Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie


Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie, znany pod skrótem KMKM Warszawa, jest stowarzyszeniem, które łączy pasjonatów transportu publicznego w stolicy. Jest to miejsce, w którym spotykają się osoby zafascynowane historią i współczesnością komunikacji miejskiej.

W ramach swojej działalności, klub posiada bogatą kolekcję pojazdów komunikacji miejskiej oraz różnorodne pamiątki związane z tą tematyką. Siedziba KMKM mieści się w Zarządzie Transportu Miejskiego przy ulicy Grochowskiej 316/320 w Warszawie, co ułatwia dostęp do licznych zasobów oraz kontakt z innymi miłośnikami.

Klub aktywnie współpracuje z wieloma instytucjami, w tym z Miejskimi Zakładami Autobusowymi oraz Tramwajami Warszawskimi, co pozwala na wspólne działania ukierunkowane na ratowanie i pielęgnowanie taboru zabytkowego.

Historia

Początki działalności

Historia Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie sięga roku 1980. To właśnie wtedy, dzięki inicjatywie Leszka Pohorylesa, który stał się pierwszym nieformalnym liderem tej grupy, zostało opublikowane ogłoszenie w czasopiśmie kolejowym „Sygnały”. To przyciągnęło do siebie małą grupę entuzjastów komunikacji miejskiej. Pierwsze spotkanie zorganizowano 11 kwietnia 1980 roku w Ośrodku Społeczno-Wychowawczym na Ochocie. Ta data jest uznawana za moment powstania klubu.

W styczniu 1981 roku, Muzeum Techniki objęło patronat nad działalnością Klubu. Spotkania odbywały się w jednej z sal Pałacu Kultury i Nauki, gdzie po raz pierwszy powołano zarząd, na którego czoło stanął Witold Jeleń. Wkrótce po tym, klub znacząco się rozrósł, przyciągając około 60 członków, w tym wielu pasjonatów z Łodzi. W październiku 1981 roku powstał z tego powodu odłam klubu w Łodzi, który obecnie znany jest jako Klub Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi.

Wybuch stanu wojennego w grudniu 1981 roku wstrzymał działalność klubu na dwa miesiące. Po tym okresie, klub musiał działać w warunkach ograniczeń. Możliwości wznowienia działalności daleko sięgały tylko po zniesieniu sankcji związanych ze stanem wojennym.

Okres zmian

Po zerwaniu współpracy z Muzeum Techniki i Motoryzacji w 1995 roku, nowym patronem klubu stał się Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie. Dzięki temu, spotkania zaczęły się odbywać w jego siedzibie. Z pewną inicjatywą, sekretarz klubu, Jacek Piotr Cegiełka, razem z prezesem Dariuszem Walczakiem, przystąpili do formalizacji działalności klubu, co zaowocowało wpisem do rejestru stowarzyszeń 26 kwietnia 2002 roku.

Zabytkowy tabor

W miarę rozwoju Klubu oraz nawiązania kontaktów z Zarządem Transportu Miejskiego, pasjonaci postanowili zbudować wyjątkową kolekcję zabytkowego taboru. Wspólnie z Tramwajami Warszawskimi zrealizowano restaurację wagonu A o numerze tab. 43 z 1908 roku oraz wagonu C nr tab. 257. Nagroda przyznana przez miasto w 2001 roku umożliwiła zakup oraz remont autobusu miejskiego Jelcz 272 MEX.

Kolekcja zabytkowych autobusów znaczenie się zwiększała w kolejnych latach. W 2019 roku liczyła już 22 autobusy, a w 2020 osiągnęła ich liczbę 32. Wyjątkowym wydarzeniem był debiutancki wyjazd odbudowanego autobusu Chausson AH48 nr tab. 395 z 1950 roku, który odbył się 16 września 2013 roku. Pojazd ten został wcześniej zakupiony od entuzjastów z Belgii, a następnie odrestaurowany, stając się jednym z najcenniejszych zabyzków motoryzacji w Polsce i szczególnym obiektem w skali Europy.

Zabytkowy tabor, zarówno autobusowy, jak i tramwajowy, na trwałe wpisał się w historię Warszawy oraz w jej promocję.

Cele i dalszy rozwój Klubu

Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej (KMKM) ma na celu głównie wspieranie i popularyzowanie publicznej komunikacji miejskiej. Jego misja obejmuje również zbieranie pamiątek oraz zabytków, które są związane z tym ważnym aspektem miejskiego życia.

