Stacja Muzeum to instytucja kultury, która została powołana w 2015 roku przez Samorząd Województwa Mazowieckiego oraz Polskie Koleje Państwowe. Jej głównym celem jest promocja historii kolejnictwa oraz dostęp do bogatych zbiorów związanych z tą tematyką.
Muzeum powstało na bazie zbiorów i lokalu, które wcześniej przejęło po Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, które zakończyło swoją działalność z końcem marca 2016 roku. Obecnie Stacja Muzeum funkcjonuje na terenie dawnym dworca Warszawa Główna, usytuowanego przy ul. Towarowej 3.
Obiekt ten nie tylko prezentuje bogaty dorobek związany z kolejnictwem, ale również angażuje społeczność lokalną w różne działania edukacyjne oraz kulturalne, stając się ważnym elementem warszawskiego życia kulturalnego.
Historia
Stacja Muzeum to instytucja, która kontynuuje działalność Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. Ważnym elementem jej genezy był list intencyjny z dnia 15 lipca 2014 roku, w którym zarysowane zostały pierwotne plany utworzenia Centrum Komunikacji i Techniki. Inicjatywa ta miała być współfinansowana przez kilka podmiotów, w tym województwo mazowieckie, Miasto Stołeczne Warszawę, PKP S.A. oraz Naczelną Organizację Techniczną.
Ostatecznie na mocy uchwały Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 15 czerwca 2015 roku zdecydowano o powołaniu nowej instytucji pod nazwą Stacja Muzeum, a także przyznano jej odpowiedni statut. Oficjalne otwarcie miało miejsce podczas Nocy Muzeów 14 maja 2016 roku.
Warto zauważyć, że Polskie Koleje Państwowe nie dotrzymały zobowiązań zawartych w umowie. W 2018 roku spółka ogłosiła, że zakończono przygotowania do planowanej inwestycji na Odolanach i wystąpiła do Zarządu Województwa Mazowieckiego o usunięcie eksponatów z terenu dworca Warszawa Główna Osobowa.
W kontekście odbudowy stacji Warszawa Główna Osobowa, w celu zwolnienia dwóch torów, w czerwcu 2019 roku zakończono przetaczanie 40 zabytkowych pojazdów szynowych na tor równoległy, znajdujący się bliżej budynku muzeum.
Oddział w Sochaczewie
Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie, będące oddziałem Stacji Muzeum z siedzibą w Warszawie, znajduje się na obszarze historycznej stacji Sochaczewskiej Kolei Dojazdowej. W jego zbiorach można znaleźć aż 170 jednostek taboru wąskotorowego, co czyni to miejsce istotnym punktem na mapie kolejnictwa w Polsce.
Eksponaty obejmują nie tylko tabor, ale także bogate kolekcje, takie jak historyczne fotografie, mundury kolejowe, latarki, modele, dokumenty, bilety oraz pieczątki. Wszystkie te przedmioty doskonale ilustrują życie kolejowe wąskotorowych w Polsce na przestrzeni lat.
Do szczególnych atrakcji należy najstarszy zachowany parowóz w Polsce, który pochodzi z roku 1882, oraz zabytkowy parowóz Px29-1704 z 1929 roku. Co więcej, w letnie weekendy odbywają się przejażdżki, podczas których parowóz z wagonami pokonuje malowniczą trasę o długości 18 kilometrów z Sochaczewa, prowadząc przez Brochów i docierając aż do Puszczy Kampinoskiej.
Więcej informacji można znaleźć na stronie Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie.
Dyrektorzy
W historii Stacji Muzeum można wyróżnić kilku dyrektorów, którzy odegrali istotną rolę w jej rozwoju. Wśród nich znajdziemy:
- Paweł Szczerbakow, który pełnił swoje obowiązki od kwietnia do lipca 2016,
- Joanna Kazimierska, która kierowała muzeum od października 2016 do października 2023,
- obecnie dyrektorem muzeum została Emilia Oleksiak, sprawująca swoje obowiązki od listopada 2023.
