Jacek Marcin Kaczmarski, urodzony 22 marca 1957 roku w Warszawie, a zmarły 10 kwietnia 2004 roku w Gdańsku, to niezwykle utalentowany polski artysta, który pozostawił niezatarte ślady w historii muzyki i literatury. Był bardem, bokserem, poetą, prozaikiem, kompozytorem oraz śpiewakiem, a także autorem wielu pamiętnych tekstów piosenek.
Kaczmarski zyskał sławę przede wszystkim dzięki swoim utworom, które poruszają wielkie tematy historyczne. Do jego najpopularniejszych piosenek należą:
- „Rejtan, czyli raport ambasadora”,
- „Sen Katarzyny II”,
- „Lekcja historii klasycznej”,
- „Jałta”,
- „Ballada wrześniowa”.
Nie brakowało mu także utworów o tematyce społeczno-politycznej, takich jak:
- „Mury”,
- „Nasza klasa”,
- „Obława”.
Postać Kaczmarskiego jest ściśle związana z etosem pierwszej „Solidarności” oraz z okresem stanu wojennego, kiedy jego twórczość, dystrybuowana w nieoficjalnych wydawnictwach, stała się symbolem opozycji antykomunistycznej. Jego liryka zyskała nie tylko popularność, ale także stała się ważnym elementem walki o wolność i prawdę w Polsce tamtych czasów.
Życiorys
Jacek Kaczmarski był synem Janusza Kaczmarskiego, który odgrywał ważną rolę jako prezes Zarządu Głównego Związku Polskich Artystów Plastyków. Jego matka, Anna Trojanowska-Kaczmarska, była utalentowaną malarką i Żydówką, członkinią Stowarzyszenia Dzieci Holocaustu, co miało znaczący wpływ na jego artystyczne późniejsze życie. Edukację rozpoczął w XV Liceum Ogólnokształcącym im. Narcyzy Żmichowskiej w Warszawie, gdzie w jednej klasie uczył się także z Jarosławem Lindenbergiem. W 1980 roku uzyskał dyplom na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Jego przygoda artystyczna rozpoczęła się w połowie lat 70. XX wieku, a pomysły na teksty pojawiały się znacznie wcześniej. Zadebiutował na Warszawskim Jarmarku Piosenki w 1976 roku, zdobywając uznanie już rok później, zdobywając nagrodę w Krakowie za utwór „Obława”. Był aktywnym członkiem kabaretu „Pod Egidą” Jana Pietrzaka, grupy Piosenkariat oraz Teatru na Rozdrożu.
W 1979 roku współpracował z Przemysławem Gintrowskim i Zbigniewem Łapińskim, tworząc program poetycki „Mury”, który stał się symbolem opozycji antykomunistycznej. Kolejnym ich wspólnym dziełem był program zatytułowany „Raj”. W 1981 roku Kaczmarski zdobył nagrodę dziennikarzy na Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu za „Epitafium dla Włodzimierza Wysockiego”, a następnie zajął drugie miejsce na Festiwalu Piosenki Prawdziwej w Gdańsku. Jego programy, takie jak „Muzeum” i „Krzyk”, miały głębokie odniesienia do polskiej historii oraz sztuki, przyciągając coraz większą uwagę publiczności.
W późniejszych latach, gdy Kaczmarski koncertował za granicą, w Polsce wprowadzono stan wojenny. Mimo trudności, jego występy na emigracji w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Australii, RPA oraz Europie Zachodniej broniły idei „Solidarności”. Udział w licznych akcjach charytatywnych, w których brał udział, podkreślał jego zaangażowanie w sprawy społeczne.
W 1984 roku dołączył do Redakcji Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa w Monachium, prezentując audycję „Kwadrans Jacka Kaczmarskiego”. Jego twórczość, szczególnie nagrywane nielegalnie kasety, stała się istotnym głosem w polskiej kulturze, mimo represji. Na emigracji powstały ważne zbiory poezji oraz albumy, takie jak „Zbroja” i „Dzieci Hioba”.
Po powrocie do kraju w 1990 roku Kaczmarski zrealizował trasę koncertową z Zbigniewem Łapińskim. Dzięki płytowej wersji koncertu „Live” zdobył platynowy medal w 2002 roku. W 1993 ukazała się nowa płyta „Wojna postu z karnawałem”, a wokół jego dalszej twórczości krążyły nowe pomysły i programy, takie jak zbiór kolęd „Szukamy stajenki”. W tym okresie zadebiutował również jako powieściopisarz z „Autoportretem z kanalią” na czołowej pozycji w księgarniach.
Pomimo zawodowych sukcesów, Kaczmarski zmagał się z wyzwaniami osobistymi, w tym z alkoholizmem. W 1995 roku osiedlił się z rodziną w Australii, gdzie twórczość zeszła na dalszy plan, a sam artysta doświadczył kryzysów. W Perth pojawiały się informacje o przemocy w jego rodzinie, co doprowadziło do dramatycznych decyzji jego żony i córki. Jednak ten okres w życiu przyniósł także nowe utwory, które znalazły się na albumie „Między nami” oraz „Dwie skały”.
W 2001 roku Kaczmarski obchodził ćwierć wieku działalności artystycznej, a wkrótce po tym pojawiły się nowe płyty, takie jak „Dwadzieścia (5) lat później” oraz „Mimochodem”. Po jego śmierci ukazały się tomiki poezji oraz zbiór jego całej twórczości. Ostatni z jego utworów, „O Münchhausenie”, odnosił się do wyzwań związanych z wejściem Polski do Unii Europejskiej.
