Warszawa Główna


Warszawa Główna, znana wcześniej jako Warszawa Główna Osobowa, to istotny punkt na kolejowej mapie stolicy Polski. Stacja ta znajduje się w dzielnicy Wola, tuż przy ulicy Towarowej 3.

Ważne wydarzenia związane z tą stacją miały miejsce w historii Warszawy, zwłaszcza w latach 1945–1965, kiedy to pełniła ona funkcję głównego dworca kolejowego w stolicy. Znaczący powrót działalności pasażerskiej miał miejsce dopiero w 2021 roku, co oznacza nowy rozdział w jej historii.

Warto również wspomnieć, że na terenie stacji znajduje się Stacja Muzeum, która wcześniej nosiła nazwę Muzeum Kolejnictwa. Muzeum to oferuje nie tylko ekspozycje stałe, ale również czasowe w swoich salach wystawowych. Dodatkowo, na specjalnych torach można podziwiać kolekcję zabytkowego taboru normalnotorowego.

Z danych z 2022 roku wynika, że dzienna wymiana pasażerska w Warszawie Głównej wyniosła około 1 400 osób, co świadczy o jej znaczeniu w komunikacji kolejowej stolicy.

Historia

Podczas września 1939 roku, w trudnych chwilach obrony Warszawy, stacja Warszawa Główna Osobowa, pełniła istotną rolę. Do 19 września, na dworzec ten wprowadzano pociągi z amunicją przetransportowaną z magazynów mieszczących się w Palmirach.

Do roku 1944, głównym dworcem stolicy był Dworzec Główny, którego los odmienił się po zniszczeniu przez niemieckie siły po zakończeniu powstania warszawskiego.

W 1945 roku, władze postanowiły przywrócić centralny dworzec dla Warszawy, adaptując dawny dworzec towarowy Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Wykorzystywał on wcześniej transport przemysłowy dla zakładów zlokalizowanych na Woli. Już 2 lipca 1945 roku oddano do użytku tymczasowy budynek byłych magazynów, który choć prowizoryczny, rozpoczął funkcjonowanie jako centralny dworzec, oferując jeden peron z dwoma torami.

W budynku umieszczono dziesięć kas biletowych oraz poczekalnię dla podróżnych, w której znajdował się punkt PCK, bufet oraz jadłodajnia Stołecznego Komitetu Opieki Społecznej. Dzięki pracom przystosowawczym, dworzec został stanie pełnić rolę głównego punktu pasażerskiego; zbudowano perony oraz wiaty, a między 1945 a 1946 rokiem powstał nowy budynek według projektu Wiktora Ballogha, który oddano do użytku 12 lipca 1946 roku.

Nowo wybudowany dworzec kończył linię zbierającą, która prowadziła ruch dalekobieżny oraz podmiejski przez Dworce Warszawa Zachodnia, a jego budynek był dostępny z dwóch wejść: głównego od południa oraz pomocniczego od północy. Na perony prowadziły dwa wyjścia z zachodniej części hali.

W niedługim czasie, na dworcu dobudowano dodatkowe pawilony, pomiędzy którymi uformowano trzy grupy torów. W jego wnętrzu znajdowały się także m.in. Biuro Obsługi Podróżnych, Izba Matki z Dzieckiem, świetlica dla młodzieży szkolnej, zakład fryzjerski oraz punkt sanitarny.

Początkowo rozwiązanie to traktowano jako tymczasowe, jednak Warszawa Główna przez ponad dwadzieścia lat spełniała kluczową rolę w transporcie kolejowym stolicy, aż do chwili uruchomienia Dworca Centralnego. W 1967 roku, w wyniku rozbudowy warszawskiej linii średnicowej, część pociągów dalekobieżnych znów zaczęła omijać Warszawę Główną.

W 1972 roku dworzec zyskał miano Muzeum Kolejnictwa, gdzie zbiory prezentowano w dwóch salach, a tabor w wydzielonych miejscach w obrębie stacji. Stacja Warszawa Główna została definitywnie zamknięta dla ruchu osobowego 29 maja 1976 roku, tuż po inauguracji Warszawy Centralnej.

Od tego momentu, pozbawiona budynku obsługi pasażerskiej, stacja Warszawa Główna zajmowała się tylko pociągami elektrycznymi w kierunkach takich jak Warka, Radom, Skarżysko-Kamienna czy Kielce. Ostateczne wstrzymanie ruchu pasażerskiego miało miejsce w 1997 roku, a w latach następnych zdemontowano większość peronów oraz torów stacyjnych. Ruch towarowy przeniesiono wcześniej na stację w Odolanach, a większość bocznic została zlikwidowana.

