Most Siekierkowski to niezwykle istotna konstrukcja, pełniąca rolę mostu wantowego w Warszawie. Most ten stanowi kluczowy odcinek Trasy Siekierkowskiej, łącząc różne obszary miasta.
Jego strategiczna lokalizacja sprawia, że łączy Mokotów z Pragą-Południe, a także z Wawrem, co czyni go ważnym punktem na mapie komunikacyjnej stolicy.
Od strony Mokotowa, dostęp do mostu zapewnia aleja Józefa Becka, natomiast z drugiej strony, od Pragi-Południe i Wawra, mostu strzeże al. gen. B. Wieniawy-Długoszowskiego.
Historia
Plany budowy Mostu Siekierkowskiego rozpoczęły się jeszcze przed wybuchem II wojny światowej. Na wcześniejszych mapach widoczny był zarys ulic, które miały towarzyszyć projektowanej południowej obwodnicy kolejowej Warszawy. Z tego okresu pochodzi m.in. szerokość ulicy Białowieskiej, która powstała z połączenia dawnej ulicy Rembertowskiej oraz Białowieskiej w końcu lat 50. XX wieku. Most często mylono z planowaną „trasą siekierkowską”, jednak w rzeczywistości nie traktowano tego terenu jako przyszłego centrum miejskiego. W planach znajdowało się lotnisko na Gocławiu, a most Poniatowskiego przez długi czas pełnił rolę głównej przeprawy, do której planowano skierować m.in. ulicę Ostrobramską. Z koncepcji obwodnicy kolejowej zrealizowano jedynie wyjazd w kierunku Radomia.
Most, będący kluczowym elementem Trasy Siekierkowskiej, łączy węzeł zlokalizowany na skrzyżowaniu ulic Czerniakowskiej i Witosa na Mokotowie z węzłem Marsa, gdzie przecinają się ulice Ostrobramska, Marsa oraz Płowiecka na Gocławku. Dzięki tej inwestycji umożliwiono dojazd z lewego brzegu Wisły do osiedli: Gocław, Saska Kępa, Grochów, Las, Zerzeń, Nowy Wawer, a także ułatwiono podróże w kierunku Lublina i Terespola, omijając śródmieście.
Most został oddany do użytku 21 września 2002 roku, a jego budowa wraz z drogami dojazdowymi trwała dwa lata. W ceremonii otwarcia uczestniczyli znaczący politycy, w tym Prezydent RP Aleksander Kwaśniewski, Premier Leszek Miller, a także Marszałek Sejmu Marek Borowski oraz wicemarszałek Senatu Kazimierz Kutz, a także rzesze warszawiaków.
Od 1 stycznia 2014 roku do 20 grudnia 2021 roku, po oddaniu tunelu pod Ursynowem, przez most przebiegała droga krajowa nr 2, która stanowiła część międzynarodowej trasy E30. Według danych pozyskanych od stołecznego Zarządu Dróg Miejskich, w 2018 roku przez Most Siekierkowski przejeżdżało średnio 105 665 pojazdów dziennie. Była to trzecia co do wielkości liczba pojazdów wśród wszystkich ośmiu przepraw drogowych w Warszawie, ustępując jedynie mostom gen. Stefana Grota-Roweckiego oraz Łazienkowskim.
Dane techniczne
Most Siekierkowski to niezwykle imponująca konstrukcja, która została zaprojektowana jako most podwieszany. Opiera się na dwóch majestatycznych pylonach w kształcie litery H, z których każdy ma wysokość wynoszącą odpowiednio 90,00 oraz 90,06 metra. W każdej nodze tych 90-metrowych pylonów znajdują się stalowe schody, które prowadzą na wysokość 62 metrów. Dodatkowo, wewnątrz betonowych nóg pylonu umieszczono metalowe drabinki, które również umożliwiają dostęp na górę.
Do pylonów przymocowano 56 lin nośnych o łącznej długości 5300 metrów, które zostały pomalowane na kolor pomarańczowy, co ma na celu ochronę ptaków przed zderzeniami. Most nie opiera się na żadnych podpór w nurcie rzeki, co czyni go jeszcze bardziej unikalnym. Po obu brzegach rzeki zainstalowane są stalowe roboty, które są w stanie wytrzymać nacisk sięgający 3300 ton. Dźwigary są zespolone ze sobą za pomocą sworzni, tworząc stabilną żelbetową płytę jezdni.
