Tunel Wisłostrady


Tunel Wisłostrady to istotny element infrastruktury drogowej w Warszawie, zlokalizowany po lewej stronie Wisły, na obszarze znanym jako Powiśle. Pod powierzchnią gruntu przebiega on pod mostem Świętokrzyskim, co czyni go jednym z kluczowych punktów komunikacyjnych w tym rejonie.

Odcinek Wisłostrady, który stanowi część tego tunelu, ma długość około 900 metrów. Tunel został oddany do użytku w 2003 roku i przez cały okres do roku 2016 cieszył się tytułem najdłuższego drogowym tunelu w Polsce, co podkreśla jego znaczenie w lokalnej sieci transportowej.

Więcej informacji na temat Wisłostrady oraz jej roli w komunikacji można znaleźć w dostępnych przewodnikach.

Budowa

Tunel został zbudowany w związku z konstrukcjąmostu Świętokrzyskiego. Ze względu na fakt, że jezdnia mostu jest usytuowana tuż nad jezdnią Wisłostrady, konieczne stało się umiejscowienie przejazdu w tunelu, co zmusiło do zastosowania innowacyjnych rozwiązań inżynieryjnych.

Rozpoczęcie budowy miało miejsce w kwietniu 2001 roku, a prace zakończyły się w roku następnym. Niestety, przez blisko rok tunel pozostawał nieczynny, ponieważ nie spełniał standardów bezpieczeństwa oraz terminy jego otwarcia były wielokrotnie odkładane. Władze miasta spotykały się z krytyką, gdyż wielu mieszkańców uważało projekt za nieuzasadniony finansowo. Zestawiając wydatki, można stwierdzić, że budowa tunelu kosztowała około 210 mln zł, co stanowiło o 30 mln zł więcej niż początkowo zakładano.

Podczas realizacji tego przedsięwzięcia stworzono specjalną jezdnię usytuowaną na brzegu Wisły, która zyskała popularność wśród rolkarzy, rowerzystów i spacerowiczów. Po oddaniu tunelu do użytku, ta jezdnia została zamknięta dla ruchu samochodowego. Niemniej jednak, w przypadku awarii lub kolizji w tunelu, przewidziano możliwość korzystania z tej dojazdowej trasy. Taką sytuację odnotowano w sierpniu 2012 roku, kiedy to awaria związana z budową II linii warszawskiego metra spowodowała konieczność zamknięcia tunelu.

W przestrzeni nad tunelem powstał przestronny skwer, na którym urządzono ścieżki rowerowe oraz alejki spacerowe, co uczyniło to miejsce bardziej dostępnym dla wszystkich. Otwarcie tunelu miało miejsce w sierpniu 2003 roku, co przyciągnęło uwagę mieszkańców Warszawy. Niestety, w sierpniu 2012 roku doszło do kolejnego zamknięcia obiektu, które było skutkiem wypłukania ziemi pod tunelem. Problem ten wystąpił w trakcie budowy stacji metra Centrum Nauki Kopernik.

W związku z zaistniałą sytuacją, ruch samochodowy został przekierowany objazdami przez bulwary wiślane oraz Wybrzeże Kościuszkowskie. Ratusz zapewniał, że zamierza ponownie otworzyć tunel do końca 2012 roku, co ostatecznie miało miejsce 23 czerwca 2013 roku.

Konstrukcja

Dwunawowy tunel drogowy charakteryzuje się trzema pasami ruchu w każdym kierunku. W kierunku południowym jego długość wynosi 930 m, natomiast w kierunku północnym 889 m. Tunel został wyposażony w nowoczesne systemy szybkiego oddymiania oraz wentylacji, a także w specjalistyczne urządzenia, które zapewniają łączność z odpowiednimi służbami w trakcie akcji ratunkowych. Co ciekawe, w centralnej części tuneli znajduje się przystanek autobusowy.

Strop tunelu jest lekko nachylony w obie strony, co sprawia, że woda nie zatrzymuje się na powierzchni, lecz swobodnie spływa grawitacyjnie, wsiąkając w grunt z boków. Trzy solidne i głębokie ściany szczelinowe, na których opiera się tunel, posiadają w dolnych partiach tzw. „zęby”. Ich obecność umożliwia efektywny spływ wody pod tunelem od strony skarpy w kierunku Wisły.

Nad częścią tunelu, na ogromnych skrzyniach fundamentowych, które są puste w środku, powstało Centrum Nauki Kopernik. W trakcie budowy centrum, która miała miejsce w 2008 roku, część tunelu Wisłostrady została odkryta. Wzdłuż tej części, od strony ul. Wybrzeże Kościuszkowskie, zbudowano dodatkowy tunel techniczny, który jest przeznaczony na instalacje elektryczne oraz wodno-kanalizacyjne.

Przypisy

  1. Niepotrzebne tunele: podziemne przejazdy windują koszty inwestycji - Raporty surowcowe - Forsal.pl – Biznes, Gospodarka, Świat [online], forsal.pl [dostęp 20.11.2017 r.]
  2. Tunel Wisłostrady wreszcie otwarty! Ale na razie zwężony. warszawa.gazeta.pl, 22.06.2013 r. [dostęp 23.06.2013 r.]
  3. Jarosław Osowski: Zalana stacja metra to wina wykonawcy? Zabrakło studni. Gazeta.pl, 22.08.2012 r. [dostęp 28.08.2012 r.]
  4. a b Dariusz Bartoszewicz: Czy zalanie stacji metra Powiśle zagraża Kopernikowi?. Gazeta.pl, 25.08.2012 r. [dostęp 28.08.2012 r.]
  5. Osunięcie ziemi na budowie metra. Zamknięte most i Wisłostrada
  6. Nowy objazd Wisłostrady tuż nad brzegiem Wisły
  7. Najdłuższy tunel w Polsce. [dostęp 11.05.2010 r.]

Oceń: Tunel Wisłostrady

Średnia ocena:4.49 Liczba ocen:15