Klub stara się nawiązywać współpracę z różnymi instytucjami, towarzystwami, jak i innymi klubami, które również koncentrują się na tematyce publicznej komunikacji miejskiej, zarówno w kraju, jak i w zagranicą. Dzięki temu możliwe jest wymienianie doświadczeń oraz pomysłów na rozwój w tym obszarze.

W dłuższym okresie czasu, KMKM planuje stanowczo działać na rzecz utworzenia Muzeum Komunikacji Miejskiej, co byłoby ogromnym krokiem w kierunku zachowania historycznych elementów komunikacji w Warszawie. W ramach najbliższych działań przewidziano również remont Ikarusa 620, renowację trolejbusu Saurer 4TIILM wraz z przyczepą, a także prace związane z odnowieniem jednego z wagonów typu K.

Wydarzenia

Linie turystyczne i okolicznościowe

Linia tramwajowa „T”

Linia tramwajowa znana jako „T” została uruchomiona w kwietniu 1996 roku z inicjatywy Klubowiczów, z okazji czterystu lat istnienia Warszawy jako stolicy. Na początku trasę obsługiwały wagony typu A oraz C, które rozpoczęły swoją podróż z Placu Narutowicza. Choć pierwotnie zaplanowano to wydarzenie jako jednorazowe, ogromne zainteresowanie mieszkańców sprawiło, że władze miasta postanowiły kontynuować kursowanie tramwaju.

W następnych latach linia regularnie wyjeżdżała z Placu Narutowicza, z wyjątkiem lat 1997 i 2003, kiedy to kończyła trasę na Placu Starynkiewicza. W 1997 roku do obsługi linii dołączył wagon typu K, co pozwoliło na lepsze zaspokojenie potrzeb pasażerów. Aktualnie tramwaj jest obsługiwany przez większość historycznego taboru Tramwajów Warszawskich, co czyni go jednym z filarów turystycznej oferty miasta, przewożącym każdego roku setki pasażerów.

Linia autobusowa 100

W czerwcu 2018 roku, po dziewięciu latach przerwy, uruchomiono linię autobusową „100” dzięki owocnej współpracy Klubu z Zarządem Transportu Miejskiego. Obsługiwana przez autobusy Jelcz 043 oraz Ikarus 260, linia wzbudziła duże zainteresowanie mieszkańców po reaktywacji. W kolejnym sezonie, w 2019 roku, kontynuowano jej kursowanie, wprowadzając do transportu Jelcze 272 MEX oraz Jelcze PR110, co jeszcze bardziej zwiększyło jej popularność.

Inne linie okolicznościowe

Oprócz linii regularnych, Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej ma w swoim repertuarze również specjalne trasy, które są uruchamiane z okazji różnych wydarzeń, rocznic czy wyjątkowych uroczystości. Takie dodatki do oferty transportowej przyciągają uwagę pasjonatów komunikacji miejskiej.

Zloty i inne wydarzenia

Noc Muzeów

Pierwsza edycja Nocy Muzeów miała miejsce w 2004 roku, zainicjowana przez Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej. Pętla dla muzealnej linii autobusowej „M” znajdowała się na Starym Mieście, gdzie kursowały Jelcze 272 MEX nr tab. 1983 oraz Jelcz 043 nr tab. 8081. Od kolejnej edycji pętla została przeniesiona na Plac Bankowy. W 2006 roku Noc Muzeów została połączona z Zlotem Ogórków, który obecnie jest znany jako Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Autobusów. W edycji z 2007 roku wzięła udział także muzealna linia tramwajowa, również oznaczona literą „M”, a Tramwaje Warszawskie zorganizowały wyjątkowe Muzeum Na Szynach na Placu Narutowicza. Od 2012 roku pętla dla autobusów muzealnych usytuowana jest na Placu Defilad, co podnosi rangę wydarzenia. W edycji z 2018 roku linie A, K oraz P zapewniły transport dla rekordowej liczby 38 zabytkowych autobusów z całej Polski, obleganej przez odwiedzających.

Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Autobusów

W 2006 roku, we współpracy z firmą Mobilis, odbył się pierwszy Zlot Ogórków, na którym zaprezentowano czternaście autobusów marki Jelcz z różnych regionów Polski. W miarę upływu lat na zlocie zaczęły się pojawiać inne autobusy, co skłoniło organizatorów do zmiany nazwy imprezy z Zlotu Ogórków na Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Autobusów, co miało miejsce w 2012 roku. Rozrastające się wydarzenie w 2018 roku przyciągnęło 42 zabytkowe autobusy różnych marek, co podkreśla jego rosnącą popularność.

Dni Transportu Publicznego

Pierwsze Dni Transportu Publicznego odbyły się w 2002 roku, z inicjatywy Stowarzyszenia Sympatyków Komunikacji Szynowej. Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej zajął się organizowaniem części miejskiej, która miała miejsce w sobotę w Zajezdni Wola. Z biegiem lat Dni Transportu Publicznego były organizowane we współpracy z Zarządem Transportu Miejskiego, Miejskimi Zakładami Autobusowymi oraz Tramwajami Warszawskimi. W późniejszych latach wydarzenia przeniosły się na inne węzły komunikacyjne, w 2010 i 2011 roku były organizowane w węźle Metro Młociny, a od 2012 roku – w zajezdniach, co pozytywnie wpłynęło na ich rozwój.

Inne aktywności

Pojazdy będące własnością stowarzyszenia wielokrotnie brały udział zarówno w teledyskach, jak i produkcjach filmowych. Ich obecność jest widoczna w takich teledyskach jak: Radiohead, The Dumplings, Linia Nocna, Kuba Sienkiewicz, Niebieskie Migdały, Young Stars Team, Strachy na Lachy, Ten Typ Mes, Dawid Podsiadło. Oprócz wystąpień w teledyskach, autobusy były również wykorzystywane w filmach, takich jak: Mistrz, Ile waży koń trojański?, Popiełuszko. Wolność jest w nas, Różyczka, Być jak Kazimierz Deyna, Ida, Jack Strong, Obywatel, Czerwony Pająk, Sztuka Kochania. Historia Michaliny Wisłockiej, Zimna Wojna, Alicja i Żabka, Mowa Ptaków, Klecha, Jesienna Dziewczyna, Jak zostałem gangsterem. Historia prawdziwa, Listy do M. 4. Pojazdy uczestniczyły także w kampaniach społecznych oraz reklamach telewizyjnych, co świadczy o ich wszechstronności i uznaniu w kulturze popularnej.

Tabor

W stolicy Polski, Warszawie, pasjonaci komunikacji miejskiej zorganizowali imponujący zbiór pojazdów, które odgrywają kluczową rolę w historii transportu publicznego. Poniżej przedstawiamy szczegółowy przegląd taboru, który wciąż fascynuje miłośników i mieszkańców stolicy.

Model/typProducentRok produkcji / Rok przebudowyNumer taborowyObrazek
AH 48Société Anonyme des Usines Chausson1950395_
PR100Renault Véhicules Industriels / Berliet19803873_
IK-160PIkarus-Zemun / Jelczańskie Zakłady Samochodowe198670504_
AP-02Jelczańskie Zakłady Samochodowe19642012_
PR 061967 (1976 – przebudowa)T64058_
PAT-41973 (1983 – przebudowa)643_
04319748058_
P-011976618_
PR 00621976 (1986 – przebudowa)64502_
043 cabrio1976 (1989 – przebudowa)8083_
272 MEX19771983_
PR110U19785299_
04319868081_
M11198895_
L11198990904_
PR110M19914617_
120MM/119934340_
M121MZakłady Samochodowe Jelcz S.A.19984891_
H-100ASanocka Fabryka Autobusów19728082_
H-100B1973160_
66Ikarus1972_
280/PAT-441980 (1987 – przebudowa)691_
1981 (1987 – przebudowa)646_
260.041982289_
280.2619872600_
435.05D19931501_
260.73A19946306_
405.0119946454_
411.0819956550_
280.70E19985715_
398.20Ikarus EAG1995398_
Urbino 15Solaris Bus & Coach20008731_
Typ/modelProducentRok produkcjiNumer taborowyZdjęcie
4TIILMSaurer1957T016_
APE4/80Moser1969P003_
1970P004_
Typ/modelProducentRok produkcjiNumer taborowyZdjęcie
AFalkenried190643_
CLilpop, Rau i Lowenstein1925257_
WWarszawskie Warsztaty Główne19282204_
KGdańska Fabryka Wagonów1940403-1_
K19403909_
KWspólnota Interesów Huty „Królewska” i „Laura”1940445_
K1940446_
LwLinke-Hofman-Werke1925541_
ND₂Sanocka Fabryka Wagonów19511620_
NChorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych1949607_
N1951734_
N₃1953716_
N₃1955775_
ND319551727_
4NJ1957838_
4ND₁19611811_
4N1961873_
13N1959503_
13N1967407_
13NS1968534_
13N1968535_
13N1968642_
13N1969795_
13N1969821+818_
102N19695_
102Na197142_
105Na19751000_
105Na19751001
105Na19881252+1251_
4EGTWCredé1956205_

