Warszawa Wawer (stacja kolejowa)


Warszawa Wawer to importante miejsce na kolejowej mapie stolicy. To stacja kolejowa, która jest częścią sieci PKP PLK i jest obsługiwana przez Koleje Mazowieckie.

Znajduje się ona na terenie malowniczego warszawskiego Wawra, tuż przy ulicy Widocznej. Lokalizacja stacji sprawia, że jest ona istotnym punktem w systemie komunikacyjnym tej części stolicy.

Warto również zaznaczyć, że w roku 2022 dzienna wymiana pasażerska na tym przystanku oscylowała w granicach 700-999 osób, co odzwierciedla znaczenie stacji dla lokalnego transportu publicznego.

Opis stacji

Peron

Stacja kolejowa jest wyposażona w jeden szeroki peron wyspowy, który ma dwie krawędzie peronowe. W centralnej części peronu zainstalowano betonową wiatę, która częściowo osłania pasażerów przed warunkami atmosferycznymi. Ponadto, wiata służy także jako wejście do znajdującego się w pobliżu przejścia podziemnego.

Budynek stacyjny

Na ulicy Widocznej 2 znajduje się budynek stacyjny, który kiedyś pełnił funkcję kasy biletowej oraz poczekalni dla podróżnych. Obecnie w obiekcie mieści się sklep, a do budynku prowadzi wejście, które łączy się z przejściem podziemnym. Dodatkowo, na północnej części peronu zlokalizowana jest nastawnia „Wr”, która zarządza ruchem pociągów w obrębie stacji.

Przejście przez tory

W celu zapewnienia łatwego dostępu do różnych części stacji, zbudowano tunel podziemny, który umożliwia przejście przez tory.

Przejście podziemne

Tunel ten łączy ulicę Widoczną (na wysokości ulicy Wodzisławskiej) z ulicą Wydawniczą, znajdującą się po drugiej stronie torów. Przejście podziemne umożliwia także bezpośredni dostęp na peron, co jest niezwykle istotne dla komfortu podróżnych.

Warszawska Szybka Kolej Miejska

Na stacji zatrzymują się pociągi Warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej, które kursują na linii S1, obsługującej trasę Otwock – Pruszków. Dzięki tym połączeniom, podróżni mogą wygodnie przemieszczać się między różnymi lokalizacjami w regionie.

Dojazd do stacji

Żeby dotrzeć do stacji, można skorzystać z autobusów Zarządu Transportu Miejskiego, a następnie wysiąść na przystanku PKP Wawer.

Katastrofa w 1966

W dniu 6 lipca 1966 roku w pobliżu stacji Warszawa Wawer doszło do tragicznej katastrofy kolejowej. Sezonowy pociąg pośpieszny nr 3810, który jechał z Rzeszowa do Ustki, nadjechał od strony Otwocka. Prowadzony był przez lokomotywę typu Pt31-21, a semafor sygnalizował, że pociąg może wjechać na tzw. tor zwrotny, gdzie maksymalna dozwolona prędkość wynosiła jedynie 40 km/h.

Niestety, w tym momencie pociąg poruszał się z prędkością około 90 km/h, co doprowadziło do poważnego wykolejenia składu. W wyniku tego zdarzenia wagonu zostały spiętrzone, a z całego składu jedynie cztery ostatnie wagony pozostały na torze. W tragedii ranne zostały siedemnaście osób, w tym członkowie obsługi parowozu, którzy zostali poważnie poparzeni przez parę wydostającą się z uszkodzonego kotła.

Warty zauważenia jest także tragiczny los maszynisty, który zmarł w wyniku ciężkich obrażeń, które odniósł podczas transportu do szpitala. Katastrofa w Warszawie Wawer na zawsze pozostanie w pamięci tych, którzy ją przeżyli oraz w historii polskiego transportu kolejowego.

Przypisy

  1. Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
  2. Rozkład jazdy na stronie ZTM Warszawa.
  3. Andrzej Adler, „W parowozowni i na szlaku”, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 1984.
  4. Data podana w serwisie kolej.one.pl.

Oceń: Warszawa Wawer (stacja kolejowa)

Średnia ocena:4.74 Liczba ocen:12