Młociny to ostatnia stacja metra w Warszawie, która znajduje się na linii M1. Położona jest w malowniczej dzielnicy Bielany, w bliskim sąsiedztwie znanego obiektu jakim jest Huta Warszawa.
Stacja ta jest dogodnie zlokalizowana w rejonie ulic, takich jak Kasprowicza, Nocznickiego oraz Zgrupowania AK „Kampinos”. Dzięki temu, Młociny stanowią ważny węzeł komunikacyjny dla mieszkańców i turystów przemierzających Warszawę.
Opis stacji
W opisie stacji metra Młociny można zauważyć, że składa się ona z jednej kondygnacji podziemnej oraz dwóch pawilonów naziemnych, pełniących funkcję wejść. Perony, o szerokości 4,5 m i długości 120 m, są umiejscowione po bokach stacji, z torami metra znajdującymi się pomiędzy nimi. Cała konstrukcja stacji usytuowana jest wzdłuż ulicy Kasprowicza, na przecięciu z ulicą Nocznickiego, w pobliżu huty.
Na końcach peronu, z którego korzystają pasażerowie, znajdują się schody ruchome oraz schody stałe, natomiast w kierunku Kabat dostępne są jedynie schody stałe. Północna część stacji jest zakończona torami odstawczymi, co umożliwia jej funkcjonowanie w sposób komfortowy i praktyczny.
Co więcej, stacja oraz układ torów zostały zaprojektowane w taki sposób, aby w przyszłości istniała możliwość wydłużenia linii metra, jeśli zajdzie taka potrzeba. Możliwe kierunki tego wydłużenia to:
- na północ, do Łomianek,
- na zachód, w kierunku osiedla Chomiczówka,
- na wschód, z przekroczeniem Wisły pod Mostem Skłodowskiej-Curie (Północnym).
Co warto zaznaczyć, Bielański odcinek metra, obejmujący trasę między stacjami Słodowiec a Młociny, był realizowany poprzez metodę odkrywkową.
Tory odstawcze
Komora torów odstawczych to przestrzeń o imponujących wymiarach, której długość wynosi 295 m, a powierzchnia to aż 6 700 m². W tym miejscu tory te mają kluczową funkcję, ponieważ umożliwiają pociągom płynne zawracanie w stronę stacji Kabaty.
Infrastruktura w tej komorze obejmuje również specjalny tor, który służy do mycia oraz usuwania drobnych usterek, co znacząco wpływa na utrzymanie wysokiej jakości obsługi transportowej. Dodatkowo, znajdują się tam tory przeznaczone do postoju pociągów w nocy, co pozwala im na szybkie wyruszenie rano na trasę w kierunku Kabat.
Budowa stacji
Budowa stacji metra Młociny była procesem skomplikowanym i długoterminowym. Rozstrzygnięcie przetargu na wykonawcę projektu miało miejsce 23 grudnia 2005 roku, a wybrane konsorcjum, które zajęło się realizacją, to PeBeKa S.A. oraz PRG Metro S.A. Projekt stacji został stworzony przez zespół architektoniczny AMC – Andrzej M. Chołdzyński Sp. z o.o., wspólnie z Biurem Projektów Metroprojekt Sp. z o.o.
Umowa z generalnym wykonawca została zawarta 14 czerwca 2006 roku, a sama budowa rozpoczęła się na poważnie. Prace nad stacją oraz węzłem komunikacyjnym trwały około 23 miesięcy, co zakończyło się w sierpniu 2008 roku.
Stacja Młociny została oddana do użytku publicznego 25 października 2008 roku, co zbiegało się w czasie z zakończeniem budowy całej linii M1 warszawskiego metra. Całkowity koszt budowy tej stacji oraz związanej z nią infrastruktury komunikacyjnej wyniósł 296 947 986 zł.
Warto również zaznaczyć, że rozpoczęcie bardziej zaawansowanych prac ziemnych napotkało na przeszkody, gdyż z powodu sporu pomiędzy właścicielem kolektury Lotto, znajdującej się na terenie budowy, a władzami miasta doszło do opóźnienia wynoszącego około dwóch miesięcy.
Węzeł Młociny
W strefie Młocin zrealizowano nowoczesny węzeł komunikacyjny, który obsługuje nie tylko stację metra, ale także szeroką gamę lokalnych i regionalnych środków transportu publicznego. Składa się on z pętli tramwajowych, autobusowych oraz miejsc parkingowych w systemie Parkuj i Jedź, które są przeznaczone dla samochodów oraz rowerów. Warto podkreślić, że jest to jeden z największych węzłów przesiadkowych w Warszawie.
Na terenie węzła, obok stacji metra, znajdują się również:
- pętla tramwajowa, tzw. „Metro Młociny”,
- pętla autobusów miejskich,
- pętla autobusów podmiejskich i regionalnych (w tym PKS oraz linie prywatne),
- parking Parkuj i Jedź, który pomieści około 900 samochodów. Projektem tego obiektu zarządzał Warszawski ZTM.
Węzeł ten został zaprojektowany z myślą o zachęceniu mieszkańców innych dzielnic stolicy, takich jak Bielany, Bemowo i Białołęka, do zrezygnowania z codziennego korzystania z samochodu i przesiadania się na komunikację miejską. Na jego terenie znajdują się również liczne punkty handlowo-usługowe, co dodatkowo ułatwia przesiadkę na inne środki transportu.
Cała zabudowa wokół stacji metra została podzielona na trzy poziomy:
- poziom 0 – pętle tramwajowe i autobusowe, pasaż handlowy oraz wejścia do metra,
- poziom 1 – parking Parkuj i Jedź,
- poziom 2 – parking Parkuj i Jedź.
Powierzchnia całego węzła wynosi około 401 000 m², co czyni go jednym z kluczowych punktów w systemie transportowym Warszawy.
Przypisy
- Jarosław Osowski. Znowu utrudnienia w największym węźle przesiadkowym. „Gazeta Stołeczna”, s. 4, 05.09.2020 r.
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Młynów (stacja metra) | Politechnika (stacja metra) | Rondo Daszyńskiego (stacja metra) | Warszawa Anin | Warszawa Główna Towarowa | Warszawa Lotnisko Chopina | Warszawa Powązki | Warszawa Rakowiec | Warszawa Stadion | Warszawa Szczęśliwice (stacja postojowa) | Kleszczowa (zajezdnia autobusowa) | Księcia Janusza (stacja metra) | Karolin (stacja metra) | Kabaty (stacja metra) | Dworzec autobusowy Warszawa Zachodnia | Centrum (stacja metra) | Radiowo (stacja kolejowa) | Warszawa Wileńska | Warszawa Koło | Warszawa Zachodnia WKDOceń: Młociny (stacja metra)