To unikalne zestawienie przedstawia nie tylko różnorodność modeli i producentów, ale również lata ich produkcji oraz numery taborowe, co pozwala zrozumieć ewolucję transportu publicznego w Warszawie. Pasjonaci wciąż dążą do zachowania pamięci o tych zabytkach, a ich historia stanowi istotny element miejskiego krajobrazu.

Przypisy

  1. -=[Fotogaleria Transportowa]=- – Phototrans.eu [online], phototrans.pl [dostęp 17.05.2020 r.]
  2. Tramwaje Warszawskie sp. z o.o. TW Warszawa [online], -=[Fotogaleria Transportowa]=- [dostęp 14.11.2022 r.]
  3. WLT 2019 – Podsumowanie • KMKM Warszawa [online], KMKM Warszawa, 06.10.2019 r. [dostęp 12.04.2020 r.]
  4. Warszawskie Linie Turystyczne • KMKM Warszawa [online], KMKM Warszawa, 25.04.2019 r. [dostęp 12.04.2020 r.]
  5. Chausson już po remoncie. Wyruszył w pierwszą trasę [online], TVN Warszawa [dostęp 13.04.2020 r.]
  6. Lista autobusów – autobusy na ślub • KMKM Warszawa [online], KMKM Warszawa [dostęp 12.04.2020 r.]
  7. Dni Transportu Publicznego • KMKM Warszawa [online], KMKM Warszawa, 29.08.2018 r. [dostęp 14.04.2019 r.]
  8. Noc Muzeów i Zlot Zabytkowych Autobusów 2018 • KMKM Warszawa [online], KMKM Warszawa, 29.05.2018 r. [dostęp 13.04.2019 r.]
  9. Chausson AH 48 #395 • Strona 3 • KMKM Warszawa [online], KMKM Warszawa, 06.11.2018 r. [dostęp 13.04.2019 r.]
  10. Statut Klubu • KMKM Warszawa [online], KMKM Warszawa, 2000 [dostęp 24.03.2019 r.]
  11. Wszystkiego Najlepszego! • KMKM Warszawa [online], KMKM Warszawa, 21.12.2018 r. [dostęp 24.03.2019 r.]
  12. Tramwaje Warszawskie – typy [online], tramwar.pl [dostęp 13.04.2020 r.]
  13. Historia Nocy Muzeów w Warszawie [online], Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, 07.03.2013 r. [dostęp 12.04.2020 r.]
  14. Lista tramwajów • KMKM Warszawa [online], KMKM Warszawa [dostęp 13.04.2020 r.]
  15. Saurer [online], www.omni-bus.eu [dostęp 13.04.2020 r.]
  16. O KMST [online], kmst.mpk.lodz.pl [dostęp 24.03.2019 r.]
  17. Historia Klubu • KMKM Warszawa [online], KMKM Warszawa, 2000 [dostęp 24.03.2019 r.]
  18. MarcinM. Żabicki, Zabytkowe pojazdy komunikacji miejskiej z kolekcji KMKM w Warszawie, wyd. pierwsze, Eurosprinter, 08.04.2020 r.
  19. Wakacje z KMKM • KMKM Warszawa [online], KMKM Warszawa, 28.08.2018 r. [dostęp 25.03.2019 r.]
  20. 100 [online], Wszystko o Warszawie [dostęp 13.04.2019 r.]
  21. d, Czerwona legenda wraca na ulice Warszawy [online], warszawa.naszemiasto.pl, 15.08.2017 r. [dostęp 13.04.2019 r.]
  22. Informator Stolicy – Turystyczna linia 100 [online], informator-stolicy.pl [dostęp 25.03.2019 r.]

Oceń: Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie

Średnia ocena:4.53 Liczba ocen:8