Trasa Siekierkowska to ważny odcinek drogi szybkiego ruchu w Warszawie, który odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu sprawnej komunikacji zarówno między lewobrzeżną, jak i prawobrzeżną częścią stolicy. Ten istotny szlak przebiega wzdłuż rzeki Wisły, co czyni go niezwykle malowniczym.
Równocześnie, Trasa Siekierkowska wchodzi w skład większego projektu, jakim jest Obwodnica Etapowa Warszawy, która ma na celu odciążenie ruchu w mieście oraz usprawnienie transportu w aglomeracji.
Historia
Historia budowy Trasy Siekierkowskiej w Warszawie sięga czasów przed II wojną światową, kiedy to powstały pierwsze plany związane z budową mostu. W latach 70. XX wieku, w związku z rozwijającym się osiedlem na Ursynowie, zdecydowano się na poprawę komunikacji w tej części miasta. W 1982 roku projekt nowej trasy, prowadzącej przez centrum Siekierek, został włączony do planu zagospodarowania przestrzennego tego rejonu.
W kwietniu 1986 roku biuro projektowe „Stolica” rozpoczęło prace nad koncepcją trasy na zlecenie Wojewódzkiego Zarządu Dróg i Mostów. W latach 90. koncepcja trasy była rozważana jako droga ekspresowa o numerze S631. Jej celem była przede wszystkim odciążenie ścisłego centrum Warszawy od nadmiaru ruchu kołowego, w szczególności w kontekście komunikacji między Pragą-Południe, Mokotowem i Ursynowem.
1 marca 2000 roku miał miejsce ceremoniał wmurowania kamienia węgielnego, co oznaczało rozpoczęcie budowy. Inwestycja ta została podzielona na sześć etapów. Pierwsza część budowy, obejmująca most Siekierkowski oraz jego połączenie z ul. Czerniakowską, została oddana do użytku 21 września 2002 roku. Cały proces budowy, wraz z realizacją dróg dojazdowych, trwał około dwóch lat.
Otworzenia trasy dokonały wybitne osobistości, w tym Prezydent RP Aleksander Kwaśniewski, Premier Leszek Miller, Marszałek Sejmu Marek Borowski oraz Wicemarszałek Senatu, Kazimierz Kutz. Początkowo zakończenie budowy planowane było na początek 2006 roku, jednak ostatecznie ukończenie inwestycji miało miejsce w czerwcu 2007 roku, a ostatni element, węzeł „Marsa”, oddano do użytku w 2010 roku.
Na początku sierpnia 2006 roku otwarto nitkę trasy prowadzącą w kierunku ul. Marsa, a w drugiej połowie października otwarto trasę w przeciwną stronę. W czerwcu 2007 roku, w ramach budowy zakończono bezkolizyjne skrzyżowanie Trasy Siekierkowskiej z ul. Ostrobramską i ul. Płowiecką. Jednak w lutym 2009 roku pojawiły się trudności związane z budową ronda i estakad, które były niezbędne do połączenia TS z Marsa, z powodu spornych negocjacji z właścicielami terenu.
Trasa Siekierkowska łączy ważne węzły komunikacyjne, zbiegające się na Mokotowie, w okolicach ulic Czerniakowskiej i Witosa, z całym systemem skrzyżowań w dzielnicy Wawer, takich jak:
- aleja Józefa Becka,
- most Siekierkowski,
- al. gen. B. Wieniawy-Długoszowskiego,
Od 1 stycznia 2014 roku do 20 grudnia 2021 roku, po otwarciu tunelu pod Ursynowem, trasa ta stanowiła część drogi krajowej nr 2 oraz europejskiej trasy E30. W lutym 2023 roku, zgodnie z Zarządzeniem nr 4 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, trasa przeszła na nowy bieg jako droga vel. wojewódzka, łącząca węzeł Puławska na południowej obwodnicy z drogą ekspresową S17.
