Figura Matki Boskiej Pasawskiej w Warszawie


Figura Matki Boskiej Pasawskiej to niezwykle ważny element warszawskiego krajobrazu. Jest to rzeźba wotywna, reprezentująca Matkę Boską, która znajduje się na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie, nieopodal słynnego placu Zamkowego. Pomnik ten odgrywa istotną rolę w historii miasta, będąc jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli stolicy.

Warto zauważyć, że Figura Matki Boskiej Pasawskiej jest drugim, po Kolumnie Zygmunta z 1644 roku, najstarszym pomnikiem w Warszawie. Stanowi ważny punkt na mapie artystycznych i historycznych tras turystycznych, ukazując głębokie religijne oraz kulturowe znaczenie, jakie miała ta statua dla mieszkańców Warszawy.

Opis

Rzeźba Matki Boskiej Pasawskiej to znakomite dzieło autorstwa Józefa Bellottiego, które zostało stworzono w roku 1683. Artysta, będący zarówno rzeźbiarzem, jak i architektem, ufundował tę rzeźbę jako wotum dziękczynne za uratowanie siebie i swojej rodziny od straszliwej zarazy, która nawiedziła Warszawę w latach 1677–1679. Została również wzniesiona ku pamięci zwycięstwa króla Jana III Sobieskiego w czasie odsieczy wiedeńskiej. Bellotti podarował tę rzeźbę pobożnemu królowi, a jej lokacja jest niezwykle prestiżowa, znajduje się w miejscu końcowym odcinka Krakowskiego Przedmieścia, jakie jest najbliżej Zamku Królewskiego oraz murów obronnych.

Nazwa figury odnosi się do faktu, że rzeźba wzorowana jest na obrazie Matki Boskiej, znanym z wielu cudów, który znajduje się w kościele pielgrzymkowym Matki Boskiej Wspomożenia Wiernych (Wallfahrtskirche Mariahilf in Passau) w niemieckiej Pasawie. Oryginalny obraz w tym kościele jest staranną kopią dzieła Lucasa Cranacha Starszego z Innsbrucka, powstałą w roku 1537, a sam proces kopiowania miał miejsce w 1620 roku. Wiek niewątpliwie istotnym był moment, gdy przed tym obrazem cesarz Leopold I modlił się o ocalenie Wiednia podczas oblężenia, a po pokonaniu Turków, obraz został uznany za cudowny w kontekście monarchii habsburskiej. Liczne kopie tego wizerunku trafiły do różnych kościołów na terenie Austrii.

Układ postaci warszawskiej figury przypomina strukturalnie układ z obrazu Cranacha. Istnieją spekulacje dotyczące możliwości, że rzeźbiarz Bellotti mógł odwiedzić Pasawę lub Innsbruck, jednak to tylko hipotezy. W takim przypadku mógł się posługiwać graficzną reprodukcją cudownego obrazu.

Figura stoi na eleganckim cokole wykutym z piaskowca, na którego czterech stronach znajdują się inskrypcje w języku łacińskim lub włoskim. W latach 30. XIX wieku figura została ukoronowana. Następnie w roku 1852 przeprowadzono jej restaurację, dokonując tego na koszt generała Aleksandra Haukego. Wówczas twórca ten złożył hołd za ocalenie Rzeczypospolitej od epidemii cholery, co potwierdza inskrypcja znajdująca się na postumencie. Dawne korony wykonane z cynkowej blachy, które były pomalowane na niebiesko, w wyniku funduszy Haukego zostały zastąpione nowymi, żelaznymi i złoconymi w ogniu.

Początkowo figura stała nieco na południe, w okolicy Krakowskiego Przedmieścia, w kierunku obecnego skweru Mickiewicza. W 1866 roku przeniesiono ją na obecne, znacznie bardziej eksponowane miejsce. Dodatkowo, po obu stronach figury w roku 1880 zainstalowano ozdobne latarnie. W 1905 roku cokół został podniesiony i ustawiony na kamiennej podstawie w stylu secesji, a wokół dodano kutą żelazną balustradę na kamiennych słupkach.

Warto dodać, że figura Matki Boskiej Pasawskiej przetrwała powstanie warszawskie. Cała konstrukcja została odnowiona w roku 2001 dzięki staraniom Franza Batthyany’ego oraz jego firmy, co potwierdza tablica umieszczona u stóp monumentu.

Napisy na czterech ścianach cokołu

Na czterech ścianach cokołu Matki Boskiej Pasawskiej umieszczono napisy, które zawierają cenne treści historyczne. Poniżej przedstawiamy zawartość tabel związanych z tym określonym dziełem.

Dnia XII września
Roku Pańskiego MDCLXXXIII
Najwyższy Król
JOANNES III
Z Bożym Wsparciem
INNOCENTIUS XI
Najwyższy Papież
Ziemi Wsparcie
W ALTERNACIE
LEOPOLD I
Najświetniejszy Cezar
ZAPRASZA
Oblegających Wiedeń Turków
Chwalebnie pokonał.
W tym samym dniu
Szczęśliwy czas dla Chrześcijańskiego
Świata
Najczystszy Kamień
ZAPISU
To z wdzięczności za
Ofiarowanie
Obelisk
Wznoszę z myślą o
DAVID ZAPPIUS
PROKONSUL
Od Miasta Warszawskiego otrzymany
OD BOŻEGO PASAWIA
JOSEPH BELLOTI
WŁOCH
Z własnych funduszy
Postawił
Dnia września
Dwunastego
Roku tysiąc sześćset
Osiemdziesiąt trzy
GIOVANNI TERZO
Król Świata
W obronie
Wiednia.
A Bellotti Włoch
Który w tym miejscu
Że to Miasto Królewskie
Na dar
Tego samego dnia
Będąc w Warszawie
Umieścił Matkę
Z PASSAWIA

Następnie, istotna informacja tłumaczy się w poniższym kontekście:

W dniu 12 września

Roku Pańskiego 1683


Najbardziej niezwyciężony wśród królów

Jan III,

z Bożego zsyłania,

przy współpracy Inocentego XI

Ojca Świętego

rodaka Komeńskiego,

oraz

Leopolda I

Najdostojniejszego monarchę,

na wezwanie,

oblegających Wiedeń Turków

sławetnie pokonał.

Tego właśnie dnia,

wśród pomyślnych dla

chrześcijańskiego świata chwil,

ku upamiętnieniu

przedniej jasności skaliną,

ten pomnik w bojaźni Bożej

wdzięczności

na gruncie,

za czasów burmistrzowania

Dawida Zappiego,

przez miasto Warszawę mu wyznaczonym,

Bogarodzicy Pasawskiej

Józef Belloti

Włoch

ze swojego majątku

wzniósł.

We wrześniu

dnia dwunastego

roku tysiąc sześćset

osiemdziesiątego trzeciego

JAN TRZECI

ten wielki król świata

zniósł oblężenie

Wiednia.

Belloti, Włoch,

na działce ziemi,

którą mu ten królewski gród

w darze ofiarował,

tego samego dnia,

będąc w Warszawie,

umieścił Bogarodzicę

Pasawską.

Przypisy

  1. Hanna Sygietyńska: Kamień w architekturze i rzeźbie Warszawy. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 31.12.1978 r.
  2. Franciszek Galiński: Gawędy o Warszawie. Warszawa: Instytut Wydawniczy „Biblioteka Polska”, 31.12.1939 r.
  3. Bolesław B. Ślaski: Pomniki Publiczne Warszawy, 31.12.1916 r.

Oceń: Figura Matki Boskiej Pasawskiej w Warszawie

Średnia ocena:4.98 Liczba ocen:25