Warszawa Międzylesie to przystanek osobowy, który ma swoje miejsce na mapie komunikacyjnej w stolicy Polski. Obsługiwany jest przez Polskie Koleje Państwowe, co zapewnia mu stabilność i dostępność w świadczeniu usług transportowych dla mieszkańców oraz podróżnych.
Dodatkowo, świadczone usługi przez Koleje Mazowieckie umożliwiają wygodne przemieszczenie się w obrębie regionu oraz szybki dojazd do innych ważnych punktów w Warszawie.
Warto zaznaczyć, że w roku 2022 średnia dzienna wymiana pasażerska na tym przystanku wyniosła około 2 000 osób. To pokazuje, jak istotnym punktem komunikacyjnym jest Warszawa Międzylesie w życiu codziennym mieszkańców.
Opis
Obszar, na którym znajduje się stacja Warszawa Międzylesie, leży w malowniczym rejonie warszawskiego Wawra, przy ulicy Patriotów. Zrealizowany w 1936 roku przez inż. Kazimierza Centnerszwera, przystanek kolejowy wyróżnia się nie tylko zabytkowymi elementami, ale i ciekawą architekturą. W jego skład wchodzi kasa biletowa, poczekalnia oraz unikalny dach w stylu modernistycznym, który budzi zachwyt miłośników architektury.
Warto zaznaczyć, że w 2010 roku wiata peronowa, w połączeniu z poczekalnią, została uznana za zabytek. Wpis do rejestru dotyczy również innych podobnych wiat, które znajdują się na przystankach kolejowych wzdłuż tzw. linii otwockiej. Do najbardziej znanych z nich należą przystanki takie jak: Warszawa Radość, Warszawa Miedzeszyn, Warszawa Falenica, Michalin, Józefów oraz Otwock Świder.
Przewoźnik | Linia | Trasa | _ |
---|---|---|---|
SKM | S1 | Otwock – Warszawa Falenica – Warszawa Międzylesie – Warszawa Wawer – Warszawa Wschodnia – Warszawa Śródmieście – Warszawa Zachodnia – Warszawa Ursus – Pruszków | _ |
KM | R7 | Warszawa Zachodnia – Warszawa Śródmieście – Warszawa Wschodnia – Warszawa Wawer – Warszawa Międzylesie – Warszawa Falenica – Otwock – Celestynów – Pilawa – Dęblin |
Opis przystanku
Peron
Obiekt przystankowy wyróżnia się jednym wysokim peronem wyspowym, który dysponuje dwoma krawędziami peronowymi oraz przejściem podziemnym, co zapewnia wygodny dostęp dla pasażerów.
Budynek przystanku
W centralnej części peronu stoi budynek przystanku, który posiada małą poczekalnię dla oczekujących na przyjazd środków transportu. Jego przedłużony dach oferuje częściowe zadaszenie peronu, co chroni pasażerów przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Dodatkowo, na dachu umieszczone jest oświetlenie, które poprawia komfort korzystania z przystanku w godzinach wieczornych.
Przejścia przez tory
Przejście podziemne
W północnej części peronu znajduje się przejście podziemne, które umożliwia wygodne przechodzenie pomiędzy różnymi częściami przystanku.
Przejście naziemne
Na południowej głowicy peronu znajduje się również przejście naziemne przez tory, które pozwala na bezpośrednie wejście na peron od ul. Patriotów, co zwiększa dostępność przystanku dla lokalnych mieszkańców.
Przypisy
- Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
- a b Wykaz zabytków nieruchomych wpisanych do rejestru zabytków (księga A) − stan na 31.12.2022 r. Woj. mazowieckie (Warszawa). [w:] Narodowy Instytut Dziedzictwa [on-line]. nid.pl. s. 65. [dostęp 11.04.2023 r.]
- Warszawa Międzylesie w internetowym rozkładzie jazdy PKP – rozklad-pkp.pl (odjazdy)
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Warszawa Powiśle | Warszawa Radość | Warszawa Salomea | Warszawa Toruńska | Warszawa Wesoła (przystanek kolejowy) | Warszawa Wschodnia Towarowa | Warszawa Żerań | Płocka (stacja metra) | Marymont (stacja metra) | Wierzbno (stacja metra) | Warszawa Jelonki | Warszawa Centralna | Warszawa Główna | Warszawa Wschodnia | Warszawa Wawer (stacja kolejowa) | Warszawa Dawidy | Warszawa Służewiec | Warszawa Śródmieście WKD | Annopol (zajezdnia tramwajowa) | Warszawa OkęcieOceń: Warszawa Międzylesie