Port Praski


Port Praski to wyjątkowe miejsce, które znajduje się nad brzegiem Wisły w stolicy Polski, Warszawie. Jest to port usytuowany w dzielnicyPraga-Północ, otoczonej malowniczymi ulicami, które nadają temu miejscu niepowtarzalnego charakteru.

W jego bliskim sąsiedztwie można znaleźć ulice takie jak Stefana Okrzei, Jagiellońską, Sokolą oraz Wybrzeżem Szczecińskim. Każda z tych ulic nadaje swojej okolicy unikalny klimat i zachęca do odkrywania lokalnych atrakcji.

Port Praski jest miejscem, które łączy tradycję z nowoczesnością, oferując zarówno malownicze widoki, jak i liczne możliwości rekreacyjne. Przyciąga mieszkańców oraz turystów, którzy pragną poznać nie tylko lokalne legendy, ale także cieszyć się pięknem naturalnym, które od wieków towarzyszy temu obszarowi.

Historia

W zgodzie z historycznymi założeniami, port Praski, wcześniej znany jako Nowy Port, miał być złożony z pięciu portowych basenów, które miały wypełnić cały teren. Ostatecznie jednak, w regionach niegdysiejszego starorzecza Wisły, zbudowane zostały jedynie trzy baseny. Te częściowo murowane nabrzeża przetrwały do dziś. Służyły one do przeładunku towarów, a również jako miejsce przechowywania jednostek pływających w okresie zimowym. Funkcję przeładunkową portu w późniejszym czasie przejął Port Żerański.

Do 18 marca 2012 roku w Porcie Praskim cumował dworzec wodny, który powstał około 1885 roku. Działał on przez długi czas, jeszcze w latach 70. XX wieku, pełniąc funkcję pływającej przystani dla statków parowych. Po zakończeniu operacyjnej działalności, dworzec ten był cumowany w Porcie Praskim – początkowo na wysokości ulicy Sokolej, a później bliżej Pomnika Kościuszkowców.

W 2008 roku barka, która dotychczas pełniła rolę dworca, przeszła na własność fundacji Ja Wisła, która próbowała uzyskać środki finansowe na jej remont. Planowano, aby w obiekcie stworzyć Muzeum Wisły. Na propozycję fundacji, dworzec wodny został wpisany do rejestru zabytków w województwie mazowieckim, jednak niestety obiekt spłonął w nocy z 17 na 18 marca 2012 roku.

Po zrealizowaniu budowy mostu Świętokrzyskiego, część terenów portu została przekazana firmie Elektrim jako rozliczenie kosztów budowy. Teren ten miał być przeznaczony na zabudowę handlową oraz mieszkaniową. Prace budowlane rozpoczęły się w 2011 roku na obszarze Starej Pragi.

Obecnie obszar portu zajmuje około 38 hektarów, granicząc z nasypem kolejowym od strony ulicy Sokolej, a także ulicami Jagiellońską, Zamoyskiego oraz Okrzei. W 2016 roku inwestor uzyskał zgodę od wojewody mazowieckiego na budowę śluzy przeciwpowodziowej, co ma znacząco przyspieszyć proces zagospodarowania Portu Praskiego.

Plany na przyszłość

Od dłuższego czasu trwają prace nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla obszaru Portu Praskiego. Warto zauważyć, że koncepcje rozwoju tego miejsca ewoluowały wraz ze zmianami politycznymi i społecznymi. W latach 90. urbanista Jan Rutkiewicz przedstawił wizję nowego centrum Pragi z biurowo-usługowymi budynkami o wysokości 7-8 pięter, które miały zdominować krajobraz tej części Warszawy, zajmując jednocześnie dwie trzecie portowego terenu.

W okresie rządów prezydenta Lecha Kaczyńskiego skoncentrowano się na innej wizji, promując niską zabudowę mieszkaniową, harmonijnie wpisującą się w otoczenie wodne i zielone tereny. Kolejna ekipa rządowa, kierowana przez Hannę Gronkiewicz-Waltz, częściowo zrealizowała wcześniejsze plany Rutkiewicza, jednak zastała również obszary przeznaczone do zabudowy mieszkalnej, szczególnie na centralnym pirsie oraz północnej stronie portu. W parterach budynków projektowanych w tym rejonie zaplanowano lokale usługowe.

W ramach planu przewidziano budowę trzech placów, które będą połączone pieszymi kładkami. Wzdłuż nabrzeży powstaną ogólnodostępne deptaki, a także miejsca dla statków i jachtów. Na południowym pirsie, bogatym w las łęgowy, planuje się stworzenie parku, wpisującego się w koncepcję Warszawskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu.

W strefie położonej w sąsiedztwie stacji PKP, Warszawa Stadion oraz stacji metra Stadion Narodowy, planowane jest zbudowanie czterech budynków o zróżnicowanej wysokości. Najwyższy z budynków ma osiągnąć aż 160 metrów, a pozostałe trzy mają mieć wysokości 140, 120 i 100 metrów.

Najnowsze propozycje, zaprezentowane przez właściciela części portowego terenu – firmę Elektrim, zakładają m.in. wybudowanie drewnianego bulwaru oraz przystani dla motorówek. Inwestor uzyskał już decyzję środowiskową i aktualnie kontynuuje procedury związane z uzyskiwaniem pozwoleń na budowę. Na tym terenie planowane są cztery kluczowe inwestycje, które przyciągną mieszkańców oraz turystów.

  • projekt Nowa Praga – przewidziane są tam zabudowania mieszkaniowe skierowane do klasy średniej, a także galerie usługowo-handlowe. W 2012 roku firma rozebrała dawną Fabrykę Ślusarską Zagórnego i Ogórkiewicza, by na jej miejscu zbudować budynek biurowo-mieszkalny, który zawiera wiernie odtworzony budynek fabryczny,
  • City – plan zakłada budowę wieżowców o wysokości od 100 do 160 m, które będą zlokalizowane w pobliżu Stadionu Narodowego. Będą one pełnić funkcje biurowe oraz mieszkalne, a także zawierać hotele, galerie handlowe i inne usługi,
  • Doki – luksusowa dzielnica mieszkaniowa z prywatnymi przystaniami dla motorówek, lokalami usługowymi oraz restauracjami, otoczona drewnianymi bulwarami. Latem istniałaby możliwość korzystania z tramwaju wodnego, który łączyłby Doki z Podzamczem w rejonie Starego Miasta,
  • Park Mediów – inwestycja, która ma przypominać Centrum Nauki Kopernik i będzie związana z kompleksem sportowym.

Przypisy

  1. Przyspieszenie w Porcie Praskim. „Stolica”, sierpień-wrzesień 2016 r.
  2. Michał Wojtczuk: Co z Portem Praskim? Miały być inwestycje, a nic się nie dzieje. warszawa.gazeta.pl, 16.06.2013 r. [dostęp 25.12.2013 r.]
  3. Aneta Bielicka: Na Pradze powstaną drapacze chmur, nowoczesny port i budynki mieszkalne. Naszemiasto.pl, 02.05.2012 r.
  4. Warszawskie marzenia. Warszawskie Muzeum Etnograficzne. [dostęp 11.04.2012 r.]
  5. Drapacze w Porcie Praskim. Dziennik, 19.11.2007 r.
  6. Encyklopedia Warszawy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1994 r., s. 672. ISBN 83-01-08836-2.

Pozostałe obiekty w kategorii "Porty":

Port Czerniakowski | Port Żerański

Oceń: Port Praski

Średnia ocena:4.69 Liczba ocen:19