Koleje Mazowieckie, znane także pod identyfikatorem literowym KMKOL, to spółka, która zajmuje się pasażerskimi przewozami kolejowymi na obszarze województwa mazowieckiego. Powstała z inicjatywy samorządu województwa mazowieckiego we współpracy z Przewozami Regionalnymi Sp. z o.o., która aktualnie nie posiada udziałów. Przebieg powstania Kolei Mazowieckich związany był z wydzieleniem mazowieckiego zakładu z macierzystej spółki.
Warto dodać, że Koleje Mazowieckie są członkiem Związku Pracodawców Kolejowych, co wpływa na ich rozwój oraz współpracę w branży kolejowej w Polsce.
Historia
29 lipca 2004 roku nastąpiło utworzenie Kolei Mazowieckich jako spółki, w której 51% udziałów należało do samorządu województwa, a 49% do PKP Przewozów Regionalnych. 1 stycznia 2005 roku, przewoźnik rozpoczął swoją działalność przewozową. Początkowo samorząd województwa wynajmował tabor od PKP. Jednakże w kolejnych latach, nastąpiły istotne zmiany w strukturze własności spółki.
Wkrótce PKP Przewozy Regionalne zdecydowały się sprzedać swoje udziały samorządowi województwa, pozostawiając sobie jedynie 5% akcji. W listopadzie 2007 roku, samorząd podjął decyzję o wykupieniu pozostałych udziałów oraz taboru – w tym 184 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych. Od 2008 roku, Koleje Mazowieckie stały się w pełni zależne od samorządu województwa mazowieckiego.
Obecnie zarząd spółki znajduje się w budynku przylegającym do hali podmiejskiej na dworcu PKP Warszawa Wschodnia, usytuowanym przy ul. Lubelskiej 26. W 2015 roku, spółka dokonała zakupu pięciopiętrowej siedziby na Powiślu, zlokalizowanej przy ulicy Solec 57. W drugiej połowie 2015 roku wystartowały prace remontowe, których całkowity koszt wyniósł 12,1 miliona złotych.
Pierwotnie zaplanowano, że remont zakończy się w listopadzie 2016 roku, jednakże z powodu problemów z umową z wykonawcą i długotrwałych trudności w znalezieniu nowego, inwestycja nie została zakończona na czas. Do chwili obecnej nie podjęto decyzji dotyczącej dalszego użytkowania pomieszczeń biurowych w budynku przy Lubelskiej 26. W 2021 roku, Koleje Mazowieckie rozważały sprzedaż budynku, jednakże nie pojawił się żaden oferent w przetargu.
Działalność
Przewozy
W 2019 roku Koleje Mazowieckie zrealizowały imponującą liczbę 62,1 miliona pasażerów, wykonując zadania eksploatacyjne, które obejmowały 17,8 miliona pociągokilometrów. Dzięki tym wynikom, firma znalazła się w czołówce przewoźników krajowych, zajmując miejsce w pierwszej trójce zarówno w zakresie liczby podróżnych, jak i zrealizowanych kilometrów.
Bilety
Koleje Mazowieckie oferują bogaty wybór biletów, w tym zarówno jednorazowe, jak i okresowe. Klienci mogą korzystać z biletów, które są dostępne w różnych formatach: tygodniowych, dwutygodniowych, miesięcznych oraz kwartalnych, zarówno imiennych, jak i na okaziciela:
- normalne,
- ulgowe,
- z ulgą ustawową – 37%, 49%, 51%, 78%, 95%, 100%,
- z ulgą handlową – 15%, 33%, 35%, 50%.
Ulgi handlowe obejmują oferty takie jak:
- przejazdy tam i z powrotem,
- oferty wycieczkowe,
- oferty rodzinne,
- KM-35 (wcześniej KM-26),
- przejazdy na podstawie legitymacji seniora.
Oprócz wymienionych wyżej biletów, dostępne są również:
- bilety strefowe (w obszarze aglomeracji warszawskiej) – czasowe i okresowe,
- bilety abonamentowe,
- bilety dobowe oraz trzydniowe sieciowe.
Koleje Mazowieckie mają także specjalne oferty taryfowe, które obowiązują na wybranych trasach, takich jak:
- Warszawa Zachodnia – Otwock,
- Radom – Pionki,
- Radom – Drzewica.
