Mariensztat to interesujący obszar znajdujący się w Warszawie. Jest to część niezwykle urokliwej dzielnicy Śródmieście, która zachwyca nie tylko swoją architekturą, ale również bogatą historią.
Warto odwiedzić to miejsce, aby lepiej poznać jego unikalny klimat oraz odkryć wiele atrakcji, które czekają na każdego odkrywcę stolicy.
Opis
Mariensztat to historyczny rejon, który powstał jako efekt przesunięcia koryta Wisły na wschód, co miało miejsce u podnóża skarpy wiślanej. W roku 1762, dzięki decyzji Eustachego i Marii Potockich oraz za zgodą króla Augusta III Sasa, ustanowiono tam jurydykę noszącą nazwę Mariensztat. Nazwa ta wywodzi się z niemieckiego słowa (Marienstadt, co oznacza „miasto Marii”), od imienia właścicielki. Wartym uwagi jest, że to imię nadano również głównej ulicy jurydyki.
W 1844 roku rozpoczęto wyburzanie części budynków dawnej jurydyki w związku z budową wiaduktu Pancera. Lata 1861–1863 to czas, kiedy przy ulicy Bednarskiej powstały zakłady drukarskie Samuela Orgelbranda, które były wówczas największym i najnowocześniejszym przedsiębiorstwem w Królestwie Polskim.
Około 1865 roku, ukształtowany plac na Mariensztacie zyskał status głównego miejsca targowego na Powiślu. W 1913 roku przeniesiono tam stragany z likwidowanego targowiska na Rynku Starego Miasta. W początkach XX wieku wybudowano przy nim wysokie kamienice; w latach 1910–1911 na rogu ulic Garbarskiej i Nowego Zjazdu powstała dziewięciokondygnacyjna kamienica Matiasa Taubenhausa, która wówczas była najwyższa w Warszawie i łączyła się z nasypem wiaduktu Pancera poprzez pomost na wysokości trzeciego piętra.
Jednak przed II wojną światową, ten obszar miasta pozostawał w znacznym zaniedbaniu, a jego mieszkańcami byli przeważnie ludzie ubodzy. Niestety, zabudowa została znacznie zniszczona przez Niemców podczas powstania warszawskiego. W latach 1948–1949, w miejscu zniszczonej infrastruktury i w ramach budowy Trasy W–Z oraz mostu Śląsko-Dąbrowskiego, powstało osiedle mieszkaniowe według projektu Zygmunta Stępińskiego. Osiedle, nawiązujące do XVIII-wiecznej polskiej małomiasteczkowej zabudowy, zostało częściowo zbudowane z cegły rozbiórkowej.
Pierwotny plan obejmował teren przy ul. Mariensztat do ul. Dobrej, jednak zakres budowy rozszerzono także o ul. Bednarską. Centrum osiedla stanowił prostokątny rynek Mariensztacki, otoczony z trzech stron dwupiętrowymi budynkami stylizowanymi na kamieniczki, zaś od północy otwarty na Trasę W–Z. Na tym placu znajdowała się fontanna, przyozdobiona rzeźbami dzieci autorstwa Jerzego Jarnuszkiewicza.
W trakcie budowy osiedla, dokonano zmian w układzie ulic. Wysokie kamienice przy wiadukcie Pancera zostały rozebrane, a pozostałości dawnej zabudowy na skarpie nad zachodnią pierzeją rynku zlikwidowane, odsłaniając widok na kościół św. Anny. Kształt placu przekształcił się z trapezowatego w prostokątny, a jego powierzchnia zmniejszyła się w kierunku północnym z powodu nasypu mostu Śląsko-Dąbrowskiego oraz biegnącej obok niego ulicy Nowy Zjazd.
Osiedle stało się miejscem intensywnej pracy; budowę domu przy ul. Mariensztat 19, w narożniku ul. Sowiej, ukończono w zaledwie 19 dni, pracując na trzy zmiany. Wśród pracowników był Michał Krajewski, twórca tzw. trójek murarskich. W obrębie osiedla powstał także dom towarowy, który później przekazano szkole muzycznej, a także przedszkole i szkoła. Handlowe tradycje Mariensztatu upamiętniono socrealistyczną rzeźbą przedstawiającą sprzedawczynię z kurą, autorstwa Barbary Zbrożyny.
Rzeźby i płaskorzeźby na przedszkolu przy ul. Sowiej 4 stworzył Jerzy Jarnuszkiewicz, a kolorowy zegar oraz sgraffito na elewacjach domów wykonali Zofia Czarnecka-Kowalska i Jan Sokołowski. Tablica z napisem „Tu u stóp pałacu Kazanowskich walczył z małpami pan Zagłoba” została zaprojektowana przez Józefę Wnukową. Na rynku zbudowano również fontannę, a przestrzeń wzbogacono o ławki i stylowe latarnie.
Na osiedlu Mariensztat powstało w sumie 53 budynków mieszkalnych, w tym 29 przy ul. Bednarskiej. Osiedle zostało oddane do użytku wraz z Trasą W–Z 22 lipca 1949 roku. Było to pierwsze warszawskie osiedle mieszkalne zbudowane po II wojnie światowej, a uzyskanie przydziału na mieszkanie w tym miejscu było dużym wyróżnieniem. Wśród mieszkańców znajdowały się osoby zasłużone, które przyczyniły się do budowy Trasy. Na budynku przy ul. Mariensztat 15 umieszczono tablicę pamiątkową upamiętniającą ten proces.
