Jadwiga Adamczewska-Miklaszewska


Jadwiga Adamczewska-Miklaszewska to postać, która pozostawiła trwały ślad w polskiej kulturze artystycznej. Urodziła się 2 czerwca 1915 roku w Warszawie, a życie swoje zakończyła w tym samym mieście, 7 maja 2008 roku. Była nie tylko artystką plastyczną, ale również projektantką przemysłową, która koncentrowała się na sztuce użytkowej.

Jej szczególną pasją była ceramika artystyczna, w której wykazywała się nieprzeciętnym talentem i kreatywnością. To właśnie w tej dziedzinie zyskała uznanie, tworząc unikalne i estetyczne dzieła, które charakteryzowały się zarówno formą, jak i funkcjonalnością.

Życiorys

Jadwiga Adamczewska-Miklaszewska była córką Janiny z d. Jankiewicz (1887-1976) oraz Stanisława Adamczewskiego, uznanego historyka literatury i profesora Uniwersytetu Łódzkiego. W rodzinie tej ze znaczną rolą, miała starszego brata – prof. Stanisława Franciszka Adamczewskiego, który zasłynął jako biolog oraz entomolog.

W okresie od 1933 do 1939 roku, rozwijając swoje talenty, studiowała malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Jej nauczycielami byli uznani profesorowie, tacy jak Felicjan Kowarski oraz Jan Sokołowski. Po ukończeniu studiów w 1948 roku, kontynuowała swoją edukację w latach 1950-1952, studiując na Wydziale Rzeźby tej samej akademii, gdzie uzyskała absolutorium z ceramiki pod kierunkiem prof. Wandy Golakowskiej.

Podczas swoich studiów, w latach 1948-1952, Jadwiga pracowała w Zarządzie Sekcji Architektury Wnętrz Okręgu Warszawskiego Związku Polskich Artystów Plastyków, gdzie przez dwie kadencje pełniła funkcje sekretarza oraz wiceprzewodniczącego.

W latach 1952–1979 pełniła rolę konsultanta oraz rzeczoznawcy w Zjednoczeniu Przemysłu Szkła i Ceramiki, a także Zjednoczeniu Ceramiki Budowlanej przy Centrali Handlu Zagranicznego MINEX. Dodatkowo, w latach 1961–1968 uczestniczyła w działalności Instytutu Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie oraz Instytutu Przemysłu Szkła i Ceramiki (obecnie – 2020 Instytut Ceramiki i Materiałów Budowlanych), natomiast w latach 1968-1975 była adiunktem w Instytucie Szkła i Ceramiki w Warszawie.

W 1974 roku była jednym z współzałożycieli grupy artystów ceramików, która utworzyła Stowarzyszenie Artystów Ceramików KERAMOS, obok takich nazwisk jak Henryk Gaczyński, Zofia Czerwosz, Miron Grześkiewicz, Jerzy Krawczuk, Marta Podoska-Koch, Ewelina Michalska, Magdalena Winiarska-Gutowska, Wanda Manteuffel, Marka Moderau oraz Marka Kotarby. W 1977 roku wzięła udział w pierwszej wystawie Keramosu, która miała miejsce w warszawskiej Galerii Rzeźby.

Jadwiga Adamczewska-Miklaszewska była autorką licznych kompozycji malarskich oraz tkanin, jednak jej największym osiągnięciem są wzory przemysłowe z ceramiki, w tym wazonów, popielniczek oraz serwisów kawowych.

