Most przy Cytadeli


Most przy Cytadeli, znany również jako most kolejowy przy Cytadeli lub most kolejowy pod Cytadelą, to istotna budowla na Wiśle w Warszawie, która odgrywa kluczową rolę w komunikacji kolejowej.

Pierwsza konstrukcja mostu pod tą nazwą, określana jako II most, została oddana do użytku w listopadzie 1875 roku i stanowiła część linii obwodowej. Wówczas był to most o charakterze kolejowo-drogowym. W latach 1905–1908 poniżej tego obiektu zbudowano nowy, czysto kolejowy most, wieńcząc tym samym rozbudowę infrastruktury. Most z 1875 roku został następnie przekształcony na potrzeby ruchu kołowego.

Niestety, historia tych dwóch mostów jest naznaczona zniszczeniem; obie konstrukcje zostały usunięte przez Rosjan w sierpniu 1915 roku oraz przez Niemców we wrześniu 1944 roku.

Most kolejowy, który powstał w 1908 roku, został jednak odbudowany w roku 1946, co czyni go pierwszym stałym mostem na Wiśle w Warszawie po zakończeniu II wojny światowej. Równocześnie, na filarach historycznego mostu drogowego z 1875 roku, w latach 1957–1959 zbudowano most Gdański, który dodatkowo wzbogacił warszawską infrastrukturę transportową.

Historia

Pierwsza wersja mostu, pierwotnie przeznaczona do obsługi transportu kolejowego, miała łączyć Dworzec Wiedeński z Dworcem Petersburskim. Z niewiadomych przyczyn, zrezygnowano jednak z pomysłu, aby linia kolejowa przebiegała przez centralną część Warszawy. W efekcie, most ten oddany do użytku został w 1864 roku jedynie jako most drogowy, z torami przystosowanymi dla tramwajów konnych.

Na północ od mostu Kierbedzia, w rejonie warszawskiej Cytadeli, powstał pierwszy warszawski most kolejowy. Opracowanie jego projektu przypadło w udziale Tadeuszowi Chrzanowskiemu, a wykonawcą wybranym do budowy była warszawska firma Lilpop, Rau i Loewenstein. Powstańcy z rosyjskiego Sztabu Generalnego mieli wpływ na lokalizację mostu, z uwagi na konieczność zapewnienia sprawnej komunikacji kolejowej przez Wisłę. Osłony artyleryjskie, umiejscowione w Cytadeli, miały zapewnić dodatkowe bezpieczeństwo dla nowej infrastruktury.

Rozpoczęcie budowy miało miejsce w kwietniu 1873 roku, a most został oddany do użytku w listopadzie 1875 roku. Jako drugi stały most w Warszawie, tuż po moście Kierbedzia, zyskał miano II mostu. Konstrukcja oparta była na amerykańskim rozwiązaniu i miała dwie kondygnacje: górną przeznaczono dla ruchu kolejowego, podczas gdy dolna służyła pieszym oraz pojazdom. Początkowo jarano, aby dolna część mostu obsługiwała jedynie ruch wojskowy, jednak z biegiem lat dopuszczono również cywile.

Most zyskiwał na znaczeniu, lecz nie cieszył się dużą popularnością wśród warszawiaków. Tor kolejowy, zbudowany na górnym poziomie, składał się z czterech szyn, co pozwalało na korzystanie zarówno pociągom szerokotorowym (1524 mm), jak i normalnotorowym (1435 mm). Utworzenie mostu oraz kolei obwodowej miało kluczowe znaczenie dla Warszawy, skutkując m.in. przyspieszeniem industrializacji Pragi oraz umożliwieniem transportu surowców, w tym węgla, na prawy brzeg Wisły z Zagłębia Dąbrowskiego.

Most okazał się jednak zbyt mały, z jednym torowiskiem nie spełniającym wymogów rosnącego ruchu kolejowego. W latach 1905-1908 zdecydowano o budowie nowego mostu przy Cytadeli, którego projektantem został Nikołaj Bielelubski. Wykonany został 32 metry na północ od pierwotnego mostu i wyposażony w dwa tory kolejowe różnych szerokości. Za realizację odpowiadała firma K. Rudzki i S-ka, a kratownice dostarczył Zakład Ostrowiecki. Po skonstruowaniu nowej przeprawy w 1908 roku, most z 1875 roku stracił swoje przeznaczenie kolejowe, przekształcając się w most drogowy i pieszy. Z racji łączenia dwóch nieuprzemysłowionych obszarów miasta, jego ruch był znacznie ograniczony.

W literaturze mosty te określane są jako pierwszy i drugi most kolejowy przy Cytadeli, a także w sposób alternatywny, jako mosty drogowy i kolejowy pod Cytadelą. Kiedy Jacek Wawer zbudował czwarte warszawskie most, Poniatowskiego, warszawiacy uznali go za trzeci, traktując mosty pod Cytadelą jako jedną jednostkę.

Mosty, w tym mosty drogowe: Kierbedzia i Poniatowskiego, zostały zniszczone 5 sierpnia 1915 roku przez wycofujące się wojska rosyjskie. Most z 1875 roku stracił przy tym dwa środkowe przęsła, natomiast most z 1908 roku cztery. Obydwa obiekty zostały odbudowane przez Niemców w trakcie I wojny światowej.

