Jadwiga Halina Gall, znana szerzej jako Halina Gallowa, to postać, która na stałe wpisała się w historię polskiego teatru. Urodziła się 14 września 1890 roku w Warszawie, a swoje życie zakończyła 9 maja 1974 roku w Krakowie. Była nie tylko utalentowaną aktorką, ale również reżyserem teatralnym oraz pedagogiem, co czyniło ją osobą wszechstronną w dziedzinie sztuki.
Halina Gallowa była drugą żoną znanego reżysera i scenografa Iwona Galla. Jej kariera artystyczna oraz rola w środowisku teatralnym zasługują na szczególne uznanie, a dziedzictwo, które zostawiła, inspiruje kolejne pokolenia twórców.
Życiorys
Halina Gallowa, jedna z wybitnych postaci w polskim teatrze, rozpoczęła swoją edukację w szkole wiejskiej w Wilkowicach, pobliskich Białej Śląskiej, dzisiejszym Bielsko-Biała. Następnie kontynuowała naukę w gimnazjum Stefanii Tołwińskiej w Warszawie, a także na Kursach Handlowych J. Siemiradzkiej. Od 1912 roku, podjęła naukę w Klasie Dramatycznej, która funkcjonowała przy Warszawskim Towarzystwie Muzycznym. Po ukończeniu kursu w 1914 roku, związała się z Teatrem Polskim w Warszawie, debiutując w rolach epizodycznych.
W sezonie 1914/15, Halina początkowo pozostała w zespole Teatru Polskiego, lecz wkrótce wyjechała do Rosji. W lutym i w marcu 1915 roku występowała w zespole Aleksandra Zelwerowicza w Petersburgu. Z kolei jesienią 1915 przeniosła się do Moskwy, gdzie zadebiutowała w zespole pod kierunkiem Bronisława Skąpskiego oraz w pierwszej połowie 1916 roku w Teatrze Polskim Arnolda Szyfmana. W tym czasie podjęła współpracę z Mieczysławem Limanowskim nad Dziadami, a także z Konstantym S. Stanisławskim, który zaproponował jej wstąpienie do jego Studia MChAT.
Od 1916 roku, aż do zakończenia I wojny światowej, Gallowa przebywała w Kijowie, gdzie do 1918 roku aktywnie działała w Teatrze Polskim pod dyrekcją Franciszka Rychłowskiego, a następnie, od 21 kwietnia do 30 czerwca 1918 roku, w Nowym Teatrze Polskim, współpracując z Juliuszem Osterwą. W latach 1919–1923 była związana z Teatrem im. Słowackiego w Krakowie. W lipcu 1921 roku związała się węzłem małżeńskim z Iwonem Gallem, przy czym na scenie zaczęła używać nazwiska męża dopiero w drugiej połowie roku 1922.
W latach 1923–1929, wspólnie z mężem, tworzyli zespół Reduty, najpierw działając w Warszawie, a później w Wilnie. Od 1923 roku rozpoczęła również działalność pedagogiczną w Instytucie Reduty. W roku 1929, oprócz występów aktorskich, zaczęła również reżyserować, między innymi w teatrze „Jaskółka” w Warszawie oraz Wołyńskim Teatrze Wojewódzkim z siedzibą w Łucku. Kontynuowała współpracę z Redutą, pomimo że przez dłuższy czas grała w teatrach prowadzonych przez męża, takich jak Teatr Miejski Kameralny w Częstochowie (1932–1935) oraz Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu (1936–1938).
Okres II wojny światowej Gallowa spędziła w Warszawie. W 1941 roku, po zamachu na aktora-kolaboranta Igona Syma, została wraz z kilkunastoma innymi osobami aresztowana i osadzona na Pawiaku jako zakładniczka. Po zwolnieniu pracowała m.in. jako kelnerka i magazynierka, a także jako pomocnica w szpitalu. W latach 1941–1944 prowadziła tajne Studio Dramatyczno-Teatralne z mężem. Po upadku powstania warszawskiego Gallowie opuścili stolicę i osiedlili się w Krakowie. W sezonie 1945/46 Halina występowała w Starym Teatrze.
