Aleja Obrońców Grodna w Warszawie


Aleja Obrońców Grodna to jedna z kluczowych ulic w Warszawie, przebiegająca przez dzielnice takie jak Bemowo, Wola oraz Żoliborz. Ulica ta jest integralną częścią Trasy Powązki-Konotopa, co oznacza, że stanowi ważny odcinek drogi ekspresowej S8, a także trasy europejskiej E67.

Nazwa Aleja Obrońców Grodna odnosi się do odcinka S8, który prowadzi od ronda Ofiar Zbrodni Katyńskiej i łączy się z ulicą Powązkowską oraz gen. Maczka, aż do granicy miasta. Ten fragment ulicy został zaprojektowany z myślą o sprawnym połączeniu autostrady A2 z Trasą Armii Krajowej, co z pewnością ułatwi komunikację w regionie.

Aleja Obrońców Grodna jest także częścią Ekspresowej Obwodnicy Warszawy. Po zakończeniu budowy drogi ekspresowej S7 na Bemowie, aleja ta na znacznej długości będzie stanowić wspólny odcinek tras S7 oraz S8, co w przyszłości ma przyczynić się do poprawy jakości transportu w stolicy.

Przebieg Trasy Powązki-Konotopa

Ekspresowa droga rozpoczyna się w węźle Konotopa i prowadzi aż do skrzyżowania z Trasą Armii Krajowej, znajdującą się w okolicy ul. Powązkowskiej. Cała trasa ma długość 10,4 km i obejmuje szereg węzłów komunikacyjnych.

Do najważniejszych z nich należą:

  • węzeł Warszawa – Zachód w Morach, który krzyżuje się z drogą krajową nr 92 prowadzącą do Poznania oraz z ul. Połczyńską w kierunku centrum miasta,
  • zespolony węzeł Warszawa – Bemowo, z którego odbiegają drogi wojewódzkie nr 580 na Sochaczew oraz ul. Warszawska w kierunku Blizne Łaszczyńskiego, jak również ul. Lazurowa,
  • węzeł Warszawa – Powązki, gdzie następuje integracja z drogą krajową (DK7) przy al. Prymasa Tysiąclecia (DK7 w kierunku Krakowa), oraz dostęp do Trasy Armii Krajowej (S8 w kierunku Białegostoku i S7 do Gdańska).

Budowa Trasy Powązki-Konotopa

Budowa trasy rozpoczęła się 19 lutego 2008, a inwestorem tej ważnej inwestycji była GDDKiA. Pierwotnie zakładano, że termin zakończenia realizacji projektu przypada na 15 grudnia 2010 roku. Jednakże odcinek, który łączy Trasę Armii Krajowej z ulicą Połczyńską (węzeł Warszawa – Zachód), został oddany do użytku dopiero 19 stycznia 2011.

Jednocześnie otwarcie odcinka między ulicą Połczyńską a węzłem Konotopa miało miejsce razem z uruchomieniem części autostrady A2, która łączy Pruszków z Konotopą, w dniu 23 maja 2012 roku. W początkowej fazie dostępne były jedynie łącznice umożliwiające dojazd z autostrady A2 do Trasy Powązki-Konotopa oraz vice versa.

Warto również zauważyć, że 31 lipca 2013 roku oddano do użytku zachodni fragment Południowej Obwodnicy Warszawy, co umożliwiło obustronną komunikację pomiędzy Obwodnicą Południową a aleją Obrońców Grodna.

Aleja Obrońców Grodna uzyskała swoją nazwę 5 stycznia 2012 na podstawie uchwały Rady m. st. Warszawy, która została podjęta w grudniu 2011 roku.

Przypisy

  1. PROGRAM BUDOWY DRÓG KRAJOWYCH na lata 2011 - 2015. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, 06.02.2015 r. [dostęp 18.02.2015 r.]
  2. a b Uchwała Nr XXVIII/583/2011 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 01.12.2011 r.
  3. Ruszyła autostrada A2. Pierwszy odcinek otwarty.
  4. S8 Konotopa – Powązkowska otwarta.

Oceń: Aleja Obrońców Grodna w Warszawie

Średnia ocena:4.66 Liczba ocen:16