Most Gdański to imponująca konstrukcja, która stanowi dwupoziomowy stalowy most nad Wisłą w stolicy Polski, Warszawie. Jest to kluczowy element obwodnicy śródmiejskiej, umożliwiający sprawne połączenie różnych części miasta.
Budowę Mostu Gdańskiego zrealizowano w latach 1957–1959, a jego filary wspierają niezwykle ważną strukturę, która korzysta z fundamentów pierwszego mostu pod Cytadelą.
Ta unikalna budowla łączy nie tylko dwie części Warszawy, ale także różne epoki jej architektury, co czyni ją nie tylko mostem, ale również pomnikiem inżynierii.
Opis
Most Gdański, stanowiący ważny element infrastruktury Warszawy, został wzniesiony w latach 1957–1959, pod kierunkiem projektanta Janusza Ratyńskiego. Ten inżynieryjny projekt był częścią Trasy Mostowej imienia Stefana Starzyńskiego, której nazwa została nadana decyzją Rady Narodowej m.st. Warszawy w dniu 27 września 1957 roku. Nowa konstrukcja mostu powstała na miejscu starego, istniejącego mostu, który zniszczyli Niemcy 13 września 1944 roku. Mowa tutaj o moście pod Cytadelą, pierwotnie zbudowanym w latach 1873–1875 jako most kolejowo-drogowy, a później przekształconym w most wyłącznie drogowy.
Podczas projektowania nowej przeprawy propozycje nazw były różnorodne – rozważano takie określenia jak „most Pokoju”, „most Piętnastolecia”, czy „most imienia Traugutta”. Ostateczną decyzję podjęto podczas inauguracji całej Trasy Mostowej w dniu 21 lipca 1959 roku, nadając jej nazwę „most Gdański”.
Przeprawa jest imponujących rozmiarów, składając się z kilku kluczowych elementów: dwupoziomowego wiaduktu dojazdowego prowadzącego nad ulicą Wybrzeże Helskie, o długości 44,76 m, głównego mostu, który ma 406,53 m oraz międzynarodowego wiaduktu nad ulicą Wybrzeże Gdańskie długości 85,17 m. Główna konstrukcja mostu to stalowa kratownica w sześciu przęsłach, zaś wiadukty dojazdowe wykonano w technologii sprężonej. Projektanci, Stefan Piwoński i Witold Witkowski, zadbali o każdy detal, by projekt był nie tylko funkcjonalny, ale i estetyczny.
Dolny poziom mostu posiada torowiska tramwajowe zamontowane na dębowych mostownicach, obok chodników oraz ścieżki rowerowej po stronie południowej. Na górnym poziomie znajduje się czteropasmowa jezdnia oraz także chodniki, co czyni tę przeprawę wygodną dla wszystkich użytkowników dróg. Koszt budowy mostu Gdańskiego wyniósł zajmujące 25 milionów złotych.
Most Gdański jest częścią obwodnicy śródmiejskiej i łączy dwie ważne arterie komunikacyjne stolicy: lewobrzeżną ulicę Słomińskiego oraz prawobrzeżną ulicę Starzyńskiego. Podobnie jak most Świętokrzyski, koncentruje się on głównie na lokalnym ruchu, co wynika z ograniczonej infrastruktury po obu stronach Wisły.
W latach 2005–2007 zrealizowano wielką przebudowę ronda Starzyńskiego, mającą na celu poprawę ruchu na obwodnicy. Wzięło w tym udział kilka nowoczesnych rozwiazań, takich jak budowa estakad. Nie można zapomnieć także o odnowie mostu w latach 90., kiedy został pomalowany na zielono, a dolny poziom wzbogacono o kolorowe świetlówki, które czynią go atrakcyjniejszym wizualnie.
Warto dodać, że w czerwcu 2014 roku na południowej stronie mostu zainstalowano neon o treści „Miło cię widzieć”, autorstwa Mariusza Lewczyka, który zdobył nagrodę w konkursie „Neon dla Warszawy” w 2013 roku, dodając tym samym współczesny akcent do historycznego mostu.
Przypisy
- Pożar drewnianych podkładów torowiska na moście Gdańskim. „Gazeta Stołeczna”, s. 3, 13-14.06.2015 r.
- Tomasz Demiańczuk: „Miło Cię widzieć” – zabłyśnie nowy symbol stolicy. [w:] Urząd m.st. Warszawy [on-line]. um.warszawa.pl, 20.06.2014 r. [dostęp 05.11.2014 r.]
- Warszawskie tramwaje elektryczne 1908-1998. Tom I. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 1998 r. s. 127.
- Józef Sigalin: Warszawa 1944–1980. Z archiwum architekta. Tom 3. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1986 r. s. 276.
- Józef Sigalin: Warszawa 1944–1980. Z archiwum architekta. Tom 3. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1986 r. s. 339.
- Józef Sigalin: Warszawa 1944–1980. Z archiwum architekta. Tom 3. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1986 r. s. 342.
- Marian Gajewski: Urządzenia komunalne Warszawy. Zarys historyczny. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1979 r. s. 268.
- Wacław Sterner: Mosty Warszawy. Warszawa: Państwowe Wydawnictwa Techniczne, 1960 r. s. 181.
- Uchwała nr 21 Rady Narodowej m.st. Warszawy z dnia 27.09.1957 r. w sprawie zmiany nazw ulic. „Dziennik Urzędowy Rady Narodowej m.st. Warszawy”. nr 8, poz. 27, s. 45, 02.11.1957 r.
- a b Encyklopedia Warszawy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1994 r. s. 300.
Pozostałe obiekty w kategorii "Mosty i wiadukty":
Most gen. Stefana Grota-Roweckiego | Wiadukt im. Stanisława Markiewicza w Warszawie | Kładka na Wiśle w Warszawie | Most Siekierkowski | Most Łazienkowski | Most Poniatowskiego | Most Śląsko-Dąbrowski | Most Świętokrzyski | Most Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie | Most przy Cytadeli | Most Anny Jagiellonki w WarszawieOceń: Most Gdański