Pałac w Wilanowie


Pałac w Wilanowie, położony w malowniczej dzielnicy Wilanów, jest prawdziwą perłą barokowej architektury królewskiej. Jest to nie tylko zabytek, ale także świadek burzliwej historii Polski. Budowę tej wspaniałej rezydencji rozpoczęto w latach 1681–1696, na zlecenie króla Jana III Sobieskiego oraz jego żony, Marii Kazimiery, według koncepcji uznanego architekta, Augustyna Wincentego Locciego. Skrzydła boczne zostały dodane w kolejnych latach, od 1723 do 1729, co wzbogaciło bryłę pałacu i dodało mu majestatycznego charakteru.

Obecnie Pałac w Wilanowie jest siedzibą Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, a także Muzeum Plakatu w Wilanowie. Te instytucje kulturalne przyciągają licznych odwiedzających, oferując im wgląd w bogatą historię i sztukę, które nierozerwalnie związane są z tym miejscem.

Pod względem architektonicznym i artystycznym, pałac oraz jego otaczający park zachowały swój oryginalny wygląd, co czyni je wyjątkowym miejscem do odkrywania historycznych wartości. W 1994 roku zespół pałacowy, w tym zabudowania Morysina, został oficjalnie uznany za pomnik historii. Jest to także doskonała przestrzeń do organizacji różnorodnych wydarzeń kulturalnych, koncertów oraz spotkań, które przyciągają mieszkańców i turystów.

Obok pałacu znajduje się rozległy ogród, który dodaje uroku temu niezwykłemu miejscu, stwarzając idealne warunki do relaksu oraz obcowania z naturą.

Architektura i wystrój pałacu

Architektura tego pałacu wyróżnia się niezwykłą oryginalnością, będąc efektem połączenia europejskich tradycji artystycznych ze staropolskimi metodami budowlanymi. Zachowany został bogaty wystrój zarówno elewacji, jak i wnętrz pałacowych. Te elementy dekoracyjne odnoszą się do antycznej symboliki, która glorifikuje ród Sobieskich oraz osiągnięcia militarne króla.

Wystrój pałacu jest dziełem wielu znakomitych artystów, w tym:

  • Józef Szymon Bellotti,
  • Jerzy Siemiginowski-Eleuter,
  • Michelangelo Palloni,
  • Claude Callot,
  • Jan Reisner, który stworzył plafonowy obraz pt. Jutrzenka w Gabinecie Zwierciadlanym,
  • Johann Samuel Mock, autor obrazów przedstawiających Augusta II Mocnego w Gabinecie Holenderskim.

W tarczach elewacji znajdują się dekoracje autorstwa Francesco Fumo. Ornamentyka regencyjna z lat 20. i 30. XVIII wieku, charakteryzująca się bogato zdobionymi detalami, została stworzona przez Pietro Innocente Comperetiego. Rzeźby do gabinetu, cechujące się finezyjnym wykończeniem, są dziełem Eliasza Hofmanna, pochodzącego z Puław, który wywodził się z rodziny rzeźbiarzy pracujących dla Lubomirskich.

Historia

W latach 1677–1680 rozpoczęła się budowa, która stała się typową rezydencją magnacką, urządzoną w stylu dworu polskiego z charakterystycznymi alkierzami. Projekt rozbudowy oraz dekoracji powierzono, najprawdopodobniej, Tylmanowi z Gameren, natomiast odpowiedzialność za realizację powierzono Augustynowi Locci.

W latach 1692–1696 w centralnej części obiektu zawitało drugie piętro, a wieżyczki zostały zwieńczone eleganckimi miedzianymi hełmami. Pałac w kształcie, w jakim możemy go zobaczyć dzisiaj, z 1696 roku, reprezentuje barokowy typ rezydencji podmiejskiej znany jako entre cour et jardin. Kolejna faza budowy miała miejsce w latach 1720–1728, kiedy to dobudowano boczne skrzydła, z projektem opracowanym przez Giovanni Spazzio, głównego architekta Elżbiety z Lubomirskich Sieniawskiej.

Po zgonie Jana III Sobieskiego w 1696 roku, pałac na mocy układu z 1699 roku przeszedł w ręce jego synów, w szczególności Aleksandra oraz Konstantego.

W 1720 roku Konstanty sprzedał posiadłość zaprzyjaźnionej Elżbiecie Sieniawskiej, która wkrótce podjęła się jej dalszej rozbudowy, w tym dodania wspomnianych skrzydeł. Realizacją prac budowlanych zleciła Józefowi Fontanie. Po śmierci Elżbiety w 1729 roku, pałac przeszedł na jej córkę Zofię, która była małżonką wojewody ruskiego, księcia Augusta Aleksandra Czartoryskiego. Wkrótce oddała pałac w dożywotnią dzierżawę królowi Augustowi II Mocnemu.

Następną dziedziczką, po Elżbiecie i Augustie, była ich córka Izabela Lubomirska, która aktywnie działała na polu artystycznym i wzbogaciła wnętrza pałacu o cenne dzieła sztuki oraz zbudowała nowe konstrukcje na dziedzińcu.

W 1799 roku nowe władzę nad pałacem uzyskał jej zięć, Stanisław Kostka Potocki. Na jego zlecenie, w 1805 roku, w pałacu zainaugurowano jedno z pierwszych publicznych muzeów w Polsce. Oprócz bogatych zbiorów sztuki europejskiej i dalekowschodniej, centralna część poświęcona była pamięci Jana III i chwalebnej historii narodu.