Niedługo po tym, na podstawie Uchwały nr 9/23 Sejmiku Województwa Mazowieckiego, odcinek trasy na zachodnim brzegu Wisły, razem z mostem Siekierkowskim, otrzymał nową status drogi powiatowej.
Konstrukcja
Na lewym brzegu Wisły Trasa Siekierkowska została zaprojektowana w formie estakad, które w pewnych miejscach jedynie opierają się na ziemnych nasypach. Trasa dysponuje trzema pasami ruchu w obu kierunkach, a dodatkowo są tam zatoczki oraz bezkolizyjne zjazdy. W dolnej części trasy zostały wytyczone chodniki dla pieszych, a także drogi przeznaczone dla rowerzystów.
Wzdłuż tej trasy na znacznym odcinku zastosowano ekrany dźwiękochłonne, które pomagają w tłumieniu hałasu. W kilku lokalizacjach przewidziano również małe skrzyżowania dla ruchu lokalnego, co ułatwia dostęp do okolicznych terenów. Po prawej stronie rzeki z kolei, Trasa Siekierkowska jest usytuowana na solidnym nasypie ziemnym.
Przypisy
- Zarządzenie nr 4 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 31.01.2023 r. w sprawie nadania numerów drogom wojewódzkim [PDF] [online], Dziennik Urzędowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad [dostęp 06.02.2023 r.]
- Uchwała nr 9/23 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 17.01.2023 r. w sprawie pozbawienia kategorii dróg wojewódzkich niektórych odcinków dróg położonych na terenie m.st. Warszawy [PDF] [online], Dziennik Urzędowy Województwa Mazowieckiego, 23.01.2023 r. [dostęp 07.02.2023 r.]
- Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad: Odcinki pozbawione kategorii dróg krajowych i zaliczone do dróg wojewódzkich w 2021 roku. gov.pl | Serwis Rzeczypospolitej Polskiej, 01.02.2022 r. [dostęp 02.02.2022 r.]
- Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 27.09.2013 r. w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg krajowych (Dz.U. z 2013 r. poz. 1154)
- Uchwała nr XLVII/1293/2012 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 22.11.2012 r. w sprawie nadania nazwy ulicy w Dzielnicach Wawer i Praga-Południe m.st. Warszawy. [w:] Dziennik Urzędowy Województwa Mazowieckiego poz. 8634 [on-line]. 06.12.2010 r. s. 1. [dostęp 05.12.2016 r.]
- Uchwała nr LX/1875/2009 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 27.08.2009 r. w sprawie nadania nazwy alei w Dzielnicy Mokotów m.st. Warszawy. [w:] Dziennik Urzędowy Województwa Mazowieckiego nr 143 poz. 4367 [on-line]. 14.09.2009 r. s. 28052. [dostęp 05.12.2016 r.]
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23.01.1996 r. w sprawie ustalenia sieci autostrad i dróg ekspresowych (Dz.U. z 1996 r. nr 12, poz. 63)
- Kalendarz warszawski 1 IV–30 VI 1986. „Kronika Warszawy”. 69, s. 206, 1987.
- Ryszard Mączewski: Warszawa między wojnami. Łódź: Księży Młyn, 2009, s. 25. ISBN 978-83-61253-51-8.
Pozostałe obiekty w kategorii "Drogi i trasy":
Tunel średnicowy w Warszawie | Śluza im. inż. Tadeusza Tillingera | Tunel Trasy W-Z w Warszawie | Tunel drogi ekspresowej S2 w Warszawie | Tunel Wisłostrady | Obwodnica etapowa Warszawy | Trasa Armii Krajowej w Warszawie | Trasa W-Z w Warszawie | Wschodnia Obwodnica Warszawy | Wisłostrada | Obwodnica śródmiejska w Warszawie | Ekspresowa obwodnica Warszawy | Trasa Toruńska w Warszawie | Tranzytowa obwodnica Warszawy | Trasa Salomea-Wolica | Trasa ŁazienkowskaOceń: Trasa Siekierkowska w Warszawie