Zbiory
Stacja Muzeum została utworzona dzięki przejęciu cennych zbiorów po Muzeum Kolejnictwa, które zostało zlikwidowane w Warszawie. To miejsce gromadzi niezwykle interesujące zabytki związane z techniką kolejową, w tym zarówno tabor kolejowy, jak i różnorodne elementy infrastruktury. W zbiorach można znaleźć również liczne pamiątki związane z bogatą historią kolejnictwa w Polsce. Do takich eksponatów należą między innymi: mapy kolejowe, modele oraz makiety, a także sztandary stowarzyszeń pracowników kolejowych z okresu międzywojennego. Wśród innych artefaktów znajdują się: zegary i zegarki, lampy, telefony oraz mundury kolejowe, a także dokumenty i fotografie związane z kolejnictwem.
Wśród najcenniejszych eksponatów wyróżniają się:
- wagon salonowy Ashx 01, który był używany przez prezydenta Bolesława Bieruta w latach 1947-1952,
- pociąg pancerny z lokomotywą pancerną PzTrWg16 oraz wagonem artyleryjskim,
- jedyny w świecie zachowany parowóz serii Pm3, znany z aerodynamicznej otuliny.
Ekspozycja plenerowa
Ekspozycja plenerowa stanowi zróżnicowaną kolekcję lokomotyw, które nawiązują do bogatej historii transportu kolejowego. W ramach tej unikalnej wystawy, można zobaczyć różnorodne rodzaje lokomotyw, które prezentują osiągnięcia inżynieryjne i techniczne z minionych lat.
Typ pojazdu | Producent | Układ osi | Numer fabryczny oraz rok produkcji |
---|---|---|---|
Lokomotywa parowa Pm3-5 | Borsig Lokomotiv-Werke GmbH, Berlin-Hennigsdorf | 2’C1’ | 14926/1940 |
Lokomotywa parowa Os24-7 | Fablok Chrzanów | 2’D | 147/1926 |
Lokomotywa parowa Pm2-34 | Berliner Maschinenbau AG, dawniej L. Schwartzkopff (BMAG) | 2’C1’ | 10629/1936 |
Lokomotywa parowa Ol49-21 | Fablok Chrzanów | 1’C1’ | 2623/1952 |
Lokomotywa parowa Ty42-120 | Fablok Chrzanów | 1’E | 1604/1946 |
Lokomotywa parowa Tr203-451 | Lima Locomotive Works (USA) | 1’D | 8739/1945 |
Lokomotywa parowa OKl27-26 | HCP Poznań | 1’C1’ | 223/1931 |
Lokomotywa parowa Ty2-572 | F. Schichau GmbH, Maschinen- und Lokomotivfabrik, Elbląg | 1’E | 3993/1943 |
Lokomotywa parowa Pu29-3 | HCP Poznań | 2’D1’ | 200/1931 |
Lokomotywa parowa Pt47-104 | HCP Poznań | 1’D1’ | 1302/1949 |
Lokomotywa parowa Ty43-17 | HCP Poznań | 1’E | 1045/1947 |
Lokomotywa parowa Ty51-228 | HCP Poznań | 1’E | 2627/1958 |
Lokomotywa parowa TKt48-36 | HCP Poznań | 1’D1’ | 1562/1951 |
Lokomotywa parowa TKh1-13 | Orenstein & Koppel AG, Berlin-Drewitz | C | 9336/1920 |
Lokomotywa bezpaleniskowa TKbb 10282 | Hanomag – Hannoversche Maschinenbau AG, Hannover-Linden | B | 10282/1924 |
Lokomotywa parowa TKp 4147 | Société Anonyme des Ateliers de Construction de la Meuse, Sclessin | D | 4147/1942 |
Lokomotywa parowa Tr6-39 | Linke Hofmann Lauchhammer AG, Wrocław | 1’D | 2616/1923 |
Lokomotywa parowa TKz 211 | Borsig Lokomotiv-Werke GmbH, Berlin-Hennigsdorf | 1’E1’ | 14714/1938 |