Na początku 2002 roku jego stan zdrowia uległ pogorszeniu. 12 stycznia odbył ostatni koncert w Arcueil pod Paryżem, a kilka dni później zdiagnozowano u niego raka przełyku. Szerokie zainteresowanie mediów jego sytuacją przyczyniło się do organizacji charytatywnych koncertów z udziałem wielu znanych artystów. Mimo trudności, Kaczmarski starał się leczyć poprzez alternatywne metody aż do momentu, gdy w 2004 roku całkowicie stracił głos. Po otrzymaniu nagrody Fryderyka w tym samym roku, zmarł 10 kwietnia w szpitalu w Gdańsku, a jego prochy spoczęły w Cmentarzu Wojskowym na Powązkach w Warszawie.
Jego nagrobek, symbolizujący struny gitary, dotknęła dewastacja. Przeprojektowanie pomnika zgodnie z tym, co pozostało, wykonał Janusz Kaczmarski, jego ojciec. Kaczmarski był również członkiem Stowarzyszenia Pisarzy Polskich oraz zasiadał w Radzie Nadzorczej związku artystów związanych z Radiem Wolna Europa.
Twórczość
Jacek Kaczmarski był niekwestionowanym twórcą, który pozostawił po sobie bogaty dorobek literacki i artystyczny. Pozostawił po sobie ponad 600 wierszy, 5 powieści oraz dwa libretta. Jako kompozytor, samodzielnie tworzył muzykę do swoich tekstów, wykorzystując ponad 25-letnie doświadczenie w występowaniu jako pieśniarz. Reprezentował on specyficzny styl zwany piosenką autorską, gdzie każda warstwa twórczości, zarówno liryczna, muzyczna, jak i wykonawcza, była dziełem jednej osoby.
Poezja
Poezja Kaczmarskiego wykazuje zastosowanie klasycznych systemów wersyfikacyjnych, z rymem, który nadaje szczególne znaczenie utworom. W jego twórczości można spotkać wiersze sylabotoniczne, w których liczba sylab odgrywa kluczową rolę (jak w utworze „Włóczędzy”). Jednakże Kaczmarski nie bał się również łamać konwencji, stosując nieregularność dla uzyskania dodatkowego efektu semantycznego (przykładem jest „Kołysanka dla Kleopatry”). W części swoich utworów zastosował wiersz wolny, a jego wielowarstwowa metaforyka w poezji często zaskakiwała czytelników.
Wielu jego wierszy charakteryzują skomplikowane metafory poetyckie oraz różnorodne środki stylistyczne, w tym instrumentacje głoskowe, personifikacje oraz neologizmy, jak „Sodomora” czy „lalkolep”. Kaczmarski potrafił za pomocą języka zbudować fascynujące obrazy i zawirowania, nawiązując czasem do innych autorów, co nadawało jego poezji szczególnego rysu.
Muzyka
Kompozycje
W twórczości muzycznej Kaczmarskiego przeważają klasyczne ballady, które trzymają się uznanych rozwiązań harmonicznych i rytmicznych. Jego kompozycje miały mocno zakorzenione tradycyjne wzory, omijając nowoczesne kierunki muzyczne, o ile te nie służyły celom poetyckim. Kaczmarski wyjaśnił, że pomimo fascynacji Włodzimierzem Wysockim, komponował z radością między wzorcami klasycznymi a nie popkulturowymi standardami.
Muzyka Kaczmarskiego spotykała się z różnymi stylami, w zależności od potrzeb utworów. Przekładało się to na niezwykłą różnorodność słuchowej oprawy, a charakterystyczne tempo w utworach takich jak „Somosierra” czy „Obława” oddawało dynamikę akcji, którą wspierały zachwycająco dopasowane melodie.
W jego współpracy z innymi artystami, jak Przemysław Gintrowski, Kaczmarski zyskiwał nowe brzmienia i nowe aranżacje, które wzbogacały jego muzyczną spuściznę. Różnorodność jego wpływów muzycznych można zauważyć w motywach narodowych, które przejawiały się w jego pieśniach, czerpiąc zarówno z kultury rosyjskiej, jak i ukraińskiej czy polskiej.
Instrumentarium
Kaczmarski posługiwał się ograniczonym, lecz bardzo charakterystycznym instrumentarium, głównie gitarą oraz fortepianem. W swoich projektach artystycznych zastosował różnorodne skład muzyczne, ale jego ulubionym środkiem wyrazu była gitara klasyczna.
Technika gry na gitarze
Charakterystyczną cechą stylu gry Kaczmarskiego było trzymanie gitary w sposób niecodzienny, co nadawało jego występom oryginalności. Twierdził, że leworęczność jego gry była efektem zwykłej ignorancji na temat instrumentu. Sposób, w jaki grał, stawał się jego znakiem rozpoznawczym, a nietypowe przestawienie rąk na gryfie gitary pozwalało mu na odnalezienie nowych brzmień i akordów.
Proza
Literacka twórczość Kaczmarskiego to także powieści, w których wątki autobiograficzne splatają się z elementami political fiction. Jego debiutancka powieść „Autoportret z kanalią” to wnikliwe studium nie tylko samego twórcy, ale i wielu postaci związanych z polskim emigracyjnym życiem. W kolejnej powieści, „Plaża dla psów”, autor dostrzega trudności, z jakimi borykają się emigranci w nowym miejscu, przywołując ich osobiste historie i lęki.
Inne dzieło, „Napój Ananków”, przedstawia fikcję o narodzie Ananków, kształtując interesujące avant-garde. „O aniołach innym razem” to natomiast powieść osadzona w rzeczywistości, która daje możliwość zrozumienia psychologii bohaterów, ich spotkań, dramatów i aspiracji.