W latach 1946–1949 Gallowa była aktorką i reżyserem w Teatrze Wybrzeże w Gdyni, a od 1949 do 1952 roku występowała w Teatrze im. Jaracza w Łodzi, znowu pod dyrekcją męża. Po krótkim czasie współpracowała w Teatrze Powszechnym w Łodzi. Z Krakowem związała się od 1953 roku, obierając go za swoją scenę, gdzie w latach 1953–1955 była zarówno aktorką, jak i reżyserem w Teatrze Młodego Widza. Jednocześnie w sezonie 1954/55 współpracowała z Teatrem Nurt w Nowej Hucie. Kolejno była aktywna w Starym Teatrze od 1955 do 1964 roku oraz profesorem PWST w latach 1953–1968. W 1964 roku przeszła na emeryturę.
Halina Gallowa, jako artystka teatralna, zarówno przed II wojną światową, jak i po jej zakończeniu, była obecna na scenach Teatru Polskiego Radia. Była członkiem zasłużonym ZASP, a jej wkład w polski teatr jest niezatarte. Zmarła 9 maja 1974 roku w Krakowie, a została pochowana w alei zasłużonych na cmentarzu Rakowickim.
Działalność pedagogiczna
Halina Gallowa była wybitnym pedagogiem, której głównym obszarem specjalizacji była dykcja oraz recytacja. W okresie od 1923 do 1939 roku prowadziła wykłady w Instytucie Reduty, który mieścił się w Warszawie, a następnie kontynuowała swoją działalność w Wilnie. Po zakończeniu II wojny światowej, w 1945 roku, podjęła pracę w Studiu Dramatycznym Galla w Krakowie, a w latach 1946–49 uczyła również w tym samym Studiu w Gdyni.
W latach 1949–53 prowadziła wykłady w PWSA w Łodzi, by następnie, w 1953 roku, przenieść się do PWSA i PWST w Krakowie, gdzie pracowała aż do 1968 roku. Po przejściu na emeryturę, kontynuowała działalność edukacyjną w krakowskiej PWSM.
Ważniejsze role teatralne
Halina Gallowa była wybitną aktorką, która zapisała się w historii polskiego teatru dzięki wielu niezapomnianym rolom. Poniżej przedstawiono kilka jej najważniejszych występów na deskach teatralnych.
- Lisabetta – w sztuce Uczta szyderców autorstwa Sem Benelli, w reżyserii Teofila Trzcińskiego, Teatr Miejski im. Juliusza Słowackiego w Krakowie (1923),
- Berta – w Cieniu, Dario Niccodemi, Miejski Teatr Kameralny w Częstochowie (1934),
- Rola w Świerszczu za kominem, Miejski Teatr Kameralny w Częstochowie (1935),
- Dr Halina Frey – w Pocałunku przed lustrem, Władysław Fodor, reż. Stanisław Dębicz, Teatr Miejski Kameralny Częstochowie (1935),
- Laura – w sztuce Ten stary wariat, w reżyserii Stefana Kiedrzyńskiego, Miejski Teatr Kameralny w Częstochowie,
- Szesnastolatka, Filip i Aimee Stuartowie, Teatr Miejski im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu (1937),
- Prof. dr Anna Mathe – w sztuce Matura w Teatrze Miejskim im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu (1937),
- Dr med. Kata Mihalik – w To więcej niż miłość, Laszlo Bus-Fekete, Teatr Miejski im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu (1937),
- Babcia – w Teorii Einsteina, Antoni Cwojdziński, reż. Juliusza Osterwy, Stary Teatr w Krakowie (1945),
- Celina Bełska – w Domu kobiet, Zofii Nałkowskiej, reż. Halina Gallowa, Teatr Wybrzeże (1948),
- Pani Jowialska – w Panu Jowialskim, Aleksander Fredro, w reżyserii Iwo Galla, Teatr Wybrzeże (1948),
- Sabina – w Odwety, Leona Kruczkowskiego, reż. Iwo Gall, Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi (1950),
- Millerowa – w Intrydze i miłości, Fryderyk Schiller, reż. Maria Kaniewska, Teatr Powszechny w Łodzi (1952),
- Niania – w Wujaszku Wania, Antoni Czechow, w reżyserii Jerzego Grotowskiego, Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie (1959).