Projekty

W twórczości Jadwigi Adamczewskiej-Miklaszewskiej odnajdujemy szereg interesujących projektów, które miały miejsce w latach 1961-1982. Wśród najbardziej znaczących znajdują się:

  • 1961 – popielniczka kulista, producent Zakład Szkła i Ceramiki Instytutu Wzornictwa Przemysłowego (IWP),
  • 1961 – mineralka, producent Zakład Szkła i Ceramiki IWP,
  • 1961 – butelka do wody kolońskiej, producent Zakład Szkła i Ceramiki IWP,
  • 1961 – popielniczka z nóżką, producent Zakład Szkła i Ceramiki IWP,
  • 1961 – bombonierka, producent Zakład Szkła i Ceramiki IWP,
  • 1961 – wazon dekorowany reliefem, producent Zakład Szkła i Ceramiki IWP,
  • 1962 – popielniczka 2-częściowa,
  • 1962 – wazon dekorowany reliefem pionowym,
  • 1962 – wazon fajansowy z motywem MDM,
  • 1962 – wazon fajansowy z motywem Syrenki,
  • 1963 – popielniczka,
  • 1963 – popielniczka duża 2-częściowa,
  • 1965 – seria wazonów wieloprofilowych,
  • 1966 – serwis do kawy dla żeglugi morskiej,
  • 1966 – projekt uchwytów do piły-płatnicy, producent: Fabryka Pił i Narzędzi w Wapiennicy koło Bielska,
  • 1966 – noże do filetowania ryb (wersja z rękojeścią z drewna i z tworzyw sztucznych),
  • 1966 – projekty lamp z porcelany elektrotechnicznej,
  • 1967 – obudowa aparatu telefonicznego,
  • 1967-1968 – wazon wieloprofilowy,
  • 1967-1968 – wazony składane,
  • 1967-1968 – projekty naczyń żeliwnych (brytfanna z pokrywą, rondel z trzonkiem, patelnia z trzonkiem),
  • 1968 – kinkiet reliefowy,
  • przed 1970 – kompozycje malarskie na płytach szamotowych: „Dysputa”, „Spotkanie”, „Homo homini lupus”,
  • 1970 – projekt wielowersyjnego zestawu naczyń stołowych,
  • po 1970 – kompozycje malarskie na płytach szamotowych: „Dysputa I”, „Dysputa II”,
  • po 1970 – kompozycje malarskie na płytach szamotowych: „Praca twórcza”, „Pięć propozycji na jeden temat”,
  • 1974 – projekty naczyń kamionkowych termoodpornych,
  • 1974 – zestaw naczyń reliefowych z porcelany,
  • 1974-1982 – projekty elementów architektonicznych.

Jej prace mają swoje miejsce w prestiżowych zbiorach, w tym w Muzeum Narodowym w Warszawie, gdzie możemy podziwiać popielniczki, a także w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, gdzie znajduje się kompozycja malarska na płytach szamotowych „Dysputa” (nr inw. XVlll-940, XVlll-941).

Wystawy zbiorowe

Jadwiga Adamczewska-Miklaszewska uczestniczyła w wielu znaczących wystawach zbiorowych, co podkreśla jej wpływ na rozwój sztuki użytkowej w Polsce. Oto zestawienie niektórych z nich:

  • 1952 – Wystawa Młodych Przodowników Budowniczych Polski Ludowej, Warszawa (II nagroda),
  • 1952 – I Ogólnopolska Wystawa Architektury Wnętrz i Sztuki Dekoracyjnej, Zachęta, Warszawa,
  • 1968 – pokonkursowa wystawa „Jeździec i koń”, Warszawa (wyróżnienie),
  • 1969 – Wystawa Ceramika i Szkło z cyklu „Polska Sztuka Użytkowa w XXV-lecie PRL”, Wrocław,
  • 1969 – Projektowanie Form Przemysłowych z cyklu „Polska Sztuka Użytkowa w XXV-lecie PRL”, Lublin,
  • 1969 – Wzornictwo w Przemyśle Szklarskim i Ceramicznym, IWP, Warszawa,
  • 1969 – Wystawa Ceramika i Szkło z cyklu „Polska Sztuka Użytkowa w XXV-lecie PRL”, Ryga, Moskwa,
  • 1969 – Wystawa Postępu Techniki, Paryż,
  • 1969 – XXIV Międzynarodowa Wystawa Ceramiki Artystycznej, Faenza,
  • 1969 – XI Międzynarodowa Wystawa Ceramiki, Perugia,
  • 1970 – III Festiwal Sztuk Pięknych, Warszawa (brązowy medal),
  • 1970 – Międzynarodowe Biennale Ceramiki Artystycznej, Vallauris (Francja),
  • 1971 – IV Festiwal Sztuk Pięknych, Warszawa (wyróżnienie),
  • 1972 – I Okręgowa Wystawa Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa,
  • 1973 – Międzynarodowe Triennale Porcelany, Jablonec,
  • 1977 – Grupa KERAMOS, Galeria Rzeźby, Warszawa,
  • 1979 – Wystawa Ceramiki Polskiej, Wałbrzych,
  • 1979 – Międzynarodowe Targi Poznańskie, Poznań,
  • 2003 – VI Międzynarodowe Biennale Ceramiki „Pomiędzy”, IWP, Warszawa,
  • 2007 – „Kolekcje wzornictwa – odsłona pierwsza”, Nowa Galeria Muzeum Plakatu w Wilanowie, Warszawa,
  • 2011 – „Chcemy być nowocześni”. Polski design 1955-1968, Muzeum Narodowe, Warszawa.

Artystka osiągnęła również szereg sukcesów w konkursach. Do najbardziej znaczących należą:

  • 1951 – konkurs Biura Nadzoru Estetyki Produkcji (BNEP) (I nagroda),
  • 1968 – konkurs Cepelii na ceramiczne kompozycje figuralne (wyróżnienie).

Nagrody

Jadwiga Adamczewska-Miklaszewska była wybitną projektantką, której prace zostały docenione w wielu prestiżowych konkursach. Jej osiągnięcia na polu projektowania to:

  • 1967 – otrzymała Nagrodę Zbiorową Ministra Przemysłu Ciężkiego za innowacyjny projekt porcelanowych opraw oświetleniowych,
  • 1968 – nagradzana przez Ministra Przemysłu Maszynowego,
  • 1968 – także uhonorowana Nagrodą Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych (MBiPMB) za projekt porcelanowych opraw oświetleniowych,
  • 1970 – zdobyła Nagrodę MBiPMB za osiągnięcia w zakresie projektowania i prototypowania, a jej wieloseryjny zestaw naczyń stołowych zdobył uznanie.

Artystka była członkinią Związku Polskich Artystów Plastyków Okręgu Warszawskiego, a w 1968 roku należała do Komisji ds. Wzornictwa Przemysłowego przy Zarządzie Głównym ZPAP. Warto podkreślić, że była również autorką licznych prac teoretycznych w dziedzinie wzornictwa przemysłowego.

Po śmierci, Jadwiga Adamczewska-Miklaszewska znalazła spoczynek na cmentarzu Powązkowskim w Warszawie, w kwaterze 348-2-1/2.

Przypisy

  1. Wystawa Keramosu w warszawskiej Galerii Rzeźby [online], www.ceramika.becikowe.com [dostęp 08.07.2020 r.]
  2. Cyfrowe Muzeum Narodowe w Warszawie - Searched phrase: Autor: Adamczewska-Miklaszewska, Jadwiga (1915-2008) [online], cyfrowe.mnw.art.pl [dostęp 08.07.2020 r.]
  3. BNEP to obecnie (2020) Instytut Wzornictwa Przemysłowego.
  4. Ceramika i szkło polskie XX wieku: katalog zbiorów. Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 2004.
  5. a b c d Słownik artystów plastyków. Artyści plastycy Okręgu Warszawskiego ZPAP 1945–1970. Słownik biograficzny. Maria Serafińska (kierownik redakcji). Warszawa: Okręg Warszawski ZPAP, 1972, s. 15.

Oceń: Jadwiga Adamczewska-Miklaszewska

Średnia ocena:4.88 Liczba ocen:25