Programy
Dla Kaczmarskiego program był wizją spójną, w której piosenki były zaplanowane jako całość, wykraczająca poza pojedyncze utwory. Wiele z nich nabrało dodatkowego sensu tylko w kontekście programu, co czyniło je nie tylko zbiorami pieśni, ale także przemyślanymi przedstawieniami. Programy takie jak „Mury”, „Mój zodiak” czy „Sarmatia” były w pełni konceptualne i spajały różnorodne utwory w jeden dyskurs artystyczny.
Najbardziej znane utwory
- Obława,
- Nasza klasa,
- Źródło,
- Zbroja,
- Kantyczka z lotu ptaka,
- Epitafium dla Włodzimierza Wysockiego.
Wśród jego utworów znajdują się również „Mury”, które na stałe wpisały się w polską historię muzyczną jako hymn walki z totalitaryzmem. Inspiracja piosenką Lluísa Llacha sprawiła, że „Mury” stały się symbolem „Solidarności”, a ich dramatyczne przesłanie doskonale oddaje emocje tamtej epoki.
Droga twórcza
Mistrzowie
Włodzimierz Wysocki
Fascynacja twórczością Włodzimierza Wysockiego znalazła swoje odzwierciedlenie w wielu aspektach działalności artystycznej Jacka Kaczmarskiego. To wzruszenie przejawiało się nie tylko w tłumaczeniach piosenek, ale także w parafrazach oraz nawiązaniach do jego twórczości. Kaczmarski zyskał również nową ekspresję wokalną i w sposób istotny ukształtował swój światopogląd artystyczny pod wpływem Wysockiego.
„Po spotkaniu z Wysockim w 1974 roku zrozumiałem, że piosenka nie jest jedynie umiejętnością napisania tekstu i skomponowania muzyki. Może być sposobem wyrażania najgłębszych, najbardziej podstawowych treści. […] Myślę, że wszystko, co pisałem w latach 1974–1978, było pod wpływem Wysockiego, zarówno w materii poetyckiej, jak i w sposobie wykonania”.
Wiele z jego piosenek zostało napisanych na wzór Wysockiego, w tym:
- Ze sceny (1977, według Песня певца у микрофона),
- Nie lubię (1976, według Я не люблю),
- Obława, Obława II (1974 i 1983, według Охота на волков, Охота с вертолетов),
- Czołg (1987, zainspirowany pomysłem Wysockiego odnotowanym w jego dzienniku),
- Linoskoczek (1982, inspirowany pieśnią Канатоходец, dedykowany Wysockiemu),
- Koń wyścigowy (1987, według Бег иноходца),
- Epitafium dla Włodzimierza Wysockiego. Dwa wolniejsze fragmenty są wariacją na temat piosenki tegoż – Баньку по-белому, przy zachowaniu oryginalnej melodii.
Również Kaczmarski dokonał tłumaczenia wielu utworów Wysockiego, w tym:
- Cios w cios (1974),
- Pada ciemność (1974),
- Wydarzenie w knajpie (1976),
- Siedzimy tu przez nieporozumienie (1973),
- Cud (1977),
- Piosenka o radości życia (1977),
- Góry (1974),
- Statki (1974).
Bob Dylan
Również inspiracje muzyczne Boba Dylana z wczesnych lat jego kariery wpływały na Kaczmarskiego, który tłumaczył wiele jego utworów. Wiele z tych tłumaczeń znalazło swoje miejsce na płytach. Szczególnie wstrząsający występ Dylana, który zamknął koncert pomocy ludziom w Etiopii, a podczas którego artysta miał wyraźnie odczuwalne działanie środków psychoaktywnych, zainspirował Kaczmarskiego do stworzenia znanego utworu, który nosi tytuł Bob Dylan bądź Epitafium dla Boba Dylana.
Wśród jego tłumaczeń z Dylana znajdują się:
- Ja nim nie będę (1974),
- Ciężki deszcz (1972).
Poza Wysockim i Dylanem, Kaczmarski czerpał wpływy od innych artystów, takich jak:
- Bułat Okudżawa,
- Georges Brassens,
- Andrés Segovia.
Inspiracje
Literackie
Jacek Kaczmarski wykorzystywał bogactwo polskiej oraz światowej literatury, przyjmując ją jako źródło inspiracji. Używał jej jako bazę do interakcji z odbiorcą, niejednokrotnie aranżując twórczość innych poetów na nowo poprzez tłumaczenia oraz parafrazy. Nawiązywał do form literackich, stylistyk oraz motywów obecnych w dziełach literackich. Jego teksty często inkrustowane były cytatami pochodzącymi z literackich arcydzieł, dokumentów historycznych czy fragmentów tekstów kulturowych, takich jak kolędy.