W latach 50-tych rynek Mariensztacki stał się miejscem aktywności kulturalnej, pełnym zabaw i koncertów. Z kolei w latach 70-tych na Mariensztacie zaczęto organizować Jarmark Perski, który później przeniesiono do Spójni Warszawa, a następnie na teren Wolumen.
W 1999 roku, z okazji 50-lecia osiedla, odsłonięto tablicę pamiątkową na budynku przy ul. Mariensztat 19. Natomiast w 2009 roku, układ urbanistyczny Mariensztatu został wpisany do rejestru zabytków (nr rej. A-872). Dodatkowo w 2010 roku, skwer znajdujący się w rejonie ulic Mariensztat i Sowiej zyskał nazwę skwer Samuela Orgelbranda.
W kulturze masowej
– Akcja filmu Przygoda na Mariensztacie z roku 1953 rozgrywa się w tej właśnie lokalizacji, co nadaje jej szczególne znaczenie w polskiej kinematografii.
– Po wojnie, Mariensztat zyskał dodatkowe uznanie dzięki piosence Ireny Santor zatytułowanej Małe mieszkanko na Mariensztacie, która w nostalgiczny sposób przypomina o tym unikalnym miejscu.
Przypisy
- Wykaz zabytków nieruchomych wpisanych do rejestru zabytków (księga A) – stan na 30.09.2023 r. Woj. mazowieckie (Warszawa). [w:] Narodowy Instytut Dziedzictwa [on-line]. nid.pl, [dostęp 26.12.2023 r.]
- Aleksandra Stefania. Osiedle na miarę nowych czasów. „Skarpa Warszawska”, s. 39−40, czerwiec 2024 r.
- Aleksandra Stefania. Osiedle na miarę nowych czasów. „Skarpa Warszawska”, s. 42, czerwiec 2024 r.
- Błażej Brzostek: Wstecz. Historia Warszawy do początku. Warszawa: Muzeum Warszawy, 2021 r., s. 236. ISBN 978-83-959638-3-4.
- Grzegorz Piątek: Najlepsze miasto świata. Warszawa w odbudowie 1944−1949. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B, 2020 r., s. 341. ISBN 978-83-280-3725-0.
- Jerzy S. Majewski: Warszawa na starych pocztówkach. Warszawa: Agora, 2013 r., s. 61. ISBN 978-83-268-1238-5.
- Grzegorz Mika. Trasa W-Z. Urbanistyczna chirirgia. „Skarpa Warszawska”, s. 44, czerwiec 2018 r.
- Jarosław Zieliński: Atlas dawnej architektury ulic i placów Warszawy. Tom 14 Nowowiejska-Francesco Nullo. Warszawa: Biblioteka Towarzystwa Opieki nad Zabytkami, 2008 r., s. 11. ISBN 978-83-88372-37-7.
- Stanislaw Ciepłowski: Wpisane w kamień i spiż. Inskrypcje pamiątkowe w Warszawie XVII–XX w. Warszawa: Argraf, 2004 r., s. 167. ISBN 83-912463-4-5.
- Jerzy S. Majewski: Spacerownik. Warszawa śladami PRL-u. Warszawa: Agora, 2010 r., s. 28. ISBN 978-83-268-0280-5.
- Kwiryna Handke: Słownik nazewnictwa Warszawy. Warszawa: Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy, 1998 r., s. 134. ISBN 83-86619-97X.
- Maria Bogucka, Maria Kwiatkowska, Marek Kwiatkowski, Władysław Tomkiewicz, Andrzej Zahorski: Warszawa w latach 1526–1795. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, r., s. 305. ISBN 83-01-03323-1.
- Aleksander Gieysztor, Janusz Durko: Warszawa. Jej dzieje i kultura. Warszawa: Arkady, r., s. 376. ISBN 83-213-2958-6.
- Henryk Janczewski: Całe życie z Warszawą. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1986 r., s. 167. ISBN 83-06-01409-X.
- Karol Małcużyński: Zwiedzamy nową Warszawę. Warszawa: Spółdzielczy Instytut Wydawniczy „Kraj”, 1950 r., s. 32.
- Jacek Wołowski: Moja Warszawa. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1979 r., s. 265. ISBN 83-01-00062-7.
- Jacek Wołowski: Moja Warszawa. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1979 r., s. 263. ISBN 83-01-00062-7.
- Witold Pruss: Rozwój przemysłu warszawskiego 1864–1914. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1977 r., s. 189.
- Eugeniusz Szwankowski: Ulice i place Warszawy. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1970 r., s. 114.
- Zygmunt Stępiński: Gawędy warszawskiego architekta. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza, 1984 r., s. 59. ISBN 83-03-00447-6.
- Zygmunt Stępiński: Gawędy warszawskiego architekta. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza, 1984 r., s. 64. ISBN 83-03-00447-6.
- Zygmunt Stępiński: Gawędy warszawskiego architekta. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza, 1984 r., s. 63. ISBN 83-03-00447-6.
- Zygmunt Stępiński: Gawędy warszawskiego architekta. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza, 1984 r., s. 65. ISBN 83-03-00447-6.
Pozostałe obiekty w kategorii "Osiedla":
Marina Mokotów | Marymont | Marysin Wawerski | Miedziana (Warszawa) | Mirów (Warszawa) | Młociny | Różopol | Okęcie Lotnisko | Nadwiśle | Ruskowy Bród | Mariańska | Mańki-Wojdy | Magenta (Warszawa) | Pelcowizna | Las (Warszawa) | Konstantynów (Warszawa) | Kolonia Wawelberga | Kępa Potocka (osiedle) | Kępa Gocławska | RadiowoOceń: Mariensztat