Warszawa Śródmieście WKD to istotna stacja Warszawskiej Kolei Dojazdowej, która znajduje się w strategicznej lokalizacji w samym sercu stolicy Polski. Usytuowana jest w północno-zachodniej części skrzyżowania Al. Jerozolimskich oraz ulica Chałubińskiego, a także blisko al. Jana Pawła II. Jej znaczenie potwierdza klasyfikacja PKP, która przyznaje jej kategorię dworca aglomeracyjnego.
Stacja ta jest nie tylko miejscem, gdzie można z łatwością przesiąść się na inne środki transportu, ale także istotnym punktem komunikacyjnym, który łączy mieszkańców i turystów z innymi częściami Warszawy. Dzięki bliskości ważnych tras i połączeń, Warszawa Śródmieście WKD stanowi kluczowy element infrastruktury transportowej w stolicy.
Warto zwrócić uwagę na rosnące znaczenie tej lokalizacji w kontekście urbanizacji i rozwoju komunikacji miejskiej, co przyczynia się do zwiększenia dostępności różnych usług oraz atrakcji w Warszawie.
Powstanie stacji
Otwarcie stacji miało miejsce 8 grudnia 1963 roku, co oznacza ważny krok w rozwoju komunikacji miejskiej w Warszawie. Powodem jej budowy było przeniesienie trasy WKD z ulicy Nowogrodzkiej do wykopu linii średnicowej, co miało na celu zwiększenie efektywności transportu.
Projekt stacji, który połączył funkcjonalność z estetyką, został opracowany przez uznanego architekta Arseniusza Romanowicza, co przyczyniło się do jej unikalnego charakteru.
Opis stacji
Stacja składa się z jednego peronu bocznego, który posiada pojedynczą krawędź peronową. Znajduje się on pod poziomem terenu, a jego zadaszenie wykonane jest z betonowej wiaty. Ciekawym elementem infrastruktury jest pełnozakresowa, całodobowa kasa biletowa, ulokowana w przejściu podziemnym, które znajduje się tuż pod skrzyżowaniem Alej Jerozolimskich z aleją Jana Pawła II, w pobliżu wejścia na sam peron.
Bezpośrednie wejście na peron znajduje się na wspomnianym skrzyżowaniu, a jego architektura wyróżnia się lekką formą żelazobetonowego dachu, który unosi się nad ziemią na cienkich słupach. Warto dodać, że w 2020 roku wiata ta została wpisana do rejestru zabytków, co świadczy o jej wartości historycznej i architektonicznej. Alternatywnym sposobem dostania się na peron jest przejście przez podziemny korytarz, prowadzący również pod skrzyżowaniem Alej Jerozolimskich, alei Jana Pawła II oraz ulicy Chałubińskiego.
Poprzez to przejście można dotrzeć do Dworca Centralnego, co czyni stację istotnym węzłem komunikacyjnym w Warszawie. Ponadto, ta sama trasa umożliwia dotarcie do wydzielonego zespołu przystanków autobusowych i tramwajowych obsługiwanych przez ZTM Dworzec Centralny, co zwiększa komfort podróży i dostępność komunikacyjną dla pasażerów.
Torowisko
Torowisko stacji w Warszawie Śródmieście WKD jest kluczowym elementem infrastruktury kolejowej. Obszar ten obejmuje szereg istotnych komponentów, zapewniających sprawne funkcjonowanie linii kolejowej w regionie.
- dwa główne tory żeberkowe linii kolejowej nr 47, łączącej Warszawę Śródmieście z Grodziskiem Mazowieckim nazywanych torami 1. i 2.,
- trzy pary rozjazdów szlakowych zlokalizowanych przy torach nr 1. i 2.
Trasy
Wydział komunikacji w Warszawie Śródmieściu, a szczególnie usługi Kolei WKD, oferuje różnorodne trasy, które łączą ważne punkty w regionie.
Linia | Trasa | Takt |
---|---|---|
_ | Warszawa Śródmieście WKD – Pruszków WKD – Podkowa Leśna Główna – Grodzisk Maz. Radońska | 15/60 min. |
_ | Warszawa Śródmieście WKD – Pruszków WKD – Podkowa Leśna Główna – Milanówek Grudów | 30/60 min. |
Te trasy nie tylko ułatwiają poruszanie się, ale także przyczyniają się do lepszej organizacji transportu w obrębie Warszawy i jej okolic.