Malarskie
Temat | Rok | Opis | Artysta | Rok powstania | Medium | Miejsce |
---|---|---|---|---|---|---|
Alegoria malarstwa | 2003 | Alegoria malarstwa (a. W pracowni artysty, Sztuka Malarska) | Johannes Vermeer van Delft | 1662–1665 | olej na płótnie | Austria, Wiedeń, KHM |
Ambasadorowie | 1987 | Ambasadorowie | Hans Holbein | 1533 | olej na płótnie | Wielka Brytania, Londyn, National Gallery |
Arka Noego | 2003 | Arrasy Wawelskie: Rozmowa Noego z Bogiem, Budowa arki Noego, Wejście zwierząt do arki, Zesłanie potopu | warsztaty Willema i Jana de Kempeneera, Jana van Tieghema i Nicolasa Leyniersa | 1550–1560 | arras | Polska, Kraków, Wawel |
Astrolog | 2003 | Doktor Faust | Rembrandt Harmenszoon van Rijn | 1651 | akwatinta, sucha igła | Holandia, Amsterdam, Rijksmuseum |
Autoportret Witkacego | 1980 | Autoportret | Stanisław Ignacy Witkiewicz | 1939 | pastele | Polska, Katowice, Muzeum Sląskie |
Bar w Folies-Bergére | 1978 | Bar w Folies-Bergère | Édouard Manet | 1882 | olej na płótnie | Wielka Brytania, Londyn, Courtauld Gallery |
Birkenau | 1981 | Birkenau | Jerzy Krawczyk | 1961 | olej na płótnie | Polska, Warszawa, MN |
Czerwony autobus | 1981 | Autobus (Czerwony autobus) | Bronisław Wojciech Linke | 1959–1961 | olej na płótnie | Polska, Warszawa, MN |
Czytająca list | 1992 | Kobieta w błękitnej sukni | Johannes Vermeer van Delft | 1662–1665 | olej na płótnie | Holandia, Amsterdam, Rijksmuseum |
Dali | 1978 | Uporczywość pamięci, Miękka konstrukcja z gotowaną fasolką – przeczucie wojny domowej, Widmo seksapilu, Geopolityczne dziecko obserwujące narodziny Nowego Człowieka | Salvador Dalí | 1931–1943 | olej na płótnie | _ |
Dawid | 1979 | Dawid | Michał Anioł | 1504 | rzeźba w marmurze | Włochy, Florencja, Galleria dell’Accademia |
Encore, jeszcze raz | 1977 | Encore, jeszcze, encore! | Paweł Fiedotow | 1851–1852 | olej na płótnie | Rosja, Moskwa, Galeria Tretiakowska |
Kanapka z człowiekiem | 1977 | Kanibalizm (Kanapka z człowiekiem) | Bronisław Wojciech Linke | 1951 | olej na płótnie | Polska, Warszawa, MN |
Karzeł | 1982 | Portret błazna Diego de Acedo, zw. El. Primo | Diego Velázquez | _ | olej na płótnie | Hiszpania, Madryt, Muzeum Prado |
Kobieta trzymająca wagę (ok. 1664) | 2003 | Ważąca perły (Kobieta z wagą) | Johannes Vermeer van Delft | 1664 | olej na płótnie | USA, Waszyngton, National Gallery of Art |
Kredka Kramsztyka | 1993 | Rodzina w getcie | Roman Kramsztyk | 1942 | rysunek | _ |
Krzyk | 1978 | Krzyk | Edvard Munch | 1893 | Olej, tempera i pastel na kartonie | Norwegia, Oslo, Galeria Narodowa |
Książę | 1979 | Książę | Paul Klee | _ | _ | _ |
Lekcja anatomii doktora Tulpa | 1992 | Lekcja anatomii doktora Tulpa | Rembrandt Harmenszoon van Rijn | 1632 | olej na płótnie | Holandia, Haga, Mauritshuis |
List miłosny | 2003 | List miłosny | Johannes Vermeer van Delft | 1665–1670 | olej na płótnie | Holandia, Amsterdam, Rijksmuseum |
Mistrz Hieronimus van Aeken zwany Boschem | 1977 | Ogród ziemskich rozkoszy | Hieronim Bosch | 1480–1490 | olej na desce, tryptyk | Hiszpania, Madryt, Prado |
Młody Bachus | 1978 | Bachus | Michelangelo Merisi da Caravaggio | 1596 | olej na płótnie | Włochy, Florencja, Uffizi |
Nokturn z niespodzianką | 2003 | Satyr i śpiąca kobieta | Pablo Picasso | _ | _ | Wielka Brytania, Londyn, Tate |
Okładający się kijami | 2000 | Walka na kije | Francisco Goya | 1821–1823 | fresk | Hiszpania, Madryt, Muzeum Prado |
Osły i ludzie | 1980 | Kaprysy: 42. Ty, który nie możesz; 38. Bravissimo | Francisco Goya | 1797–1798 | Akwatinta | _ |
Pejzaż z szubienicą | 1978 | Pejzaż z szubienicą | Pieter Bruegel | 1568 | Olej na drewnie | Niemcy, Darmstadt, Hessisches Landesmuseum Darmstadt |
Przepowiednia Jana Chrzciciela | 2001 | Kazanie św. Jana Chrzciciela | Pieter Bruegel | 1566 | Olej na drewnie | Muzeum Sztuk Pięknych w Budapeszcie |
Siedem grzechów głównych | 1991 | Rycerz, śmierć i diabeł | Albrecht Dürer | 1513 | Grafika | Holandia, Rotterdam, Museum Boijmans Van Beuningen |
Siedem grzechów głównych | 1991 | Bitwa Aleksandra Wielkiego z Dariuszem III pod Issos (inne języki) | Albrecht Altdorfer | 1528–1529 | Olej na drewnie | Niemcy, Monachium, Stara Pinakoteka |
Pikieta powstańcza | 1980 | Patrol powstańczy | Maksymilian Gierymski | 1873 | Olej na Płótnie | Polska, Warszawa, Muzeum Narodowe w Warszawie |
Filmowe
W bogatej twórczości Kaczmarskiego odnajdujemy również liczne odniesienia do kina. Słowa piosenek obejmują:
- Rublow, Stalker oraz Ofiara, które w sposób oczywisty odwołują się do filmów Andrieja Tarkowskiego,
- Kuglarze, utwór inspirowany filmem Wieczór kuglarzy w reżyserii Ingmara Bergmana,
- piosenka Reportaż, czerpiąca z opowiadania filmowca, Jacka Petryckiego, odnoszącego się do wojny w Bośni,
- utwór Casanova-Fellini (scena niemiecka), który nawiązuje do filmu Federico Felliniego pod tytułem Casanova z 1976 roku.
