu Roberta Talarczyka,
  • Tunel – to tytuł ostatniego tomu poezji Jacka Kaczmarskiego, do którego muzykę skomponowali Hadrian Filip Tabęcki i Paweł Stankiewicz; scenariusz oraz reżyseria: Hadrian Tabęcki; w rolach głównych: Mirosław Baka, Wojciech Brzeziński, Joanna Lewandowska. Prapremiera miała miejsce 29 lipca 2006 roku na festiwalu „Nadzieja” w Kołobrzegu, a premiera 1 września 2006 w warszawskim Lapidarium w ramach Entree Piosenki Niegłupiej,
  • Lekcja historii – widowisko muzyczno-teatralne Teatru ProForma w Lesznie w reżyserii Anety Dembińskiej-Pawlickiej i Piotra Pawlickiego, przygotowane w maju 2004.

Zespoły i wykonawcy

  • Trio Łódzko-Chojnowskie,
  • Mateusz Nagórski,
  • Triada Poetica,
  • Kwartet ProForma,
  • Michał Wilgocki & Judyta Gąsior – Piosenka Poetycka,
  • Adam Mortas z zespołem ENCORE,
  • Radosław Książek & Konrad Bieńko.

Patrycja Polek & Adam Leszkiewicz

Filmy

Filmy dokumentalne, które w sposób szczególny przybliżają postać Jacka Kaczmarskiego, to:

  • Kosmopolak (1990, scenariusz i produkcja: Danuta Beata Postnikoff),
  • Stacja Osowa (2007, scenariusz i reżyseria: Paweł Zbierski),
  • Jacek (2012, scenariusz i reżyseria: Jakub Mędrzycki),
  • Bard (2013, scenariusz: Mirosław Chojecki, Katarzyna Kościelak; reżyseria: Katarzyna Kościelak).

Murale

  • Centrum Kultury „eSTeDe” (Gniezno).

Ulice

Imię Jacka Kaczmarskiego noszą:

  • rondo u zbiegu ulic Słowackiego i Złota Karczma w Gdańsku, od 16 kwietnia 2005,
  • ulica w Poznaniu na Strzeszynie,
  • skwer w Warszawie, nieopodal liceum, do którego uczęszczał (nazwa od 20 czerwca 2012),
  • ulica Zygmunta Modzelewskiego na warszawskim Mokotowie, która nosiła imię Kaczmarskiego od 9 listopada 2017 do 2018,
  • ulica w centrum Wrocławia, gdzie w czerwcu 2008 odsłonięto krasnala upamiętniającego go,
  • ulica w Łodzi, na osiedlu Mikołajew, od 2004 r. nosi imię Jacka Kaczmarskiego,
  • ogółem aż 20 miejsc w Polsce, które upamiętniają tę ważną postać.

Przypisy

  1. Stowarzyszenie Pracowników, Współpracowników i Przyjaciół Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa Imienia Jana Nowaka-Jeziorańskiego – O Stowarzyszeniu. wolnaeuropa.pl [dostęp 15.12.2023 r.]
  2. Wstrząsająca prawda o Kaczmarskim. Córka ujawniła, kim był! [online], Fakt24.pl, 20.09.2017 r. [dostęp 21.02.2024 r.]
  3. Puls Medycyny – Opis pobytu JK w Alpach – www.kaczmarski.art.pl [online], kaczmarski.art.pl [dostęp 05.03.2019 r.]
  4. Platynowe płyty CD przyznane w 2006 roku [online], ZPAV [dostęp 23.09.2020 r.]
  5. Platynowe płyty CD przyznane w 2002 roku [online], ZPAV [dostęp 23.09.2020 r.]
  6. Jacek Kaczmarski: 10 rocznica śmierci. Interia, 10.04.2014 r. [dostęp 24.08.2016 r.]
  7. Ogłoszenie uchwały w sprawie uczczenia pamięci Jacka Kaczmarskiego. isap.sejm.gov.pl [dostęp 05.03.2019 r.]
  8. Uchwała Nr XXXVIII/1106/2012 Rady Miasta Stołecznego w Warszawie z dnia 20.06.2012 r. w sprawie nadania nazwy obiektowi miejskiego w Dzielnicy Mokotów m.st. Warszawy.
  9. Małgorzata M. Krzysztofik, Kultura Pierwszej Rzeczpospolitej w poezji Jacka Kaczmarskiego, Kielce: Instytut Filologii Polskiej UJK w Kielcach, 2017 r., s. 10, ISBN 978-83-944748-2-9 [dostęp 11.06.2021 r.]
  10. „Nadzieja dla zaawansowanych” – reportaż Teresy Drozdy [online], trojka.polskieradio.pl [dostęp 01.02.2024 r.]
  11. „Ballada o Pieśni”. Reportaż wart Prix Italia 2019 – Dwójka – polskieradio.pl [online], polskieradio.pl [dostęp 01.02.2024 r.]
  12. a b c Życiorys Jacka Kaczmarskiego. [dostęp 15.08.2010 r.]
  13. Gajda 2009 r., s. 331.
  14. „Świat gitary klasycznej i akustycznej” nr 4 (4) sierpień/wrzesień 1997 r., s. 56, rozmowa Tomasza Konfederaka z Jackiem Kaczmarskim.
  15. Grażyna Preder, Pożegnanie barda, Koszalin 2005 r., s. 120.
  16. Kaczmarski znów w Innsbrucku. cgm.pl
  17. Kaczmarski nadal na leczeniu. cgm.pl
  18. Łańcuch serc dla Kaczmarskiego. cgm.pl
  19. Ostatnie słowa barda – Muzyka – rp.pl [online], rp.pl [dostęp 05.03.2019 r.]
  20. Niebezpieczni cudotwórcy [online], wprost.pl [dostęp 05.03.2019 r.]
  21. Jacek Kaczmarski. filmpolski.pl. [dostęp 21.03.2015 r.]
  22. Mapy.cz [online], Mapy.cz [dostęp 18.02.2021 r.]
  23. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, Wyrok nr II SA/Wa 2116/17 z dnia 29.05.2018 r. [online] [dostęp 15.09.2023 r.]
  24. Wyszukiwarka cmentarna – Warszawskie cmentarze. cmentarzekomunalne.com.pl. [dostęp 25.11.2019 r.]

Oceń: Jacek Kaczmarski

Średnia ocena:4.79 Liczba ocen:23