Nocny Market

W 2016 roku na terenach dawnych peronów pocztowych warszawskiej stacji powstał Nocny Market, który stał się pierwszym nocnym targiem street food w stolicy. Targ wystartował w sezonie letnim i kontynuował działalność w kolejnych latach, przyciągając miłośników dobrego jedzenia oraz oferując także koncerty na żywo.

Industrialny charakter dworca nadawał unikalny klimat miejskiej atmosfery, a obecność grzewczych parasoli sprawiała, że jedzenie na świeżym powietrzu stawało się komfortowe nawet w chłodniejsze wieczory.

W związku z planowaną odbudową Warszawy Głównej, która miała miejsce w 2018 roku, Polskie Linie Kolejowe przewidywały zakończenie działalności Nocnego Marketu z powodu braku dostępnych alternatywnych lokalizacji. Jednak wbrew obawom, targ nie został zlikwidowany i w 2021 roku z powodzeniem rozpoczął swój szósty sezon.

Odbudowa stacji

W marcu 2018 roku PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) zainicjowały program pod nazwą „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia”. W ramach tego projektu zawarto umowę z firmą Trakcja PRKiL dotycząca budowy stacji kolejowej Warszawa Główna. Całkowity koszt projektu wyniósł 87 milionów złotych, a pierwotny termin oddania stacji do użytku ustalono na jesień 2019 roku. Niestety, realizacja inwestycji napotkała trudności, szczególnie z powodu opóźnionego procesu relokacji zabytkowych pojazdów szynowych (w sumie 40 jednostek) zlokalizowanych w pobliżu Stacji Muzeum. Relokacja polegała na przeniesieniu historycznych pojazdów na tory równoległe, które były bliżej muzeum.

Rok 2020 przyniósł kolejne zmiany, ponieważ na placu budowy rozpoczęto prace związane z wiaduktem, co miało na celu zapewnienie bezkolizyjnego przejazdu pociągów nad linią średnicową. W czerwcu tego samego roku PKP PLK podpisało dodatkową umowę z Trakcją PRKiI na budowę nowego wiaduktu kolejowego, który miał zapewnić bezkolizyjny przejazd pociągów z Warszawy Głównej w kierunku linii podmiejskiej. Projekt odbudowy został powierzony firmie Torprojekt Sp. z o.o.

Otwarcie stacji dla podróżnych, pomijając kładkę pieszo-rowerową na zachodniej stronie, która ma połączyć Ochotę z Wolą, zaplanowano na 14 marca 2021 roku. Po ukończeniu budowy stacja miała stać się punktem odjazdowym dla pociągów kierujących się do takich miejscowości jak Łowicz, Sochaczew, Dobieszyń, Skierniewice oraz do Łodzi Fabrycznej. W okresie remontu linii średnicowej miała także pełnić funkcję stacji końcowej dla pociągów dalekobieżnych.

Pierwszym pociągiem, który wyruszył z odnowionej Warszawy Głównej 14 marca 2021 roku, był pociąg Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej nr 91101, który kursował na trasie Łódź Fabryczna – Warszawa Główna. W lipcu 2022 roku uruchomiono czteroprzęsłową, 193,25-metrową zadaszoną kładkę nad stacją, która łączy Aleje Jerozolimskie i ulicę Kolejową, zapewniając tym samym łatwy dostęp do peronów. Kładka, której projektanci to Andrzej Kasprzak i Tomasz Michnowicz, charakteryzuje się stalową, kratownicową konstrukcją z zamkniętych, prostokątnych kształtowników.

Konstrukcja kładki ma zmienną wysokość (od 3,0 do 5,0 m w osi pasów) oraz szerokość 7,24 m (w tym 6 m szerokości chodników). Jej pomost wykonał żelbet, który został połączony z poprzecznicami, betonowany na traconej blasze trapezowej. Przęsła zostały zaprojektowane w układzie ciągłym, opartym na żelbetowych słupach. Największe przęsło ma długość 51 m, a pozostałe przęsła 46,7 m i 47,5 m. Dostęp do pomostu zapewniają schody oraz windy, zlokalizowane na końcach kładki i na peronach stacji. Aby ograniczyć koszty związane z zamknięciem ruchu kolejowego, zdecydowano o zastosowaniu metody nasuwania wzdłużnego, scalając konstrukcję „segment po segmencie” od strony ul. Towarowej. Po ukończeniu nasuwania, zamontowano blachę trapezową, a pomost został zabetonowany i wyposażony w dach.

Kładka została oddana do użytku w lipcu 2022 roku i została wyróżniona w XV edycji Konkursu mostowego im. Maksymiliana Wolffa w kategorii kładek dla pieszych.

Dalsze plany

W miejscu dawnego Dworca Głównego przewiduje się stworzenie nowoczesnej przestrzeni handlowo-biurowej z terenami rekreacyjnymi na dachu. Zgodnie z planami z 2018 roku, obiekt będzie poddany renowacji i wkomponowany w nowoczesną koncepcję okolicy Woli.