Dyskografia
Oto kompleksowa lista wydawnictw związanych z działalnością artystyczną Jacka Kaczmarskiego, znanego polskiego poety i barda. Jego dyskografia jest bogata i zróżnicowana, obejmująca wiele albumów oraz programów koncertowych wydawanych zarówno w kraju, jak i za granicą.
- 1980 – Mury,
- 1980 – Raj,
- 1981 – Muzeum,
- 1981 – Krzyk,
- 1982 – Carmagnole – płyta wydana na emigracji (Niemcy),
- 1982 – Strącanie aniołów – płyta wydana na emigracji (Szwecja),
- 1983 – Chicago Live ’83 – płyta wydana na emigracji (USA),
- 1986 – Litania – płyta wydana na emigracji (Australia),
- 1987 – Kosmopolak – program stworzony w Monachium,
- 1989 – Dzieci Hioba – program stworzony w Monachium,
- 1990 – Głupi Jasio – program stworzony w Monachium,
- 1991 – Live – pierwsza trasa koncertowa Jacka Kaczmarskiego po powrocie do Polski; platynowa płyta,
- 1991 – Mury w Muzeum Raju – program zawierający utwory z programów Mury, Raj i Muzeum,
- 1992 – Bankiet – nietypowy repertuarowo program Jacka Kaczmarskiego,
- 1993 – Wojna postu z karnawałem,
- 1994 – Sarmatia,
- 1995 – Szukamy stajenki – program złożony z kolęd i pastorałek,
- 1997 – Pochwała łotrostwa,
- 1998 – Między nami,
- 1998 – Koncert ’97 – dwie płyty koncertowe; w 2008 roku wznowienie płyt jako Trasa Koncertowa ’97 cz. I i II (z uporządkowaną kolejnością utworów),
- 2000 – Dwie skały,
- 2001 – Dwadzieścia (5) lat później – płyta powstała na 20-lecie „Solidarności” i 25-lecie działalności publicznej Jacka Kaczmarskiego,
- 2002 – Mimochodem,
- 2006 – Świadectwo,
- 2012 – Encore, jeszcze raz (Paryż 2001) – album koncertowy wydany z okazji 55. urodzin poety. Koncert nagrano 24 lipca 2001 w Arcueil pod Paryżem.
Warto zauważyć, że Jacek Kaczmarski nie tylko tworzył nowe utwory, ale także przygotowywał różnorodne kompilacje oraz box sety, które ukazywały jego dorobek artystyczny:
- 2003 – Złota kolekcja: Źródło – kompilacja,
- 2003 – Złota kolekcja: Pokolenie – kompilacja,
- 2004 – Syn marnotrawny – zestaw 22 płyt w wersji cyfrowej; dwukrotnie platynowa płyta,
- 2006 – Suplement – zestaw siedmiu płyt z piosenkami Jacka Kaczmarskiego nie wydanymi dotychczas oraz wierszami (recytowanymi przez Andrzeja Seweryna),
- 2007 – Mała Arka Noego – zestaw ośmiu płyt zawierających dwa nie wydane wcześniej programy oraz „Kwadranse Jacka Kaczmarskiego” z Radia Wolna Europa,
- 2007, 22 marca – Arka Noego – zestaw 37 płyt (Syn marnotrawny, Suplement i Mała Arka Noego),
- 2008 – Scena to dziwna… 1980–2001 – zestaw pięciu płyt DVD z materiałami wideo (głównie koncertami) z lat 1980–2001; złota płyta DVD,
- 2012 – Ze sceny,
- 2014 – In Memoriam,
- 2018 – Niepodlegli.
Dyskografia Jacka Kaczmarskiego jest nie tylko testamentem jego niezwykłego talentu, ale również ważnym elementem polskiej kultury muzycznej.
Dzieła
Poezja
Twórczość Jacka Kaczmarskiego zawiera w sobie szereg istotnych dzieł literackich, które ukazują jego artystyczną drogę oraz zaangażowanie społeczne. Oto kluczowe pozycje:
- Wiersze i Piosenki, Paryż 1983,
- Mój zodiak, 1985,
- 30 wierszy i piosenek, 1987,
- Rozbite oddziały, 1988,
- A śpiewak także był sam – z przedmową Stanisława Stabro, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa 1998,
- Biblioteka bardów – Jacek Kaczmarski, Twój Styl, Warszawa 2000,
- Ale źródło wciąż bije… – z przedmową Krzysztofa Gajdy, Wydawnictwo Marabut, Warszawa 2002,
- Tunel, Tower Press, Gdańsk 2004,
- Antologia poezji, Wydawnictwo Demart 2012,
- Między nami. Wiersze zebrane, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, 2017.
Proza
Kaczmarski nie ograniczał się jedynie do poezji, lecz również w prozie pozostawił po sobie znakomite ślady. Oto niektóre z jego publikacji prozatorskich:
- Autoportret z kanalią, 1994,
- Plaża dla psów, 1998,
- O aniołach innym razem, 1999,
- Życie do góry nogami, 1996,
- Napój Ananków, 2001.
Śpiewniki
W dorobku Jacka Kaczmarskiego znajdują się także liczne śpiewniki, które przyczyniły się do popularyzacji jego muzyki. Wśród nich można wymienić:
- Utwory Jacka Kaczmarskiego, wyd. „Alba”, Opole 1990,
- Mury, 1990,
- Raj, 1990,
- Muzeum, 1990,
- Kosmopolak, 1990,
- Dzieci Hioba, 1990,
- Głupi Jasio, 1990,
- Bankiet, 1990,
- Wojna postu z karnawałem, 1997,
- Sarmatia, 1995,
- Szukamy Stajenki, 1995,
- Pochwała łotrostwa, 1996,
- Encore, jeszcze raz encore – piosenki z lat 74–95, część I, 1998,
- Pejzaż z szubienicą – piosenki z lat 74–95, część II, 1998,
- Wiosna – piosenki z lat 74–95, część III, 1998,
- Dwie skały, 2000.