Warto zaznaczyć, że bagaż, który nie utrudnia przejścia, a także rower lub zwierzę, mogą być przewożone bez dodatkowych opłat. Bilety można nabyć w kasie biletowej na stacji bądź u kierownika pociągu, bez dodatkowych kosztów – w przypadku braku czynnej kasy biletowej.
Cena biletu uzależniona jest od długości trasy, a na terenie Kolei Mazowieckich istnieje podział na 27 stref kilometrów.
Bilety strefowe
W ramach systemu biletów strefowych, bilet I strefy umożliwia korzystanie z pociągów KM w Warszawie. Natomiast bilet II strefy upoważnia do podróży na obszarze sieci pomiędzy rożnymi przystankami i stacjami, w tym: Legionowo Przystanek, Nieporęt, Wołomin Słoneczna, Zielonka Bankowa, Halinów, Śródborów, Piaseczno, Pruszków oraz Ożarów Mazowiecki. W takich miejscowościach, jak: Pruszków, Piastów, Sulejówek, Ożarów Mazowiecki, Płochocin, Legionowo, Chotomów, Michałów-Reginów, Wieliszew, Nieporęt, Zielonka, Kobyłka, Wołomin, Zagościniec, Józefów, Otwock, Nowa Iwiczna, Piaseczno honorowane są bilety ZTM na II strefę.
Bilet III strefy zezwala na poruszanie się po obszarze między stacjami takimi jak: Nowy Dwór Mazowiecki, Nieporęt, Tłuszcz, Mińsk Mazowiecki Anielina, Celestynów, Czachówek Południowy, Boża Wola, Góra Kalwaria oraz Grodzisk Mazowiecki.
Wszystkie zniżki ustawowe oraz promocje obowiązują na bilety strefowe KM. Natomiast dla biletów ZTM uwzględniana jest zniżka wynosząca 50%.
Tabor
Tabor Kolei Mazowieckich to różnorodna flota, w dużej mierze składająca się z elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pojazdy te pochodzą głównie z rynku wtórnego, zmodernizowane przez ZNTK „Mińsk Mazowiecki” oraz Newag. Obok tych jednostek, przewoźnik dysponuje także nowymi pojazdami od renomowanych producentów, takich jak Stadler i Pesa. Dodatkowo, w eksploatacji znajdują się pojazdy spalinowe, zarówno używane z Niemiec, jak i nowo wyprodukowane przez Pesę oraz Newag. Koleking w skład flotny posiada również elektryczne lokomotywy oraz piętrowe wagony produkcji Bombardiera i Pesy.
W roku 2016 zdecydowano się na rezygnację z planowanego wydłużenia elektrycznych zespołów trakcyjnych Stadlera i Pesy na rzecz zakupu zupełnie nowych pojazdów. Już w 2017 roku zaplanowano przetarg na dostawę 71 nowych EZT, z czego 61 miało być pięcio- oraz 10 dwuczłonowych. W rezultacie tego postępowania, wybrano ofertę firmy Stadler, która zaproponowała nowoczesną wersję pojazdu typu Flirt. Umowę ramową podpisano 17 stycznia 2018 roku.
Pod koniec maja 2017 roku, zakład ZNTK „Mińsk Mazowiecki” zakończył prace nad modernizacją 39 jednostek serii EN57, tym samym kończąc przebudowę tych popularnych pojazdów. W latach 2017–2019 w planach przewoźnika znalazło się także wycofanie i sprzedaż niezmodernizowanych jednostek tej serii, co zostało ogłoszone 20 października 2017 roku w ramach postępowania sprzedażowego 15 sztuk EZT serii EN57.
Struktura Kolei Mazowieckich obejmuje cztery Sekcje Napraw i Eksploatacji Taboru: Warszawa Grochów, Warszawa Ochota, Tłuszcz oraz Sochaczew. W tych lokalach przeprowadzane są przeglądy taboru na poziomach od P1 do P3. Planowane są także rozbudowy zakładów, w tym projekt w Sochaczewie, który ma na celu przystosowanie zaplecza do wykonania napraw P4, jak również budowy nowej siedziby w Radomiu dla przeglądów P1 i P2.
