Trasa Salomea-Wolica


Trasa Salomea-Wolica, potocznie znana jako Obwodnica Raszyna, to nowoczesna droga, która spełnia parametry drogi ekspresowej. Łączy ona warszawskie Aleje Jerozolimskie z głównymi trasami wylotowymi w kierunku Wrocławia, Katowic oraz Grójca. Odcinek trasy jest kontynuacją warszawskiej alei 4 czerwca 1989 roku, mającej na celu w przyszłości połączyć Trasę Mostu im. Marii Skłodowskiej-Curie (znaną również jako Północna) z omawianą drogą Salomea-Wolica.

Większą część trasy, począwszy od węzła Opacz, droga jest częścią ekspresowej S8. W węźle Warszawa Janki, ulokowanym w pobliżu wsi Wolica, trasa rozdziela się na dwie główne kierunki: kontynuację S8 w stronę Wrocławia (do węzła Paszków) oraz łącznik do drogi nr 7, prowadzący w kierunku Krakowa (prowadzący do skrzyżowania z DW 721 w Sękocin-Las).

Budowa trasy miała na celu zmniejszenie natężenia ruchu na popularnej al. Krakowskiej, która do tej pory obsługiwała znaczną część ruchu w regionie. Pierwotnie oddanie trasy do użytku planowane było na rok 2012, jednak w wyniku wyroku WSA z dnia 22 maja 2009 roku oraz decyzji NSA z 20 stycznia 2009 roku, które uchyliły pierwszą decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, projekt uległ znacznemu opóźnieniu.

W maju 2016 roku warszawski odcinek trasy został oficjalnie nazwany Aleją Obrońców Warszawy, co podkreśla znaczenie tej arterii w układzie komunikacyjnym stolicy.

Budowa

Inwestycja została podzielona na mniejsze odcinki, które były realizowane w okresie od 2010 do 2015 roku. Dzięki temu możliwe było stopniowe wprowadzanie kolejnych etapów budowy, co pozwoliło na lepsze zarządzanie projektem.

Salomea-Opacz

W dniu 6 sierpnia 2010 roku, wojewoda mazowiecki wydał zezwolenie na modernizację 1 km odcinkaAlei Jerozolimskich, które rozpoczynało się od ul. Łopuszańskiej. Obejmuje to również budowę węzła Salomea wraz z 650 metrowym odcinkiem do węzła Opacz. Proces otwierania ofert miał miejsce już 1 czerwca 2010 roku, co stanowiło istotny krok naprzód w realizacji tego ważnego projektu.

30 grudnia 2010 roku podpisano umowę z konsorcjum, którego liderem była firma Eurovia, odpowiedzialna za wykonanie odcinka od Alei Jerozolimskich (węzeł Salomea) do węzła Opacz. Dzięki tej inwestycji zostało zapewnione łączenie centrum Warszawy zobwodnicą ekspresową, a tym samym z autostradą A2. Węzeł Salomea został udostępniony dla ruchu 23 grudnia 2013 roku, co było znacznie później niż pierwotnie planowano.

Węzeł Opacz

Budowę węzła Opacz rozpoczęto jako pierwszy podprojekt, równocześnie z Południową Obwodnicą Warszawy. Realizacja inwestycji przebiegała pod nadzorem konsorcjum, które tworzyły firmy Bilfinger-Berger, Mosty Łódź, a także Intercor. Kluczowy etap budowy został zakończony 23 grudnia 2013 roku, co stanowiło ważny kamień milowy w całym projekcie.

Opacz-Paszków

Na początku lutego 2012 roku uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka drogi ekspresowej S-8, obejmującego odcinek Opacz (bez węzła) – Warszawa Janki – Paszków (z węzłem), a także powiązanie z drogą krajową nr 7. W marcu 2012 roku ogłoszono przetarg na zaprojektowanie oraz budowę drogi, który cieszył się dużym zainteresowaniem wśród wykonawców.

22 lutego 2013 roku warszawski oddział GDDKiA uzyskał zezwolenie na realizację tej inwestycji. Umowa z wykonawcą, firmą Strabag, została podpisana 12 kwietnia 2013 roku, a czas realizacji określono na 32 miesiące. Rozpoczęcie prac budowlanych na odcinku Opacz – Paszków (bez powiązania z DK7) miało miejsce w marcu 2014 roku. Pozwolenie na budowę łącznika pomiędzy węzłem Janki Małe a DK 7 w miejscowości Sękocin Las (o długości 2,4 km) uzyskano 26 września 2014 roku. Oznaczało to możliwość rozpoczęcia budowy tego odcinka przez wykonawcę – firmę Strabag.

Ostatecznie, 17 lipca 2015 roku oddano do użytku odcinek od węzła „Warszawa Janki” do węzła „Warszawa Opacz”, a 17 września 2015 roku otwarty został łącznik do starego ciągu drogi krajowej nr 7 w Sękocinie. 11 grudnia 2015 roku, z chwilą udostępnienia przebudowanego odcinka drogi pomiędzy węzłami „Warszawa Janki” i „Paszków”, a także po przebudowie skrzyżowania drogi krajowej nr 7 z drogą wojewódzką nr 721, budowa trasy została zakończona.

Przypisy

  1. Uchwała nr XXVII/713/2016 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 12.05.2016 r. [online], Biuletyn Informacji Publicznej m.st. Warszawy.
  2. Od piątku w nocy S8 omija Janki i Raszyn. gddkia.gov.pl, 20.07.2015 r. [dostęp 20.07.2015 r.]
  3. Łącznik trasy S8 Opacz-Paszków z krajową siódemką otwarty. gddkia.gov.pl, 17.09.2015 r. [dostęp 18.09.2015 r.]
  4. S8 Opacz-Paszków wraz z łącznikiem oddana do ruchu. gddkia.gov.pl, 14.12.2015 r. [dostęp 14.12.2015 r.]
  5. Jest ZRID dla S8 Salomea-Wolica odcinek zamiejski. gddkia.gov.pl, 22.02.2013 r. [dostęp 02.04.2013 r.]
  6. Wylotówka na Janki za 32 miesiące. Umowa podpisana. gddkia.gov.pl, 12.04.2013 r. [dostęp 12.04.2013 r.]
  7. Węzeł Salomea dostępny dla kierowców. gddkia.gov.pl, 24.12.2013 r. [dostęp 24.12.2013 r.]
  8. Trasa ekspresowa S8 Salomea – węzeł Opacz w Warszawie zostanie uruchomiona zgodnie z planem w maju 2012 roku. gddkia.gov.pl, 14.01.2011 r. [dostęp 02.04.2013 r.]
  9. Umowa podpisana. Zbudują pierwszy fragment wylotówki. Gazeta.pl. [dostęp 01.01.2011 r.]
  10. Otwarcie ofert na budowę S8 Salomea-Wolica odcinek zlokalizowany w granicach m.st.Warszawy. gddkia.gov.pl, 01.06.2010 r. [dostęp 02.04.2013 r.]
  11. Mateusz Balcerowicz: Pozwolenie na budowę drogi S8 w Warszawie (węzeł Salomea). Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie, 06.08.2010 r. [dostęp 06.08.2010 r.]

Oceń: Trasa Salomea-Wolica

Średnia ocena:4.78 Liczba ocen:20