Trasa Toruńska to ważny element infrastruktury transportowej w Warszawie, który znacznie poprawia komunikację między północnymi dzielnicami prawobrzeżnej części miasta. Stanowi ona integralną część ekspresowej obwodnicy Warszawy, a także jest fragmentem drogi ekspresowej S8.
W ramach rozwoju miejskiego układu drogowego, Trasa Toruńska pełni kluczową rolę w ułatwieniu ruchu oraz skróceniu czasu podróży dla mieszkańców i użytkowników transportu.
Historia
Budowa Trasy Toruńskiej w Warszawie zainaugurowana została w 1976 roku, zrealizowana według planów zespołu architektów, którym kierował Wiesław Piątkowski. W 1981 roku udostępniono część trasy do ruchu, jednakże prace na kolejnych odcinkach wstrzymano około 1983 roku. W ramach pierwszego etapu budowy, nad Żeraniem zrealizowano cztery estakady: dwie dla ruchu tranzytowego oraz dwie dedykowane wjazdom i zjazdom z ul. Modlińskiej oraz Stalingradzkiej, która w obecnych czasach nosi nazwę ul. Jagiellońska, jak również z ul. Marywilskiej. Niestety, w wyniku złej jakości wykonania, estakady tranzytowe zostały zamknięte już w 1982 roku, wkrótce po budowie dwóch dodatkowych. W trosce o bezpieczeństwo, nieużywane wiadukty zostały ostatecznie zdemontowane w 2005 roku.
Cała Trasa składała się z ponad dziewięćdziesięciu obiektów inżynieryjnych, w tym mostów, tuneli, wiaduktów, estakad oraz kładek. W 1994 roku przedłużono istniejący odcinek do Marek, łącząc go z Drogą Krajową nr 18, która obecnie nazywana jest Drogą Krajową nr 8. Skrzyżowanie z ul. Łabiszyńską zrealizowano tymczasowo, stosując jednopoziomowe rondo, natomiast wiadukty nad tym rondem zostały wybudowane dopiero podczas przebudowy, która rozpoczęła się w roku 2009. Wcześniej w tym miejscu pozostawiono nieukończone filary.
W latach 2006-2007 zbudowano węzeł IKEA na potrzeby rozwoju tej części infrastruktury, której inwestorem była firma IKEA. W 2006 roku zrealizowano również prace dotyczące wykorzystania elementów z nieistniejącego mostu Syreny, które były zastosowane do budowy dekoracyjnego wiaduktu zastępczego. Jego celem było obsługiwanie ruchu w kierunku centrum. W kolejnym roku, 2007, rozpoczęto remont estakady, co pokierowało ruchem na nowo zbudowany wiadukt.
We wrześniu 2009 roku GDDKiA podjęła decyzję o przebudowie Trasy Toruńskiej od ul. Modlińskiej do Marek, dostosowując ją do parametrów drogi ekspresowej. 7 czerwca 2012 roku oddano do użytku główne jezdnie tej drogi ekspresowej. Umowę z przedsiębiorstwem Metrostav na przebudowę mostu gen. Stefana Grota-Roweckiego oraz część estakad przy ul. Modlińskiej podpisano 18 lipca 2013 roku, a prace budowlane rozpoczęły się jesienią tego samego roku. Zmodernizowany fragment trasy oddano do użytku 21 września 2015 roku.
Warto również wspomnieć, że pod wiaduktem Trasy Toruńskiej usytuowany jest przystanek kolejowy Warszawa Toruńska, co korzystnie wpływa na integrację tej drogi z systemem transportowym w regionie.
Nazwa
Nazwa trasy wywodzi się z ulicy Toruńskiej, która znajduje się na Bródnie i przebiega przez obszar obecnej trasy. Warto zauważyć, że kluczowym elementem tego szlaku komunikacyjnego jest most gen. Stefana Grota-Roweckiego, który pierwotnie był znany jako most Toruński.
Trasa Toruńska jest często rozpatrywana jako część Trasy Armii Krajowej, będącej jej zachodnim przedłużeniem nad rzeką Wisłą. Warto jednak podkreślić, że w niektórych przypadkach można spotkać się z błędnym zastosowaniem nazwy Trasa Toruńska w odniesieniu do alei Armii Krajowej.
Przypisy
- Jedziemy całą szerokością Trasy AK. gddkia.gov.pl, 21.09.2015 r. [dostęp 21.09.2015 r.]
- Metrostav przeprasza za utrudnienia na Trasie AK. rynekinfrastruktury.pl, 16.10.2013 r. [dostęp 08.06.2014 r.]
- Jasna, długa, prosta… Trasa Toruńska oddana do ruchu. gddkia.gov.pl, 06.06.2012 r. [dostęp 10.06.2012 r.]
- Most Grota dopiero po Północnym. TVN Warszawa. [dostęp 23.09.2009 r.]
- Tadeusz Przemysław Szafer: Nowa architektura polska. Diariusz lat 1976–1980. Warszawa: Wydawnictwo Arkady, 1981, s. 257. ISBN 83-213-3065-7.
- Krzysztof Jabłoński i in.: Warszawa: portret miasta. Warszawa: Arkady, 1984, s. strony nienumerowane (Kronika odbudowy, budowy i rozbudowy 1945−1982). ISBN 83-213-2993-4.
- Jaka będziesz Warszawo. Warszawa: Książka i Wiedza, 1976, s. 86.
Pozostałe obiekty w kategorii "Drogi i trasy":
Ekspresowa obwodnica Warszawy | Obwodnica śródmiejska w Warszawie | Trasa Siekierkowska w Warszawie | Tunel średnicowy w Warszawie | Śluza im. inż. Tadeusza Tillingera | Tunel Trasy W-Z w Warszawie | Tunel drogi ekspresowej S2 w Warszawie | Tunel Wisłostrady | Obwodnica etapowa Warszawy | Trasa Armii Krajowej w Warszawie | Tranzytowa obwodnica Warszawy | Trasa Salomea-Wolica | Trasa Łazienkowska | Wisłostrada | Wschodnia Obwodnica Warszawy | Trasa W-Z w WarszawieOceń: Trasa Toruńska w Warszawie