Lokomotywa parowa TKl100-16 | Borsig Lokomotiv-Werke GmbH, Berlin-Hennigsdorf | 1’C1’ | 14528/1934 |
Lokomotywa parowa TKi3-119 | Union Giesserei, Królewiec | 1’C | 2049/1913 |
Lokomotywa parowa TKc100-1 | Henschel & Sohn, Cassel/A. Borsig, Berlin-Tegel | 1’B | 3838/1893 (1927) |
Lokomotywa parowa Oi1-29 | Berliner Maschinenbau AG, wcześniej L. Schwartzkopff (BMAG) | 1’C | 3450/1905 |
Lokomotywa parowa OKo1-3 | Vulcan, Szczecin | 2’C2’ | 3610/1920 |
Lokomotywa parowa OKi1-28 | A. Borsig, Berlin-Tegel | 1’C | 5424/1904 |
Lokomotywa parowa OKa1-1 | Friedrich Krupp AG, Lokomotivfabrik Essen | 1A1’ | 1197/1931 |
Lokomotywa parowa TKb 129 | Hohenzollern AG für Locomotivbau, Düsseldorf | B | 129/1880 |
Lokomotywa pancerna PzTrWg16 | Orenstein & Koppel | D | 21304/1942 [1] |
Lokomotywa spalinowa ST44-001 | Łuhanśkyj Tiepłowozobudiwnyj Zawod | Co’Co’ | 053/1965 |
Lokomotywa spalinowa SM41-190 | Ganz-MÁVAG, Budapeszt | Bo’Bo’ | 986/1966 |
Lokomotywa spalinowa SM15-017 | Fablok Chrzanów | B’B’ | 7060/1965 |
Lokomotywa spalinowa SM25-002 | Fablok Chrzanów | C | 5427/1962 |
Lokomotywa elektryczna EU20-24 | VEB Lokomotivbau-Elektrotechnische Werke „Hans Beimler”, Hennigsdorf | Co’Co’ | 7817/1957 |
Lokomotywa elektryczna EP02-02 | Pafawag Wrocław | Bo’Bo’ | 1E-02/1954 |
Lokomotywa elektryczna ET21-66 | Pafawag Wrocław | Co’Co’ | 3E-80/1960 |
Przypisy
- a b Historia Stacji Muzeum. StacjaMuzeum.pl. [dostęp 19.07.2023 r.]
- Tomasz Urzykowski: Dworzec Warszawa Główna. Ponad 2 tys. ton kolejowych zabytków zmieniło miejsce. Gazeta Stołeczna, 15.06.2019 r. [dostęp 27.09.2019 r.]
- Jarosław Osowski. Cała para w muzealny gwizdek. Gazeta Stołeczna, 14.05.2018 r.
- Wagon salonowy serii Ashx 01. Stacja Muzeum [on-line]. stacjamuzeum.pl. [dostęp 27.02.2021 r.]
- Stacja Muzeum - O Stacji Muzeum [online], stacjamuzeum.pl [dostęp 20.11.2017 r.]
- StacjaS. Muzeum StacjaS., Zbiory [online], stacjamuzeum.pl [dostęp 08.03.2017 r.]
- Sochaczew, Park Kampinoski. Miniprzewodnik, Helion, 2012 r., ISBN 83-7853-187-2.
Pozostałe obiekty w kategorii "Muzea":
X Pawilon Cytadeli Warszawskiej | Warszawskie Muzeum Chleba | Zachęta Narodowa Galeria Sztuki | Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego | Galeria Zakręt | Muzeum Wódki w Warszawie | Cele Bezpieki w Warszawie | Centrum Edukacji i Historii Warszawskiej Straży Pożarnej | Centrum Interpretacji Zabytku | Galeria Zapiecek | Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie | Muzeum Warszawskiej Pragi | Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie | Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie | Muzeum Rzemiosł Artystycznych i Precyzyjnych w Warszawie | Muzeum Powstania Warszawskiego | Muzeum Polskiej Wódki | Muzeum Plakatu w Wilanowie | Muzeum Ordynariatu Polowego | Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w WarszawieOceń: Stacja Muzeum