Most Świętokrzyski


Most Świętokrzyski, znany również jako most wantowy, jest wyjątkową konstrukcją, która znajduje się w Warszawie, przebiegając nad rzeką Wisłą. Jest to istotny element komunikacyjny, łączący dwie kluczowe dzielnice stolicy – Śródmieście oraz Praga-Północ.

Ten most nie tylko spełnia funkcje transportowe, ale także stanowi piękny punkt widokowy, z którego można podziwiać malownicze krajobrazy Warszawy oraz okoliczne tereny.

Konstrukcja

Budowla ta, składająca się z wiaduktu, osiąga całkowitą długość 479 metrów, co czyni ją imponującym zjawiskiem na rzece. Obiekt został zaprojektowany z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, a także z dwoma pasami dedykowanymi pieszym i rowerzystom, co zapewnia bezpieczeństwo i komfort użytkowników.

Most, o konstrukcji wantowej, oparty jest na pylonie o wysokości 90 metrów. Na tym pylonie umocowane są 48 lin, które pełnią rolę podtrzymującą dla mostowej płyty. Pylon jest usytuowany na prawym brzegu Wisły, natomiast lewa strona tego obiektu opiera się na dwóch solidnych podporach, które są osadzone w dnie rzeki.

Warto zauważyć, że wewnątrz północnej „nogi” pylonu znajduje się winda konserwacyjna, co ułatwia utrzymanie konstrukcji w dobrym stanie. Wygląd mostu jest bardzo efektowny – dzięki zminimalizowanej liczbie filarów, projekt sprawia wrażenie lekkości, mimo że w rzeczywistości składa się z siedmiu przęseł, łącznie z dojazdowymi wiaduktami.

Dodatkowo, most jest niesamowicie podświetlany w nocy, co potęguje jego atrakcyjność wizualną i staje się wyjątkowym punktem widokowym dla mieszkańców oraz turystów.

Historia

Budowa konstrukcji mostu była ściśle związana z ambitnymi planami zagospodarowania terenów w rejonie Portu Praskiego, które finansował m.in. koncern Elektrim. Nie bez znaczenia były także plany rozbudowy miasteczka uniwersyteckiego na Powiślu.

Akt inaugurujący budowę mostu przypada na 28 września 1998 roku, gdy wmurowano kamień węgielny. Inwestycję zrealizowano z użyciem technologii i zasobów firmy Mostostal Warszawa SA, a projekt mostu był dziełem wybitnych architektów, Andrzeja Czapskiego oraz Pekki Pulkkinena. Całość dopełnił przemyślany projekt architektoniczny autorstwa Tadeusza Korszyńskiego.

Realizacja dzieła trwała dwa lata, a całkowity koszt budowy oszacowano na około 160 milionów złotych.

Most przejął zarówno ruch, jak i funkcje komunikacyjne od rozebranego mostu Syreny. Po zamknięciu dwóch pasów drogowych na moście Śląsko-Dąbrowskim w 2007 roku zyskał jeszcze większe znaczenie transportowe, łącząc centralne obszary miasta z Pragą. Uznawany jest za jeden z najlepiej zaprojektowanych mostów, mających na uwadze potrzeby rowerzystów w Warszawie.

W 2005 roku przedstawiono koncepcję wprowadzenia linii tramwajowej, która miałaby prowadzić przez most. Projekt zakładał połączenie skrzyżowania ul. Targowej oraz Kijowskiej na Pradze z rondem ONZ znajdującym się w centrum stolicy. Wprowadzenie tramwaju wymagałoby oczywiście zmiany organizacji ruchu, co stanowiłoby zniesienie kilku pasów jezdni, a zachowanie by tylko po jednym pasie w każdą stronę, dbając jednak przy tym o pieszych oraz rowerzystów.

Niemniej jednak, z uwagi na rozpoczęcie prac budowlanych przy II linii metra, plany te musiały zostać odłożone na później.

Inne informacje

Most Świętokrzyski, który zajmuje piątą pozycję pod względem długości wśród mostów wantowych w Polsce, jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych punktów stolicy. Warto zwrócić uwagę na jego bogatą historię oraz różnorodne wydarzenia, które miały na nim miejsce.

31 sierpnia 2001 roku na moście, a dokładniej na jego przyczółku zwanym Syreną, odbył się niesamowity koncert Most Beautiful Rock For Peace, zorganizowany przez zespół Tangerine Dream. Ten wyjątkowy wieczór zakończył się spektakularną iluminacją mostu oraz pokazem sztucznych ogni, który przyciągnął około 6000 mieszkańców Warszawy. Kulminacyjnym punktem wydarzenia był występ Kasi Stankiewicz.

W 2009 roku media rozprzestrzeniły informację o prawnej ochronie nazwy oraz wizerunku mostu, co według wykonawcy miało wiązać się z koniecznością uiszczania opłat licencyjnych przez osoby chcące filmować obiekt. Jednak w rzeczywistości chronione jest jedynie „wykorzystanie w charakterze znaku towarowego konkretnej grafiki załączonej w dokumentacji zgłoszeniowej”; rzeczywiste użycie wizerunku mostu, jak na przykład w formie zdjęć, nie narusza przepisów ochrony znaku.

Most Świętokrzyski ma również swoje miejsce w kulturze popularnej. Motyw jego obecności pojawia się w utworze „Warszawska Plaża” zespołu Płyny. Co więcej, w jednym z kluczowych momentów filmu „Nigdy w życiu!” to właśnie na tym moście główna bohaterka zmaga się z brakiem paliwa podczas ulewy, spotykając swego ukochanego. W tle tej emocjonującej sceny słyszymy piosenkę Edyty Bartosiewicz pt. „Opowieść”.

Nie możemy zapomnieć, że most również zyskał rozgłos dzięki teledyskowi zespołu Ich Troje do utworu „Razem, a jednak osobno”, który pochodzi z albumu Ad. 4.

Przypisy

  1. Jarosław Osowski. Rowerem wzdłuż Trasy Łazienkowskiej. „Gazeta Stołeczna”, s. 1, 07.11.2023 r.
  2. KrzysztofK. Wąchalski KrzysztofK., Studium zagadnień montażu wspornikowego mostów wantowych na podstawie wybranych realizacji mostowych w Polsce, Gdańsk 2014 [dostęp 05.07.2021 r.]
  3. Architektura Betonowa [online], architekturabetonowa.pl [dostęp 05.07.2021 r.]
  4. Największe mosty podwieszane w Polsce (stan w roku 2004). [dostęp 27.01.2010 r.]
  5. Adam Taukert: Kolumnę Zygmunta tanio sprzedam. Kwartalnik Urzędu Patentowego RP, 2010.
  6. Jerzy Majewski, Dariusz Bartoszewicz, Tomasz Urzykowski: Spacerownik warszawski. Warszawa: Wydawnictwo Agora, 2007, s. 35. ISBN 978-83-60225-96-7.

Oceń: Most Świętokrzyski

Średnia ocena:4.74 Liczba ocen:21