Stanisława Gall-Kron


Stanisława Gall-Kron, wcześniej znana jako Stanisława Gallówna, urodziła się 9 sierpnia 1924 roku w Warszawie, a zmarła 29 października 2000 roku w Częstochowie. Była to wybitna polska aktorka teatralna, której kariera miała ogromny wpływ na polskie życie sceniczne.

W 1924 roku, w stolicy Polski, rozpoczęła swoją życiową podróż artystyczną. Ukończyła Państwową Szkołę Aktorską w Łodzi w 1953 roku, co stanowiło ważny krok w jej karierze zawodowej. Jej debiut miał miejsce na deskach Państwowego Teatru Ziemi Rzeszowskiej, gdzie zyskała pierwsze uznanie jako aktorka.

W 1955 roku Stanisława Gall-Kron rozpoczęła pracę w Teatrze im. Adama Mickiewicza w Częstochowie, pod dyrekcją Edmund Krona, znanego z warszawskich scen, który w późniejszym czasie został jej mężem. W teatrze tym grała wiele pamiętnych ról, stając się ulubienicą częstochowskiej publiczności. Jak wspominają jej bliscy, „ludzie dla niej kupowali bilety”.

W latach 1960–1961, zagrała w Teatrze Ludowym w Nowej Hucie, który był znany wówczas jako jedno z najbardziej intrygujących miejsc teatralnych w Polsce. Po tym okresie wróciła do Częstochowy, gdzie kontynuowała swoją karierę nawet po przejściu na emeryturę w 1986 roku.

Stanisława Gall-Kron odeszła w 2000 roku, pozostawiając za sobą bogaty dorobek artystyczny. Pochowana została na cmentarzu św. Rocha w Częstochowie, gdzie spoczywa wśród wielu innych zasłużonych dla polskiej kultury.

Role teatralne

W dorobku Stannislawy Gall-Kron można odnaleźć szereg znaczących ról teatralnych, które pokazują jej wszechstronność jako artystki. Poniżej przedstawiamy najsłynniejsze z nich:

  • 1953: Kitti – Domek z kart, Maria Koszyc, Emil Zegadłowicz, Teatr Ziemi Rzeszowskiej,
  • 1954: Janina Kwadrowska – Grzech, Stefan Żeromski, reż. Janina Orsza-Łukasiewicz, Teatr Ziemi Rzeszowskiej,
  • 1954: Cwietajewa – Mieszczanie, Maksim Gorki, reż. Adam Daniewicz, Teatr Ziemi Rzeszowskiej,
  • 1962: Anna Chistie – Anna Chistie, Eugene O’Neill, reż. Irma Czaykowska, Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie,
  • 1965: Anna-Maria – Osiem kobiet, Robert Thomas, reż. Lucyna Tychowa, Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie,
  • 1967: Haneczka – Wesele, Stanisław Wyspiański, reż. Jerzy Ukleja, Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie,
  • 1967: Lucy – Opera za trzy grosze, Bertolt Brecht, reż. Ryszard Smożewski, Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie,
  • 1969: Fiewronia Pietrowna Poszlopkina – Rewizor, Mikołaj Gogol, reż. Jerzy Ukleja, Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie,
  • 1970: Felusia – Szkoła kobiet, Wojciech Bogusławski, reż. Jerzy Ukleja, Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie,
  • 1970: Anna – Dwa teatry, Jerzy Szaniawski, reż. Edmund Pietryk, Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie,
  • 1978: Rita – Taka noc nie powtórzy się więcej, Kacper Stefanowicz, reż. Irma Czaykowska, Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie,
  • 1979: Jokasta – Edyp królem, Sofokles, reż. Wojciech Kopciński, Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie,
  • 1993: Klimina – Wesele, Stanisław Wyspiański, reż. Ryszard Krzyszycha, Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie,
  • 1996: Małgorzata Linde – Ania z Zielonego Wzgórza, według Lucy Maud Montgomery, reż. Alicja Choińska, Studio Form Teatralnych Częstochowa.

Przypisy

  1. polskie-cmentarze.com. [dostęp 10.01.2014 r.]
  2. Tadeusz Piersiak: Dla kogo Złote Koturny. Gazeta Wyborcza Częstochowa, 17.10.2006 r. [dostęp 01.03.2012 r.]
  3. Odejście aktorki. Dziennik Zachodni, 06.11.2000 r. [dostęp 01.03.2012 r.]
  4. Melpomena nie próżnuje. Marzec pod znakiem nowych premier. Gazeta Częstochowska.

Oceń: Stanisława Gall-Kron

Średnia ocena:4.84 Liczba ocen:16