Ulica Połczyńska w Warszawie


Ulica Połczyńska to istotny element komunikacyjny w Warszawie, zlokalizowana w dzielnicachWola oraz Bemowo. Ta ulica pełni ważną rolę w codziennym życiu mieszkańców tych okolic, a jej przebieg jest szczególnie interesujący z punktu widzenia zarówno transportu, jak i lokalnej infrastruktury.

Ulica Połczyńska łączy różne części stolicy, przebiegając przez osiedla takie jak Chrzanów oraz Jelonki Południowe na Bemowie. Rozpoczyna się przy skrzyżowaniu z ulicą Studzienną, co czyni ją naturalnym przedłużeniem ulicy Wolskiej.

W trakcie swojego biegu, ulica Połczyńska przecina również inne istotne arterie, w tym ulicę Powstańców Śląskich, przedłużając się następnie w kierunku gminy Ożarów Mazowiecki, gdzie zmienia nazwę na ulicę Poznańską. Dzięki swojemu przebiegowi, ulica Połczyńska stanowi ważne połączenie dla mieszkańców i podróżnych, ułatwiając dostęp do różnych części Warszawy oraz okolicznych miejscowości.

Historia

Ulica, o której mowa, ma bogatą historię, przekształcającą się na przestrzeni wieków. To dawna droga, która prowadziła z Warszawy przez Wolę w kierunku Błonia. Jej znaczenie nie ograniczało się tylko do funkcji komunikacyjnej, ale również pełniła istotną rolę militarną, zwłaszcza w XIX wieku, kiedy to wzniesiono fort pierścienia wewnętrznego Twierdzy Warszawa, znany jako Fort Wola oraz fort Chrzanów na obrzeżach fortecy.

W roku 1657, w trakcie potopu szwedzkiego, te tereny zostały zniszczone przez armie szwedzkie, które skierowały się w stronę Warszawy, niszcząc przy tym cześć zabudowań wsi Chrzanów, Odolany i Wielka Wola. Z kolei kolejne zniszczenia miały miejsce w trakcie kluczowych wydarzeń historycznych, takich jak insurekcja kościuszkowska, powstanie listopadowe, a także w czasie obrony Warszawy w 1939 roku oraz podczas powstania warszawskiego i rzezi Woli w 1944 roku.

W okolicach ulicy, z racji pełnionych funkcji traktu, z chwilą jej powstawania rozwijała się zabudowa usługowa. Odnaleźć tu można było liczne karczmy, sklepy, kuźnie i inne lokale. Jeszcze w drugiej połowie XIX wieku, na odcinku między Młynarską a Szosą Bemowską, istniało 27 lokali gastronomicznych, które mogły służyć nie tylko konsumpcji.

W rejonie Chrzanowa i Jelonek Południowych, w XIX wieku, powstało wiele cegielni. Największa z nich, fabryka dachówek Bogumiła Schneidera, pozostawiła po sobie ślad w postaci Glinianki Schneidra. Ulica została wybrukowana kocimi łbami, częściowo z granitowej kostki na styku z Wolską. W związku z jej złym stanem nawierzchni, w okresie powojennym ulica ta znana była z licznych warsztatów samochodowych.

15 maja 1951 roku, ulica ta została włączona do Warszawy i przyjęła tradycyjną nazwę Szosa Poznańska. Obecna nazwa została nadana w wyniku uchwały z 12 kwietnia 1954 roku. Od lat 60. aż do reformy sieci drogowej w lutym 1986 roku, była częścią drogi państwowej nr 17 oraz międzynarodowych dróg E8 i E12. Do końca 2013 roku, stanowiła fragment miejskiego odcinka drogi krajowej nr 2 oraz trasy europejskiej E30. Obecnie, ulicy przysługuje kategoria drogi powiatowej.

1 sierpnia 1992 roku oddano do użytku przedłużenie linii tramwajowej prowadzącej od pętli przy cmentarzu Wolskim do skrzyżowania z ulicą Powstańców Śląskich. W trakcie budowy zniszczono wiele cennych śladów starej zabudowy, pozostawiając jedynie stare kapliczki.

Obecna zabudowa wzdłuż ulicy odzwierciedla jej rolę jako jednej z zasadniczych arterii wylotowych z Warszawy. Można tu znaleźć liczne warsztaty, salony i komisy samochodowe, stacje paliw oraz hotele.

Ważniejsze obiekty

Ulica Połczyńska w Warszawie to miejsce, które kryje w sobie wiele interesujących obiektów. Wśród nich można wymienić:

Przypisy

  1. Linia tramwajowa zwykła 10. Trasbus.com – Historia warszawskiej komunikacji miejskiej. [dostęp 14.12.2023 r.]
  2. Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 27 września 2013 r. w sprawie pozbawienia dróg kategorii dróg krajowych (Dz.U. z 2013 r. poz. 1153)
  3. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie: Ulice. [dostęp 24.04.2020 r.]
  4. Organizacja Narodów Zjednoczonych: European Agreement on main international traffic arteries (AGR) (with annexes and list of roads). Concluded at Geneva on 15 November 1975 / Accord européen sur les grandes routes de trafic international (AGR). [dostęp 09.04.2021 r.]
  5. Kwiryna Handke: Dzieje Warszawy nazwami pisane. Warszawa: Muzeum Historyczne m.st. Warszawy, 2011.
  6. Uchwała nr 192 Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 1985 r. w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg krajowych (M.P. z 1986 r. nr 3, poz. 16).
  7. Uchwała nr 9 Rady Narodowej m.st. Warszawy z 12 kwietnia 1954 r. w sprawie zmiany nazw ulic m.st. Warszawy. „Dziennik Urzędowy Rady Narodowej m.st. Warszawy”. nr 5, poz. 11, 30.04.1954 r.
  8. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 maja 1951 r. w sprawie zmiany granic miasta stołecznego Warszawy (Dz.U. z 1951 r. nr 27, poz. 199).
  9. Plan Warszawy, wyd. 1, Warszawa: Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1963.
  10. Plan Warszawy, wyd. 5, Warszawa: Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1973.
  11. Hegi Gyula, Domokos György: EUROPE L'EUROPE EUROPA ЕВРОПА Road atlas. Budapeszt: Cartographia Budapest, 1981.
  12. Warszawa: atlas aglomeracji 1:20 000. Wyd. pierwsze. Warszawa: Polskie Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1996.

Oceń: Ulica Połczyńska w Warszawie

Średnia ocena:4.72 Liczba ocen:9