Na terenie przedpałacowym, w 1836 roku, nowy właściciel Aleksander Stanisław Potocki zbudował mauzoleum ku czci swoich rodziców, którego projekt opracował Henryk Marconi.

W 1892 roku pałac przeszedł w ręce Ksawerego Branickiego i pozostawał w jego rodzie aż do 1945 roku. Ostatnim właścicielem był Adam Branicki.

14 maja 1926 roku, w czasie przewrotu majowego, Stanisław Wojciechowski podpisał w pałacu rezygnację z urzędu Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

W trakcie II wojny światowej Niemcy oraz Węgrzy dokonali rabunku około 80% wyposażenia wnętrz pałacu, zaś ogród pałacowy uległ zniszczeniu.

Po zakończeniu wojny pałac trafił pod zarząd państwa. W latach 1946–1952 pełnił funkcję rezydencji premiera. Po przeprowadzonych gruntownych pracach konserwatorskich oraz rewindykacji znacznej części zbiorów, które zostały wywiezione przez Niemców, pałac został udostępniony publiczności dopiero w 1962 roku. W latach 1964–1981 pełnił także rolę oficjalnej rezydencji dla wyższych gości zagranicznych.

Od 1995 roku nad pałacem oraz zespołem pałacowo-parkowym pieczę sprawuje Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie (poprzednio znane jako Muzeum Pałac w Wilanowie). W 2004 roku dzięki wsparciu finansowemu z Norwegii, przeprowadzono renowację zespołu, która obejmowała również inne polskie zabytki, w tym Zamek w Malborku oraz krakowskie Sukiennice.

Filatelistyka

W zespole wilanowskim można odnaleźć wyjątkowe znaki pocztowe, które ukazują wspaniałość tego miejsca. Oto kilka wybranych przykładów:

  • znaczek pocztowy o nominale 60 groszy z 1967 roku, którego projekt stworzył Stefan Małecki, a który przedstawia reprodukcję obrazu autorstwa Wincentego Kasprzyckiego. Jego nakład wyniósł 8 milionów sztuk,
  • dwie karty pocztowe wydane z okazji Dnia Znaczka w 1971 roku, o nominałach 40 groszy i 1,65 złotego, zaprojektowane przez Tadeusza Michaluka, z nakładami odpowiednio 500 tys. i 200 tys. sztuk,
  • karte pocztową wydaną 17 grudnia 1971 roku, stworzoną przez Jacka Brodowskiego, z herbem Sobieskich, która miała nakład 106 400 sztuk,
  • kartę pocztową z 18 kwietnia 1977 roku, upamiętniającą 300-lecie Wilanowa, również zaprojektowaną przez Jacka Brodowskiego, z detalami architektury pałacu, której nakład wyniósł 1 013 000 sztuk,
  • datownik okolicznościowy, który obowiązywał w dniach 21-26 kwietnia 1977,
  • ostatni znaczek z serii sześciu znaczków pocztowych, który wszedł do obiegu 21 listopada 1977 roku, o nominale 6,90 złotego, także zaprojektowany przez Jacka Brodowskiego.

Te znaki pocztowe oraz ich projekty doskonale ilustrują nie tylko bogatą historię Wilanowa, lecz także talent artystów, którzy przyczynili się do popularyzacji tego miejsca.

Przypisy

  1. Angelika Swoboda: Ostatnia z Branickich. Straciła pałac w Wilanowie, zesłano ją do Rosji, ukochany ożenił się z inną. weekend.gazeta.pl, 29.01.2016 r.
  2. Karol Mórawski, Wiesław Głębocki: Bedeker warszawski: w 400-lecie stołeczności Warszawy. Warszawa: Iskry, 1996, s. 336. ISBN 83-207-1525-3.
  3. Zarządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 08.09.1994 r. w sprawie uznania za pomnik historii (M.P. z 1994 r. nr 50, poz. 423).
  4. Wojciech Fijałkowski: Wilanów. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1973, s. 42.
  5. Wojciech Fijałkowski: Wilanów. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1973, s. 43, 48.
  6. Wojciech Fijałkowski: Wilanów. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1973, s. 53.
  7. Wojciech Fijałkowski: Wilanów. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1973, s. 103.
  8. Wojciech Fijałkowski: Wilanów. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1973, s. 126.
  9. Wojciech Fijałkowski: Wilanów. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1973, s. 131–133.
  10. Wojciech Fijałkowski: Szlakiem warszawskich rezydencji i siedzib królewskich. Warszawa: Wydawnictwa PTTK „Kraj”, 1990, s. 54.
  11. Wojciech Fijałkowski: Szlakiem warszawskich rezydencji i siedzib królewskich. Warszawa: Wydawnictwa PTTK „Kraj”, 1990, s. 57.
  12. Encyklopedia Warszawy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1994, s. 186.
  13. Eligiusz Ristau, Wilanów w filatelistyce, w: Mówią Wieki, nr 3/1980, s. 13, ISSN 0032-6143.
  14. Alergia Jerzy Siemiginowski, druga poł. XVII w.
  15. Obraz A. Gryglewskiego z 1874 roku przedstawiający sypialnię w pałacu w Wilanowie.

Oceń: Pałac w Wilanowie

Średnia ocena:4.46 Liczba ocen:17