Karol Fiałkowski


Karol Fiałkowski, który urodził się 12 lipca 1897 roku w Warszawie, pozostaje jedną z ważnych postaci w historii polskiego lotnictwa. Jego życie, tragicznie zakończone 31 lipca 1925 roku w tym samym mieście, wiązało się z wieloma znaczącymi osiągnięciami.

Był on nie tylko porucznikiem w Wojsku Polskim, ale również uznawanym pilotem doświadczalnym, co czyni go pionierem w dziedzinie polskiego agrolotnictwa. Jego wkład w rozwój tej dziedziny stał się inspiracją dla przyszłych pokoleń aviatorów.

Życiorys

Karol Fiałkowski był synem Józefa i Wandy z Kunklów. W stolicy Polski ukończył Gimnazjum Konopczyńskiego, a następnie kontynuował naukę w Szwajcarii, gdzie uczęszczał do kolegium przyrodniczo-technicznym. Po zakończeniu nauki za oceanem powrócił do Warszawy, gdzie rozpoczął edukację w Szkole Wawelberga i Rotwanda. W szkole tej założył kółko lotnicze oraz czynnie wziął udział w I Kursie Lotniczym Polskiego Towarzystwa Żeglugi Napowietrznej, uczestnicząc w zarządzie warsztatów szkolnych, mimo iż nie przystąpił do końcowego egzaminu tego kursu.

W momencie odzyskania niepodległości przez Polskę w 1918 roku, Fiałkowski postanowił wstąpić do Szkoły Podchorążych Piechoty, którą pomyślnie ukończył w czerwcu 1919. Otrzymał przydział do I. lotniczego batalionu uzupełnień stacjonującego w Warszawie. Następnie, od lutego 1920 do maja 1921 roku, kontynuował swoje kształcenie w Wyższej Szkole Pilotów w Grudziądzu. Po zakończeniu szkolenia, w sierpniu 1921 roku, zdobył dyplom pilota i pozostał w szkole w charakterze instruktora pilotażu.

W kolejnych latach Fiałkowski został przeniesiony do 1. pułku lotniczego w Warszawie. Służył w 3. dywizjonie myśliwskim jako jeden z pilotów 7. eskadry myśliwskiej, a następnie w 18. eskadrze wywiadowczej. Dzięki swojemu talentowi pilot został w 1923 roku przydzielony do Centralnych Zakładów Lotniczych, gdzie odbył praktyki w francuskich zakładach lotniczych. Po ich ukończeniu, powrócił do CZL, obejmując stanowisko oficera odpowiedzialnego za kontrolę warsztatów, a w ramach swoich zadań oblatywał nowatorskie konstrukcje samolotów oraz te, które przeszły remont.

W grudniu 1924 roku, wraz z porucznikiem pilotem Kazimierzem Kaliną, oblatywano pierwszy seryjny egzemplarz samolotu szkolnego Hanriot H.28 (numer fabryczny 30.2), następnie kontynuował oblot kolejnych egzemplarzy tego modelu. Mimo wielu obowiązków, Karol Fiałkowski nie zapominał o działalności społecznej i popularyzatorskiej. Współpracował z Ligą Obrony Powietrznej Państwa oraz Lotniczym Związkiem Młodzieży, pełniąc funkcję redaktora w magazynie „Młody Lotnik” i będąc członkiem Związku Lotników Polskich. Publikował artykuły związane z modelarstwem, takie jak: Opis modelu konstrukcyjnego płatowca pościgowego typu Fokker DXI, Modele latające oraz Jak obchodzić się z gumą do modeli latających?

Fiałkowski był jednym z pierwszych polskich agrolotników. 13 lipca 1925 roku, z samolotu Breguet 14, przeprowadził zrzut środków chemicznych w celu zwalczenia plagi brudnicy mniszki w rejonie Mścina. Następnie, 31 lipca tego samego roku, na samolocie Breguet 14 (nr 10.72), wspólnie z czeskim technikiem spadochronowym Antonim Heidlerem, zrealizował pokazowy lot na rzecz Ligi Obrony Powietrznej Państwa. Podczas tego lotu miał miejsce zrzut angielskiego spadochronu lotniczego Guardian Angel, jednak otwarcie spadochronu nastąpiło zbyt wcześnie, co doprowadziło do zaplątania się czaszy oraz linek w stery samolotu. W wyniku tego incydentu samolot wpadł w korkociąg i uległ katastrofie na dziedzińcu Wojskowego Szpitala Okręgowego nr 1, co skutkowało śmiercią obu lotników na miejscu.

Karol Fiałkowski został pochowany na cmentarzu Powązkowskim w Warszawie, w kwaterze IV-5-15,16.

Przypisy

  1. Cmentarz Stare Powązki: HELENA LEMAŃSKA, [w:] Warszawskie Zabytkowe Pomniki Nagrobne [dostęp 04.01.2021 r.]
  2. Mariusz Niestrawski: Fiałkowski Karol. infolotnicze.pl. [dostęp 30.12.2020 r.]
  3. Karol Fiałkowski. Niebieska Eskadra. [dostęp 30.12.2020 r.]
  4. Popiel 2014 ↓, s. 103.
  5. a b c Jędrzejewski 2014 ↓, s. 207.
  6. Fiałkowski i 6'1925 ↓, s. 10.
  7. Fiałkowski i 3'1924 ↓, s. 9-10.
  8. Romeyko 1933 ↓, s. 339.
  9. Młody Lotnik i 12'1925 ↓, s. 16.
  10. Dekler 1917 ↓, s. 22.
  11. Dekler 1917 ↓, s. 19.

Oceń: Karol Fiałkowski

Średnia ocena:4.82 Liczba ocen:19