Każda z podpór mostu posadowiona jest na palach wierconych o średnicy 1500 mm oraz długości do 30 metrów. Most zaprojektowano na klasę obciążenia A. Jego szczególne osiągi zostały potwierdzone podczas próby obciążeniowej przeprowadzonej w sierpniu 2002 roku, kiedy to uniósł jednorazowo masę wynoszącą 940 ton.
Konstrukcja składa się z dwóch jezdni, każda z trzema pasami ruchu w każdym kierunku. Między jezdniami umieszczono pas rozdzielający o szerokości 2 metrów, co zapewnia dodatkowe bezpieczeństwo. Maksymalna dozwolona prędkość dla samochodów na moście wynosi 80 km/h. Dla pieszych oraz rowerzystów wybudowano chodniki o szerokości od 3,00 do 5,19 metra, co umożliwia komfortowe korzystanie z tego ważnego szlaku komunikacyjnego.
Most Siekierkowski jest również drugim po moście Świętokrzyskim mostem, który był przystosowany do jazdy na rowerze już w fazie budowy. Głównym projektantem tej nowatorskiej budowli był Stefan Filipiuk, natomiast dyrektorem budowy został Jerzy Bogaczyk, który również kierował budową mostu Grota-Roweckiego.
Warto zaznaczyć, że głównym wykonawcą projektu jest Mostostal Warszawa S.A., firma o bogatym doświadczeniu w budowie tego rodzaju obiektów, która ma na swoim koncie wiele realizacji zarówno w kraju, jak i za granicą. Pylony mostu zostały natomiast zrealizowane przez spółkę Warbud.
Upamiętnienie
W 2008 roku, most Siekierkowski zyskał duże uznanie, gdyż znalazł się na jednym z czterech znaczków pocztowych wydanych przez Pocztę Polską w serii „Mosty w Polsce”. Wyróżnienie to z pewnością podkreśla znaczenie tego obiektu w infrastrukturze Polski.
Obok mostu Siekierkowskiego na znaczkach pojawiły się także inne znane konstrukcje, takie jak most Poniatowskiego w Warszawie, most im. Ernesta Malinowskiego w Toruniu oraz most spawany w Maurzycach.
Przypisy
- Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad: Odcinki pozbawione kategorii dróg krajowych i zaliczone do dróg wojewódzkich w 2021 roku. gov.pl | Serwis Rzeczypospolitej Polskiej, 01.02.2022 r. [dostęp 02.02.2022 r.]
- Pisaliśmy w „Stołecznej”. Most Siekierkowski otwarty. „Gazeta Stołeczna”, 21.09.2018 r.
- Analiza ruchu na drogach. Analiza o ruchu na drogach w 2018 r.. [w:] Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie [on-line]. zdm.waw.pl. [dostęp 11.06.2019 r.]
- Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 27.09.2013 r. w sprawie zaliczenia dróg kategorii dróg krajowych (Dz.U. z 2013 r. poz. 1154).
- Uchwała nr XLVII/1293/2012 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 22.11.2012 r. w sprawie nadania nazwy ulicy w Dzielnicach Wawer i Praga-Południe m.st. Warszawy. [w:] Dziennik Urzędowy Województwa Mazowieckiego poz. 8634 [on-line]. 06.12.2010 r.
- Uchwała nr LX/1875/2009 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 27.08.2009 r. w sprawie nadania nazwy alei w Dzielnicy Mokotów m.st. Warszawy. [w:] Dziennik Urzędowy Województwa Mazowieckiego nr 143 poz. 4367 [on-line]. 14.09.2009 r.
- Ryszard Mączewski: Warszawa między wojnami. Łódź: Księży Młyn, 2009, s. 25. ISBN 978-83-61253-51-8.
- Most Siekierkowski na mostypolskie.pl. mostypolskie.pl.
Pozostałe obiekty w kategorii "Mosty i wiadukty":
Most Łazienkowski | Most Poniatowskiego | Most Śląsko-Dąbrowski | Most Świętokrzyski | Most Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie | Most przy Cytadeli | Most Anny Jagiellonki w Warszawie | Most Gdański | Most gen. Stefana Grota-Roweckiego | Wiadukt im. Stanisława Markiewicza w Warszawie | Kładka na Wiśle w WarszawieOceń: Most Siekierkowski