W czasie II wojny światowej, mosty pod Cytadelą ponownie zostały wysadzone przez Niemców 13 września 1944 roku. Z uwagi na potrzebę zaopatrzenia oddziałów frontowych w zachodnim kierunku, w dniach od 18 stycznia do 8 lutego 1945 roku, radzieccy saperzy wznieśli jednokierunkowy most kolejowy na drewnianych podporach, umiejscowiony 25 metrów od mielizny kolejowego. W budowie nasypu wzięło udział kilka tysięcy cywilów, w tym czytających dla polskich żołnierzy z 4 Łużyckiej Brygady Saperów. Most oddano do użytku 8 lutego 1945 roku, pełniąc swoje funkcje aż do marca 1946, do momentu odbudowy mostu z 1908 roku. Zrujnowany most z kolei zdjęto z eksploatacji 20 marca 1947 roku, a jego resztki są nadal widoczne w rejonach o niskim stanie wody w Wiśle.

Po wojnie odbudowano wyłącznie most kolejowy z 1908 roku. Ruch pociągów przywrócono w marcu 1946 roku na jednym torze, podczas gdy w lipcu 1947 roku przywrócono dwutorowy ruch kolejowy. Premierowy pociąg na nowym obiekcie, w którym brał udział wiceminister komunikacji, przejechał przez most 19 marca 1946 roku. Jego odbudowa stanowiła monumentalny krok w kierunku przywracania infrastruktury po II wojnie światowej.

Na filarach mostu z 1875 roku, w latach 1957-1959, zbudowano most Gdański. Obecnie mosty stoją dokładnie w miejscach swoich przedwojennych pierwowzorów; przyczółki mostu kolejowego pochodzą z czasów carskich, podobnie jak przeważająca liczba przejazdów pod torami linii obwodowej.

W latach 2015-2019 dokonano remontu mostu; podczas tych prac ruch został ograniczony do jednego toru. W 2008 roku fragment konstrukcji drugiego mostu, wydobyty z Wisły, umieszczono w Pontiseum na terenie Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Natomiast w 2021 roku, zabezpieczony przez instytut i przekazany miastu fragment mostu został zaprezentowany, wraz z reliktami mostów Poniatowskiego i Kierbedzia, w pobliżu mostu Świętokrzyskiego, na zbiegu ulicy Tamka i Zajęczej.

Przypisy

  1. Pontiseum w Warszawie. Co to takiego?. [w:] Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie [on-line]. 18.05.2021 r. [dostęp 19.07.2024 r.]
  2. Warszawiacy polubili Pontiseum. [w:] Instytut Badawczy Dróg i Mostów [on-line]. ibdim.edu.pl, 22.05.2017 r. [dostęp 10.06.2017 r.]
  3. Pontiseum w IBDiM. ibdim.edu.pl, 24.06.2014 r. [dostęp 07.06.2017 r.]
  4. Joanna Borowska. Mosty. „Skarpa Warszawska”, s. 8, czerwiec 2020 r.
  5. Marian Spychalski: Warszawa architekta. Wspomnienia pierwszego powojennego prezydenta stolicy. Warszawa: Bellona, 2015, s. 186. ISBN 978-83-11-13416-4.
  6. Wielka Encyklopedia PWN. Tom 28. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005, s. 575. ISBN 83-01-14363-0.
  7. Robert Marcinkowski: Ilustrowany Atlas Dawnej Warszawy. Warszawa: Wydawnictwo Oliwka, 2013, s. 82. ISBN 978-83-931203-1-4.
  8. Jerzy Kasprzycki: Warszawa nieznana. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza, 1982, s. 28.
  9. Józef Sigalin: Warszawa 1944–1980. Z archiwum architekta. Tom 3. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1986, s. 229. ISBN 83-06-01187-2.
  10. Krzysztof Dunin-Wąsowicz: Warszawa w czasie I wojny światowej. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1974, s. 22.
  11. Jan Berger: Rozwój Pragi [w:] Irena Pietrzak-Pawłowska (red.) Wielkomiejski rozwój Warszawy do 1918 r.. Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza, 1973, s. 265.
  12. Wacław Sterner: Mosty Warszawy. Warszawa: Państwowe Wydawnictwa Techniczne, 1960, s. 110.
  13. Wacław Sterner: Mosty Warszawy. Warszawa: Państwowe Wydawnictwa Techniczne, 1960, s. 108.
  14. Wacław Sterner: Mosty Warszawy. Warszawa: Państwowe Wydawnictwa Techniczne, 1960, s. 101.
  15. Encyklopedia Warszawy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1994, s. 512. ISBN 83-01-08836-2.
  16. Encyklopedia Warszawy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1994, s. 1047. ISBN 83-01-08836-2.
  17. Marian Gajewski: Urządzenia komunalne Warszawy. Zarys historyczny. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1979, s. 269. ISBN 83-06-00089-7.
  18. Marian Gajewski: Urządzenia komunalne Warszawy. Zarys historyczny. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1979, s. 268. ISBN 83-06-00089-7.
  19. Marian Gajewski: Urządzenia komunalne Warszawy. Zarys historyczny. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1979, s. 267. ISBN 83-06-00089-7.
  20. Stefan Kieniewicz: Warszawa w latach 1795–1914. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1976, s. 211.
  21. Jan Górski: Drugie narodziny miasta. Warszawa 1945. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1976, s. 50.
  22. Władysław Bartoszewski, Bogdan Brzeziński, Leszek Moczulski: Kronika wydarzeń w Warszawie 1939–1949. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1970, s. 115.
  23. Kronika wydarzeń w Warszawie 1945−1958. „Warszawskie kalendarz ilustrowany 1959”, s. 30, 1958. Wydawnictwo Tygodnika Ilustrowanego „Stolica”.

Oceń: Most przy Cytadeli

Średnia ocena:4.73 Liczba ocen:5