Wydawnictwa podziemne
Po 1981 roku, kiedy to cenzura uniemożliwiła oficjalną publikację jego twórczości, Kaczmarski zyskał ogromne uznanie dzięki wydawnictwom podziemnym. Jego popularność rosła, co potwierdziło tłumne uczestnictwo w koncertach po 1990 roku. Oto niektóre z dzieł publikowanych w tym okresie:
- Muzeum, Warszawa 1981,
- Raj, Warszawa 1981,
- Zbroja, Kraków 1982,
- Zbroja, Poznań 1982,
- Zbroja, „Wytrwałość”, Warszawa 1982,
- Zbroja, Wyd. Ruchu Oporu NZS, Kraków 1982,
- Zbroja [teksty piosenek], Przedr. z: Warszawa: „Wytrwałość”, 1982,
- Kaczmarski Jacek, „Bez Debitu”, Warszawa 1983,
- Zbroja utwory napisane na emigracji, „Słowo Podziemne”, Warszawa 1983,
- Śpiewnik polski, „Aspekt”, Wrocław 1984,
- Wiersze i piosenki, „Cel”, 1984,
- Utwory zebrane, „Pokolenie”, Warszawa 1984, 1985,
- Horoskop, Wrocław 1985,
- Wiersze i piosenki, 1985,
- Wiersze i piosenki, „Bez Cięć”, Kraków 1986,
- Wiersze i piosenki, „Kierunki”, 1986,
- Mój zodiak, Warszawa 1987,
- Przejście Polaków przez Morze Czerwone, Niezależna Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1987,
- Bajka o Polsce wiersze i piosenki, „to”, Toruń, 1988,
- Kosmopolak [wywiad z piosenkarzem, akordy na gitarę], „Nowa fala”, Gdańsk 1988,
- Perestoika, Warszawa 1988,
- Rozbite oddziały wiersze i piosenki 1985–1988, Kraków 1988,
- Krzyk piosenki Jacka Kaczmarskiego, Oficyna „Solidarność”, Szczecin 1989,
- Pięć sonetów o umieraniu komunizmu [piosenki z lat 1988–1989], Oficyna Wydawnicza 63, Warszawa 1989,
- Śpiewnik, Kraków 1989.
Powyższa lista została opracowana na podstawie materiałów z Biblioteki Narodowej. Należy zauważyć, że niektóre z pozycji mogą nie zawierać wskazania miejsca wydania lub nazwy wydawnictwa, co jest normalne w kontekście publikacji ukazujących się poza oficjalnym obiegiem.
Udział w filmach
Artysta wziął również udział w filmie Krzysztofa Kieślowskiego pn. Przypadek, gdzie zinterpretował parafrazę utworu Wysockiego zatytułowanego Nie lubię.
Odznaczenia
Jacek Kaczmarski pozostawił po sobie nie tylko niezatarte ślady w polskiej kulturze, ale także ogromne uznanie, które zostało uhonorowane różnymi odznaczeniami.
- Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski – przyznany pośmiertnie w 2006 roku, za wybitne zasługi w działalności na rzecz przemian demokratycznych w Polsce, a także za osiągnięcia w pracy zawodowej i społecznej,
- Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski – przyznany w 2000 roku, w uznaniu dla jego wybitnych zasług w działalności w ruchu studenckim, a także za osiągnięcia w pracy zawodowej i społecznej.
Upamiętnienie
Choć Jacek Kaczmarski odszedł, jego dziedzictwo wciąż żyje w świadomości i pamięci Polaków. Jego twórczość nieprzerwanie inspiruje nowe pokolenia artystów oraz miłośników kultury. Utwory tego wybitnego poety są reinterpretowane w różnych formach, co potwierdza ogromne zainteresowanie nimi, zarówno w artystycznych, jak i komercyjnych kręgach. Festiwale związane z jego twórczością przyciągają uwagę szerokiej publiczności, a książkowe wydania dokumentujące życiorys Kaczmarskiego zyskują na znaczeniu.
W dniu 22 marca 2007 roku, z okazji 50. rocznicy jego urodzin, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej oddał hołd Jackowi Kaczmarskiemu, podkreślając jego niezaprzeczalne zasługi dla kultury polskiej.
Wydawnictwa książkowe
- Krzysztof Gajda: To moja droga Biografia Jacka Kaczmarskiego. Wydawnictwo Dolnośląskie, 2009. ISBN 978-83-245-8761-2,
- Zostały jeszcze pieśni… Jacek Kaczmarski wobec tradycji pod red. Krzysztofa Gajdy i Michała Traczyka. MG Wydawnictwo, 2010. ISBN 978-83-61297-92-5,
- Piotr Wiroński: Wbrew, pomimo i dlatego: analiza twórczości Jacka Kaczmarskiego. Akademicka Kraków, 2011. ISBN 978-83-7638-131-2,
- Diana Wasilewska, Iwona Grabska: Lekcja historii Jacka Kaczmarskiego. Demart Wydawnictwo, 2012. ISBN 978-83-7427-636-8,
- Krzysztof Gajda: Jacek Kaczmarski w świecie tekstów. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2013. ISBN 978-83-7177-952-7.