W kulturze masowej

Warszawski dworzec główny jest nie tylko miejscem spotkań podróżnych, lecz również istotnym punktem odniesienia w kulturze masowej. Jego znaczenie ujawnia się w różnorodnych formach sztuki oraz muzyki.

Na przykład, perony i hala dworca zyskały swoje miejsce w teledysku do piosenkiWojciecha Młynarskiego z 1967 roku, zatytułowanej „Niedziela na Głównym”.

Dworzec zaskakuje także swoją obecnością w filmach. Pojawia się w takich produkcjach, jak „Sprawa do załatwienia” z 1953 roku, „Smarkula” z 1963 roku oraz w serialu „Barbara i Jan”, emitowanym w 1964 roku.

Nie sposób pominąć także literatury. W powieściLeopolda Tyrmanda „Zły”, opublikowanej w 1955 roku, okolice dworca odgrywają ważną rolę w przedstawieniu warszawskiego pejzażu.

Dodatkowo, dworzec oraz jego perony zostały uwiecznione w teledysku warszawskiego zespołu Parias do utworu „Zostawiam”, pokazując, jak głęboko zakorzeniony jest w kulturze i muzyce.

Dojazd

Do stacji Warszawa Główna można wygodnie dotrzeć zarówno autobusem, jak i tramwajami. Warto wiedzieć, że stacja ta jest również obsługiwana przez pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej, a także przez Koleje Mazowieckie oraz Warszawską Kolej Dojazdową. W przypadku osób podróżujących tymi środkami transportu, dogodnym przystankiem, aby wysiąść, jest Warszawa Ochota.

Przypisy

  1. Poznaj wyniki XV edycji konkursu Mostowego im. Maksymiliana Wolffa! [online], Drogowo-Mostowy.pl, 27.11.2023 r. [dostęp 29.11.2022 r.]
  2. Jarosław Osowski. Wybrakowana kładka otwarta. „Gazeta Stołeczna”, 13.07.2022 r.
  3. AndrzejA. Kasprzak i inni, Nasuwanie kratownicowej kładki na stacji Warszawa Główna, Wrocław 2022 [dostęp 29.11.2022 r.]
  4. Kładka na stacji Warszawa Główna już działa. [dostęp 29.11.2022 r.]
  5. Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
  6. Warszawa Główna tylko z nazwy. Skromne wiaty, schody do nieba, brak dworca [online], TVN Warszawa [dostęp 13.03.2021 r.]
  7. Po 24 latach Warszawa Główna znów otwarta. Inauguracyjny przyjazd pociągu ŁKA [online], Portal Kolejowy NaKolei.pl, 14.03.2021 r. [dostęp 14.03.2021 r.]
  8. Warszawa Główna: Trwają prace. Nowy termin – I kwartał 2021 r. [online], www.transport-publiczny.pl [dostęp 12.03.2021 r.]
  9. Redakcja, Nocny Market zaprasza na Towarową 3. Co znajdziemy na nim w tym sezonie? [ZDJĘCIA, WIDEO] [online], Warszawa Nasze Miasto, 25.04.2017 r. [dostęp 15.03.2021 r.]
  10. Redakcja, Nocny Market zapada w sen zimowy. Ostatnia okazja, aby zjeść kolację w świetle księżyca [online], Warszawa Nasze Miasto, 23.09.2016 r. [dostęp 15.03.2021 r.]
  11. Turystyka w Warszawie. Raport 2016. [w:] Stołeczne Biuro Turystyki [on-line]. 2017 r., s. 20. [dostęp 01.09.2017 r.]
  12. Jerzy S. Majewski: Spacerownik. Warszawa w filmie. Warszawa: Wydawnictwo Agora, 2016 r., s. 365. ISBN 978-83-268-2388-6.
  13. Krystyna Krzyżakowa: Warszawskie osiągnięcia [w:] Kalendarz Warszawski'88. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza, 1987 r., s. 147. ISBN 83-03-01684-9.
  14. Jan Górski: Warszawa w latach 1944–1949. Odbudowa. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1988 r., s. 257. ISBN 83-01-05901-X.
  15. Encyklopedia Warszawy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1994 r., s. 160. ISBN 83-01-08836-2.
  16. Mieczysław Krajewski: Dzieje głównego dworca kolejowego w Warszawie. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1971 r., s. 133.
  17. Tadeusz Podgórski: Zwiedzamy Warszawę. Warszawa: Wydawnictwo „Sport i Turystyka”, 1956 r., s. 293.
  18. Kronika wydarzeń w Warszawie 1945−1958. „Warszawskie kalendarz ilustrowany 1959”, s. 26, 1958 r.

Oceń: Warszawa Główna

Średnia ocena:4.63 Liczba ocen:21