Warszawa Powiśle to istotny przystanek kolejowy Polskich Kolei Państwowych, znajdujący się na warszawskiej linii średnicowej. Jego lokalizacja usytuowana jest w samym sercu miasta, przy ulicy Leona Kruczkowskiego oraz Smolnej.
Według klasyfikacji PKP, przystanek ten zaliczany jest do kategorii dworca aglomeracyjnego, co podkreśla jego znaczenie w regionalnym transporcie kolejowym.
W roku 2022, codzienna wymiana pasażerska na stacji wyniosła około 2 100 osób dziennie, co jest świadectwem dużego zainteresowania podróżnych.
Historia
Przystanek Warszawa Powiśle, gdyż o nim mowa, początkowo nosił inną nazwę, a mianowicie Warszawa Skarpa. Od momentu rozpoczęcia budowy, która miała miejsce w latach 1954-1963, powstawał według koncepcji Arseniusza Romanowicza oraz jego współpracownika Piotra Szymaniaka. Celem projektu było stworzenie dodatkowych połączeń pieszych między Śródmieściem a znajdującym się poniżej skarpy Powiślem.
W trakcie trwania prac budowlanych doszło do rozbiórki pewnej części zabytkowych neorenesansowych pawilonów w rejonie wiaduktu mostu Poniatowskiego. Mimo tego, działania te zostały w pewnym stopniu zrekompensowane przez wysoką jakość architektoniczną finalnego budynku, który wyróżniał się niezwykłym kształtem zadaszeń peronów. Renomowany szwajcarski architekt oraz krytyk architektury, Werner Huber, opisał dworce oraz przystanki kolejowe zaprojektowane w Warszawie przez Romanowicza i Szymianiaka w stylu modernizmu jako „perełki na szynach”.
W kontekście dalszego rozwoju, w latach 2006-2007 przeprowadzono remont stacji, związany z modernizacją tunelu średnicowego. Następnie, w czerwcu 2009 roku, w historycznym budynku dawnych kas biletowych, znajdującym się przy ulicy Leona Kruczkowskiego 3B, otworzono klubokawiarnię Warszawa Powiśle. W październiku 2010 roku w górnym pawilonie przystanku oraz w przejściu do dolnego pawilonu zorganizowano wystawę, która poświęcona była linii średnicowej, będącej dziełem Arseniusza Romanowicza, Piotra Szymaniaka oraz ich współpracowników.
Obsługiwane połączenia
Na przystanku w Warszawie Powiśle regularnie zatrzymują się pociągi, co czyni go istotnym punktem komunikacyjnym w regionie. Przykłady operatorów oraz ich trasy przedstawione są poniżej.
Koleje Mazowieckie
Operator | Linia | ||
---|---|---|---|
Koleje Mazowieckie | R1 | Warszawa Wschodnia — Warszawa Zachodnia — Pruszków — Żyrardów — Skierniewice | |
Koleje Mazowieckie | R2 | Warszawa Zachodnia — Warszawa Wschodnia — Sulejówek Miłosna — Mińsk Maz. — Łuków | |
Koleje Mazowieckie | R3 | Warszawa Wschodnia — Warszawa Zachodnia — Błonie — Kutno | |
Koleje Mazowieckie | R7 | Warszawa Zachodnia — Warszawa Wschodnia — Otwock — Dęblin | |
Koleje Mazowieckie | R8 | Warszawa Wschodnia — Warszawa Zachodnia — Piaseczno — Skarżysko-Kamienna/Pilawa |
Szybka Kolej Miejska
Przewoźnik | Trasa | ||
---|---|---|---|
SKM | S1 | Otwock — Warszawa Wschodnia — Warszawa Zachodnia — Pruszków | |
SKM | S2 | Sulejówek Miłosna — Warszawa Wschodnia — Warszawa Zachodnia — Warszawa Lotnisko Chopina |
Warto zwrócić uwagę, że niektóre kursy są wydłużone do stacji Legionowo Piaski. Dodatkowo, kilka wybranych połączeń kursuje przez Warszawę Centralną, z pominięciem przystanków takich jak Warszawa Ochota, Warszawa Śródmieścia, Warszawa Powiśle oraz Warszawa Stadion.
Plany na przyszłość
W 2021 roku miała miejsce znacząca decyzja ze strony spółki PKP PLK, która podpisała umowę dotyczącą projektowania dwóch nowych przystanków. Te nowe lokalizacje będą zastępować obecny przystanek Warszawa Powiśle. Jeden z nich zostanie zrealizowany w pobliżu ronda de Gaulle’a, co z pewnością ułatwi dostęp do komunikacji dla mieszkańców oraz turystów. Drugi przystanek zostanie ulokowany między ulicą Solec a Wybrzeżem Kościuszkowskim, co także zyska na znaczeniu w perspektywie rozwoju komunikacyjnego tego rejonu.
Warto podkreślić, że infrastruktura przystanków zostanie zachowana, co stanowi ważny element w planowaniu urbanistycznym. Będzie ona wykorzystywana do komunikacji pieszej, co sprzyja poprawie jakości życia mieszkańców oraz zachęca do korzystania z komunikacji miejskiej.
Przypisy
- Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 17.09.2023 r.
- Agnieszka Niedzielak-Kowalska "Stacja PKP Warszawa Powiśle zabytkiem!" Elle 23.08.2018 r.
- Dwie nowe stacje na linii średnicowej w stolicy. Jest umowa na projekty [online], Warszawa i Mazowsze - najnowsze wiadomości w RDC [dostęp 22.12.2021 r.]
- Nowe przystanki linii średnicowej w Warszawie projektu Kuryłowicz & Associates [online], architektura.muratorplus.pl [dostęp 22.12.2021 r.]
- Jerzy S. Majewski. Piękne i zdewastowane. „Gazeta Wyborcza : Gazeta Stołeczna”. 25.05.2012 r. Agora.
- re: „Wystawa średnicowa” na stacji Warszawa Powiśle. bryla.pl, 04.10.2010 r. [dostęp 16.03.2016 r.]
- Hubert Trammer: Zmarł Arseniusz Romanowicz - wybitny polski architekt, autor projektu dworca Warszawa Centralna. Podróż Koleją Po Polsce. [dostęp 04.11.2011 r.]
- Aleksandra Sołtan-Lipska. Kalendarz warszawski kwiecień−czerwiec 2009. „Kronika Warszawy”. 4(143), s. 112, 2009.
- JSM "Zapyziałe faworki" (tytuł artykułu nadano przed remontem dworca PKP Powiśle) Gazeta Wyborcza 22.10.2003 r.
- a b Lubomir T. Winnik "Warszawa Powiśle" 1973 Fundacja Ośrodka KARTA ul. Narbutta 29 02-536 Warszawa
- a b Średnicowa 1946–1976. W: ARPS. Architektura Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka. Grzegorz Piątek (red.). Wyd. I. Warszawa: Centrum Architektury, 2012.
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Warszawa Radość | Warszawa Salomea | Warszawa Toruńska | Warszawa Wesoła (przystanek kolejowy) | Warszawa Wschodnia Towarowa | Warszawa Żerań | Płocka (stacja metra) | Marymont (stacja metra) | Wierzbno (stacja metra) | Stacja Techniczno-Postojowa Kabaty | Warszawa Międzylesie | Warszawa Jelonki | Warszawa Centralna | Warszawa Główna | Warszawa Wschodnia | Warszawa Wawer (stacja kolejowa) | Warszawa Dawidy | Warszawa Służewiec | Warszawa Śródmieście WKD | Annopol (zajezdnia tramwajowa)Oceń: Warszawa Powiśle