Ważniejsze realizacje teatralne
Halina Gallowa to jedna z wybitnych postaci polskiego teatru, której działalność obejmowała wiele znaczących realizacji. Wśród najważniejszych należy wymienić:
- Mickiewiczowskie ballady, Teatr Wybrzeże w Gdyni (1946),
- Z piosenką przez wieś, Teatr Wybrzeże w Gdyni (1946),
- Ocalenie Jakuba, Jerzy Zawieyski, Teatr Wybrzeże w Gdyni (1948),
- Dom kobiet, Zofia Nałkowska, Teatr Wybrzeże w Gdyni (1948),
- Znak, Kazimierz Barnaś, Teatr Wybrzeże w Gdyni (1948),
- Strzały na ulicy Długiej, Anna Świrszczyńska, Teatr Wybrzeże w Gdyni (1948),
- Tu mówi Tajmyr, Aleksandr Galicz, Konstantin Isajew, Teatr Wybrzeże w Gdyni (1949),
- Ja kocham cały naród, program poetycki z okazji 150 rocznicy urodzin Adama Mickiewicza, Teatr Wybrzeże w Gdyni (1949),
- Przeplataj słowem serca ludzi, program poetycki z okazji 150 rocznicy urodzin Aleksandra Puszkina, Teatr Wybrzeże w Gdyni (1949),
- Dom kobiet, Zofia Nałkowska, Stary Teatr w Krakowie (1955),
- Grzech, Stefan Żeromski, Teatr Dramatyczny Nurt w Nowej Hucie (1955),
- Ballady, Teatr Młodego Widza w Krakowie (1955),
- Dom Bernardy Alba, Federico García Lorca, Stary Teatr w Krakowie (1956),
- Wysoka ściana, Jerzy Zawieyski, Stary Teatr Kraków (1956),
- Burmistrz Stylmondu, Maurice Maeterlinck, Teatr Rozmaitości w Krakowie (1961),
- Szczęście Frania, Włodzimierz Perzyński, Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie (1961),
- Dom kobiet, Zofia Nałkowska, Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach (1962).
Filmografia
Halina Gallowa, utalentowana polska aktorka, ma na swoim koncie wiele ról, które na długo zapisały się w historii polskiego kina. Poniżej przedstawiamy niektóre z jej najbardziej znaczących kreacji filmowych:
- 1968: Lalka jako prezesowa Zasławska,
- 1971: Trzecia część nocy jako matka Rozenkranca.
Odznaczenia
Halina Gallowa była osobą o znaczących osiągnięciach, za które została uhonorowana wieloma prestiżowymi odznaczeniami. Wśród najważniejszych wyróżnień w jej dorobku znajdują się:
- Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski, który otrzymała w 1964 roku,
- Złoty Krzyż Zasługi, przyznany jej w 1957 roku.
Przypisy
- a b c d e Halina Gall, [w:] Encyklopedia teatru polskiego (osoby) [dostęp 09.04.2021 r.]
- Halina Gallowa – odznaczenia. e-teatr.pl. [dostęp 20.02.2012 r.]
- Halina Gallowa w bazie filmpolski.pl
- a b Gallowa Halina. Instytut im. Jerzego Grotowskiego. [dostęp 18.02.2012 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Artur Żmijewski (artysta) | Kapitan Nemo (wokalista) | Stefania Osińska | Stanisław Gabriel Kozłowski | Stanisław Ostoja-Chrostowski | Jan Młynarski | Mieczysław Kotarbiński | Magdalena Wołłejko | Dorota Lanton | Filipina Brzezińska | Stanisław Miłaszewski | Grzegorz Daukszewicz | Ingrid Pitt | Jacek Kaczmarski | Andrzej Dębski | Wacław Szpakowski | Tomasz Gliński | Stanisława Gall-Kron | Aleksander Szukiewicz | Barbara LewandowskaOceń: Halina Gallowa