Żoliborz (zajezdnia tramwajowa)


Zajezdnia tramwajowa „Żoliborz”, formalnie znana jako Zakład Realizacji Przewozów „Żoliborz” − R-4, to istotny element warszawskiej infrastruktury transportowej. Otwarto ją w 1963 roku, a jej lokalizacja przyciąga uwagę mieszkańców oraz turystów. Jej początki sięgają czasów, gdy w Warszawie dynamicznie rozwijała się sieć tramwajowa.

Warto zaznaczyć, że zajezdnia znajduje się na Młocinach, co sprawia, że jest to ważny punkt w systemie komunikacyjnym stolicy.

Opis

Zajezdnia tramwajowa na Żoliborzu pełniła funkcję operacyjną, zastępując wcześniejszą tymczasową remizę, która znajdowała się przy ulicy Słowackiego. Jej działalność trwała przez wiele lat, podczas których zajezdnia zyskała na znaczeniu w kontekście komunikacji miejskiej.

Nazwy

W trakcie swojej eksploatacji zajezdnia przeszła dwie istotne zmiany nazw, co odzwierciedla różne etapy jej funkcjonowania. Możemy przyjrzeć się dokładnym datom oraz nazwom, które były używane w historii tej placówki.

OkresNazwa
30 czerwca 1963 — 31 grudnia 1966Stacja Obsługi Tramwajów „Północ” im. S. Ostrowskiego
1 stycznia 1967 — 31 października 2013Zakład Eksploatacji Tramwajów R-4 Żoliborz im. S. Ostrowskiego
Od 1 listopada 2013 —Zakład Realizacji Przewozów R-4 Żoliborz

Tabor

W ciągu wielu lat funkcjonowania, w R-4 Żoliborz stacjonowały różne typy wagonów tramwajowych. Na początku były to głównie wagony typu 13N, które przez długi czas stanowiły podstawowy skład taboru. W 1995 roku zajezdnia wzbogaciła się o pierwsze pojazdy typu stopiątka. Z biegiem lat wprowadzano coraz nowocześniejsze tramwaje, co przyczyniło się do stopniowego wycofywania starszych modeli wagonów 13N.

Przypisy

  1. Zakłady spółki Tramwaje Warszawskie. [w:] Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. [online]. tw.waw.pl. [dostęp 03.10.2021 r.]
  2. ZAKŁAD REALIZACJI PRZEWOZÓW R-4 ŻOLIBORZ. tramwar.pl, 03.08.2015 r. [dostęp 25.07.2022 r.]

Oceń: Żoliborz (zajezdnia tramwajowa)

Średnia ocena:4.68 Liczba ocen:24