W maju 2021 roku rozpoczęto proces złomowania pierwszych pojazdów serii EN57 z uwagi na brak chętnych do ich zakupu. Pierwszymi jednostkami, które zostały wycofane były pojazdy o numerach: 1901, 1904, 1907, 1913 i 1914.
Elektryczne zespoły trakcyjne
Nazwa Pojazdu | Ilość | Producent | Modernizacja | Rok wprowadzenia | Uwaga |
---|---|---|---|---|---|
EN57 | 2 | Pafawag | Brak | 2005 | Brak |
EN57AKM | 71 | Pafawag | ZNTK „Mińsk Mazowiecki” Newag | 2009 | Brak |
EN57AL | 66 | Pafawag | ZNTK „Mińsk Mazowiecki” | 2014 | Brak |
EN71 | 1 | Pafawag | ZNTK „Mińsk Mazowiecki” | 2007 | Brak |
EN71KM | 5 | Pafawag | ZNTK „Mińsk Mazowiecki” | 2010 | Brak |
EW60 | 2 | Pafawag | ZNTK „Mińsk Mazowiecki” | 2007 | Brak |
ER75 FLIRT | 10 | Stadler | Brak | 2008 | Brak |
EN76 Elf | 16 | Pesa | Brak | 2011 | Brak |
45WE Impuls | 12 | Newag | Brak | 2015 | Brak |
ER160 FLIRT | 61 | Stadler | Brak | 2020 | Brak |
Łącznie: 247 |
Spalinowe zespoły trakcyjne i wagony silnikowe
Nazwa pojazdu | Ilość sztuk | Producent | Rok wprowadzenia | Uwagi |
---|---|---|---|---|
VT627 | 4 (7) | LHB MaK | 2005 | – |
VT628 | 1 (4) | Waggonfabrik Uerdingen LHB | 2005 | – |
SA135 | 7 | Pesa | 2011 | – |
222M | 2 | Newag | 2013 | – |
Lokomotywy elektryczne
Nazwa Pojazdu | Ilość | Producent | Rok wprowadzenia | Notatka |
---|---|---|---|---|
EU47 Hetman | 11 | Bombardier | 2011 | – |
111Eb Gama | 2 | Pesa | 2016 | – |
Wagony piętrowe
Nazwa Pojazdu | Ilość | Producent | Rok Wprowadzenia | Uwagi |
---|---|---|---|---|
ABpbdzf Twindexx | 11 | Bombardier | 2008 | – |
Bmnopuxz Twindexx | 26 | Bombardier | 2008 | – |
316B Sundeck | 2 | Pesa | 2016 | – |
416B Sundeck | 20 | Pesa | 2016 | – |
Tabor eksploatowany w przeszłości
Nazwa pojazdu | Ilość sztuk | Producent | Modernizacja | Okres eksploatacji | _ |
---|---|---|---|---|---|
EU07 | 13 | Pafawag HCP | – | 2008–2011 | _ |
Düwag Wadloper | 1 | Duewag | – | 2010–2011 | _ |
EN57KM | 5 | Pafawag | ZNTK „Mińsk Mazowiecki” | 2007–2013 | _ |
Prezesi
W poniższym zestawieniu przedstawiono prezesów Kolei Mazowieckich w różnych okresach.
Okres | Konrad | Imię i nazwisko | Uwagi |
---|---|---|---|
2004 | 2009 | Halina Sekita | – |
2009 | 2009 | Jakub Majewski | – |
styczeń 2010 | 27 czerwca 2017 | Artur Radwan | – |
27 czerwca 2017 | 31 lipca 2017 | Czesław Sulima (p.o.) | – |
31 lipca 2017 | brak | Robert Stępień | – |
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
Wars (przedsiębiorstwo) | Elewarr | Robotnicza Spółdzielnia Mieszkaniowa Ursus | Lotte Wedel | MM Prime Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych | Posnet | Spravia | Moya (sieć stacji paliw) | Świat Książki | Arkena | Coders Lab | ERIF Biuro Informacji Gospodarczej | Prosper (przedsiębiorstwo) | Polskie Linie Lotnicze LOT | Niezależny Operator Międzystrefowy | Fabrity Holding | Artchitecture | Provident Polska | Agencja Wydawniczo-Reklamowa Skarpa Warszawska | Bonus Systems PolskaOceń: Koleje Mazowieckie