Wydawnictwa muzyczne
Płyty innych wykonawców poświęcone w całości twórczości Kaczmarskiego
- Krzyk według Jacka Kaczmarskiego (2005). Wydana przez Agencję Artystyczną MTJ płyta z piosenkami ze spektaklu o tym samym tytule zrealizowanego w 2004 r. w Teatrze Rozrywki w Chorzowie w reżyserii Roberta Talarczyka. Utwory Kaczmarskiego w aranżacji Hadriana Filipa Tabęckiego,
- Tunel według Jacka Kaczmarskiego (2006). Wydana przez ART ZONE płyta ze piosenkami ze spektaklu o tym samym tytule,
- Habakuk: A ty siej (2007),
- Strachy na Lachy: Autor (2007),
- Jacek Bończyk, Mirosław Czyżykiewicz, Hadrian Filip Tabęcki: Raj (2008),
- Jacek Bończyk, Sylwia Najah, Klementyna Umer, Kameleon Qartet: Dzieci Hioba (2010),
- Maria Sadowska, Anna Serafińska, Janusz Szrom: Kaczmarski & Jazz (2010),
- Trio Łódzko-Chojnowskie: Pożytek z odmieńców (2011),
- Mateusz Nagórski, Andrzej Dębowski: Skruchy i erotyki dla Ewy (2015),
- Mateusz Nagórski: Jacek Kaczmarski w świecie baśni (2015).
Płyty innych wykonawców wykorzystujących pojedyncze wiersze i piosenki Kaczmarskiego
- Jacek Wójcicki – Live Character (1992). Wykorzystano piosenkę A my nie chcemy uciekać stąd,
- Elżbieta Wojnowska – Sztuczny miód (2002). Wykorzystano piosenkę Źródło,
- Natasza Czarmińska – Natasza Czarmińska (2004). Wykorzystano piosenkę Kołysanka dla Kleopatry,
- Czerwony Tulipan – Taniec życia (2004). Wykorzystano piosenkę Krzyk,
- Patrycja Markowska – Nie zatrzyma nikt (2005). Wykorzystano piosenkę Źródło,
- Mirosław Czyżykiewicz – Allez! (2005). Wykorzystano wiersz Tunel,
- WhiteHouse feat. Peja – Poeci (2009). Utwór Pijak powstał na podstawie wiersza Jacka Kaczmarskiego,
- Joanna Lewandowska – Moje podwórko (2009). Wykorzystano utwory Czerwony autobus oraz Nokturn z niespodzianką.
Zloty, festiwale i wydarzenia cykliczne
- Metamorfozy Sentymentalne: Lubelski Festiwal Piosenki Autorskiej i Poetyckiej im. Jacka Kaczmarskiego, Lublin (drugi weekend marca; festiwal odbywał się do 2019 roku),
- Źródło wciąż bije: Festiwal Piosenek Jacka Kaczmarskiego, Bydgoszcz (drugi weekend czerwca),
- Nadzieja: Festiwal Piosenki Poetyckiej im. Jacka Kaczmarskiego, Kołobrzeg (w latach 2004–2018),
- Kaczmarski Encore Festival, Gdynia. Organizator: Fundacja im. Jacka Kaczmarskiego,
- Czaty Zamkowe, Zamek Bolków,
- kaczmarski underground, Kraków, Marszowice k. Gdowa (przełom sierpnia i września),
- Wrocławski Salon Jacka Kaczmarskiego, Wrocław (wydarzenie cykliczne),
- Koncerty Pamięci Jacka Kaczmarskiego, Toruń (przełom marca-kwietnia) – organizator Studencki Krąg Instruktorski Uniwersytetu Mikołaja Kopernika im. Tony’ego Halika.
Oprócz wymienionych wydarzeń, sporadycznie w różnych miastach organizowane są koncerty dedykowane twórczości Jacka Kaczmarskiego, a do najczęstszych lokalizacji takich nastrojowych występów należy Śródmiejski Ośrodek Kultury w Krakowie.
Widowiska słowno-muzyczne oparte na wierszach Jacka Kaczmarskiego
- Zatruta studnia – spektakl słowno-muzyczny oparty na twórczości Jacka Kaczmarskiego, będący dziełem Teatru Dramatycznego w Warszawie pod dyrekcją Zbigniewa Zapasiewicza. Scenariusz i reżyseria: A. Blumenfeld i A. Ferenc. Jesień-zima 1989,
- Kuglarze i wisielcy – blues-opera na podstawie powieści Wiktora Hugo „Człowiek śmiechu”,
- Galeria – spektakl wrocławskiego Teatru Muzycznego „Capitol” w reżyserii Wojciecha Kościelniaka, zrealizowany w marcu 2004 r. na zakończenie XXV. Przeglądu Piosenki Aktorskiej,
- Krzyk według Jacka Kaczmarskiego – spektakl chorzowskiego Teatru Rozrywki w opracowaniu Roberta Talarczyka,
- Tunel – to tytuł ostatniego tomu poezji Jacka Kaczmarskiego, do którego muzykę skomponowali Hadrian Filip Tabęcki i Paweł Stankiewicz; scenariusz oraz reżyseria: Hadrian Tabęcki; w rolach głównych: Mirosław Baka, Wojciech Brzeziński, Joanna Lewandowska. Prapremiera miała miejsce 29 lipca 2006 roku na festiwalu „Nadzieja” w Kołobrzegu, a premiera 1 września 2006 w warszawskim Lapidarium w ramach Entree Piosenki Niegłupiej,
- Lekcja historii – widowisko muzyczno-teatralne Teatru ProForma w Lesznie w reżyserii Anety Dembińskiej-Pawlickiej i Piotra Pawlickiego, przygotowane w maju 2004.
Zespoły i wykonawcy
- Trio Łódzko-Chojnowskie,
- Mateusz Nagórski,
- Triada Poetica,
- Kwartet ProForma,
- Michał Wilgocki & Judyta Gąsior – Piosenka Poetycka,
- Adam Mortas z zespołem ENCORE,
- Radosław Książek & Konrad Bieńko.
