Trasa Armii Krajowej, powszechnie znana jako Aleja Armii Krajowej, to kluczowy element komunikacyjny stolicy Polski. Jest to trasa szybkiego ruchu, która łączy północne obszary lewobrzeżnej części Warszawy, pełniąc jednocześnie rolę fragmentu ekspresowej obwodnicy Warszawy. Ten ważny odcinek dróg, w skład którego wchodzi droga ekspresowa S8 oraz S7, zapewnia sprawny transport w tym rejonie.
Warto zaznaczyć, że jej przedłużeniem po drugiej stronie Wisły, na prawobrzeżu, jest Trasa Toruńska, która również odgrywa istotną rolę w strukturyzacji ruchu w Warszawie oraz ułatwieniu dostępu do różnych części miasta.
Historia
Budowa trasy rozpoczęła się w latach 80. XX wieku, co wiązało się z koniecznością wyburzenia pewnych odcinków dawnych ulic. W tym czasie, ulica Adama Mickiewicza została przedłużona aż do ulicy Rudzkiej. Z kolei odcinek, który prowadzi od ulicy Wybrzeże Gdyńskie do ulicy Słowackiego, został oddany do użytku w 1986 roku, zaś odcinek sięgający ul. Broniewskiego zrealizowano w 1995 roku.
W maju 2001 roku trasa została rozszerzona do alei Prymasa Tysiąclecia. W okresie od 2008 do 2011 roku, zrealizowano przebudowę połączenia Trasy AK z wspomnianą aleją, co przeczywisto w utworzenie węzła komunikacyjnego. Następnie, w 2011 roku, otwarto al. Obrońców Grodna, co stanowiło dalsze przedłużenie Trasy AK w kierunku zachodnim, prowadzącym do węzła z autostradą A2 w Konotopie.
W dniu 18 lipca 2013 roku, podpisano umowę z firmą Metrostav odnośnie przebudowy trasy zgodnie z wymaganiami dla dróg ekspresowych. Wcześniej, 11 czerwca 2013 roku, Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła odwołanie firmy Mota-Engil Central Europe S.A. Do prac nad przebudową przystąpiono jesienią 2013 roku, a zakończenie projektu miało miejsce 21 września 2015 roku, kiedy to oddano zmodernizowaną arterię do użytku.
Przypisy
- Jedziemy całą szerokością Trasy AK. gddkia.gov.pl, 21.09.2015 r. [dostęp 21.09.2015 r.]
- a b Metrostav przeprasza za utrudnienia na Trasie AK. rynekinfrastruktury.pl, 16.10.2013 r. [dostęp 08.06.2014 r.]
- Decyzją KIO wybór GDDKiA podtrzymany. Most Grota wyremontuje Metrostav. gddkia.gov.pl, 11.06.2013 r. [dostęp 12.06.2013 r.]
- S8 Konotopa – Powązkowska otwarta. gddkia.gov.pl, 19.01.2011 r. [dostęp 31.05.2012 r.]
- Krystyna Krzyżakowa: Życie codzienne Warszawy dzisiejszej [w:] Kalendarz Warszawski'88. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza, 1987 r., s. 198.
Pozostałe obiekty w kategorii "Drogi i trasy":
Trasa W-Z w Warszawie | Wschodnia Obwodnica Warszawy | Wisłostrada | Trasa Łazienkowska | Trasa Salomea-Wolica | Tranzytowa obwodnica Warszawy | Trasa Toruńska w Warszawie | Ekspresowa obwodnica Warszawy | Obwodnica śródmiejska w Warszawie | Trasa Siekierkowska w Warszawie | Obwodnica etapowa Warszawy | Tunel Wisłostrady | Tunel drogi ekspresowej S2 w Warszawie | Tunel Trasy W-Z w Warszawie | Śluza im. inż. Tadeusza Tillingera | Tunel średnicowy w WarszawieOceń: Trasa Armii Krajowej w Warszawie