Ruch pasażerski
Ruch pasażerski w Warszawie, szczególnie w rejonie Śródmieścia, odgrywa kluczową rolę w komunikacji miejskiej. W poniższej tabeli przedstawiono informacje o rocznej wymianie pasażerskiej, która odbywa się w danym okresie. Dane te umożliwiają lepsze zrozumienie dynamiki ruchu pasażerskiego i jego zmian na przestrzeni lat.
Rok | Roczna wymiana | Pasażerska wymiana na dobę | Lokalizacja w Polsce |
---|---|---|---|
2017 | – | 12 000-14 000 | – |
2018 | – | 12 000-14 000 | 17 |
2019 | – | 12 000-15 000 | – |
2020 | – | 5 000-6 000 | – |
2021 | – | 5 000-6 000 | – |
2022 | – | 6 000-8 000 | 39 |
W kulturze
Warto zwrócić uwagę na to, jak stacja w Warszawie Śródmieście stała się miejscem, które znalazło swoje odbicie w polskiej kulturze i sztuce. W 1995 roku zarejestrowano tu część teledysku do utworu „Wielka ulewo” wykonywanego przez znanego muzykaGrzegorza Turnaua. W produkcji wzięli udział również znani aktorzy, w tym Wojciech Malajkat oraz Zbigniew Zamachowski, co jeszcze bardziej podkreśliło znaczenie tego miejsca w polskiej sztuce filmowej.
Rok później, w 2001, stacja była świadkiem kolejnego ciekawego wydarzenia – kręcono tam część teledysku „Graffiti” pochodzącego z albumu „Waco – Świeży Materiał”. Tego rodzaju działalność pokazuje, jak przestrzeń architektoniczna może inspirować artystów do tworzenia nowatorskich dzieł.
W 2002 roku na stacji pojawił się brytyjski artysta Toby Paterson, który zafascynowany architekturą miejsca, postanowił namalować jego wejście w technice akrylu na płótnie. Artysta znany jest ze swoich podróży po świecie, w poszukiwaniu intrygujących przykładów modernistycznej architektury, w tym dworców oraz bloków.
Ostatnim wymienionym przykładem znaczenia stacji jest to, że w 2006 roku nakręcono tam kilka kluczowych scen do popularnego serialu telewizyjnego „Kryminalni”. Fabuła skupiała się na dramatycznym wątku zabójstwa młodej kobiety, która została wypchnięta z wagonu kolejki podmiejskiej. Opowieść ta, osadzona w realiach miasta, ukazuje związki między miejską przestrzenią a narracją w mediach.
Przypisy
- Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
- a b c d Urząd TransportuU.T. Kolejowego Urząd TransportuU.T., Przewozy pasażerskie [online], Portal statystyczny UTK [dostęp 20.02.2023 r.]
- Wiata kolejowa w centrum zabytkiem. tvn24.pl/tvnwarszawa, 05.08.2020 r. [dostęp 06.08.2020 r.]
- Wymiana pasażerska na stacjach w Polsce w 2018 r. [online], Urząd Transportu Kolejowego [dostęp 30.01.2020 r.]
- Tadeusz Kur. Kalendarz wydarzeń 1963. „Warszawski Kalendarz Ilustrowany 1965”, s. 170, 1964.
- Toby Paterson – pawilon transportu publicznego WKD Śródmieście, akryl na ścianie, 2002.
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Warszawa Służewiec | Warszawa Dawidy | Warszawa Wawer (stacja kolejowa) | Warszawa Wschodnia | Warszawa Główna | Warszawa Centralna | Warszawa Jelonki | Warszawa Międzylesie | Warszawa Powiśle | Warszawa Radość | Annopol (zajezdnia tramwajowa) | Warszawa Okęcie | Żoliborz (zajezdnia tramwajowa) | Ulrychów (stacja metra) | Warszawa Włochy (przystanek kolejowy) | Warszawa Ursus-Niedźwiadek | Warszawa Targówek | Warszawa Szczęśliwice (stacja postojowa) | Warszawa Stadion | Warszawa RakowiecOceń: Warszawa Śródmieście WKD