Patrycja Polek & Adam Leszkiewicz
- Adam Łapacz,
- Eliza Banasik,
- Jakub Kwaśniewski,
- Zbyszek Biber,
- Justyna Panfilewicz.
Filmy
Filmy dokumentalne, które w sposób szczególny przybliżają postać Jacka Kaczmarskiego, to:
- Kosmopolak (1990, scenariusz i produkcja: Danuta Beata Postnikoff),
- Stacja Osowa (2007, scenariusz i reżyseria: Paweł Zbierski),
- Jacek (2012, scenariusz i reżyseria: Jakub Mędrzycki),
- Bard (2013, scenariusz: Mirosław Chojecki, Katarzyna Kościelak; reżyseria: Katarzyna Kościelak).
Murale
- Centrum Kultury „eSTeDe” (Gniezno).
Ulice
Imię Jacka Kaczmarskiego noszą:
- rondo u zbiegu ulic Słowackiego i Złota Karczma w Gdańsku, od 16 kwietnia 2005,
- ulica w Poznaniu na Strzeszynie,
- skwer w Warszawie, nieopodal liceum, do którego uczęszczał (nazwa od 20 czerwca 2012),
- ulica Zygmunta Modzelewskiego na warszawskim Mokotowie, która nosiła imię Kaczmarskiego od 9 listopada 2017 do 2018,
- ulica w centrum Wrocławia, gdzie w czerwcu 2008 odsłonięto krasnala upamiętniającego go,
- ulica w Łodzi, na osiedlu Mikołajew, od 2004 r. nosi imię Jacka Kaczmarskiego,
- ogółem aż 20 miejsc w Polsce, które upamiętniają tę ważną postać.
Przypisy
- Stowarzyszenie Pracowników, Współpracowników i Przyjaciół Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa Imienia Jana Nowaka-Jeziorańskiego – O Stowarzyszeniu. wolnaeuropa.pl [dostęp 15.12.2023 r.]
- Wstrząsająca prawda o Kaczmarskim. Córka ujawniła, kim był! [online], Fakt24.pl, 20.09.2017 r. [dostęp 21.02.2024 r.]
- Puls Medycyny – Opis pobytu JK w Alpach – www.kaczmarski.art.pl [online], kaczmarski.art.pl [dostęp 05.03.2019 r.]
- Platynowe płyty CD przyznane w 2006 roku [online], ZPAV [dostęp 23.09.2020 r.]
- Platynowe płyty CD przyznane w 2002 roku [online], ZPAV [dostęp 23.09.2020 r.]
- Jacek Kaczmarski: 10 rocznica śmierci. Interia, 10.04.2014 r. [dostęp 24.08.2016 r.]
- Ogłoszenie uchwały w sprawie uczczenia pamięci Jacka Kaczmarskiego. isap.sejm.gov.pl [dostęp 05.03.2019 r.]
- Uchwała Nr XXXVIII/1106/2012 Rady Miasta Stołecznego w Warszawie z dnia 20.06.2012 r. w sprawie nadania nazwy obiektowi miejskiego w Dzielnicy Mokotów m.st. Warszawy.
- Małgorzata M. Krzysztofik, Kultura Pierwszej Rzeczpospolitej w poezji Jacka Kaczmarskiego, Kielce: Instytut Filologii Polskiej UJK w Kielcach, 2017 r., s. 10, ISBN 978-83-944748-2-9 [dostęp 11.06.2021 r.]
- „Nadzieja dla zaawansowanych” – reportaż Teresy Drozdy [online], trojka.polskieradio.pl [dostęp 01.02.2024 r.]
- „Ballada o Pieśni”. Reportaż wart Prix Italia 2019 – Dwójka – polskieradio.pl [online], polskieradio.pl [dostęp 01.02.2024 r.]
- a b c Życiorys Jacka Kaczmarskiego. [dostęp 15.08.2010 r.]
- Gajda 2009 r., s. 331.
- „Świat gitary klasycznej i akustycznej” nr 4 (4) sierpień/wrzesień 1997 r., s. 56, rozmowa Tomasza Konfederaka z Jackiem Kaczmarskim.
- Grażyna Preder, Pożegnanie barda, Koszalin 2005 r., s. 120.
- Kaczmarski znów w Innsbrucku. cgm.pl
- Kaczmarski nadal na leczeniu. cgm.pl
- Łańcuch serc dla Kaczmarskiego. cgm.pl
- Ostatnie słowa barda – Muzyka – rp.pl [online], rp.pl [dostęp 05.03.2019 r.]
- Niebezpieczni cudotwórcy [online], wprost.pl [dostęp 05.03.2019 r.]
- Jacek Kaczmarski. filmpolski.pl. [dostęp 21.03.2015 r.]
- Mapy.cz [online], Mapy.cz [dostęp 18.02.2021 r.]
- Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, Wyrok nr II SA/Wa 2116/17 z dnia 29.05.2018 r. [online] [dostęp 15.09.2023 r.]
- Wyszukiwarka cmentarna – Warszawskie cmentarze. cmentarzekomunalne.com.pl. [dostęp 25.11.2019 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Ingrid Pitt | Grzegorz Daukszewicz | Stanisław Miłaszewski | Halina Gallowa | Artur Żmijewski (artysta) | Kapitan Nemo (wokalista) | Stefania Osińska | Stanisław Gabriel Kozłowski | Stanisław Ostoja-Chrostowski | Jan Młynarski | Andrzej Dębski | Wacław Szpakowski | Tomasz Gliński | Stanisława Gall-Kron | Aleksander Szukiewicz | Barbara Lewandowska | Zuzanna Hertzberg | Tadeusz Fijewski | Jadwiga Chojnacka | Janusz WarneckiOceń: Jacek Kaczmarski