Pomnik Bartolomea Colleoniego, imponujący konny posąg włoskiego kondotiera, który odgrywał znaczącą rolę w służbie Republiki Weneckiej, znajduje się w sercu Warszawy. Można go odnaleźć na dziedzińcu pałacu Czapskich, zlokalizowanym przy ul. Krakowskie Przedmieście 5.
Pomnik ten jest odlewem szczecińskiej kopii oryginalnego dzieła, które zostało stworzone w 1475 roku i obecnie stoi w Wenecji. Te unikalne dzieło sztuki nie tylko upamiętnia ważną postać historyczną, ale także stanowi interesujący element krajobrazu stolicy Polski, przyciągając uwagę zarówno mieszkańców, jak i turystów.
Historia
Historia znanego warszawskiego pomnika jest ściśle związana z jego wenecką kopią, której realizacja miała miejsce dla Muzeum Miejskiego w Szczecinie w 1913 roku. Monument ten był kluczowym eksponatem w zbiorze, który zawierał repliki najważniejszych dzieł sztuki z czasów antycznych i renesansowych, usytuowanych w sali kopułowej, która obecnie jest siedzibą Teatru Współczesnego. Pomnik Bartolomea Colleoniego wyróżniał się jako jeden z najznakomitszych przykładów rzeźby konnej okresu renesansu oraz reprezentował największe wartości sztuki w szczecińskim muzeum.
Ciekawostką jest fakt, iż pomnik nie został zniszczony w wyniku działań II wojny światowej. W czerwcu 1947 roku, Zachodnio-Pomorski Komitet Odbudowy Warszawy postanowił przekazać go zrujnowanej stolicy. W kontekście tworzenia nowego polskiego muzeum w Szczecinie zadecydowano, że powinny się w nim znaleźć eksponaty podkreślające polską sztukę, co w pełni korespondowało z polityką historyczną ówczesnych władz. W ramach wymiany, do Warszawy trafił nie tylko pomnik Colleoniego, ale również kolekcja kopii rzeźb klasycznych.
Po przewiezieniu monumentu do Warszawy w 1948 roku, został on wstępnie ulokowany w zbiorach Muzeum Narodowego. Część tego okresu spędził również w magazynie Muzeum Wojska Polskiego. Nasunął się jednak problem lokalizacji, ponieważ Bartolomeo Colleoni nie był postacią związaną z Warszawą. Wśród rozważanych miejsc umiejscowienia posągu znalazły się: skarpa warszawska, plac przed Muzeum Narodowym oraz park w Powiślu.
W lipcu 1948 roku zapadła decyzja, że pomnik stanie przed Akademią Sztuk Pięknych. Wcześniej, w 1946 roku, podjęto decyzję o przekazaniu zniszczonego Pałacu Czapskich Akademii, co zaowocowało odbudową rozpoczętą w 1948, która trwała aż do 1959 roku.
Wiosną 1950 roku monument został złożony przez przedsiębiorstwo „Bracia Łopieńscy” i ustawiony w rogu dziedzińca Pałacu Czapskich, tuż przed głównym budynkiem, od strony ul. Traugutta. Stanął na niskim cokole betonowym, co różniło się od tradycyjnego wzoru w Wenecji, z racji braku przestrzeni na odpowiednie wyniesienie w stosunku do pałacowego dziedzińca. Kopia stworzona przez Verrocchia miała pełnić rolę modelu dla studentów.
W kolejnych latach pomnik był nieodłącznym elementem Akademii Sztuk Pięknych, stając się częścią jej tradycji. 5 czerwca 1989 roku jego wyjątkowość została doceniona, gdy pomnik wpisano do rejestru zabytków.
Pierwsze próby odzyskania monumentu podjęli członkowie NSZZ „Solidarność” Muzeum Narodowego w Szczecinie już w 1981 roku. Władze Szczecina od początku 1992 roku kontynuowały starania o zwrot. W 2001 roku prezydent Szczecina zwrócił się z prośbą do prezydenta Warszawy o pomoc w odzyskaniu posągu. Władze Warszawy i Szczecina w październiku 2001 roku podpisały umowę regulującą warunki zwrotu rzeźby, uzgodniono, że Akademia podaruje pomnik w zamian za odlew. W celu pokrycia kosztów wykonania repliki, rozpoczęto w Szczecinie zbiórkę pieniędzy.
W 2002 roku posąg Colleoniego zyskał nowe miejsce na szczecińskim placu Lotników, podczas gdy w Warszawie, dokładnie w miejscu poprzedniej kopii, stanęła jej galwanoplastyczna replika. Rzeźba warszawska została wykonana w brązie, a kopia szczecińska w innej technologii.
W 2004 roku Narodowy Bank Polski postanowił umieścić wizerunek warszawskiego pomnika na rewersie monety dwustuzłotowej, upamiętniającej 100-lecie istnienia Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Przypisy
- Warszawskie kopie sławnych pomników, cz. 1. [dostęp 20.12.2022 r.]
- Krause i Mróz 2008 ↓, s. 90.
- Mróz ↓, s. 108.
- Krause i Mróz 2008 ↓, s. 88.
- Krause i Mróz 2008 ↓, s. 87.
- Mieleszko 1997 ↓, s. 58, 69, 72.
- Grzesiuk-Olszewska 2003 ↓, s. 112.
- Mróz ↓, s. 107.
- Grzesiuk-Olszewska 2003 ↓, s. 111, 112.
- Grzesiuk-Olszewska 2003 ↓, s. 111.
- Zarządzenie Prezesa Narodowego Banku Polskiego z dnia 07.10.2004 r. w sprawie ustalenia wzorów, stopu, próby, masy i wielkości emisji monet nominalnej wartości 2 zł, 10 zł i 200 zł oraz terminów wprowadzenia ich do obiegu (M.P. z 2004 r. nr 42, poz. 735)
Pozostałe obiekty w kategorii "Pomniki":
Pomnik ofiar katastrofy smoleńskiej na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach w Warszawie | Pomnik Jánosa Esterházyego w Warszawie | Elizeum w Warszawie | Memoriał Wolnego Słowa | Dolinka Katyńska w Warszawie | Dąb szypułkowy w Warszawie (ul. Zakopiańska 28) | Figura Matki Boskiej Pasawskiej w Warszawie | Miejsce pamięci na ulicy Górczewskiej w Warszawie | Pomnik Kazimierza Deyny w Warszawie | Pomnik Kościuszkowców | Krąg megalityczny w Warszawie | Panteon – Mauzoleum Wyklętych-Niezłomnych | Pomnik Bohaterów Warszawy | Portalowy kenotaf wojewody Jana Tarły | Topola Obrońców | Sosna Falenicka | Popiersie Krzysztofa Kozłowskiego w Warszawie | Popiersie Jerzego Waszyngtona w Warszawie | Pomnik żydowskich oficerów Wojska Polskiego | Pomnik żołnierzy AK poległych w ataku na Dworzec Gdański w WarszawieOceń: Pomnik Bartolomea Colleoniego w Warszawie